Citat:
Ursprungligen postat av
unstabilized
Oj vilket utförligt svar!
Vad bra att det har hjälpt dig.
Jag är inlagd på LPT och de vill att jag ska ta ECT. Jag ville fundera. Tanken är att jag ska ta det imorgon på morgonen men jag vill inte längre göra det. Läkaren sa att de inte kommer tvinga mig till nånting men nu säger de att de har rätt att göra det. (Vilket de verkar ha av vad jag försökt läsa mig fram till.)
Men i vilken utsträckning har det det egentligen? Finns massor med mediciner jag inte provat så det känns väl bättre om de väljer att ta någon sådan jag vill prova, frivilligt?
Hursomhelst.
ECT känns väldigt skrämmande. Av de personer jag träffat på så har jag heller inte hört om någon förbättring. Eller sett.
Så jag försöker väl se om jag kan ändra på min uppfattning eller om den kommer stå kvar.
Om min uppfattning nu ens spelar någon roll i sammanhanget.
Detta är inte menat som skrämselpropaganda utan som upplysning om risker.
MullaKrekar har mycket pedagogiskt beskrivit hur själva behandlingen går till.
Har inget att tillägga där.
Jag fick själv sju ECT-behandlingar för ca 15 år sedan pga svår depression (var inlagd vid den tiden). Blev upplyst om att minnet skulle kunna påverkas men att detta endast skulle vara temporärt och tämligen snabbt övergående. Detta stämmer inte! Jag har fortfarande problem och får ännu efter alla dessa år minnesluckor.
Då jag senare tog upp detta när jag behandlades inom öppenpsykiatrin så blev jag upplyst om att detta var allmänt känt samt att det inte informerades tillräckligt om detta innan behandling med ECT sattes in. Den terapeut jag då hade sa att de inom öppenpsykiatrin funderade på att göra en anmälan till IVO då de ansåg att detta var ett stort problem. Tyvärr fick jag pga omorganisation byta mottagning så jag vet inte hur det gick med detta (man orkar helt enkelt inte ta tag i saker själv när man mår så pass dåligt, tyvärr).
Skulle jag ha valt att få behandlingarna vid den tidpunkten även om jag fått information om att risken finns att minnet kunde påverkas för all framtid? Jag vet inte. Jag mådde då så dåligt att jag greppade efter alla halmstrån jag kunde få tag i. Mycket möjligt att jag alltså trots riskerna skulle tagit chansen ändå.
Ångrar jag idag då jag har facit i handen att jag valde behandlingarna? Absolut!
Det är inte roligt när anhöriga och vänner talar om för mig att "det där diskuterade vi ju om för några veckor sedan" och jag har ingen aning om att det skett. Det är ingen "vanlig" glömska typ "javisst, ja" när jag blir påmind utan jag har ingen som helst aning om att diskussionen har ägt rum.
Jag har idag lärt mig leva med detta och det påverkar inte mitt liv i någon större grad (förutom att jag lärt mig att inte påstå att "det där har jag aldrig sagt" då det är mycket möjligt att så faktiskt är fallet).
Mitt råd till de som måste fatta beslutet om ECT-behandling eller inte är att vara medveten om risken att minnet kan påverkas för all framtid. Finns alternativa behandlingar så prova dessa först.
Om detta bara varit min egen erfarenhet så skulle jag varit försiktig med att dela med mig av detta. Men eftersom även psykiatrin reagerade på att såpass många fått bestående minnesproblem så får det räknas som en reell risk.
TS: Ställ läkaren mot väggen och fråga om ditt minne kan påverkas under lång tid framåt. Kräv ett uppriktigt svar och försök "läsa mellan raderna" om h*n är ärlig eller ej.
Eftersom du själv är tveksam tycker jag att du ska avvakta. För många har det varit en stor hjälp men det finns faktiskt sådana som mig som fått bestående men.
Jag önskar dig verkligen lycka till!