2020-10-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja en bra bild.
Förvånar mig inte om vi här är inne på rätt spår ...
angående tillvägagångssättet-
Enig. Husets beliggenhet innerst i en blindvei og det at det er høye hekker som skjuler for innsyn på noen kanter av huset og det at de er så lett å spionere på huset fra avstand, kan dessverre få en GM til å tenke at dette huset er et perfekt åsted for en grov kriminell forbrytelse.

Flere her på FB kalte meg for troll m.m. da jeg skrev om at politiet må undersøke video-opptak fra tiden før forsvinningen (og spesielt 29. oktober 2018! Se hvorfor i sitatet nederst) mer grundig og se om de finner fiskerne og den bilen med østeuropeiske skilter (som kan ha vært fiskernes bil). Disse innleggene: (FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Og dette spesielt:
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
00.40 på denne videoen https://www.dagbladet.no/nyheter/her-gikk-hettemannen/72625768 viser andematplassens plassering, og jeg forstår det slik at hettemannen ble fanget opp av videokamera der.

Dere som er kjent, ville den bilen med østeropeiske skilter (se artikkel under for å se hvor den bilen var parkert) kunne blitt fanget opp av et av de samme videokameraene som fanget opp hettemannen ved andematplassen?

"Fuglefotograf forteller at han så en bil med østeuropeiske registreringsskilt parkert her både den 29. oktober og en annen dag i høst."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1o81y/nytt-vitne-i-loerenskog-saa-mystiske-menn-med-fiskestang-og-telelinse

Hvis den bilen kunne bli fanget opp av kamera, så MÅ politiet se gjennom video-opptakene for 29. oktober 2018! Hvis de finner den bilen og kan følge dens kjøring, så kanskje de finner opptak som viser registreringsnummeret på den bilen. Jeg mener at dette må etterforskes bedre i tilfelle den bilen og fiskerne har med saken å gjøre.
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-16 kl. 00:43.
Citera
2020-10-16, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Det jeg reagerte på, var at artikkelen ble veldig hausset opp her i denne tråden. Innholdet ble nærmest fremstilt som om et gjennombrudd i saken. Og Forden forsvant på veien fra FB til VGs redaksjon. Jeg har ikke gjort annet enn å kopiere fra VG.

En nøktern gjengivelse fra VG med opplysninger om saken må man tåle, men skjønner at enkelte ikke ønsker slike detaljer belyst og heller vil vri dette til noe helt annet. Media kommer til å dekke saken uansett.
Citera
2020-10-16, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det ble jo lagt fram andre bevis. Bevis som tydeligvis førte til at han ble varetektsfengslet i tingretten og uenighet i Lagmannsretten. Bevis som også førte til at man fikk ransake og beslaglegge eiendommer. Disse bevisene, altså de som har noe substans, holder politiet tett om ovenfor media (og forumdeltagere

Varför händer då ingenting, om de har bevis?
Man kan varetektsfängsla för att hindra MGM förstöra eventuella bevis - utan att ha bevis.
Citera
2020-10-16, 00:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Citat:
Jeg tror at Holden har greie på det som han uttaler seg om. Er dere uenig i det?

– Jeg er avskåret fra å kommentere sakens beviser, men på generelt plan vil jeg si at fravær av fingeravtrykk har tilnærmet null bevisverdi, sier Holden
Holden er forsvarer, jobben hans er å få enhver klient frikjent eller dømt så mildt som mulig. Det er ligger i kortene at han skal uttale seg på denne måten i møte med inkriminerende spor.
Ni har alldeles rätt båda två. Holden ska, som försvarare, naturligtvis tolka alla fynd och uppgifter från förundersökningsledningen i gynnsamast tänkbara riktning för sin klient. Men han vet också vad han pratar om när han säger att frånvaro av fingeravtryck generellt sett har i princip noll bevisvärde i en brottmålsförhandling i domstol, för precis så är det. Att man kan sitta som privatperson och tycka att det ena eller andra besynnerliga förhållandet, inkluderande frånvaro av spår man hade förväntat sig, starkt pekar mot att TH vore skyldig är en sak. Men en åklagare eller politiadvokat kan inte komma viftandes med frånvaro av skospår och fingeravtryck som tungt vägande bevisning just någonsin, och framför allt inte då det inte finns vare sig något lik eller något erkännande, och han alltså har problem med att leda i bevisning ens att något mord har skett, för att inte då tala om vem som har begått det.

