2020-10-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
Rimligen så saxar jag ut det som jag vill svara på.
Fosterhemskvinnan har fått arvode för sitt uppdrag, precis som hon nu får för V.G
Nu vill du läsa saker som jag inte skrev. Hon bortsåg från både familjehemsarvode och omkostnadsersättning när hon ville adoptera E. Som adoptivförälder får man inte sånt. Känns meningslöst att ens försöka besvara dina inlägg - du läser inte. Hej på dig.
Citera
2020-10-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Han bodde väl på något droghem i brist på annat? Tänk dig själv in i et scenario att du haft en fruktansvärd graviditet, kaotisk förlossning, ett redan socialt utsatt äldre barn och sedan får du inte komma hem och landa utan ska direkt vidare till något okänt ställe och får inte umgås med din son som kanske inte har det så bra? Vart vill du komma med ditt inlägg - att hon inte kunde vara rationell i det läget eller vadå? Ja nä det var hon väl inte, är det konstigt? Har du själv fött barn och ställts inför detta val? Inser du hur det låser sig i hjärnan?

Droghem? Hade livet funkat så hade han ju inte blivit placerad, oavsett frivillighet el ej. Hon hade väl fått komma hem och landa hur mkt hon hade velat, bara inte med E. Frågan är om det är en stabil tillvaro att ”landa” i det hemmet där en galen människa befinner sig.

Nej, jag har inte ställts inför det valet. Jag har inte heller haft soc i hasorna. Det har inte funnits fog för det. Hade jag däremot haft det hade jag gjort allt i min makt för att samarbeta och haft öppna dörrar. För mig, när jag hör dina argument så blir jag mer övertygad att jag tycker det är fel val.

Vart jag vill komma med mitt inlägg... starten med konversationen var att efterfråga argument från båda sidor för att bilda mig en uppfattning om situationen. Hade en grundtanke i att jag tycker hon handlat fel i så otroligt mycket o inte borde haft E i sin vård, med el utan stöd. Efter din och ytterligare en till som har R-perspektiv i fokus så har inte min inställning ändrats.
Citera
2020-10-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
”Åklagaren: "Men det där motsägs ju av vad vittnena berättar. M.K BVC har ju berättat att hon var jätte hungrig och åt massor."

Rebecka: "Aaa men digistivekex det kunde hon äta hur mycket som helst. De... de.. kex. Det är inte det man försöker få i sitt barn."

Fun fact angående kex: På (vad jag antar är) Rs Instagram läggs det upp bilder för att bevisa att E var tunnhårig och fick blåmärken redan i familjehemmet.
Det läggs även upp ett 10-tal foton som visar att tösen äter.
På fyra av dessa 10-12 foton så äter hon... trumvirvel.... kex!

Så kexen i sig tycks inte ha varit problemet, utan det måste ha handlat om något annat.

Alltså hon försöker ju genomgående slingra sig. Svara tvekande på frågor som att hon är osäker. Hon försöker framställa sig själv som ett offer. Om man lyssnar på ljudfilerna inser man det ganska snabbt. Men detta skiner igenom när hon inte kan ha en tät historia. Hon säger emot sig själv, ljuger och kan inte förklara.
"Jag vet faktiskt inte" är oftast svaret när hon får en motfråga.

Kexen är bara en sak. Hon vill framstå som en bra morsa som tänker på barnets kost.
Har gått igenom bilderna och på 16 av den äter hon någonting. 2 gånger är det mat, övriga gånger typ mellanmål frukt, rån etc.

Förmodligen finns dessa bilder för att visa att hon fick mat. Men.. Dessa bilder visar endast brister för mig tyvärr. Barnet sitter EN gång av dessa 16 vid ett köksbord och äter (köttfärssåsen) majoriteten av övriga tillfällen sker vid vardagsrumsbordet alternativt sittandes på golvet med en tallrik på golvet. Äta brukar man väl göra vid köksbordet? Dessutom är många bilder från typ mellanmål. Detta kanske var det enda hon fick. Småäta lite frukt och rån emellanåt.

Sedan är det bilder både när hon är nära E och när P är nära E. Dessa bilder säger ingenting för mig. Oavsett om E skrattar eller skulle gråta på bilderna är det inget bevis för något.
Många barn blir utsatta för våld av sina föräldrar. Men de skulle aldrig berätta det för någon. De skrattar tillsammans med sina föräldrar. De kryper tätt intill och myser. De har ju ingen annan att ty sig till. Det blir en otrygg anknytning, men det betyder inte att barnet går runt och är konstant olycklig. De blir medberoende i våldet precis som alla andra som blir utsatta.

