2022-12-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Problemet med ECT är att det sätts in för tidigt vid TRD (treatment resistant depression).

ECT ska INTE text

Selegilin skrivs inte ut i sverige inte ens off-label mot anhedoni vad jag vet trots dess positiva inverkan på dopaminet, i övrigt håller jag med.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Selegilin

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19941017000028
Citera
2022-12-23, 20:57
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Selegilin skrivs inte ut i sverige inte ens off-label mot anhedoni vad jag vet trots dess positiva inverkan på dopaminet, i övrigt håller jag med.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Selegilin

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19941017000028

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19910524000012

Kan självklart gå att få på licens annars. Kan självklart off label-förskrivas. Hör dock inte till vanligheterna. Att du hänvisar till något som står på Wikipedia, utan fotnot och källa, är lite roligt.
Citera
2022-12-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Problemet med ECT är att det sätts in för tidigt vid TRD (treatment resistant depression).

ECT ska INTE finnas på kartan innan medicinsk behandling av MAO-hämmare utvärderats.

Vi pratar Parnate, Nardil, Marplan och även Selegilin (där sistnämnda också är dosbenäget för att få in potent hämning av både MAO A+B). Dessa är licensklassade preparat, och just Selegelin föreskrivs nästan alltid vs Parkinsons, p.g.a. MAO B-blockaden vilket "ökar" nivåer av dopamin. Höjer man dos ses även blockad av MAO-A, vilket resulterar i antidepressiva effekter i form av signalsubstansökning av t.ex. serotonin.

Man ska även prova varianter av ketamin-behandling, exempelvis "Spravato". Spravato innehåller en substans som är en "isomer" av just ketamin. Mindre biverkningar, inte lika trippig, men där farmakodynamiken i sig attackerar NMDA-receptorer.

Man bör egentligen testa det mesta, innan man hoppar på en ECT.

Varför är enkelt - ECT kan i flera fall bidra till minnesförlust, du kan ha gamla och vackra minnen kvar, minnen som kanske får dig att tänka tillbaka på tiden innan du blev sjuk i svår depression. Vad är du utan dina fina minnen, från en svunnen tid när livet faktiskt var härligt? Ett skal. ECT påverkar också regioner i hjärnan negativt och kan bidra till att man blir mer emotionellt avtrubbad. Grå hjärnsubstans lär påverkas, och helt sonika börjar konsekvenstänk och empati bli nedsatt.

Det är inte värt det, läs mitt inlägg. Har du inte provat det jag skrivit, så gör det.

ECT, sista utväg - och då ska du tamejfan ha provat MINST två MAO-hämmare, och ketamin.
Har du inte fått genomslag för ketamin-behandling via psyk, åk utomlands eller inköp det illegalt och testa. Antidepressiv effekt från ketamin varar i ca två veckor.

Håller med dig! Antar att ECT är både billigare och enklare än att ansöka om licens för MAO-hämmare eller behandla med Spravato 🤔
För 20 år sedan gavs ECT ca 3 ggr/vecka men nu verkar hjärnan gladeligen friteras 5 ggr/vecka och dessutom verkar även antalet behandlingar per omgång öka.
Hoppas att det numera finns ett biverkningsregister för ECT!
Citera
2022-12-25, 22:40
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Håller med dig! Antar att ECT är både billigare och enklare än att ansöka om licens för MAO-hämmare eller behandla med Spravato 🤔
För 20 år sedan gavs ECT ca 3 ggr/vecka men nu verkar hjärnan gladeligen friteras 5 ggr/vecka och dessutom verkar även antalet behandlingar per omgång öka.
Hoppas att det numera finns ett biverkningsregister för ECT!

Nja, tror ECT i sig är mycket dyrare som medicinsk behandling. Delvis behöver patienten undergå narkos, vilket inkluderar monitorering o.s.v. Det är en kostsam procedur. Gällande Spravato så är det ett rätt nytt läkemedel emot TRD, och jag tror att stor okunskap föreligger hos läkare när det gäller läkemedlets effekt och hur det fungerar.

