2020-10-16, 21:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
I början var det mycket snack om Corona och blodtrycket!

Det har gott snart 10 månader hur långt har dom kommit i den studien? Står olika överallt . 80% av dom som dött har haft högt blodtryck. Men sen menar vissa på att det är pga åldern inte blodtrycket.

Jag äter själv 2 mediciner och är 32 år. I vila har jag med medicin 125/60. Men kan med medicin vid när jag är nervös eller orolig komma upp till 180/90 men det sjunker sen igen.

Bör jag se mig själv som riskgrupp?

Fråga din läkare, men rent spontant ja. Det som talar för dig är din unga ålder.
Citera
2020-10-16, 21:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag håller med, jag förstår inte FHM och Tegnells ovilja att passa på att göra en studie bland olika åldrar nu när vi hade skolorna öppna? För mig är det en gåta.
Det är inte bra för barn att utpekas som smittbärare och smittspridare. FHM beaktar alla hälsoaspekter medan du är covidfanatiker. Ni kommer aldrig att förstå varann.
Citera
2020-10-16, 21:22
Medlem
Citat:
Jag håller med, jag förstår inte FHM och Tegnells ovilja att passa på att göra en studie bland olika åldrar nu när vi hade skolorna öppna? För mig är det en gåta.
Inte för mig. Han använder de små för att motivera skolgången för de äldre.
Citera
2020-10-16, 21:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det lär ha betydelse, ja.

Sen ska man komma ihåg att barn inte försvinner från jordens yta för att man stänger skolan. Antingen har man två miljoner barn som vistas i en organiserad miljö med ett visst mått av kontroll (skolan). Eller så har man två miljoner barn som ränner runt.

Ja det är verkligen inte helt okomplicerat, varför man nog i det längsta skall försöka undvika skolstängning för de yngre eleverna.
Citera
2020-10-16, 21:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nu finns det studier som påvisat att 10-19 smittar lika mycket som vuxna.
18- och 19-åringar är vuxna. Varför kallar du dem barn?
Citera
2020-10-16, 21:28
Medlem
Citat:
Man kanske trodde det var en bra idé att mäta 10-19 år från början, innan man fick resultatet.

Jag vet inte exakt hur en sån studie skulle gå till. Förekomsten av covid är för låg i Sverige för stickprov. Utbrotten som sker nu är så lokala att det är svårt att veta om det är slumpen.
Citera
2020-10-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
18- och 19-åringar är vuxna. Varför kallar du dem barn?
De räknas nog inte som vuxna i dagsläget...ändras ju hipp som haver ibland pratas det om 23 och hjärnan är färdigutvecklad vid 25 år. 1970 var man vuxen vid 17.
Citera
2020-10-16, 21:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det är inte bra för barn att utpekas som smittbärare och smittspridare. FHM beaktar alla hälsoaspekter medan du är covidfanatiker. Ni kommer aldrig att förstå varann.
Nej, tack gode gud för det! Jag har integritet, empati, logik, intelligens, förnuft, elegans, humor, lojalitet osv. Dessutom är jag djävligt snygg.

On topic, att påstå att barn inte mår bra av att utpekas som smittbärare? Hur menar du? Ska vi ljuga för dem så att de inte är medvetna om att de också måste uppföra sig försiktigt och följa rekommendationerna? Är det bättre att lura dem att de inte smittar?

Vad fan är det för ignorans?
Citera
2020-10-16, 21:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Immuniteten fungerar så bra/dåligt som förväntat. Man kan bli infekterad flera gånger, precis som vid förkylning, men kroppen lär känna viruset och man blir mindre sjuk andra gången.

Det blir alltså ingen långvarig flockimmunitet, utan en flocktolerans. Viruset måste passera ett-ett par varv genom hela befolkningen, sen reagerar vi som vid en vanlig förkylning.

När viruset har fått cirkulera några varv, så kommer svenskar att betraktas som pest-bärare av länder som har lyckats bekämpa viruset. Vi bär på sjukdom utan att själva bli allvarligt sjuka. Det här kan sluta riktigt illa för Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Nu är ju återinfektioner konstaterade även i Sverige. Flockimmuniteten är passé. Det är svälta ut viruset som gäller. Och då har Sverige sämsta förutsättningarna i världen.

Innan viruset kom, så hade Sverige ypperliga förutsättningar att hantera viruset. Men så kom Anders Tegnell med en idiot-strategi som gick ut på att dränka Sverige i så mycket smitta, att flockimmunitet blev enda utvägen. Och såvida flockimmuniteten inte fungerar, så ... ojsan.

Anders Tegnell tog Sveriges ypperliga förutsättningar, och förvandlade dessa till världens sämsta förutsättningar. Anders Tegnell borde ställas inför rätta för landsförräderi.
Citera
2020-10-16, 21:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Inte för mig. Han använder de små för att motivera skolgången för de äldre.
Ja, det har länge stått klart att FHM och Tegnell gjort vad de kunnat för att vi inte ska tro att barn sprider smittan.
Citera
2020-10-16, 21:43
Medlem
Citat:

Hvis ikke børn sendes i skole som de blev i Sverige (i modsætning til i nabolandene) kan de ikke udpeges som smittebærere - men i og med at FHM sender børn i skole, vil de uvilkårligt forårsage smitte i risikogrupperne og mange dødsfald - den kendsgerning må mange børn bære rundt på resten af deres liv på grund af at voksne mennesker i FHM bildte befolkningen ind at børn ikke smitter med Covid-19.

Shame on FHM!
Citera
2020-10-16, 21:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja det är verkligen inte helt okomplicerat, varför man nog i det längsta skall försöka undvika skolstängning för de yngre eleverna.
Jag håller med men under förutsättning att de ser till att lärare i riskgrupp eller med anhöriga i riskgrupp får möjlighet att stanna hemma med ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in