2020-09-11, 11:21
Medlem
LouisCyphres avatar
Jag kan rekommendera PyrpGarage i Polen;
https://www.pyrogarage.pl/chemicals.htm

Köpte nyligen 5 kg KNO3 för 90 PLN (zloty, 1 PLN = ca 2,50 kr), så lite mindre än 250 kr. Tyvärr ligger frakten på 130 PLN, men man kan ju alltid passa på att köpa lite andra roliga kemikalier samtidigt. Snabb frakt o väl förpackat.
Citera
2020-09-11, 11:24
Medlem
LouisCyphres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Tror inte du hittar någon som vill sälja till dig om du inte kan uppvisa ett giltigt tillstånd.

Såg att även "batterisyra" (37% svavelsyra) kräver tillstånd nuförtiden. 30% saltsyra går dock att köpa lite varstans, t.ex. Bauhaus.

https://www.lansstyrelsen.se/skane/miljo-och-vatten/miljofarlig-verksamhet/sok-tillstand-for-miljofarlig-verksamhet/kemikalier-och-kemiska-produkter.html
En del bilföretag o liknande säljer fortfarande 37%-ig svavelsyra till batterier. Tror inte det får säljas dock. Osäker på om det t.o.m. är förbjudet att inneha det.
Citera
2020-09-12, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LouisCyphre
En del bilföretag o liknande säljer fortfarande 37%-ig svavelsyra till batterier. Tror inte det får säljas dock. Osäker på om det t.o.m. är förbjudet att inneha det.

Det får förstås säljas om man tar med ett batteri för påfyllning. Innehav av svavelsyra i ett bilbatteri är förstås tillåtet.
Citera
2020-09-12, 12:14
Medlem
LouisCyphres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det får förstås säljas om man tar med ett batteri för påfyllning. Innehav av svavelsyra i ett bilbatteri är förstås tillåtet.
Jo, det förstår jag, men jag köpte för ett tag sen en liter 37,5 %-ig svavelsyra från ett svenskt företag som sålde bildelar o liknande (inte Biltema...). Snabb frakt o inga frågor, kostar ca 120 kr. Man kan förstås förbjuda att sälja det, men är det förbjudet att bara inneha?

Jag har läst de senaste lagarna:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/fakta-pm-om-eu-forslag/ny-forordning-avseende-sprangamnesprekursorer_H506FPM85

Men nån får gärna tolka den åt mig...
Är det 15% eller 40% som gränsen går vid? Men som du säger, man kan inte förbjuda batterier.

Vill inte skriva ut företagen jag har hittat men kan skicka PM när jag nått 50 inlägg.
Senast redigerad av LouisCyphre 2020-09-12 kl. 12:18.
Citera
2020-10-17, 00:46
Medlem
vart kan man beställa svavel till svartkrut?

Vet någon vart man kan beställa svavel för att göra krut?
Funkar MSM? Eller måste man ha grundämnet svavel i ren form?

Länka gärna om ni vet någon sida man kan beställa ifrån!
Citera
2020-10-17, 11:34
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismet1337
Vet någon vart man kan beställa svavel för att göra krut?
Funkar MSM? Eller måste man ha grundämnet svavel i ren form?

Länka gärna om ni vet någon sida man kan beställa ifrån!

Varje välsorterad färgaffär...
Citera
2020-10-18, 00:27
Medlem
Soul Patrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Varje välsorterad färgaffär...

Tyvärr inte. Nitor har tagit bort det ur sortimentet.
Försökte beställa hem det i färgbutiken jag köpt svavel av
sen 70-talet men det gick inte ens att få hem på beställning.
Självvalt antagligen för att stryka myndigheter medhårs.
Fick beställa från Polen.
Citera
2020-10-18, 00:33
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soul Patrol
Tyvärr inte. Nitor har tagit bort det ur sortimentet.
Försökte beställa hem det i färgbutiken jag köpt svavel av
sen 70-talet men det gick inte ens att få hem på beställning.
Självvalt antagligen för att stryka myndigheter medhårs.
Fick beställa från Polen.

OK, det överträffade t.o.m. mina föraktfulla tankar om svenska färgaffärer.

Du har tyvärr helt rätt i att de skithögarna gör det självvalt för att slicka myndigheterna i röva. De tog bort salpetern för längesedan, fast den inte ens är åldersgräns på i denna dag. De tog bort väteperoxid långt innan lagen krävde det. Fega Sverige i ett nötskal.
Citera
2020-11-16, 19:08
Medlem
Tänkte bara tipsa om en hemsida med väldigt brett sortiment som jag nyligen beställde ifrån.
amertek.co.uk
Jag beställde magnesiumpulver 250 micron 500g för 16 pund. Frakten är alltid 16 pund, oavsett vad man beställer.
Deras salpeter är lite dyr tycker jag men det som gör denna sida bra är att de har allt från ammoniumperklorat till alkalimetaller. Relativt schyssta priser, bra kundsupport och inte allt för lång leveranstid- jag fick vänta ca. 5 fem dagar då magnesiumpulvret var slut i lager och den normala leveranstiden tror jag är 3 dagar. Har ännu inte testat att beställa NH4ClO4 men magnesiumpulvret kom fram utan problem så det ska jag göra till nästa gång.
Citera
2020-11-19, 23:11
Medlem
En fråga till erfarna hobbykemister: funkar keten.com.pl fortfarande? Hur använder man sidan? Är det säkert att beställa 20l svavelsyra?
Citera
2020-11-20, 12:19
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilbertEinstein
En fråga till erfarna hobbykemister: funkar keten.com.pl fortfarande? Hur använder man sidan? Är det säkert att beställa 20l svavelsyra?

Den funkade för ett par år sedan. Om det är säkert att beställa eller ej beror på hur effektiv tullen är.
Citera
2020-11-23, 08:27
Medlem
Jag tror mig ha hittat en möjlig källa till ammoniumnitrat här i Sverige. Gräsmattegödsel Grön Effekt hos Granngården har enligt säkerhetsdatabladet mer än 30% ammoniumnitrat. Är inte det lite konstigt?

Näringsnummer (vet inte vad det kallas):
21-4-7

Länk till databladet: http://granngarden.chemsoft.eu/BinaryDoc.aspx?Enc=1&DocType=2&Id=7e8f74817d8a&Nam e=a6bab5ac92bdb4a66d7e7a7488728fac8b737c7d8178787a 7c7ba6a7bcbdb1c2b6b373c4acab&Csnr=81927a7b7c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in