2020-10-15, 23:46
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Jag har aldrig sagt att EBT lyder efter andra regler än oss andra, vafan är ditt problem?

Hon dyker upp en dag med sin kompis mäklaren, singlar ut en 80plussare som har minnesproblem och får redan nu bitvis hjälp med vardagen.

Dom hetsar igenom ett köp som han ångrar dagen efter men Ebba duckar hans brev och samtal, trots att han skickar rekommenderade brev där han berättar om sina minnesproblem.

Istället börjar hon röja träd på hans tomt och hotar med att han ska till domstol och betala rättegången och skadestånd.

Förtvivlat kontaktar han Expressen, som pratar med EBT. Hon öppnar med att blåljuga om hot med rättegång, men ändrar sig när bevis presenteras.

Samtidigt pratar hon ofta i offentligheten om att hon är den enda som behandlar äldre med värdighet och respekt.

Är det detta du menar med att det är andra regler för henne?
Att hon ska vara lite konsekvent?

Annars får jag be dig att förtydliga.
Att tråden har blivit lite smålång beror mycket på sådana här inlägg. Du hittar på, tar i för mycket.

Därför svarar många i tråden när det blir för dumt.
Är ingen KD:are, har aldrig ens tänkt tanken. Förrän nu då kanske men nej, antagligen inte.
2020-10-15, 23:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Juridiskt kan Ebba definitivt överta fastigheten och flytta in så småningom.

Men samtidigt begår hon politiskt självmord eftersom det kommer att förfölja henne under väldigt lång tid om hon fullföljer detta. Hennes tid som partiledare kommer sannolikt inte att bli särskilt lång när hon ljuger för Expressens reporter och för hela svenska folket..

Detta är de avslutande orden från Ebba i Expressens intervju 9 oktober.

- Är det så att Esbjörn absolut inte vill sälja och om det är så tvärtemot hur jag har uppfattat honom att han inte är kapabel att fatta egna beslut kring sin egen fastighet och vi reder ut det här med de två andra personerna som nu gör anspråk på fastigheten. Ja, då kommer jag självklart inte att fullfölja detta.

Hennes trovärdighet kommer att vara noll om hon "kör över" gamle Esbjörn i denna affär.

Jag har en känsla att det jäser inom KD och Alf Svensson och andra äldre företrädare inom partiet är nog både bestörta och besvikna över utvecklingen.

Hur ska KD i nästa valrörelse kunna övertyga äldre människor att de arbetar för deras trygghet och välbefinnande i livet?

Hur ska de kunna tala om de lyssnar på de äldre i vårt samhälle och värnar om deras livssituation?

Försöker de använda vackra ord som empati, värdegrund, etik, moral och medmänsklighet så räcker det ju att någon tidning intervjuar Esbjörn i framtiden och skulle han säga att livet är förstört och att han är djupt deprimerad och sorgsen så kommer det att slå tillbaka stenhårt mot KD som parti.

Jag tror KD som parti kommer att pressa Ebba att dra sig ur affären.

Det aktar man sig nog för, det skapar ett prejudikat som man inte vill ha.

Däremot kan ju sakliga anledningar säkert ändra på Ebbas beslut. Här är ju ett problem att det mycket väl kan vara så att

a) Esbjörn gör en helt OK affär, säljer ett ruckel för i sammanhanget vettiga pengar, till någon han troligen känner till och med kopplingar till platsen. Hans släktingar (en vet vi) känner sig blåsta på arvet, dvs huset - och ser slantarna glida iväg - dvs sedvanlig släkt-gamighet.

b) Espjörn gör en obetänksam affär, där hans yngre släktingar blir duktigt irriterade ("för så sa vi inte och bara för att det inte finns på papper i fastighetsboken, så gäller det i alla fall"). Här kan ju en bra jurist förmodligen reda ut det och ge en rekommendation byggd på litet bättre fakta än Expressens drapa i ärendet. I så fall kan Ebba naturligtvis backa, och kanske bör backa.

