2020-10-14, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall smittspridningen ökar under hösten, så har Folkhälsomyndigheten skuld till det. Eftersom sommaren var ogynnsam för viruset, så hade Folkhälsomyndigheten kunnat utnyttja sommaren till att pressa ner smittspridningen så mycket som möjligt. I så fall hade vi haft färre smittbärare i befolkningen när den kallare årstiden kommer. Med färre smittbärare i samhället, så hade det varit lättare att hålla smittan nere med hjälp av smittspårning. Ifall Folkhälsomyndigheten hade utnyttjat sommaren, så hade sommaren kunnat erbjuda riskgrupperna en paus från husarresten.

Folkhälsomyndigheten sumpade den möjlighet som sommaren gav. Nu möter vi istället hösten med ett samhälle som är fullt av smittbärare. Dessa smittbärare kan snabbt utlösa nya vågor av smitta. Folkhälsomyndigheten bär skuld till alla sjuk- och döds-fall som detta innebär.

Jag instämmer i ansvar bör utkrävas. Men jag tvivlar på att det kommer att ske. Vi får nöja oss med att uttrycka vår åsikt på valsedeln när valdagen kommer.

Det är skandal att Folkhälsomyndigheten hade så bråttom att få in viruset till Sverige. Dom försökte aldrig motverka virusets ankomst till Sverige. Och när viruset hade fått fäste, så protesterade Folkhälsomyndigheten mot åtgärder för att hejda smittspridningen. Folkhälsomyndigheten har varit virusets bästa vän.

Det bör bedömmas av en kompetent smittskyddsmyndighet (läs: inte av Anders Tegnell). Ett lämpligt kriterium i bedömningen kan vara svårighetsgraden att identifiera bärare av smitta.
Och vilka kriterier använde du denna gång för att göra bedömningen att planen borde stoppas? Har de kriterierna varit uppfyllda vid tidigare sjukdomsutbrott i världen så du har gjort samma bedömning?
Citera
2020-10-14, 17:39
Medlem
En till skandal, kan väl inte vara lagligt det här?
Citat:
”En läkare beskriver att hen fått order att attestera långa listor med namn på människor, även yngre, som ska nekas sjukhusvård Om de blir sjuka. Detta utan att ens ha träffat dem för individuell bedömning.”
https://twitter.com/MBGoransson/status/1316126362994913281
Citera
2020-10-14, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om du ska skriva här behöver du länka till påståendet om att det är farligt med munskydd. Det går inte att påstå en massa hit och dit och sedan kalla andra som invänder för idioter, utan att ha bevis i form av undersöknigar osv.

Det är du som är dåren.

Ska jag behöva länka till att ha en tygbit som täpper till dina naturliga andningsvägar knappast är speciellt nyttigt för dig?
Men din jävla dåre, bär du din munblöja om det gör dig glad. Jag lägger mig inte i vad du gör, lägg dig då inte vad jag eller andra gör. Och låtsas inte att du värnar om andra människor, du är en fjant utan liv som vill att andra ska ha det lika jobbigt som dig. Likaså med de andra idioterna i denna tråd, skaffa er ett liv istället för att sitta här dag och efter dag och räkna antalet avlidna.
Citera
2020-10-14, 17:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
En till skandal, kan väl inte vara lagligt det här?

https://twitter.com/MBGoransson/status/1316126362994913281
Vi länkar väl till artikeln direkt som är fri att läsa:

Eva Burman: Den svenska strategin – att offra de äldre
Chefredaktör Eva Burman om den svenska strategin – offra de äldre för flockimmunitet.

https://ekuriren.se/nyheter/artikel/den-svenska-strategin--att-offra-de-aldre/7rkp0zxj
Citera
2020-10-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jahapp. Nu exploderar smittfallen i Italien igen. Inte heller de verkar ha uppnått någon flockimmunitet. Vad förvånad jag blir...

Italien är rätt stort. Vart i Italien ökar smittspridningen?
Citera
2020-10-14, 17:45
Medlem
ncr04s avatar
Nu är det "Coronaväder" i och med att inomhusluften behöver värmas upp och den relativa luftfuktigheten då går ner inomhus. Det resulterar i att de små dropparna i utandningsluften avdunstar mer och blir mindre, och att de därmed håller sig i luften lägre. Viruset borde alltså bli mer och mer luftburet ju torrare luften är.

Se: https://www.dw.com/en/coronavirus-transmission-humidity-aerosols/a-54639765

Det borde bli en markant ökning av fall inom 1-1,5 vecka med tanke på det kallare vädret senaste dagarna. Annars är kanske inte luftfuktigheten så viktig när det gäller smittspridningen.
Citera
2020-10-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror han menar att det är en krönika skriven av svenskar, inte en artikel.

Förstår du skillnaden?

Jag VET att han menar det du skriver - det var därför jag tycker han skall läsa igenom texten först innan han ägnar sig åt semantiskt trams. Som du fortsätter göra.

Läs den du också:

https://time.com/5899432/sweden-coronovirus-disaster/

Och kommentera sedan INNEHÅLLET.
Citera
2020-10-14, 17:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Konspirationsteorin om att Sverige eftersträva flockimmunitet är riktigt svår att ta död på på.
Ja, eftersom email mellan Tegnell och andra inom FHM ( och Norges, Finlands statsepidemiologer) offentligjorts. Det är omöjligt att ta motbevisa att FHM gick inför flockimmunitet.
Citera
2020-10-14, 17:48
Medlem
Va i hetaste helvete hur kan smittan fortfarande finnas kvar och dessutom öka? När Tegnell sade detta i våras blev han ju utskrattad på Flashback
Citera
2020-10-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jahapp. Nu exploderar smittfallen i Italien igen. Inte heller de verkar ha uppnått någon flockimmunitet. Vad förvånad jag blir...
Ja tur att du har den där bunkern du skrev om igår. Och ett flexibelt jobb. Du behöver inte vara rädd.
Citera
2020-10-14, 17:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Italien är rätt stort. Vart i Italien ökar smittspridningen?

Verkar vara utspritt från Rom och uppåt. Värst i norra Italien, minst från Rom och söderut.

De är nästan tillbaks på nivåerna från April igen. Inte riktigt, men väldigt nära.
Citera
2020-10-14, 17:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ja tur att du har den där bunkern du skrev om igår. Och ett flexibelt jobb. Du behöver inte vara rädd.

Jag är rädd ändå. Dels är det inte 100% vattentätt, och sen är jag orolig för anhöriga som inte har vett att skydda sig på samma sätt. Sedan kan jag hysa empati med hela befolkningen, både i Sverige och i andra länder. Även sådana som viftar bort sjukdomen som en förkylning. Flera som drabbats, har fått inse att liknelsen inte var särskilt bra. En del har till och med fått plikta med sina liv. Den här sjukdomen är inte att leka med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in