2018-08-25, 19:20
Medlem
Jag har varit inlagd 3 mån med svårt paniksyndrom/depression. För mig hjälpte ECT verkligen riktigt bra, ångesten släppte helt och jag blev "som vanligt" igen. Fick Sertralin insatt 200mg som jag ska använda minst ett år. Fick en massa benzodiazepim och allehanda antipsykotisk medicinering innan dom kunde förstå vad sjutton som försegick Psykiatri är ju inte så lätt eftersom många symtom överlappar.

Jag gjorde 6 behandlingar och kände väl att efter 3-4 så var det värsta över. Jag skulle välja ECT igen 100 gånger av 100 om jag var i samma situation.
Citera
2020-10-16, 11:22
Medlem
Bumpar äldre tråd

Vid ect drabbas en del av bestående minnesproblem, en del drabbas av att tidigare minnen raderas. För mig hände framförallt det sistnämnda. Jag fick 10-12 ect-behandling 2010 och många händelser från åren 2007-2010 är helt raderade för all framtid.

En del verkar ju drabbas av att just tidigare minnen raderas.

Någon som vet om jag som drabbades av ”raderade minnen” vid min första ect löper högre risk att göra det igen om jag gör en ny ect-behandling?
Citera
2020-10-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Bumpar äldre tråd

Vid ect drabbas en del av bestående minnesproblem, en del drabbas av att tidigare minnen raderas. För mig hände framförallt det sistnämnda. Jag fick 10-12 ect-behandling 2010 och många händelser från åren 2007-2010 är helt raderade för all framtid.

En del verkar ju drabbas av att just tidigare minnen raderas.

Någon som vet om jag som drabbades av ”raderade minnen” vid min första ect löper högre risk att göra det igen om jag gör en ny ect-behandling?

Jag kan bara tala av egen erfarenhet. För mig har det blivit värre. Men om alternativet är självmord så rekommenderar jag ect.
Citera
2020-10-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Jag kan bara tala av egen erfarenhet. För mig har det blivit värre. Men om alternativet är självmord så rekommenderar jag ect.

Ja, alternativet är just nu självmord. Jag har aldrig lidit av att massa minnen ifrån mitt liv är utraderad. Har bara acceptera att det är så. Men trots det vill jag inte uppleva det igen. Om jag inte måste.

En annan fråga. Måste ect hjälpa direkt för att det ska anses att det är just ect som hjälpt? Jag blev inte bra efter 3-4 behandling som en del beskriver. Tog nästan ett halvår innan självmordstankarna försvann. Jag åt antidepressivt unden 1,5 år efter ect och som sagt först 5-6 månader efter ect var jag något så när bra igen. Betyder det att det var något annat som gjorde mig frisk?
Citera
2020-10-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Ja, alternativet är just nu självmord. Jag har aldrig lidit av att massa minnen ifrån mitt liv är utraderad. Har bara acceptera att det är så. Men trots det vill jag inte uppleva det igen. Om jag inte måste.

En annan fråga. Måste ect hjälpa direkt för att det ska anses att det är just ect som hjälpt? Jag blev inte bra efter 3-4 behandling som en del beskriver. Tog nästan ett halvår innan självmordstankarna försvann. Jag åt antidepressivt unden 1,5 år efter ect och som sagt först 5-6 månader efter ect var jag något så när bra igen. Betyder det att det var något annat som gjorde mig frisk?

Om alternativet är självmord är ect bättre men precis som du skriver brukar ect ge ganska snabb effekt. Jag har fått omkring 10 behandlingar per gång och sen har jag mått ganska bra tills jag hittar nästa depression. Jag har också lärt mig acceptera minnesluckor och minnesproblem men ibland gör det ont.
Citera
2021-06-16, 13:30
Medlem
Bumpar tråden, kan ni skriva lite mer? Jag står inför beslutet inom 2 timmar.
Citera
2021-06-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabethan
Bumpar tråden, kan ni skriva lite mer? Jag står inför beslutet inom 2 timmar.
Ledsen att jag inte såg ditt inlägg förrän nu. Var det något speciellt du undrade?
Citera
2021-06-17, 19:23
Medlem
Jag missade också din post, hoppas vad du än valde visade sig vara rätt för dig.

Jag har under våren fått min tredje (?) omgång ECT, jag tror det blev 12st eller möjligt 13 tillfällen.
De sista gav dom mig bilateralt (en elektrod på varje tinning, vs en på ovansidan av huvudet och den andra på en sida (enligt google)). Detta skulle ge bättre effekt.

