2020-10-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coffin-md
Nej.
Jag stödjer inte att profitera på ett avlidet barn.

Men Rebecka ska ha skadestånd, hon. Då går det bra att profitera.

Näe, tacka vet jag Melinda - den viktigaste vuxna förebilden i Esmeraldas liv. Där har du en kvinna att se upp till. Du får gärna tro annat, men om du kollar vem som har flest anhängare kanske det säger dig något...
Citera
2020-10-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Jag har en fråga till dig.
Jag skulle tycka det var jätte intressant om du beskrev varför du försvarar R.

Alltså. Som vän/anhörig/whatever så kan man ofta se personen bakom brottet. Men i de allra flesta fallen tar man avstånd från brottet. I detta fall försvarar du att en 4 årig flicka dog i sitt hem. Olycka eller ej. Föräldrarna underlät att tillkalla ambulans. Hur kan man försvara det?

Barnet hade skador som inte är helt normalt för åldern. Klumpig eller ej. Såklart små barn får blåmärken på knäna etc när de ramlat. Men med E var det mer än så.
Barnet hade droger i kroppen och i håret.
Dessutom visar IVOs utredning att socialtjänsten agerat fel och borde ansökt om flyttningsförbud för att E inte skulle flytta hem. Dvs det fanns så stora brister i deras föräldraskap.
Hur kan man försvara det? Ända anledningen till att de fick hem E var att socialtjänsten gång på gång agerat fel i ärendet och inte tagit sitt yttersta ansvar eller sett till Esmeraldas bästa. Hur kan man försvara att det var rätt beslut?

Det spelar ingen roll, ”anhängarna” ser inget fel i R’s beteende oavsett vad. Dottern dog en fruktansvärd långsam död och trots det så handlar det om R i slutändan. Det finns ingen ånger.
Det finns ingen empati.

Fosterhemsmamman anses som hemskt. Man vill inte se det goda eller förändringarna hon vill åstadkomma.

Det är så tragiskt alltihop.
Citera
2020-10-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Du borde kanske tänka ett varv till på vad du skriver. När man får brister Konstaterade i rätten så är det socialens jobb att sätta in insatser som kan hjälpa föräldrarna att komma tillrätta med sina brister. Så förmodligen blir man en bättre förälder än någon som aldrig fått sina barn omhändertagna.

Absolut.
Men det är inte många föräldrar som blir helt bra föräldrar ändå. I socialtjänsten jobbar man efter good enough.
Om man inte ger barnen mat, kläder etc så kanske man får hjälp med att skapa rutiner t ex. Men det innebär inte att man får sund och bra mat varje dag t ex.
Drogliberala värderingar hos föräldrar som varit i missbruk som sedan förs över på barnen.
Barn som blivit försummade totalt kommer fortsätta bli det när dom flyttar hem fast på andra sätt.

Föräldrar som har så stora brister att deras barn blir omhändertagna blir aldrig helt bra. Oavsett insatser. Bakgrunden finns där. Värderingarna. Synen på föräldraskap.

Sen finns det självklart föräldrar som inte är i socialen register som inte är bra föräldrar alls. Det kommer man aldrig ifrån. Men det var inte det jag pratade om, utan om att föräldrar som haft så mycket brister att de förlorar sina barn blir sällan helt 100 föräldrar sedan..
Citera
2020-10-16, 22:32
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missbeckis
Jag tror dessutom att X och Ykommer vara tacksamma och glada den dagen det går upp för dem och de förstår vad deras biologiska föräldrar har gjort mot deras lillasyster. Att de bott i samma lägenhet där en liten flicka ligger gömd under sängen, av deras egen mor och far.
Jag tror X ser på sin biologiska mamma med avsky när han får veta att de drogade honom, vad de gjorde mot esmeralda. Vad han ev kommer läsa här är ingenting mot det avskyvärda hans mamma och pappa har gjort mot honom och övriga syskon. En vacker dag kommer X va tacksam för att han så tidigt kom ur den fruktansvärda miljön hans föräldrar försatte han i, jag hoppas i och med att han inte var så gamal, att han växer upp utan men för det fruktansvärda liv Rebecca lät honom leva. Y däremot hopps jag får riktigt bra hjälp av proffsionella människor, det hans mor har gjort mot honom det har nog ärrat han för resten av hans liv. Hur kan en mamma bara vara så grym som hon i allt hon gjort och utsatt Y för?
Rebecka är dömd av folket för alltid. Vare sig hon byter namn eller nåt, så kommer hon aldrig va trygg, aldrig kunna gå ut! För folk kommer aldrig glömma vad hon gjort!
Att behandla oskyldiga barn illa...

Tänk om Rebecka hade kunnat hålla sig till knarket och inte gett sig på att leka mamma.
Då hade lilla E levt i dag, ett värdigt liv hos sin mamma Melinda
🧡
Citera
2020-10-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palmlejonet
Det spelar ingen roll, ”anhängarna” ser inget fel i R’s beteende oavsett vad. Dottern dog en fruktansvärd långsam död och trots det så handlar det om R i slutändan. Det finns ingen ånger.
Det finns ingen empati.

Fosterhemsmamman anses som hemskt. Man vill inte se det goda eller förändringarna hon vill åstadkomma.

