Citat:
Ursprungligen postat av
MrBubs
Juridiskt kan Ebba definitivt överta fastigheten och flytta in så småningom.
Men samtidigt begår hon politiskt självmord eftersom det kommer att förfölja henne under väldigt lång tid om hon fullföljer detta. Hennes tid som partiledare kommer sannolikt inte att bli särskilt lång när hon ljuger för Expressens reporter och för hela svenska folket..
Detta är de avslutande orden från Ebba i Expressens intervju 9 oktober.
- Är det så att Esbjörn absolut inte vill sälja och om det är så tvärtemot hur jag har uppfattat honom att han inte är kapabel att fatta egna beslut kring sin egen fastighet och vi reder ut det här med de två andra personerna som nu gör anspråk på fastigheten. Ja, då kommer jag självklart inte att fullfölja detta.
Hennes trovärdighet kommer att vara noll om hon "kör över" gamle Esbjörn i denna affär.
Jag har en känsla att det jäser inom KD och Alf Svensson och andra äldre företrädare inom partiet är nog både bestörta och besvikna över utvecklingen.
Hur ska KD i nästa valrörelse kunna övertyga äldre människor att de arbetar för deras trygghet och välbefinnande i livet?
Hur ska de kunna tala om de lyssnar på de äldre i vårt samhälle och värnar om deras livssituation?
Försöker de använda vackra ord som empati, värdegrund, etik, moral och medmänsklighet så räcker det ju att någon tidning intervjuar Esbjörn i framtiden och skulle han säga att livet är förstört och att han är djupt deprimerad och sorgsen så kommer det att slå tillbaka stenhårt mot KD som parti.
Jag tror KD som parti kommer att pressa Ebba att dra sig ur affären.
Det aktar man sig nog för, det skapar ett prejudikat som man inte vill ha.
Däremot kan ju sakliga anledningar säkert ändra på Ebbas beslut. Här är ju ett problem att det mycket väl kan vara så att
a) Esbjörn gör en helt OK affär, säljer ett ruckel för i sammanhanget vettiga pengar, till någon han troligen känner till och med kopplingar till platsen. Hans släktingar (en vet vi) känner sig blåsta på arvet, dvs huset - och ser slantarna glida iväg - dvs sedvanlig släkt-gamighet.
b) Espjörn gör en obetänksam affär, där hans yngre släktingar blir duktigt irriterade ("för så sa vi inte och bara för att det inte finns på papper i fastighetsboken, så gäller det i alla fall"). Här kan ju en bra jurist förmodligen reda ut det och ge en rekommendation byggd på litet bättre fakta än Expressens drapa i ärendet. I så fall kan Ebba naturligtvis backa, och kanske bör backa.
Det KAN ju också vara som så att Esbjörn satt sprätt på handpenningen (betalat en skuld, t ex - den skall ju återgå, om Ebba låter köpet återgå) eller dåliga rådgivare ger Esbjörn uppfattningen att det finns pengar att hämta genom att agera "slugt". Då blir det tråkigt för alla.
Det är också viktigt att avtal hålles och att politiker (lika litet som någon) manipuleras eller pressas otillbördligt av kvällspressen.