2020-10-16, 20:38
Medlem
Varför har det blivit sånt ståhej att en svensk kvinna har testats positivt för covid igen? I Maj och nu.

Man drabbas av förkylningar flera gånger per år och det är också coronavirus.
Om du döper en helt vanlig förkylning till covid-0 och testar dig själv en gång i månaden under ett år så skulle du förmodligen testa positivt fler än en gång.
Citera
2020-10-16, 20:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle gå så långt som att ifrågasätta om det verkligen finns lågpatogena vs. högpatogena coronavirus.

SARS och covid hade kanske också varit vanliga förkylningar, om man hade fått dem stup i kvarten sen barnsben.

Det finns inga data på hur en 80-åring skulle reagera om hen blev smittad med NL63 första gången i den åldern, eftersom det aldrig händer. Vice versa, det finns inga data på hur en 80-åring skulle reagera på SARS, om hen hade haft SARS tio gånger innan.

Precis så här tänker jag också.
Det vi upplever nu är ett inkörningsproblem.
Citera
2020-10-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Båda kategorierna ingår (10-19-år) men förmodligen är smittspridningen att härleda till högstadiet och gymnasiet.

https://imgur.com/a/hYAPwr8
Eftersom yngre barn inte verkar driva smitta, är det sannolikt stor individuell variation på högstadiet. En högstadieelev kan vara allt från en tvärhand hög kille i sjuan till en biologiskt brådväxt tjej i nian.

Utan att ha mer detaljerad information är det logiskt om gymnasiet står för merparten, eftersom biologisk ålder verkar vara en såpass avgörande komponent.
Citera
2020-10-16, 20:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Varför har det blivit sånt ståhej att en svensk kvinna har testats positivt för covid igen? I Maj och nu.

Om du döper en helt vanlig förkylning till covid-0 och testar dig själv en gång i månaden under ett år så skulle du förmodligen testa positivt fler än en gång.
I maj och augusti, inte nu.
Citera
2020-10-16, 20:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Eftersom yngre barn inte verkar driva smitta, är det sannolikt stor individuell variation på högstadiet. En högstadieelev kan vara allt från en tvärhand hög kille i sjuan till en biologiskt brådväxt tjej i nian.

Utan att ha mer detaljerad information är det logiskt om gymnasiet står för merparten, eftersom biologisk ålder verkar vara en såpass avgörande komponent.
Nu finns det studier som påvisat att 10-19 smittar lika mycket som vuxna.
Citera
2020-10-16, 21:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Lite så kan det nog vara ja. Men nästa steg är egentligen viktigare, hur till vida hen överför smittan till vuxna och där tycker jag att det det ut som om längden/höjden är en avgörande faktor.

Alltså, droppsmitta överförs effektivare när båda parter har ungefär samma ansiktshöjd.
Citera
2020-10-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Precis så här tänker jag också.
Det vi upplever nu är ett inkörningsproblem.
Det är också skälet varför "lågpatogena" OC43 kunde orsaka pandemin ryska snuvan år 1890. En "harmlös förkylning" dödade en miljon människor, i en tid då världsbefolkningen var två miljarder och medianåldern tjugo år.
Citera
2020-10-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu finns det studier som påvisat att 10-19 smittar lika mycket som vuxna.
10-19 år ingen lämplig grupp för att studera barn, eftersom den övre halvan är nästan vuxna.
Citera
2020-10-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Lite så kan det nog vara ja. Men nästa steg är egentligen viktigare, hur till vida hen överför smittan till vuxna och där tycker jag att det det ut som om längden/höjden är en avgörande faktor.

Alltså, droppsmitta överförs effektivare när båda parter har ungefär samma ansiktshöjd.
Det lär ha betydelse, ja.

Sen ska man komma ihåg att barn inte försvinner från jordens yta för att man stänger skolan. Antingen har man två miljoner barn som vistas i en organiserad miljö med ett visst mått av kontroll (skolan). Eller så har man två miljoner barn som ränner runt.
Citera
2020-10-16, 21:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
10-19 år ingen lämplig grupp för att studera barn, eftersom den övre halvan är nästan vuxna.
Jag håller med, jag förstår inte FHM och Tegnells ovilja att passa på att göra en studie bland olika åldrar nu när vi hade skolorna öppna? För mig är det en gåta.
Citera
2020-10-16, 21:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag läste också denna artikeln härom dagen och länkade den här.

Jag ser att jag råkade glömma att infoga länken till artikeln. Här är den.

Citat:
Det är så sorgligt hur de har behandlat alla dessa människor. Hur skulle Anders kunna överleva om han råkade smitta sin dotter som har downssyndrom så att hon avlider?

Jag håller med dig. Det är sorgligt, men också helt onödigt.

Sedan långt tillbaka, borde det ha funnits planer för hur riskgrupperna ska hanteras vid en epidemi. En epidemi är, trots allt, en väldigt förutsägbar form av kris. Hjälp till riskgrupperna borde ha funnits tillgänglig allra senast när beslutet togs att släppa in, och släppa lös, viruset; det vill säga, när beslutet togs att resenärer från Iran och Italien skulle få anlända till Sverige, och kliva rakt in i svenska samhället.

Det som har hänt är inte ett förlåtligt misstag. Den som tog beslutet att välkomna smittbärare, borde ha tänkt igenom konsekvenserna av beslutet. Det duger inte att säga "tänkte inte på det". Ifall dom inte kunde tänka på alla konsekvenser, så borde dom istället ha tagit beslutet att stoppa resenärer från länder med pågående epidemi. Jag tänker mig att ansvaret huvudsakligen faller på statsepidemiologen.

Citat:

Det är allvarligt, eftersom Sveriges strategi mot Covid-19 har varit att bygga upp immunitet genom infektion. Ifall immuniteten inte fungerar, så havererar strategin.

Citat:

Dom flesta förkylningar orsakas av andra virus än Corona-virus.

Citat:

Ifall immunitet mot Covid-19 fungerar på samma sätt som förkylningen i ditt exempel, så var det dårskap att utforma en strategi som bygger på immunitet genom infektion.
Citera
2020-10-16, 21:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, jag instämmer.

Jag lägger skulden på Anders Tegnell, och inte på skidturisterna. Skidturisterna inser att det är meningslöst att avstå från skidresan för att minska smittspridningen, eftersom Folkhälsomyndigheten har bestämt att smittan ska få skölja genom befolkningen. /.../.

I Norge sattes skidturisterna i karantän vid hemkomst. Vilket förmodligen var en starkt bidragande orsak till att grannlandet lyckades hantera smittspridningen så framgångsrikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in