2020-10-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Hur vet man detta? Det finns inget test som kan visa om man är smittad eller inte.

... och därför behöver man int följa rekommendationerna att hålla avstånd menar du..?
Citera
2020-10-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hittade dessa siffror i GT rörande smittspridningen i VG:
- https://www.expressen.se/gt/coronasmittan-okar-varnar-for-fester-och-afterworks/

Kommun: nya fall, nya fall per 100 000 invånare (totalt 573 nya fall)
Göteborg: 276, 5
Borås: 43, 4
Kungälv: 18, 4
Härryda: 14, 4
Ale: 14, 4
Partille: 13, 3

En rätt stor del av dessa fall kommer från gymnasieskolan jag pratat om tidigare. Nämligen ~20/573 --> 3,5% av alla fall i VG, eller mer än vart 30:e fall på ett ungefär. Dessutom har ju andra skolor drabbats också (bland annat har en grundskolas särskoleverksamhet stängts ned).

Var är källorna för skolutbrotten? Kunde inte utläsa det från expressen annat än 1/3 i 20-29 år och från fester och sociala sammanhang.
Citera
2020-10-16, 12:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
WTF du skrev om både Norge och Sverige men vad spelar det för roll. Tegnell pratar om 19 maj och de andra pratar om igår. Igår hade både Sverige och Norge klusterspridning. Den 19 maj hade Sverige inte klusterspridning. Hur svårt ska det vara att förstå att pandemier har olika faser.

Se inlägger nedan, det var detta jag skrev om, inte Norge! 😂😂😂

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hittade dessa siffror i GT rörande smittspridningen i VG:
- https://www.expressen.se/gt/coronasmittan-okar-varnar-for-fester-och-afterworks/

Kommun: nya fall, nya fall per 100 000 invånare (totalt 573 nya fall)
Göteborg: 276, 5
Borås: 43, 4
Kungälv: 18, 4
Härryda: 14, 4
Ale: 14, 4
Partille: 13, 3

En rätt stor del av dessa fall kommer från gymnasieskolan jag pratat om tidigare. Nämligen ~20/573 --> 3,5% av alla fall i VG, eller mer än vart 30:e fall på ett ungefär. Dessutom har ju andra skolor drabbats också (bland annat har en grundskolas särskoleverksamhet stängts ned).
Citera
2020-10-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Håjå jaja så om du har en patient multisjuk som får exempelvis ytterligare en diagnos och dör strax efter detta får den senaste diagnosen som dödsorsak? Det är en bedömning som oftast blir väldigt svår att avgöra och därför blir bedömningen osäker. Det finns forskning på detta när man går igenom fall och att bedömningar görs olika beroende på vilken läkare det är etc. Finns en hel del i läkartidningen om detta.

Den debatterar bara mörkläggning. Det säger sig självt att det vore en oerhörd slump att någon som levt i omkring 80 år (dvs drygt 4000 veckor) skulle dö under just de två veckor de har COVID av en slump. Det säger sig självt att minst 95% av dem dog pga covid. Visst kan de ha andra sjukdomar också, men covid fick dem att tippa över.
Citera
2020-10-16, 12:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Du får väl backa i konversationen så du påminner dig om ämnet var; alltså att dödsorsaker (direkta eller indirekta) är underrapporterat för influensa men knappast för covid-19 baserat på aktuell kunskap från tre olika register. Influensadödlighet mäts bland annat med överdödlighet kopplat till influensaaktivitet, vilket du hävdade var en pseudodebatt. Det finns dock mycket forskning på detta.

Sedan glider du undan när du fått detta svart på vitt. Klassiskt beteende på fb, så jag är dock inte förvånad.

Det började någonstans här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Ah, damage control. Det hävdade jag givetvis inte. Utan jag hävdade att överdödligheten var ett dåligt mått. Det kan du läsa här: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Följ gärna konversationen efter inlägget.

Som svar på mitt inlägg fick jag en länk till influensastatistik från Italien mellan åren 2013-2017:
https://www.ijidonline.com/article/S1201-97121930328-5/fulltext

Det säger absolut ingenting om det jag påstod. Det är enbart en studie som mäter antal dödsfall och överdödlighet i Italien under den givna perioden. Men om du vill verka relevant, så jämför den studien gärna med data från Italien senaste året.
Citera
2020-10-16, 12:38
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
... och därför behöver man int följa rekommendationerna att hålla avstånd menar du..?

Ja, varför skulle man hålla avstånd menar du? Pga att ett gäng människor fått ett positivt resultat på ett värdelöst test? Detta test kan inte ens skilja på det påstådda "sars cov 2" och andra förkylningsvirus, så det enda det kan indikera är att man kanske varit förkyld den senaste tiden. Förkylningar ökar alltid den här tiden på året, men det brukar inte vara någon daglig skrämselpropaganda och inga rekommendationer om att "hålla avstånd" för det.
Citera
2020-10-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du menar den Bill Gates som SÄLJER VACCINET?

Du menar datanörden helt utan medicinsk utbildning?

Du menar mannen (eller vad han nu är) som i princip äger WHO, organisationen som anser sig ha monopol på sanningen?

Ridå.

