2020-10-16, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Marknaden gillar inte gaps så att terminerna drar sig mot +/-0 mot öppning är fullt normalt. Du får hålla koll på terminerna kontra de 'riktiga' indexen.

Den relativt positiva stängningen i USA igår (kontra EU som föll betydligt mer) bör innebära en positiv dag för EU, men ... det finns lite att tjäna på att vara bombsäker på en enskild utgång.

Noterade att det gällde både terminsindex från usa och eu och även riktiga index i asien. Allt droppade nästan samtidigt.
Kanske oviktigt men skulle va intressant att veta vad som triggade det.

Annars så var det en underbar öppning för omx idag, vi får hoppas att det håller sig positivt hela dagen
Citera
2020-10-16, 10:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Förstår ej hur alla index kan droppa samtidigt runt 5.00. Undrar vad som hände där?
Jag tror att det var en naturlig reaktion efter flera timmars lång uppgång på samtliga börser. Raset sammanfaller med Bombays öppning och asiens lunchraster. Rent tekniskt så krävdes det en korrektion där.
Citera
2020-10-16, 11:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Noterade att det gällde både terminsindex från usa och eu och även riktiga index i asien. Allt droppade nästan samtidigt.
Kanske oviktigt men skulle va intressant att veta vad som triggade det.

Annars så var det en underbar öppning för omx idag, vi får hoppas att det håller sig positivt hela dagen

De korrelerar ju, dvs drar åt samma håll. Om vissa stora index i EU har gaps kommer det påverka andra börser osv.

Däremot så är det oftare än sällan indexterminer sätter tonen för dagen. Dvs om där är positivt är det oftare (dvs inte alltid) som dagen också slutar positivt och tvärt om.

Det som förmodligen påverkar mest just nu är tt USA-borserna inte gick ned särskilt mycket under gårdagen till skillnad från EU (i synnerhet tysken som som vanligt överreagerade kraftigt).
Citera
2020-10-16, 12:18
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det som förmodligen påverkar mest just nu är tt USA-borserna inte gick ned särskilt mycket under gårdagen till skillnad från EU (i synnerhet tysken som som vanligt överreagerade kraftigt).
Jag följde siffrorna på cnn igår, det var faktiskt ett kraftigt fall från öppningen både nasdaq och dow jones. Sedan togs nästan allt tillbaka. Så det var verkligen ingen lugn dag igår i USA.
Citera
2020-10-16, 12:21
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Då ser jag hellre till att bli smittad och bli imun så slipper man ta en spruta var tredje månad
SARS-viruset är likt och där är man immun ca 2 år. Dvs inte resten av livet.

Om det inte går att göra ett vaccin mot corona, tänk på HIV t.ex, så kommer corona helt enkelt att vandra runt bland mänskligheten för evigt med start år 2020. En spännande domedagstanke. Jag gillar scifi och fantasy för övrigt.
Citera
2020-10-16, 12:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag följde siffrorna på cnn igår, det var faktiskt ett kraftigt fall från öppningen både nasdaq och dow jones. Sedan togs nästan allt tillbaka. Så det var verkligen ingen lugn dag igår i USA.

Nej, det var ingen lugn dag och det skrev jag inte heller.

Det jag skrev var att USA-börserna inte gick särskilt mycket ned, dvs inte stängde särskilt mycket ned då det gick upp på kvällen. Detta alltså trots allt som hände, något som är att betrakta som en positiv signal.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-16 kl. 12:28.
Citera
2020-10-16, 12:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej, det var ingen lugn dag och det skrev jag inte heller.

Det jag skrev var att USA-börserna inte gick särskilt mycket ned, dvs inte stängde särskilt mycket ned då det gick upp på kvällen.
Ingen fara, men det är bara halva informationsmängden "de stängde på nollan". Det är inte alls lugnt på USA-börsen. Det känns tvärtom väldigt svajigt både i Sverige och USA. Det kan man tjäna pengar på.
Citera
2020-10-16, 12:28
Medlem
sinewaves avatar
Dramatiskt för tyskdjäveln nu när kursen börjar närma sig den övre tämligen gigantiska gap som finns:
https://i.imgur.com/04zkJcm.png

En 'gap fill' där innebär nämligen att kursen ska upp runt +1.4%, något som i sin tur givetvis drar med sig korrelerande länder som bland annat Sverige.

Vore dock förvånande om det blir någon 'gap fill' vid första försök. Gränserna för där dessa börjar agerar nästan alltid som motstånd och det brukar krävas mer än ett försök för att någon 'gap fill' ska påbörjas.

För att vara något mer 'On-topic' vore en entry om kursen påbörjar gap-fill och sedan baktestar en lägre nivå. En vettig stoppnivå vore under den gap som uppstått (hur mycket/lite får man avgöra själv).
Senast redigerad av sinewave 2020-10-16 kl. 12:36.
Citera
2020-10-16, 12:30
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ingen fara, men det är bara halva informationsmängden "de stängde på nollan". Det är inte alls lugnt på USA-börsen. Det känns tvärtom väldigt svajigt både i Sverige och USA. Det kan man tjäna pengar på.

Ja, svajigt är det. :)

Därför det var festligt när någon skrev för 5 månader sedan att tråden kunde låsas då "Corona var över". Volatiliteten visar ganska tydligt att det fortfarande är "Corona-handel" på börserna.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-16 kl. 12:36.
Citera
2020-10-16, 12:36
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja, svajigt är det.

Därför det var festligt när någon skrev för 5 månader sedan att tråden kunde låsas då "Corona var över". Volatiliteten visar ganska tydligt att det fortfarande är "Corona-handel" på börserna.
Jag räknar den här tråden som fullständigt aktuell. Som Bear tänker jag att vi inte ens sett början än, bara en spacklad drömbild som passar USA-valet och alla som vill tjäna ännu mer på aktier.
Citera
2020-10-16, 12:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag räknar den här tråden som fullständigt aktuell. Som Bear tänker jag att vi inte ens sett början än, bara en spacklad drömbild som passar USA-valet och alla som vill tjäna ännu mer på aktier.

Det är många som tror på den stundande kraschen, men det är det i princip alltid helt oavsett.

Tittar man på US500 och 'shorts vs longs' är 62% björnar och 38% tjurar. Antal tjurar har gått upp en aning, +14% sedan gårdagen.

Källa: https://www.dailyfx.com/sp-500

Detta är dock en kontraindikator, man vill inte vara tjur när en kvalificerad majoritet (över 66-75%) är tjurar och inte björn när en kvalificerad majoritet är björnar.
Citera
2020-10-16, 12:55
Medlem
Klart att det fortfarande är Corona-handel på börsen. Vissa bolag handlas fortfarande med rejäl rabatt jämfört med januari. Jag sålde ju precis Bulten eftersom den mer än återhämtat raset.

Nu hoppar jag på Cloetta som inte hunnit ikapp alls. Just godis känns rätt bra att äga om det verkligen blir en allvarlig lågkonjunktur också. Godis är ett billigt nöje som man alltid har råd med

Fagerhult lockar också eftersom Douglas sfären verkar ha gått in där med syfte att vända utvecklingen i bolaget. Där är det ju dock inte enbart Coronan då trenden varit ner länge.

Det som retar mig just nu är att jag uppenbarligen hoppade på Pandox och Scandic för tidigt (eller för sent i fallet Pandox då jag missade den absoluta botten). Hotell är definitivt inte "efter corona" ännu.

Vad är annars bäst att göra just nu? Givet att jag inte vill köpa certifikat, blanka eller belåna mig? Kanske dags att börja köpa mer i Europa igen? Jag har nästan enbart Sverige just nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in