Inget av det som hittills har framkommit i tråden duger ens avlägset för att få en fällande dom för mord i domstol, så är det bara.
Citera
2020-10-16, 00:59
Medlem
Citat:
Enig. Husets beliggenhet innerst i en blindvei og det at det er høye hekker som skjuler for innsyn på noen kanter av huset og det at de er så lett å spionere på huset fra avstand, kan dessverre få en GM til å tenke at dette huset er et perfekt åsted for en grov kriminell forbrytelse.

Flere her på FB kalte meg for troll m.m. da jeg skrev om at politiet må undersøke video-opptak fra tiden før forsvinningen (og spesielt 29. oktober 2018! Se hvorfor i sitatet nederst) mer grundig og se om de finner fiskerne og den bilen med østeuropeiske skilter (som kan ha vært fiskernes bil). Disse innleggene: (FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Og dette spesielt:

Absolut enig. Obegripligt att denna tråden inte följts upp bättre.
En dag kommer man att skriva om det; varför gjordes ingenting?
Citera
2020-10-16, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ni har alldeles rätt båda två. Holden ska, som försvarare, naturligtvis tolka alla fynd och uppgifter från förundersökningsledningen i gynnsamast tänkbara riktning för sin klient. Men han vet också vad han pratar om när han säger att frånvaro av fingeravtryck generellt sett har i princip noll bevisvärde i en brottmålsförhandling i domstol, för precis så är det. Att man kan sitta som privatperson och tycka att det ena eller andra besynnerliga förhållandet, inkluderande frånvaro av spår man hade förväntat sig, starkt pekar mot att TH vore skyldig är en sak. Men en åklagare eller politiadvokat kan inte komma viftandes med frånvaro av skospår och fingeravtryck som tungt vägande bevisning just någonsin, och framför allt inte då det inte finns vare sig något lik eller något erkännande, och han alltså har problem med att leda i bevisning ens att något mord har skett, för att inte då tala om vem som har begått det.

Inget av det som hittills har framkommit i tråden duger ens avlägset för att få en fällande dom för mord i domstol, så är det bara.

Just precis.
Varken spår eller brist på spår då vissa spår väntas på ett kuvert, är tillräckligt för att leda
fallet i hamn.
Citera
2020-10-16, 01:05
Medlem
Citat:
Här finns en hel del intressanta spörsmål.
Något åt detta hållet, tror jag att det är ...

Detta med hunden det är nog ganska logiskt, att den skulle låsas in .. Men inte för att den kunde bitas, valpar brukar inte kunna bita så hårt.
Men den kunde ju ha sprungit ut när dörren öppnades och dra till sig uppmärksamhet.

Jo selvfølgelig, men jeg tenkte på bite og hoppe oppå GM, hyle, klore. Det måtte være vanskelig nok å kvele men verre med en ilsint hund som vil forsvare matmor. Blir verre å konsentrere seg
Citera
2020-10-16, 01:07
Medlem
Citat:
Jeg er enig i at det er ulogisk. Derfor høres det mer sannsynlig ut at AE var avkledt i forbindelse med at hun eventuelt var på badet i 2. etasje for å dusje el.l. og at GM kom til S4 og angrep AE etter at hun hadde gått på badet for å eventuelt dusje.

Hvis jeg har tolket informasjon riktig, så har det badet i 2. etasje vinduer mot baksiden av huset.

I en artikkel leste jeg at noen beskrev at AE hadde faste rutiner (i tillegg til at TH hadde faste rutiner).
Hva om AE brukte å dusje på baderommet i 2. etasje til fast tid hver morgen, og GM hadde spionert på huset fra bryggen ved Langvannet eller fra Rådhusparken ved Langvannet (med kikkert eller telelinse) og GM hadde lagt merke til at lys på det baderommet sto på i en viss tid hver morgen på samme tid? I så fall kunne GM ha planlagt å ta seg inn i huset mens lyset sto på på det baderommet i 2. etasje.

Se fotografiet her (veldig klart og tydelig og detaljert) av baksiden av huset i S4, fotografert fra den andre siden av Langvannet.:

"4. desember 2018: Fra Rådhusparken, på andre siden av Langvannet, er vinduene dekket til og huset ser forlatt ut. Da har det gått 34 dager siden forsvinningen." (teksten til fotografiet)
https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/

1) Ja, det er det jeg tenker at kan ha skjedd,.
2) Jeg tror at GM kanskje forsøkte å kle på henne, og at det er grunnen til at det kom flekker el.l. på klærne.

