Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Var är källorna för skolutbrotten? Kunde inte utläsa det från expressen annat än 1/3 i 20-29 år och från fester och sociala sammanhang.
En källa är denna:
-
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/smittskyddet-st%C3%A4nger-grundskoleverksamhet-i-g%C3%B6teborg-1.35508879
Rörande gymnasieskolan är källan flera brev från rektorn som jag inte kan referera direkt till, jag har fått dem kopierade till mig av en bekant som har barn på den skolan. Det senaste brevet jag fått säger 13+3 smittade (elever plus lärare), men sedan har ytterligare elever insjuknat och bekräftats smittade (alla tester utfördes förra veckan) enligt min väns barn. Skolan har varit stängd, men öppnar nu upp igen.
Dessutom så finns ett utbrott (flera bekräftade fall) på en högstadieskola där mitt yngre barn går, där är källan min frus chef (rektor) som fått informationen från skolenheten i kommunen. Där har man gått ut med information till alla rektorer om att man pga utbrott på en skola måste kräva av alla föräldrar i alla skolor att de skall testa barnen om de är hemma med förkylningssymtom.
Bara i min frus klass är tre elever hemma sedan mer än en vecka (ovanligt mycket så här tidigt på hösten). En fjärde gick hem under skoldagen igår med Covid-symtom (eleven googlade själv på symtomen och sade till min fru att han nog borde gå hem). Men då föräldrarna inte verkar vilja testa dem (om de inte blir sjukare) så lär man aldrig få det bekräftat.
Edit: Några citat ur gymnasieskolans rektors mail kan ni väl få ändå, men jag vill inte citera hela brevet:
Citat:
I skrivande stund har vi 13 bekräftade elever som testat positivt och 3 lärare. Till min kännedom har samtliga lindriga symptom och de flesta är friska/symptomfria igen. Lärarna som testat positivt arbetar på distans hemifrån.
Citat:
När jag talat med Smittskydd uppger de att samma fenomen skett på flera andra skolor i Göteborg och i länet. Detta indikerar att vi kan vara i början av en utmanande period i vinter.