De gamla MAO-hämmarna är ju otroligt effektiva, även om det är licensklassade preparat så är det inte särskilt kostsamt i jämförelse. Det är som är kostsamt är en icke produktiv individ som ej betalar skatt, utan belastar vården. Okunskap här också gällande förskrivningen, många läkare är troligen också att förskriva MAO-hämmare p.g.a. dietrestriktionerna. Man har heller ofta aldrig förskrivit dessa typer av mediciner tidigare, och då blir det läskigt. Har viss förståelse för detta, man kan inte förskriva en MAO-hämmare till en patient som inte är med på noterna och har full förståelse för hur medicinen fungerar och vad som kan ske ifall man slarvar med tyraminrika livsmedel.
Citera
2023-07-14, 16:19
Medlem
lilla-ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Bumpar äldre tråd

Vid ect drabbas en del av bestående minnesproblem, en del drabbas av att tidigare minnen raderas. För mig hände framförallt det sistnämnda. Jag fick 10-12 ect-behandling 2010 och många händelser från åren 2007-2010 är helt raderade för all framtid.

En del verkar ju drabbas av att just tidigare minnen raderas.

Någon som vet om jag som drabbades av ”raderade minnen” vid min första ect löper högre risk att göra det igen om jag gör en ny ect-behandling?
Tappat minnet av typ 5 år troligtvis pga ECT. Rätt skönt de det verkar varit traumatiska år. Fått ECT x flera serier. Glömt hur många.
Skulle dock välja ECT o leva med minnesförlust snarare än att vara i en djup depression med självmord som utväg.
Citera
2023-07-15, 09:48
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-k
Tappat minnet av typ 5 år troligtvis pga ECT. Rätt skönt de det verkar varit traumatiska år. Fått ECT x flera serier. Glömt hur många.
Skulle dock välja ECT o leva med minnesförlust snarare än att vara i en djup depression med självmord som utväg.
Märkte detta efter jag skrivit ovan (jag är "Mulla Krekar" ovan i tråden), att jag minns 00-talet dåligt idag, när jag fick behandlingarna, 2003-2005. 00-talet är ganska suddigt idag. Men jag vet att jag inte hade det lätt då, så det finns kanske inte så mycket skoj att minnas...?

EDIT: Jag kan ju nämna, att efter ovanstående svar i tråden, så provade jag en egengjord ketamin-behandling, o resultatet blev ungefär detsamma som efter ECT. Man kände sig något piggare o mådde lite bättre.

Men min depression försvann äntligen för ca 2 år sen. Oklart varför.
Senast redigerad av Muppety 2023-07-15 kl. 09:51.
Citera
2023-07-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Märkte detta efter jag skrivit ovan (jag är "Mulla Krekar" ovan i tråden), att jag minns 00-talet dåligt idag, när jag fick behandlingarna, 2003-2005. 00-talet är ganska suddigt idag. Men jag vet att jag inte hade det lätt då, så det finns kanske inte så mycket skoj att minnas...?

EDIT: Jag kan ju nämna, att efter ovanstående svar i tråden, så provade jag en egengjord ketamin-behandling, o resultatet blev ungefär detsamma som efter ECT. Man kände sig något piggare o mådde lite bättre.

Seriöst så vet jag inte vad Flashback hade varit utan dina upptåg under 00-talet. Du hade det säkert inte lätt alltid och det är roligt att höra att du mår bättre. Jättebra beskrivit av ECT, men det var långa bendingsserier. Kanske är ändrat sedan dess.
Citera
2023-07-15, 22:26
Medlem
lilla-ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Slipper man minnesförlust på ketamin?
Mina depressioner är återkommande och jag är på väg ner igen men slipper gärna minnesförlust.
Citera
2023-07-16, 05:39
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Seriöst så vet jag inte vad Flashback hade varit utan dina upptåg under 00-talet. Du hade det säkert inte lätt alltid och det är roligt att höra att du mår bättre. Jättebra beskrivit av ECT, men det var långa bendingsserier. Kanske är ändrat sedan dess.
Tack! Jo, jag mådde uruselt hela 00-talet, försökte nog komma bort mycket bl.a. genom att hitta på små hyss o liknande. På Flashback kan man alltid diskutera det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av lilla-k
Slipper man minnesförlust på ketamin?
Mina depressioner är återkommande och jag är på väg ner igen men slipper gärna minnesförlust.
Ketamin ger ingen påverkan på minnet.
Citera
2023-10-03, 17:47
Medlem
Lappsjukas avatar
Muppety, jag måste säga att dina utförliga utlägg om dina erfarenheter av psykvården är fantastiskt välskrivna.

Själv fick jag en serie om 6 ECT förra året. Tyckte jag blev bättre men tyvärr blev jag dålig igen efter en vecka, så det får nog ses som misslyckad behandling. Anledningen att jag blev dålig direkt igen kan dock bero på att det fanns vidmakthållande faktorer, d.v.s. det i mitt liv som gjort mig deprimerad hade inte förändrats.