Et tilfeldig sammentreff fra artikkelen; at fotografiet (som viser god utsikt til S4) var tatt fra Rådhusparken, og denne hendelsen:

"En vinternatt i 2005 opplevde ekteparet noe svært skremmende. Mens de lå og sov, tok en mann seg inn den ulåste inngangsdøren og vekte dem. Mannen hadde blitt dratt inn i bilen til et brødrepar på Høybråten. Ved Rådhusparken i Lørenskog, på motsatt side av Langvannet fra Hagens hus, klarte han å rømme. I rettssaken forklarte Tom Hagen at han ble livredd da mannen vekket ham."

Det er badet i første etasje de mener hun ble angrepet. Ikke i andre etasje. Det er ikke dusj på badet i andre etasje. Der ble det funnet en bukse og et håndkle.

Dette sto i nettavisen : "Dette er kort avstand til åstedet, et bad i husets første etasje, hvor politiet har en teori om at hun skal ha blitt kvalt, får Nettavisen opplyst. På det lille badet, som ikke har dusj, skal det ha blitt funnet klesplagg, heriblant en bukse. I tillegg skal det ha blitt funnet et håndkle "

Det var nysnø og vått ute den morgenen og hvis hun har vært ute og luftet hunden, kan det hende at både hunden o hun selv var våte og grisete. Kanskje tanken var å skifte og vaske seg på badet som ligger rett innenfor inngangsdøren ? Valpen kan ha vært våt og grisete i pelsen og kan ha hoppet opp på buksen hennes. Det står ingenting om det lå noen overdel på badet. Det står bare bukse. Det kan bety at det var nødvendig å skifte bukse etter en våt luftetur. Bare noen tanker.
Citera
2020-10-16, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Jo selvfølgelig, men jeg tenkte på bite og hoppe oppå GM, hyle, klore. Det måtte være vanskelig nok å kvele men verre med en ilsint hund som vil forsvare matmor. Blir verre å konsentrere seg

En valp är sällan hotfull men den kan springa runt och sprida spår omkring sig,
springa med ut när AEH tas ut. Skälla kan den ju varifrån som helst.
AEH kunde ha släppt ut hunden för att larma omgivningen också!
Självklart stänger man in den i annat rum.

En valp har inte "bitgrepp" så att den verkligen bits,
men kan förstås hänga sig fast vid någons byxor etc.
Senast redigerad av Moschata 2020-10-16 kl. 01:59.
Citera
2020-10-16, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
1) Det er badet i første etasje de mener hun ble angrepet. Ikke i andre etasje. Det er ikke dusj på badet i andre etasje. Der ble det funnet en bukse og et håndkle.

2) Dette sto i nettavisen :"Dette er kort avstand til åstedet, et bad i husets første etasje, hvor politiet har en teori om at hun skal ha blitt kvalt, får Nettavisen opplyst. På det lille badet, som ikke har dusj, skal det ha blitt funnet klesplagg, heriblant en bukse. I tillegg skal det ha blitt funnet et håndkle "

3) Det var nysnø og vått ute den morgenen og hvis hun har vært ute og luftet hunden, kan det hende at både hunden o hun selv var våte og grisete. Kanskje tanken var å skifte og vaske seg på badet som ligger rett innenfor inngangsdøren ? Valpen kan ha vært våt og grisete i pelsen og kan ha hoppet opp på buksen hennes. Det står ingenting om det lå noen overdel på badet. Det står bare bukse. Det kan bety at det var nødvendig å skifte bukse etter en våt luftetur. Bare noen tanker.
1) Ja, jeg har også lest det om politiets teori om angrep inne på det lille badet i 1. etasje som du skrev om. Dette lille badet/gjestetoalettet i 1. etasje har hverken dusj eller badekar.

2) Det badet du beskrev med sitat fra Nettavisen her, er det lille badet/gjestetoalettet som befinner seg i 1. etasje, og som ligger få meter fra inngangsdøren i 1. etasje, og er det samme badet som 1).