Många av bilderna är också tagna i offentliga miljöer typ umgängeslokal. Det ser man på möblerna. Finns bilder där hon även skrivit att det är från umgänge.
Bilderna säger ingenting om vad som skedde där hemma. Bilder som är tagna nära hennes bortgång skulle man vilja se. De skulle kunna säga mer. Eller filmer där hon interagerar med R och P t ex där de leker eller liknande där man ser henne kroppsspråk och rörelsemönster.
Citera
2020-10-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu vill du läsa saker som jag inte skrev. Hon bortsåg från både familjehemsarvode och omkostnadsersättning när hon ville adoptera E. Som adoptivförälder får man inte sånt. Känns meningslöst att ens försöka besvara dina inlägg - du läser inte. Hej på dig.

Hon adopterade inte E, så hon fick alltså arvode och omkostnadsersättning.
Eller ska vi diskutera en situation som eventuellt hade kunnat uppstå om fosterhemskvinnan hade adopterat flickan?
Hon fick ersättning för sitt uppdrag.
Det får hon nu också.
Hej på dig!
Citera
2020-10-16, 21:06
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Jag har ingen aning, har inga uppgifter om detta så kan inte uttala mig med fakta. Spekulerar bara på rimliga alternativ. Som jag förstod det var det pga de jobbiga omständigheter som uppstod i nära anslutning till förlossningen, under förlossningen, efter förlossningen. Med efter förlossningen antar jag att det handlade om frågor som: vad händer med min son? Kommer de att ta min dotter? Hur kan jag välja mellan dessa två? Vad är det för hemsk människa jag lever med som inte ger mig stöd. Allt detta jobbiga händer under en kort tidsperiod.
Många fungerar väl så, att de inte vill se vad för typ av relation de befinner sig i och stannar mycket längre än de borde. Tror många människor i världen kan relatera till detta, speciellt mentalt nedbrutna.
Nej bortförklarar eller snurrar inte på något sätt. Hon har stora fel och brister och borde inte haft sina barn alls under de premisserna anser jag (eller kanske inte alls) men det är inte samma sak som att inte kunna försöka sig på att förstå hela bilden. Folk blir väldigt undvikande när man ställer den personliga frågor så som: Har du själv fött barn/ haft ärenden hos Soc/ alltid hanterat alla situationer på bästa sätt/ haft psykoroblem osv osv. Oavsett vad som har hänt så spelar ju det naturligtvis in. Uppenbarligen, eftersom att det faktiskt har hänt. Det händer ju inte av sig själv, en liten tjej hade annars inte gått runt och mått såhär i flera månader annars.

Citat:
Ja men inte under Lvu:et som var aktuellt då eller hur? Ja, hon försummade A med förmån för P.

• ”Det går inte att välja mellan sina barn”. Nej, för normala människor gör det inte det.
R tycks dock ha ’tvingats’ göra det två gånger, och båda gångerna valde hon bort Esmeralda.

Varför skriver du tvingats så ironiskt? Hon blev ju tvingad på bb. En förlossning där pappan inte funnits där, kommit dit hög och skriker apa och drar i sängen och blir utslängd, är det inte kaotiskt? Hur vet du hur hennes förlossning gick, det är jätteansträngande upplevelse oavsett. Det är hennes högst privata angelägenhet.
Att gå till MVC är väl ändå upp till var och en? Tips och råd om vad? Skulle allt kännas bättre hemma då menar du? Med all den problematiken? Då skulle nog psyk passa bättre. Psykolog och så vidare. Eller kontakt med soc redan under graviditeten som psyk kunde initierat.
Du har helt fel! För det första kan det visst gå på några minuter gällande soc! De är jättesnabba på att slänga in åtgärder och kan rycka upp en hur som helst beroende på vissa omständigheter. Då snackar vi en timma ibland.
Vidare är 9 dagar ingenting när man är nyförlöst och fortfarande oläkt. Har du själv varit med om en förlossning?
Vidare hade hon ju bestämt sig men inte på de premisser som hon trodde de var överens om (kontakt med A).

Kanske hade graviditeten varit mindre fruktansvärd om hon gått på sina MVC-besök? Kanske kunde hon fått råd och tips där?

Vad var så kaotiskt i det planerade kejsarsnittet?