De båda tidigare omgångar jag fått hjälpte otroligt bra, den enda nackdelen var lite minnesförlust från tio+ år sedan, och det kunde jag leva med när fördelarna var att jag blev av med det värsta av min depression.

Nu med bilateralt så blev biverkningarna mycket värre, jag har tappat bort minnet av flera dagar från slutet av april/början av maj, dagar då jag fått utbildningar på jobbet och nu inte minns ett skit överhuvudtaget. Minnesförlusterna fortsatte även några veckor efter att ECT-behandlingarna slutat, jag känner mig virrig och kommer ibland på mig med att ha glömt bort enkla saker.

Depressionen blev inte bättre av denna omgången ECT så jag fick bara biverkningar, inget positivt resultat överhuvudtaget.

Denna omgången så gick jag till jobbet efter varje behandling, vilket kanske kan vara en orsak till att biverkningarna blev så kraftiga, dom avråder ju en från att köra bil osv så jag tror nog att man gör bäst i att gå hem och lägga sig efter en behandling.
(Eftersom att jag inte var sjukskriven under behandlingarna så skulle det innebära att jag bara skulle jobba två dagar i veckan i en månad och det tyckte jag inte jag hade råd med, korkad som jag är).

Så mitt svar till dig är, prova iaf och se hur det känns för dig. Om du upplever minnesstörningar så avbryt, annars så hjälpte ECT mig de första omgångarna, jag kände mig som en ny människa.
Citera
2022-09-11, 17:10
Medlem
Min mamma, 74 år gammal får det nu. Efter 3 gånger är hon som en ny människa. Hon hade djup depression med psykotiska inslag.

Utan detta vet jag inte var det hade slutat. Doktorn sa att medicin iställlet hade tagit för lång tid att få samma effekt så man ville häva tillståndet snabbt vilket visar sig vara helt rätt väg. Hon har lite minnesluckor, men hon säger att alternativet inte fanns för henne. Etc har räddat hennes liv.
Citera
2022-12-12, 20:57
Medlem
Jakåps avatar
Fick min femte ECT-behandling i morse, har varit inlagd under hela tiden, ska göra en ny skattning av depressionen imorgon. Känner helt klart av närminnespåverkan och förvirring, jobbigt stundtals. Har dock inte lika mycket ångest och suicidtankar längre vilket är skönt. Medicinerar för övrigt med Litium, Olanzapin och Quetiapin.
Citera
2022-12-23, 00:32
Medlem
Hoppas det går bra för dig! Ect hjälpte mig att komma ur min 4 depression. Jag blev dock snurrig och delvis förvirrad under själva behandlingstiden.
Citera
2022-12-23, 01:23
Medlem
Zuzumbas avatar
Problemet med ECT är att det sätts in för tidigt vid TRD (treatment resistant depression).

ECT ska INTE finnas på kartan innan medicinsk behandling av MAO-hämmare utvärderats.

Vi pratar Parnate, Nardil, Marplan och även Selegilin (där sistnämnda också är dosbenäget för att få in potent hämning av både MAO A+B). Dessa är licensklassade preparat, och just Selegelin föreskrivs nästan alltid vs Parkinsons, p.g.a. MAO B-blockaden vilket "ökar" nivåer av dopamin. Höjer man dos ses även blockad av MAO-A, vilket resulterar i antidepressiva effekter i form av signalsubstansökning av t.ex. serotonin.

Man ska även prova varianter av ketamin-behandling, exempelvis "Spravato". Spravato innehåller en substans som är en "isomer" av just ketamin. Mindre biverkningar, inte lika trippig, men där farmakodynamiken i sig attackerar NMDA-receptorer.

Man bör egentligen testa det mesta, innan man hoppar på en ECT.

Varför är enkelt - ECT kan i flera fall bidra till minnesförlust, du kan ha gamla och vackra minnen kvar, minnen som kanske får dig att tänka tillbaka på tiden innan du blev sjuk i svår depression. Vad är du utan dina fina minnen, från en svunnen tid när livet faktiskt var härligt? Ett skal. ECT påverkar också regioner i hjärnan negativt och kan bidra till att man blir mer emotionellt avtrubbad. Grå hjärnsubstans lär påverkas, och helt sonika börjar konsekvenstänk och empati bli nedsatt.

Det är inte värt det, läs mitt inlägg. Har du inte provat det jag skrivit, så gör det.

ECT, sista utväg - och då ska du tamejfan ha provat MINST två MAO-hämmare, och ketamin.
Har du inte fått genomslag för ketamin-behandling via psyk, åk utomlands eller inköp det illegalt och testa. Antidepressiv effekt från ketamin varar i ca två veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in