Det er et bad i 2. etasje ifølge Adrtrt:
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
I andre etg, rett utenfor badet, så er det vegg-vegg teppe på gulvet,etter hva jeg vet. Så kommer det ganske umiddelbart en flislagt trapp, ganske bratt. denne går ned i dagligstuen, også flislagt, litt mørke brune fliser (terracotta), flekker synes ganske godt på denne type flis. Man må gjennom dagligstuen og ut til entreen, den er også flislagt på samme måte, en dør skiller dem. Hvis de ville unngå vinduer med noe som helst innsyn, så kan de ha gått veien om tv-stuen, der er det vegg-vegg teppe. Denne har også dør rett inn til entreen. Fra entreen går det vel en dør direkte inn til garasjen, man trenger ikke gå ut ytterdøren.
Jeg tenker at kidnapperne kan ha fått litt hastverk, etter at alarmselskapet var der, det kan gå ganske raskt å få skiftet/oppgradert et alarmsystem, i tillegg skulle de på hytta. Jeg tenker mest på disse tettskrevne arkene på dårlig språk, de virker så hastig laget...
Beskrivelse av badet i 2. etasje og badet i 1. etasje (som her beskrives som et toalett) :
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Dette står om bad tidligere i tråden:

Adrtrt: Badet er stort. Et badekar, toalett og bide innerst, stor vask, lite vindu, dusj ytterst ved døren ut til gang. Trappen ned er like utenfor

Sherlock.Undt.Holm: Det er kun et bad oppe i det huset og et toalett nede med vask. Også et separat toalett oppe.

Jul 4, 2020 — Politiet mener en skrittsensor på mobiltelefonen til Anne-Elisabeth Hagen kan avsløre at drapshandlingen startet i husets 2. etasje – og med et et fall ned trappen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPwpjL/polititeori-mobilapp-avsloerer-braa-bevegelse

3) Ja, det kan hende at det var som du skrev, at AE hadde vært ute med valpen.
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-16 kl. 01:57.
Citera
2020-10-16, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
En nøktern gjengivelse fra VG med opplysninger om saken må man tåle, men skjønner at enkelte ikke ønsker slike detaljer belyst og heller vil vri dette til noe helt annet. Media kommer til å dekke saken uansett.

Jeg har ikke vridd på noe som helst. Artikkelen ble gjenstand for heftig debatt, både før og etter publisering, og det er helt greit. Det ble masse diskusjoner om DNA på AEHs sandaler, til tross for at VG skrev :
"I tillegg er det funnet DNA fra Tom Hagen under borrelåsen på en av Anne-Elisabeth Hagens sandaler som lå igjen på åstedet.
Disse bevisene er lagt frem i retten, men var ikke nok, da Tom Hagen ble løslatt av Eidsivating lagmannsrett 7. mai."
Dette sitatet kan ikke forståes på annen måte, enn at dette ikke holdt som bevis da de ble lagt frem i lagmannsretten.
Jeg ønsker at alle detaljer skal bli belyst. Denne artikkelen viser jo faktisk at det flere her inne hevder å være sterke indisier, ikke holder når de blir vurdert i retten.
Her kokes det suppe på noe som knapt nok er en spiker.
Flere detaljer er absolutt velkomne, men det må skilles mellom skitt og kanel.
Citera
2020-10-16, 01:40
Medlem
Citat:
Absolut enig. Obegripligt att denna tråden inte följts upp bättre.
En dag kommer man att skriva om det; varför gjordes ingenting?
Enig. Det er ubegripelig og tragisk og sørgelig.

Det ene vitnet som så oppsiktsvekkende fiskere ved Langvannet:
Mannen kontaktet politiet allerede 10. januar, dagen etter det ble offentliggjort at Hagen er antatt bortført.
https://www.aftenposten.no/norge/i/L0rp11/to-fiskere-med-telelinse-observert-foer-hagen-forsvant

I en artikkel som jeg ikke har tilgang til nå (VG har lagt mange av sine artikler bak en innloggingsmur) sto det at et av de to vitnene som hadde sett oppsiktsvekkende fiskere ved Langvannet og som hadde kontaktet politiet og fortalt om sine observasjoner, fortalte at han ikke hadde blitt innkalt til avhør.
Jeg vet ikke om noen av de to vitnene ble avhørt senere. De kunne ha gitt viktig informasjon i avhør.

Dette minner meg om at det første av vitnene i Ås (observasjon av rød BMW) kun fikk snakke med politiet på telefon (hun ble ikke innkalt til avhør).

Jeg tror at det er stor sjanse for at politiet ikke brydde seg om å etterforske det som de vitnene ved Langvannet hadde observert fordi (jeg tror at det er stor sjanse for at) politiet allerede få dager etter forsvinningen hadde bestemt seg for å tro at TH var GM.
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-16 kl. 02:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in