Bill Gates är sannolikt mer kunnig än vad du är därför borde du lyssna på honom istället för att skämta bort allvaret och leva i förnekelse.
Citera
2020-10-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag skrev absolut inte om Norge. Jag pratar inte om Norge, jag ville belysa hur fel Tegnell haft hela tiden. Ingenstans skrev jag om Norge, det var västra götaland som du i din iver läste som verdens gang, vg, utan att läsa mitt inlägg ordentligt.

Edit du citerade själv precis inlägget ifråga där du påstår att jag skrev om Norge! Öppna din ögon och läs rätt.🙈🙈🙈

Edit 2: det spelar roll eftersom du har använt påståendet att jag skrev om Norge för att kritisera andra användare med hänvisning till mitt inlägg. Som INTE handlade om Norge! Begriper du?
Ok, fine, du pratar om Västra Götaland. Ingenting ändras av det. Jag har lika rätt ändå.

Problemet med din argumentation var att du blandade ihop ett uttalande om läget den 19 maj, med ett uttalande om läget igår. Två olika tidpunkter, två olika faser av pandemin, två olika nivåer av smittspridning.
Citera
2020-10-16, 12:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok, fine, du pratar om Västra Götaland. Ingenting ändras av det. Jag har lika rätt ändå.

Problemet med din argumentation var att du blandade ihop ett uttalande om läget den 19 maj, med ett uttalande om läget igår. Två olika tidpunkter, två olika faser av pandemin, två olika nivåer av smittspridning.
Du har fel. Snälla du så pinsamt, du har harvat på sida efter sida om att jag tog upp Norge i mitt inlägg och till och med använt det i diskussion med andra användare.

Jag postade mitt inlägg för att påvisa Tegnells många ignoranta uttalanden. Annika Linde menade samtidigt att vi måste identifiera klustersmittorna för att få bukt med viruset. Samtidigt säger Tegnell att de inte finns.
Citera
2020-10-16, 12:49
Medlem
Citat:
Var är källorna för skolutbrotten? Kunde inte utläsa det från expressen annat än 1/3 i 20-29 år och från fester och sociala sammanhang.
En källa är denna:
- https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/smittskyddet-st%C3%A4nger-grundskoleverksamhet-i-g%C3%B6teborg-1.35508879

Rörande gymnasieskolan är källan flera brev från rektorn som jag inte kan referera direkt till, jag har fått dem kopierade till mig av en bekant som har barn på den skolan. Det senaste brevet jag fått säger 13+3 smittade (elever plus lärare), men sedan har ytterligare elever insjuknat och bekräftats smittade (alla tester utfördes förra veckan) enligt min väns barn. Skolan har varit stängd, men öppnar nu upp igen.

Dessutom så finns ett utbrott (flera bekräftade fall) på en högstadieskola där mitt yngre barn går, där är källan min frus chef (rektor) som fått informationen från skolenheten i kommunen. Där har man gått ut med information till alla rektorer om att man pga utbrott på en skola måste kräva av alla föräldrar i alla skolor att de skall testa barnen om de är hemma med förkylningssymtom.

Bara i min frus klass är tre elever hemma sedan mer än en vecka (ovanligt mycket så här tidigt på hösten). En fjärde gick hem under skoldagen igår med Covid-symtom (eleven googlade själv på symtomen och sade till min fru att han nog borde gå hem). Men då föräldrarna inte verkar vilja testa dem (om de inte blir sjukare) så lär man aldrig få det bekräftat.

Edit: Några citat ur gymnasieskolans rektors mail kan ni väl få ändå, men jag vill inte citera hela brevet:

Citat:
I skrivande stund har vi 13 bekräftade elever som testat positivt och 3 lärare. Till min kännedom har samtliga lindriga symptom och de flesta är friska/symptomfria igen. Lärarna som testat positivt arbetar på distans hemifrån.

Citat:
När jag talat med Smittskydd uppger de att samma fenomen skett på flera andra skolor i Göteborg och i länet. Detta indikerar att vi kan vara i början av en utmanande period i vinter.
Senast redigerad av Pisseman 2020-10-16 kl. 13:06.
Citera
2020-10-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä det skrev jag ju i svaret ovan, saknar du läsförmåga?
Nej, du skrev såhär:
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Inte nödvändigtvis, är det utbrott på en skola så ja absolut. Universitet och gymnasier kan definitivt ha distansundervisning. Det är klart att det får konsekvenser, precis som en helt fri spridning av viruset får.
Jag ser inte att du någonstans känns vid någon av de negativa konsekvenser som en skolstängning får.

T.ex:

1) Den svagaste andelen av barnen kommer drabbas allvarligt av att inte kunna hänga med i undervisningen. Det går minst ett sånt barn i varje klass, så det handlar om uppemot hundratusen barn.

2) Barn som far illa i hemmet hamnar plötsligt i situationen att deras förövare tvingas stanna hemma från jobbet och ta hand om dem, i en miljö där de normalt utsätts för våld och övergrepp. Det är minst tiotusentals barn som är i den här gruppen.

3) Barn från fattiga hem drabbas mycket allvarligt om familjens försörjning rubbas. Det är nästan tvåhundratusen barn i Sverige som lever i fattiga hem.

Det räcker inte med att säga "klart det får konsekvenser". Det är inte att kännas vid problemet, det är att sopa det under mattan.
Citera
2020-10-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Letat, hittar inte. Är du bussig och ger mig ett inläggsnummer?
Här är länk:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in