Det är så tragiskt alltihop.
Tråden har blivit en fruktansvärd lekstuga med personangrepp på både användare och en familjehemsmamma- och pappa som sörjer sin lilla tjej som dog en vidrig död. För att inte tala om syskonen i familjehemmet. Förövaren ömmas med och det är såååå synd om den biologiska mamman. Tiden och världen är ur led. Samhället svek Esmeralda när man inte såg till hennes bästa. Man såg till föräldrars rätt till sitt biologiska barn, inte det biologiska barnets rätt till trygghet. Det är sorgligt, men det är inte första gången, och kommer inte vara den sista.
Citera
2020-10-16, 22:34
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Absolut inte det jag säger!
Det jag menar är att hennes försök att försöka bevisa sin oskuld genom att lägga upp bilder på barnet där hon skrattar, äter etc fallerar totalt då det framkommer så mycket annat från bilderna... Hennes dåliga föräldraskap lyser igenom alldeles för mycket.

Alltså. Har man fått sina barn omhändertagna någon gång blir man aldrig en helt fungerande och bra förälder igen.. Man kanske blir good enough på sin höjd, men inte ens det var R. Hennes barn dog under hennes ansvar. Det måste ju vara det största totala misslyckandet i ens föräldraskap. Att barnet dessutom dog (om man ska tro R och P) när denne halkade i badkaret gör ju saken än värre. Speciellt när hon i rättegången säger att barnet ofta halkade i badkaret. Vilken normalt funtad människa skaffar inte en halkmattan då? Eller åtminstone ser till att ungen sitter ner på rumpan i badkaret. Då kan man inte halka, på sin höjd drutta omkull men utan att slå ihjäl sig.
Bara detta visar ju vilken urusel förälder hon var.

Hon klarar inte ens av att se till barnets säkerhet i det egna hemmet. Droger kring golvet, vid ersättning och nappflaskor, vid barnens leksaker. Ungen ramlar och slår ihjäl sig i badrummet. Ungen har dessförinnan haft blåöga pga samma sak ett par veckor innan.

Det finns INGENTING som R gjorde som var för Es bästa. INGENTING! Den enda hon tänkte på vad sig själv, sin bitterhet och sitt ego. Hade hon tänkt på E hade hon låtit henne växa upp i en trygg och kärleksfull familj där det inte behövdes droger för att ta sig igenom dagarna. Då snackar vi föräldraförmåga! Att kunna erkänna sina brister och be om hjälp. Det absolut bästa för E hade varit att träffa sin mamma var tredje vecka och inget mer.

Jag förundras verkligen över din vetskap om denna mamma och barn.
Du har verkligen stenkoll.
På allt.
Ni måste ha haft en otroligt nära relation eftersom din kännedom är så enorm.

Nästan som att vara den där flugan på väggen.
Citera
2020-10-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
Jo vi har förstått att du gör det. Det genomsyrar allt du skriver.
Kliv lite utanför och försök att se på situationen som Soc gör...eller jag menar som de ska göra. Objektivitetsprincipen!

Hur ser situationen med att sitta och käka Max-mat med familjen medan ett av barnen ligger avlidet i rummet intill ut, tycker du? Objektivt då alltså!

Lika mycket som du hejar på Rebecka hejar vi på Melinda. Och svenska folket har sagt sitt om vem som agerat rätt respektive fel. Det har också förvaltningsrätten, socialtjänsten, åklagaren, tingsrätten och snart även hovrätten gjort.

Hoppas att A och S har samma tur och placeras i ett lika kärleksfullt och tryggt hem som Melindas!
Citera
2020-10-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Men Rebecka ska ha skadestånd, hon. Då går det bra att profitera.

Näe, tacka vet jag Melinda - den viktigaste vuxna förebilden i Esmeraldas liv. Där har du en kvinna att se upp till. Du får gärna tro annat, men om du kollar vem som har flest anhängare kanske det säger dig något...

Om man ska resonera på detta sätt så tycker jag att Lasse är 1000 gånger bättre. Han tjänar inte på ett avlidet barns namn, han går inte ut i media och förtalar och ljuger, bryter GDPR eller är med i Sofias änglar.
Han har hållit sin sorg i familjen, något som Melinda har misslyckats totalt med att göra. Han vill säkert samma saker som sin kvinna, ändå kan han hålla sig low key, vilket är det rätta att göra i en sådan här situation.
Honom har jag enormt mycket mer respekt för.
Citera
2020-10-16, 22:38
Medlem
Citat:
Hur ser situationen med att sitta och käka Max-mat med familjen medan ett av barnen ligger avlidet i rummet intill ut, tycker du? Objektivt då alltså!

Lika mycket som du hejar på Rebecka hejar vi på Melinda. Och svenska folket har sagt sitt om vem som agerat rätt respektive fel. Det har också förvaltningsrätten, socialtjänsten, åklagaren, tingsrätten och snart även hovrätten gjort.

Hoppas att A och S har samma tur och placeras i ett lika kärleksfullt och tryggt hem som Melindas!

Jag hejar inte på någon.
Men kul att veta att du gör det.
Det här är ingen tävling.
Citera
2020-10-16, 22:39
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Vet du vilka som ”profiterar”? Alla barn med otrygga möjligheter som med dessa pengar kan få hjälp.

Som enligt lag har rätt till adekvat hjälp ifrån socialtjänsten?
Spännande resonemang.
Citera
2020-10-16, 22:40
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tänk vilken likartad släng av selektiv förståelse ni båda är drabbade av. Samt ni besitter även liknande förmågor i konsten att missförstå och misstolka, den förmågan verkar ju dock inte selektiv utan mera genomsyra det mesta för er.

Precis som alla andra.
Även du.
Citera
2020-10-16, 22:40
Medlem
Citat:

Så du tycker att offentliggöra någon annans barn, i ett avsnitt av en serie som man vet kommer få en majoritet av svenska folket att titta, är tryggt? Jag struntar i om hon hade föräldrarnas tillåtelse. Det var inte ok att V var med i Sofias änglar. Han är placerad, inte adopterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in