Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Nej, du skrev såhär:
Jag ser inte att du någonstans känns vid någon av de negativa konsekvenser som en skolstängning får.
T.ex:
1) Den svagaste andelen av barnen kommer drabbas allvarligt av att inte kunna hänga med i undervisningen. Det går minst ett sånt barn i varje klass, så det handlar om uppemot hundratusen barn.
2) Barn som far illa i hemmet hamnar plötsligt i situationen att deras förövare tvingas stanna hemma från jobbet och ta hand om dem, i en miljö där de normalt utsätts för våld och övergrepp. Det är minst tiotusentals barn som är i den här gruppen.
3) Barn från fattiga hem drabbas mycket allvarligt om familjens försörjning rubbas. Det är nästan tvåhundratusen barn i Sverige som lever i fattiga hem.
Det räcker inte med att säga "klart det får konsekvenser". Det är inte att kännas vid problemet, det är att sopa det under mattan.
Vi kanske borde införa körkort för att få skaffa barn om det nu är så jäkla eländigt? Jag skrev ju att det får konsekvenser, och nej jag sopar det inte under mattan. Du vet att det får konsekvenser att släppa ett virus fritt i samhället också? Sjukvården sätts på vänt, barn (och vuxna) får inte den vård de ska osv. Sen vad du tycker om vad som räcker eller inte räcker att säga är ju helt meningslöst, det är inte du som sätter agendan, bara så du vet. Det stängs skolor lite här och där, när utbrott sker, ser ingen som klagar då, utom möjligtvis du då.