Citat:
Ursprungligen postat av
justonefix124
Finns det någon fara för akutabstinens om man tar sub efter imodium?
Var ett tag sedan du frågade detta, hur gick det? Prövade du?
Detta var ett tag sedan jag läste på så kan minnas fel eller rentav ha fel. Rent logiskt, Imodium påverkar opioidreceptorerna, det är en opioidreceptor agonist medan sub är agonist & antagonist (mer eller mindre) och binder kraftigt på receptorn. En extremt liten mängd imodium, i högre doser, åker igenom blod-hjärn barriären. Vill ha för mig att ifall Imodium inte skulle blockeras så skulle en 2 mg tablett döda dig flera gånger om. Vill minnas att den i sådana fall skall vara extremt mycket kraftigare än fentanyl.
Eftersom du tar mycket högre doser än vad man normalt ska göra (antar jag?) så påverkar den kraftigt receptorerna i tarmarna m.m. Däremot åker även en liten mängd då igenom B-HB vilket är skälet till att den minskar din abstinens rent allmänt och kan t.o.m ge ett rus.
Så rent logiskt, i bästa fall teoretiskt är / har du istället blivit beroende av imodium och subben kommer då orsaka akutabstinens precis som vilken drog som helst förutom Tramadol (och fentanyl?).
Ursäktar om det låter som jag läxar upp eller låter som en "know-it all", det är inte meningen. Däremot vill jag ge en varningens finger gällande Imodiumet. Är bara deduktiv slutledning då jag inte besitter några källor (har läst om det i imodium-tråden här på fb) att ett beroende på Imodium ska vara så mycket värre än faktisk heroin. Det skall vara en av de värre abstinens man kan få. Dels då den ger en kraftig abstinens och p g a imodiumets långa halveringstid sitter den även i väldigt länge (räkna med några veckors helvete, jämfört med 4-5 dagar?) innan det börjar bli något bättre, förutom metadonet.
Sedan att den faktiskt är neurotoxiskt och kan skada- samt ge permanenta skador på hjärtat. Den kan även orsaka hjärtklappningar och t.o.m hjärtattacker. Flera personer i US som har dött pga imodium på senare år.
Så till alla som funderar på att ta Imodium i mycket högre doser, gör inte det! Ta den bara för vad den skall vara till för, använd hellre Kratom i sådana fall.
TL : DR: Ja, i värsta fall kan den komma att orsaka akutabstinens.