Och detta om val i en pressad situation. Jag förstår att det var en jobbig situation för R att välja mellan sin pojkvän eller sitt barn.
Men det var väl inte så att socialtjänsten dök upp med en bil och sade ”du har tre minuter på dig! Kvinnojour eller barnlös?”.
Det handlade väl om flera dagar (nio?) att fundera, väga för- och nackdelar osv, osv?

Du måste ha gjort fel när du skulle svara mig.

Måhända att MVC är frivilligt, men om man nu genomlider en fruktansvärd (ditt ordval, inte mitt) graviditet så kan det ju vara en god idé att börja med att besöka mödravårdcentralen, som säkert kan lotsa en att hitta hjälp?
MVC är ju rikstäckande och finns till för mödrar och bäbisar, och är alltså inte någon del av den hemska konspiration som soc och M har skapat för att förstöra R och Ps liv.

Nu handlar denna tråd om Esmeraldas öde, och inte om mig, men eftersom du frågar så snällt så ja.
Jag har född flera barn.
Mina barn har blivit utredda efter att ha bevittnat våld i hemmet.
Vi har flytt till en kvinnojour (med betydligt mindre än nio dagars betänketid).
Vi har flyttat runt halva landet på olika kvinnojourer och skyddade boenden mellan 2013-2015.
Jag har varit under socialtjänstens lupp, och jag vet att de ibland förvränger ens ord, eller rent av ljuger rakt upp och ned.
Vi lever nu med skyddade personuppgifter på annan ort.
Så ja, jag har gjort den ”resan”.

Men aldrig, aldrig har jag blivit tvingad att välja mellan mina barn. Eller blivit begränsad i vilken kontakt och när jag skulle få ha med barnet som inte följde med oss andra.
På alla skyddade boenden jag har bott på, har alla kvinnor haft egna mobiler, egna datorer, eget rum - ibland egen lägenhet.
Ingen Gestapo som kontrollerar vilka de ringer eller när. Ingen avlyssning, inga gömda inspelningsmakapärer under soffbordet.

Jag fick göra ett val:
Efter några veckor så saknade jag mitt hem. Huset jag hade bott i i 15 år.
Där mina barn tog sina första steg, sade sina första ord - stället där allt hände.
Jag sade ”jag orkar inte. Jag vill bara åka hem, till min säng, min tv, mitt liv”
Socialsekreteraren svarade ”Du är myndig och vi kan inte tvinga dig att stanna på kvinnojouren.
Dock kan vi inte låta dina barn bevittna mer våld, så om du åker härifrån så gör du det utan barnen”.
Alltså ett val som egentligen inte är något val.

Jag antar att R fick ett liknande ultimatum, men gjorde helt andra prioriteringar än jag.
Citera
2020-10-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Alltså hon försöker ju genomgående slingra sig. Svara tvekande på frågor som att hon är osäker. Hon försöker framställa sig själv som ett offer. Om man lyssnar på ljudfilerna inser man det ganska snabbt. Men detta skiner igenom när hon inte kan ha en tät historia. Hon säger emot sig själv, ljuger och kan inte förklara.
"Jag vet faktiskt inte" är oftast svaret när hon får en motfråga.

Kexen är bara en sak. Hon vill framstå som en bra morsa som tänker på barnets kost.
Har gått igenom bilderna och på 16 av den äter hon någonting. 2 gånger är det mat, övriga gånger typ mellanmål frukt, rån etc.

Förmodligen finns dessa bilder för att visa att hon fick mat. Men.. Dessa bilder visar endast brister för mig tyvärr. Barnet sitter EN gång av dessa 16 vid ett köksbord och äter (köttfärssåsen) majoriteten av övriga tillfällen sker vid vardagsrumsbordet alternativt sittandes på golvet med en tallrik på golvet. Äta brukar man väl göra vid köksbordet? Dessutom är många bilder från typ mellanmål. Detta kanske var det enda hon fick. Småäta lite frukt och rån emellanåt.

Sedan är det bilder både när hon är nära E och när P är nära E. Dessa bilder säger ingenting för mig. Oavsett om E skrattar eller skulle gråta på bilderna är det inget bevis för något.
Många barn blir utsatta för våld av sina föräldrar. Men de skulle aldrig berätta det för någon. De skrattar tillsammans med sina föräldrar. De kryper tätt intill och myser. De har ju ingen annan att ty sig till. Det blir en otrygg anknytning, men det betyder inte att barnet går runt och är konstant olycklig. De blir medberoende i våldet precis som alla andra som blir utsatta.