Jag upplevde ingen påverkan på minnet när det gäller mitt tidigare liv, eller att jag skulle ha svårt att forma minnen nu. Däremot så är perioden just då jag fick ECT (cirka en månad) extremt suddig. Det mesta som hände då har inte lagrats i minnet. Kan se bilder från händelser utan att minnas dem, och även läsa om böcker som jag inte minns trots att jag läste dem under perioden.

Överväger en till och längre omgång ECT eftersom min depression fortfarande inte är löst och jag inte svarar riktigt på mediciner. Tyvärr har jag både trauma från barndomen, samt förlusttrauma i närtid som utlöste depressionen, plus att mitt liv just nu inte alls ser ut som jag vill. Den tredje går väl i teorin att ändra på, men de första två kommer ju aldrig försvinna. Det som har hänt har hänt och jag vet inte om jag tar mig förbi det.
Senast redigerad av Lappsjuka 2023-10-03 kl. 17:50.
Citera
2023-10-21, 07:16
Medlem
Jormapormas avatar
Jag kommer inte ihåg
Citera
2024-01-18, 09:11
Medlem
unstabilizeds avatar
Jag kan nu svara ut av egen erfarenhet, på min fråga jag ställde för 7 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av unstabilized
Har du eller har du någon i din närhet som fått ECT och har du isåfall märkt på personerna/dig själv någon typ av förändring?
Personloghetsförändringar t ex?

Negativa bieffekter eller någonting positivt?

Nu är jag ute efter personliga erfarenheter och inte sådant man hört på ryktesvägar och dylikt.
Tacksam för allt ni delar med er av.

Jag fick 21 stycken ECT behandlingar, halvt med vilja, halvt med tvång (Komplicerat). Den sista gången hade de skrivit ut mig och jag kom in för att få behandlingen polikliniskt. Där insåg de att det inte fungerade för mig på grund av mitt skick när jag kom in. Så jag skrevs in igen på avdelningen.

Jag har enorma svårigheter med de kognitiva förmågorna efter detta. Läkarna säger att det beror på skovet jag hamnade i.

Jag har utöver ett starkt nedsatt minne (korttids och långtids) även svårigheter att känna igen människor, minnas ansikten. Jag tappar ord, jag kan inte formulera mig som jag kunde förut. Jag har svårt att ta in information (det har jag alltid haft, men det är ännu svårare nu eftersom att det tar tid att sätta ihop meningar jag läser/hör till någonting begripligt). Jag hade ett stort ordförråd förut och idag får jag bara fram fragment av det. Det tar längre tid att skriva, det tar längre tid att prata. Jag hakar upp mig, kommer inte på ord och kan heller inte snabbt förklara vad jag menar med andra ord. Många minnen är borta för gott, det hade vart okej ändå, det hade jag kunnat leva med om det hade haft effekt. Men inte allt detta. Generellt har minnesbanken drastiskt minskat. Inte bara från den tiden då jag fick ECT utan minnen från andra perioder både före och efter. Korttidsminnet är knappt befintligt och jag skriver ner saker på listor konstant annars minns jag ingenting. Jag minns dock sällan att det finns nedskrivet, eller vart. Om jag gör upp tider med barnen behöver jag skriva ned vad jag sagt för jag kommer inte ihåg. Detta är bara en liten del av allt förstås. Men jag har behövt hitta många strategier för att klara av vardagen och nu också en vardag med ett jobb som kräver mycket av allt det jag har svårigheter med.
Läkaren sa att de såg effekt av behandlingen, därför fortsatte de. 21 gånger. Tills de insåg motsatsen.
Motsatsen hade jag förvisso berättat för dem långt tidigare.

Vad jag menar med tvång. Jag var i en väldigt utsatt position, alla berättade för mig vad jag behöver göra, jag som redan var svag och mådde som jag mådde vek tillslut ner mig. Hade jag mått bra hade jag aldrig gjort det. Ja, då hade jag förstås inte behövt ECT. Men det jag menar är att det är förstås lättare att utföra psykiskt tvång på en mentalt svag individ. Så med tvång menar jag inte att någon fysiskt tvingade mig, jag hade varken energi eller vilja till att fysisk motsätta mig behandlingen. Däremot fanns det mycket de kunde säga/göra för att jag tillslut inte skulle våga låta bli.
Kanske om jag kämpat emot mer, så hade jag sluppit det.

Så med min personliga erfarenhet svarar jag till mig själv - 7 år senare:
Gör det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in