2020-10-16, 18:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Jo men det gäller väl ifrån bmi 25 då räknas 51% av befolkningen som överviktig i Sverige.
Jag vet inte, jag är själv smal så jag har aldrig haft koll på BMI direkt.
Citera
2020-10-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag är kvinna 🙋🏼‍♀️ och jag är orolig för en nära anhörig som jag sagt tidigare. Mig själv skiter jag i.

Okej..

Du blir ju inte mindre orolig av att ständigt skriva negativa saker härinne ..

Eller skriver du av dig ångest...

Risken är att det bara blir panik o ångest för människor som redan har ångest..

Så även om du är orolig för någon anhörig så tror jag du ger ångest till många som läser härinne o tror efter dina texter att det är ute med Sverige o att allt blir värre...dödsantalen kommer öka....osv..

Du tänker att då kan folk skippa dina texter men folk med ångest läser ofta negativa saker som en tvättsvamp...

Jag tror att detta virus redan mist sin sting o är snart över....o om det inte går över så får vi leva med också..
Citera
2020-10-16, 18:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har funderat på det också. Rimligtvis borde majoriteten haft covid19 där. Med så många smittade borde de ju kunnat skippa alla restriktioner o löpa linan ut....

Partiell immunitet lär det finnas. Flockimmunitet är något annat.
Citera
2020-10-16, 18:52
Medlem
Nu finns det en artikel i Aftonbladet om gymnasiet i Göteborg som haft ett större utbrott och som införde munskydd:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eK8vjR/amerikanska-gymnasiet-blir-forst-att-krava-munskydd

Man berättar dock inte hur många som smittades. Siffran ligger på minst 20 personer utifrån vad jag har fått information om (16 i senaste utskicket men fler identifierades efter detta).
Citera
2020-10-16, 18:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Nu är ju återinfektioner konstaterade även i Sverige. Flockimmuniteten är passé. Det är svälta ut viruset som gäller. Och då har Sverige sämsta förutsättningarna i världen.

Intressant.

Länk?
Citera
2020-10-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag vet inte, jag är själv smal så jag har aldrig haft koll på BMI direkt.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/halsa/overvikt-och-fetma/

Citat:
er än hälften (51 procent) av Sveriges befolkning i åldern 16–84 år uppgav 2018 övervikt eller fetma (BMI 25,0 eller högre; figur 1).

edit. om man ändrar intervall på grafen ser man att 14% av befolkning i Sverige har har BMI över 30 i åldern 16-84år.
Senast redigerad av painkiler 2020-10-16 kl. 18:57.
Citera
2020-10-16, 18:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Att dessa tusentals svenskar befann sig i Alperna berodde inte på otur. Det berodde på Folkhälsomyndighetens ovilja att avråda från resor dig. Svenskarna borde ha fått rådet att åka till Åre istället för Alperna.
Och nu händer det igen eftersom Tegnell vill ha mer smitta
Citat:
Rekordmycket bokningar till svenska fjällen – trots coronaviruset
https://www.gp.se/ekonomi/rekordmycket-bokningar-till-svenska-fj%C3%A4llen-trots-coronaviruset-1.35513784

Ja, jag instämmer.

Jag lägger skulden på Anders Tegnell, och inte på skidturisterna. Skidturisterna inser att det är meningslöst att avstå från skidresan för att minska smittspridningen, eftersom Folkhälsomyndigheten har bestämt att smittan ska få skölja genom befolkningen.

Ifall Folkhälsomyndigheten istället hade gett beskedet att smittan ska kväsas maximalt, så hade det däremot varit meningsfullt för medborgarna att göra uppoffringar för att stoppa smittspridningen.

Trots att skulden ligger på Anders Tegnell, så misstänker jag att Anders Tegnell kommer att ta varje möjlighet att beskylla medborgarna för att smittspridningen fortsätter.
Citera
2020-10-16, 18:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Smitta på grundskolor i Örebro:

”Flera fall av konstaterad covid-19 på grundskolor i Örebro
UPPDATERAD IDAG 18:47PUBLICERAD IDAG 18:46
Björkhaga- och Västra Engelbrektskolan i Örebro har flera fall inom personalen med konstaterad covid-smitta. Nu har Örebro kommun hört av sig till barnens föräldrar för att informera om läget.
– Vi har gått ut med budskapet att flera av våra verksamheter har konstaterade fall, säger förvaltningschefen Katarina Arkehag.
Även på andra skolor, utöver Björkhaga- och Västra Engelbrektskolan, ska det finnas misstänkta fall. Det bekräftar förvaltningschefen för förskola och skola i Örebro kommun, Katarina Arkehag:”

svt.se
Citera
2020-10-16, 18:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Intressant.

Länk?
Här:

https://www.expressen.se/gt/forsta-svenska-fallet-av-aterinsjuknande-i-covid-19/

Jag läste det på svt.se
Citera
2020-10-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu var det ju självaste smittskyddsläkaren i Uppsala som bad om stöd från FHM, och inte fick det. Han ser ju hur IVA fylls upp, och är orolig att sjukvården ska krascha. Medge att det är märkligt? Vad vinner FHM annars på att säga nej?
Fast han är ju smittskyddsläkare. Han har inget att förlora på att be om så hårda restriktioner som möjligt. Hans jobb är att stoppa smitta, inte att överväga konsekvenserna av eventuella insatser. Negativa effekter av en onödigt hård restriktion hamnar inte på hans bord, och drabbar inte honom personligen. Det drabbar folket.
Citera
2020-10-16, 19:04
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Har funderat på det också. Rimligtvis borde majoriteten haft covid19 där. Med så många smittade borde de ju kunnat skippa alla restriktioner o löpa linan ut....
Jag tror förklaringen till Queens extrema dödstal finns i fattigdom, tätboddhet och rastillhörighet men framförallt hälsoläge:
https://health.ny.gov/statistics/community/minority/county/queens.htm
Tror inte de går att jämföra rakt av med någon annan på grund av att de är de sämsta av de sämsta(=New York), möjligen i konkurrens med Bronx.
Citera
2020-10-16, 19:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej..

Du blir ju inte mindre orolig av att ständigt skriva negativa saker härinne ..

Eller skriver du av dig ångest...

Risken är att det bara blir panik o ångest för människor som redan har ångest..

Så även om du är orolig för någon anhörig så tror jag du ger ångest till många som läser härinne o tror efter dina texter att det är ute med Sverige o att allt blir värre...dödsantalen kommer öka....osv..

Du tänker att då kan folk skippa dina texter men folk med ångest läser ofta negativa saker som en tvättsvamp...

Jag tror att detta virus redan mist sin sting o är snart över....o om det inte går över så får vi leva med också..

Snällt av dig att komma med råd.🙋🏼‍♀️ Tack, nej, jag har inte ångest , det är inte därför jag skriver här.

Jag tycker att jag oftast enbart presenterar fakta och har inte uppfattningen att jag skriver på ett sätt som får folk att bli rädda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in