Många av bilderna är också tagna i offentliga miljöer typ umgängeslokal. Det ser man på möblerna. Finns bilder där hon även skrivit att det är från umgänge.
Bilderna säger ingenting om vad som skedde där hemma. Bilder som är tagna nära hennes bortgång skulle man vilja se. De skulle kunna säga mer. Eller filmer där hon interagerar med R och P t ex där de leker eller liknande där man ser henne kroppsspråk och rörelsemönster.

Ja okej.
Hon borde ha lagt ut bilder under både frukost, lunch och middag.
Olika rätter vid middag förstås, för det är ju totalt vedervärdigt att äta samma mat flera gånger i veckan.
Sen så borde R ha lagt ut filmer på flickan både när hon gråter, är arg och trött.
Hon borde ha riggat upp videokameror i hela lägenheten så att man kunde se alla vinklar.

Alltså lägg av!
Citera
2020-10-16, 21:15
Avslutad
Citat:
Hon adopterade inte E, så hon fick alltså arvode och omkostnadsersättning.
Eller ska vi diskutera en situation som eventuellt hade kunnat uppstå om fosterhemskvinnan hade adopterat flickan?
Hon fick ersättning för sitt uppdrag.
Det får hon nu också.
Hej på dig!
Allt handlar inte om pengar.
Men jag undrar över om inte barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag osv möjligtvis var lockande för Rebecka i kampen att vinna tillbaks barnen
Citera
2020-10-16, 21:19
Medlem
Citat:

Måhända att MVC är frivilligt, men om man nu genomlider en fruktansvärd (ditt ordval, inte mitt) graviditet så kan det ju vara en god idé att börja med att besöka mödravårdcentralen, som säkert kan lotsa en att hitta hjälp?
MVC är ju rikstäckande och finns till för mödrar och bäbisar, och är alltså inte någon del av den hemska konspiration som soc och M har skapat för att förstöra R och Ps liv.

Nu handlar denna tråd om Esmeraldas öde, och inte om mig, men eftersom du frågar så snällt så ja.
Jag har född flera barn.
Vi har flytt till en kvinnojour (med betydligt mindre än nio dagars betänketid).
Vi har flyttat runt halva landet på olika kvinnojourer och skyddade boenden mellan 2013-2015.
Jag har varit under socialtjänstens lupp, och jag vet att de ibland förvränger ens ord, eller rent av ljuger rakt upp och ned.

Men aldrig, aldrig har jag blivit tvingad att välja mellan mina barn. Eller blivit begränsad i vilken kontakt och när jag skulle få ha med barnet som inte följde med oss andra.
På alla skyddade boenden jag har bott på, har alla kvinnor haft egna mobiler, egna datorer, eget rum - ibland egen lägenhet.
Ingen Gestapo som kontrollerar vilka de ringer eller när. Ingen avlyssning, inga gömda inspelningsmakapärer under soffbordet.

Jag fick göra ett val:
Där mina barn tog sina första steg, sade sina första ord - stället där allt hände.
Jag sade ”jag orkar inte. Jag vill bara åka hem, till min säng, min tv, mitt liv”
Socialsekreteraren svarade ”Du är myndig och vi kan inte tvinga dig att stanna på kvinnojouren.
Dock kan vi inte låta dina barn bevittna mer våld, så om du åker härifrån så gör du det utan barnen”.

Jag antar att R fick ett liknande ultimatum, men gjorde helt andra prioriteringar än jag.

Men herregud.
Du har din historia.
Jag har min.
Flickans mamma har sin.
Du kan inte jämföra ditt liv med någon annans.
Citera
2020-10-16, 21:23
Medlem
Citat:

Jag har född flera barn.

Jag fick göra ett val:

Om du har flera barn med samma man så har du väl haft längre tid på dig än 9 dagar att göra andra prioriteringar.
Citera
2020-10-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Allt handlar inte om pengar.
Men jag undrar över om inte barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag osv möjligtvis var lockande för Rebecka i kampen att vinna tillbaks barnen

Hon fick inte bostadsbidrag, den frågan svarade hon t om på i TR.
Tror du för övrigt att någon går och träffar sin omhändertagna dotter med bevakning varje vecka och efter drygt ett år, var tredje vecka, för att i slutändan få barnbidrag?
Vilka löjliga jävla spekulationer.
Citera
2020-10-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ja okej.
Hon borde ha lagt ut bilder under både frukost, lunch och middag.
Olika rätter vid middag förstås, för det är ju totalt vedervärdigt att äta samma mat flera gånger i veckan.
Sen så borde R ha lagt ut filmer på flickan både när hon gråter, är arg och trött.
Hon borde ha riggat upp videokameror i hela lägenheten så att man kunde se alla vinklar.