Det KAN ju också vara som så att Esbjörn satt sprätt på handpenningen (betalat en skuld, t ex - den skall ju återgå, om Ebba låter köpet återgå) eller dåliga rådgivare ger Esbjörn uppfattningen att det finns pengar att hämta genom att agera "slugt". Då blir det tråkigt för alla.

Det är också viktigt att avtal hålles och att politiker (lika litet som någon) manipuleras eller pressas otillbördligt av kvällspressen.
2020-10-15, 23:48
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Det skiter väl hon i!

Vilken branch jobbar du i? Jag blir faktiskt genuint nyfiken på att veta i vilken branch man river avtal så fort någon börjar gråta.
2020-10-16, 00:04
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Däremot kan ju sakliga anledningar säkert ändra på Ebbas beslut. Här är ju ett problem att det mycket väl kan vara så att

a) Esbjörn gör en helt OK affär, säljer ett ruckel för i sammanhanget vettiga pengar, till någon han troligen känner till och med kopplingar till platsen. Hans släktingar (en vet vi) känner sig blåsta på arvet, dvs huset - och ser slantarna glida iväg - dvs sedvanlig släkt-gamighet.

b) Espjörn gör en obetänksam affär, där hans yngre släktingar blir duktigt irriterade ("för så sa vi inte och bara för att det inte finns på papper i fastighetsboken, så gäller det i alla fall"). Här kan ju en bra jurist förmodligen reda ut det och ge en rekommendation byggd på litet bättre fakta än Expressens drapa i ärendet. I så fall kan Ebba naturligtvis backa, och kanske bör backa.

Det KAN ju också vara som så att Esbjörn satt sprätt på handpenningen (betalat en skuld, t ex - den skall ju återgå, om Ebba låter köpet återgå) eller dåliga rådgivare ger Esbjörn uppfattningen att det finns pengar att hämta genom att agera "slugt". Då blir det tråkigt för alla.

Det är också viktigt att avtal hålles och att politiker (lika litet som någon) manipuleras eller pressas otillbördligt av kvällspressen.

Jag kanske uttryckte mig lite fel när jag skrev att KD kommer att pressa Ebba att dra sig ur affären.

Påverka är eller råda är nog bättre ord att använda för detta kan bli en massmedial mardröm för partiet under lång tid om Esbjörn fortfarande kommer att vara ledsen över detta i framtiden och trovärdigheten för KD som parti kommer sannolikt att påverkas.

Som partiledare kommer det att bli väldigt svårt för Ebba att prata om mjuka frågor som empati och medmänsklighet för hennes trovärdighet lär sjunka som en sten om hon genomdriver detta om det finns mycket missnöje för det.

Hur det än slutar får vi hoppas att någon klok medmänniska hjälper honom att skriva ett testamente, så att hans brorsons "ful-avtal" aldrig kan bli verklighet och nu är ju resten av släkten införstådda om vad som skrivits bakom ryggen på dem.
Senast redigerad av MrBubs 2020-10-16 kl. 00:36.
2020-10-16, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Ja vem mår inte bättre av att ha rikligt med tillgångar på banken än en tomt.
Nu har han valfriheten att göra vad han vill och hoppas att han skänker pengarna han inte hinner att göra åt till KD som tack då inga bröstarvingar finns,med andra ord ett lyckligt slut för käre Esbjörn trots allt.
Det var inte så Esbjörn själv uttryckte det!
2020-10-16, 00:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Avtal är till för att hållas, inte svårare än så. Esbjörn får stå sitt kast.
2020-10-16, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Vilken branch jobbar du i? Jag blir faktiskt genuint nyfiken på att veta i vilken branch man river avtal så fort någon börjar gråta.

EB verkar ha samma moral som en bondfångare!
2020-10-16, 00:31
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Det var inte så Esbjörn själv uttryckte det!