Alltså lägg av!

Absolut inte det jag säger!
Det jag menar är att hennes försök att försöka bevisa sin oskuld genom att lägga upp bilder på barnet där hon skrattar, äter etc fallerar totalt då det framkommer så mycket annat från bilderna... Hennes dåliga föräldraskap lyser igenom alldeles för mycket.

Alltså. Har man fått sina barn omhändertagna någon gång blir man aldrig en helt fungerande och bra förälder igen.. Man kanske blir good enough på sin höjd, men inte ens det var R. Hennes barn dog under hennes ansvar. Det måste ju vara det största totala misslyckandet i ens föräldraskap. Att barnet dessutom dog (om man ska tro R och P) när denne halkade i badkaret gör ju saken än värre. Speciellt när hon i rättegången säger att barnet ofta halkade i badkaret. Vilken normalt funtad människa skaffar inte en halkmattan då? Eller åtminstone ser till att ungen sitter ner på rumpan i badkaret. Då kan man inte halka, på sin höjd drutta omkull men utan att slå ihjäl sig.
Bara detta visar ju vilken urusel förälder hon var.

Hon klarar inte ens av att se till barnets säkerhet i det egna hemmet. Droger kring golvet, vid ersättning och nappflaskor, vid barnens leksaker. Ungen ramlar och slår ihjäl sig i badrummet. Ungen har dessförinnan haft blåöga pga samma sak ett par veckor innan.

Det finns INGENTING som R gjorde som var för Es bästa. INGENTING! Den enda hon tänkte på vad sig själv, sin bitterhet och sitt ego. Hade hon tänkt på E hade hon låtit henne växa upp i en trygg och kärleksfull familj där det inte behövdes droger för att ta sig igenom dagarna. Då snackar vi föräldraförmåga! Att kunna erkänna sina brister och be om hjälp. Det absolut bästa för E hade varit att träffa sin mamma var tredje vecka och inget mer.
Citera
2020-10-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Absolut inte det jag säger!
Det jag menar är att hennes försök att försöka bevisa sin oskuld genom att lägga upp bilder på barnet där hon skrattar, äter etc fallerar totalt då det framkommer så mycket annat från bilderna... Hennes dåliga föräldraskap lyser igenom alldeles för mycket.

Alltså. Har man fått sina barn omhändertagna någon gång blir man aldrig en helt fungerande och bra förälder igen.. Man kanske blir good enough på sin höjd, men inte ens det var R. Hennes barn dog under hennes ansvar. Det måste ju vara det största totala misslyckandet i ens föräldraskap. Att barnet dessutom dog (om man ska tro R och P) när denne halkade i badkaret gör ju saken än värre. Speciellt när hon i rättegången säger att barnet ofta halkade i badkaret. Vilken normalt funtad människa skaffar inte en halkmattan då? Eller åtminstone ser till att ungen sitter ner på rumpan i badkaret. Då kan man inte halka, på sin höjd drutta omkull men utan att slå ihjäl sig.
Bara detta visar ju vilken urusel förälder hon var.

Hon klarar inte ens av att se till barnets säkerhet i det egna hemmet. Droger kring golvet, vid ersättning och nappflaskor, vid barnens leksaker. Ungen ramlar och slår ihjäl sig i badrummet. Ungen har dessförinnan haft blåöga pga samma sak ett par veckor innan.

Det finns INGENTING som R gjorde som var för Es bästa. INGENTING! Den enda hon tänkte på vad sig själv, sin bitterhet och sitt ego. Hade hon tänkt på E hade hon låtit henne växa upp i en trygg och kärleksfull familj där det inte behövdes droger för att ta sig igenom dagarna. Då snackar vi föräldraförmåga! Att kunna erkänna sina brister och be om hjälp. Det absolut bästa för E hade varit att träffa sin mamma var tredje vecka och inget mer.

Hon borde alltså lägga upp bilder där E gråter? Då hade det varit bättre?
Och satt på henne en peruk vid fotograferingstillfället så att man inte såg att hon var tunnhårig?
(Även haft med sig peruk till umgängena) och egen matkorg då familjehemmets rån inte duger som mellis här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in