Tycker att det var ett bra upplägg av Esbjörn & Ebba att verkligen avslöja vilka som verkligen bryr sig om Esbjörn av genuina grunder.
Det blev Total Fail av Matz & co,spekulerar i om det inte var glädjetårar från Esbjörn.
Som sagt Gamarna dyker bara upp då det vankas gratis måltid. Go Esbjörn & Ebba snyggt upplägg att avslöja de på .
2020-10-16, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hon tog kontakt under sommaren, kontrakt skrevs 20e Augusti, köpet hetsades inte fram.
Logiskt av Esbjörn att sälja, vad skall han med ett gammalt förfallet hus till?

enligt artikeln tog hon kontakt i mitten av augusti. kokntrakt skrev 20 augusti.
efter mycket pressande av EBT och hennes kompis "mäklaren" enligt esbjörn.
låter genomstressat tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Att tråden har blivit lite smålång beror mycket på sådana här inlägg. Du hittar på, tar i för mycket.

Därför svarar många i tråden när det blir för dumt.
Är ingen KD:are, har aldrig ens tänkt tanken. Förrän nu då kanske men nej, antagligen inte.

jag försöker bara gå på fakta som går att få ut från utsagor av dom inlandade och dokumenten i artiklarna.
EBTs försvarare köttar på och gissar ganska fritt runt vad som kan pågått bakom kulisserna för att i nästa andetag ta det som fakta.
att tusen troll citerar mig med enbart personangrepp kan jag inte riktigt rå för.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nu har EB uppdaterat sin Instagram med en jaktbild på henne och hund och skriver "drevjakt". Lite kul med distans.
Men ändå är det nåt som känns helt skevt. Hon är alltså anklagad för att hota en 81-åring med rättegång och han vädjar uppenbarligen till henne att tänka om. Men det kommer ingen seriös pudling från henne. Istället lägger hon upp en mysbild där hon ler och skriver "drevjakt".
Det saknas empati. Gubben är ju ledsen.

nope. känslokallt beteende tycker jag.
hon har råd att köpa en annan gård. detta köp var uppenbarligen genomstressat och hon har fortsatt trycka på. ljugit om att hon inte tryckt på, sen pudlat vid bevis. antytt att hon ska sluta trycka på. sen fortsatt trycka på.
nu tar hon på sig offerrollen. jag tycker ärligt att det är läskigt att en sån här människa siktar på att få mer handfast makt i samhället, utöver pengarna och inflytandet hon redan har.
2020-10-16, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Tycker att det var ett bra upplägg av Esbjörn & Ebba att verkligen avslöja vilka som verkligen bryr sig om Esbjörn av genuina grunder.
Det blev Total Fail av Matz & co,spekulerar i om det inte var glädjetårar från Esbjörn.
Som sagt Gamarna dyker bara upp då det vankas gratis måltid. Go Esbjörn & Ebba snyggt upplägg att avslöja de på .
Jag tror då inte det var glädjetårar från Esbjörn!
2020-10-16, 06:10
Medlem
Så bra att huset efter många år av vanvård äntligen får en ny ägare som förhoppningsvis har intresse av att sköta om sin fastighet och vårda den för kommande generationer.
2020-10-16, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du pratar ju om något helt annat. Jag svarar att hon omgående anlitar advokat samma dag, eftersom att en tidigare talare skrivit att vi vet inte hur snabbt hon drar in jurister.
Du pratar om att det inte är konstigt att anlita advokat. Men jag pratar om tidpunkten hon gör det och förklarar för en annan skribent att det var omgående.

Du är den fyrtielfte personen som kommenterar mitt nick. Jag får snart byta nick. Det börjar bli tråkigt. Det är bara ett roligt ord.
Men snälla, sluta vara så dum och dryg. Jag förklarade att hon har haft advokat med hela tiden. Hon har alltså inte anlitat någon utan alltid haft en vid sin sida. Normalt folk har juridiska proffs med sig när mangör stora affärer. Förstår du inte det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in