Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Hej Allan
Du svarade så här:
"Du får det att låta som att det är ett race mellan registrerade demokrater och registrerade republikaner. 40% av registrerade väljare är unaffiliated, det vill säga varken registrerade republikaner eller demokrater.
2016 röstade fler unaffiliated på Trump än Clinton. Frågan är om fler unaffiliated röstar på Trump än Biden denna gång.
Relativa ökningar i voter registration är en fis i rymden jämfört med svängningar i hur unaffiliated röstar."
Mitt svar: Din konklusion baseras på att de beräkningar jag presenterat skulle exkludera unaffiliated, det gör de ej. De är inkluderade med den historiska data som finns från valet 2008, 2012, 2016. Worst och Best scenario (för Trump). Samma gäller siffran 650.000 (som tidigare var 600.000) som baseras på de tidigare valen, antalet registrerade röster i respektive parti samt unaffiliated vid tillfällena, givetvis har 2016 mer tyngd i alla dessa avvägningar och väldigt mycket kan läsas ur detta val ensamt.
Notera att Trump vann 2016 med 45.000 röster i Florida, sedan dess har "gapet" mellan Republikaner och Demokrater krympt högst väsentligt till ett netto på 348.000. Allt annat samma skulle Trump vinna större idag, Trump har 90-95% support bland republikaner så det är svårt att se var hans tapp bland dessa är. Team Biden måste nu på två veckor nå 650.000 registrerade rösters övervikt där merparten av dem dessutom går ut på valdagen och röstar Biden för att ha en matematisk chans att vinna, annars går Florida till Trump.. Håller det för (helt) osannolikt, men ok, lite drama vill vi ju ha det är val!
Att Trump vinner "allt annat samma" är självklart eftersom han vann förra gången. Vi kan anta att allt annat inte är lika. Jag betraktar det också som i princip säkert att cirka 95% registrerade republikaner röstar republikanskt samt att cirka 95% registrerade demokrater röstar demokratiskt.
Jag har inte sett dina beräkningar därför har jag inte gjort några påståenden om huruvida du inkluderat unaffiliated i dem eller ej. Jag har endast sagt att diskussioner om relativa skillnader i registered voters är rätt irrelevanta i det stora hela.
Jag noterar att du ingenstans besvarat mina frågor. Jag försöker illustrera min poäng under hypotetisk acceptans av vissa av dina premisser.
I november 2016 var gapet mellan registrerade demokrater och registrerade demokrater 338016.
I augusti 2020 var gapet 183596. Om du har nyare siffror så länka gärna.
Så net swing mot rep 154420. Vi ska minnas att 100% av dessa inte röstar vilket minskar den faktiska effekten men låt oss säga att republikanerna har vunnit 150000 väljare. Du påstår att Trump vann med 45000 röster 2016, det stämmer dock inte han vann med 113000 väljare.
Det är alltså sannolikt att Biden behöver få ungefär 263000 nya unaffiliated alternativt flippa 131500 före detta republikaner eller kombinerat: om Biden vinner nya unaffiliateds med x och flippar y unaffiliateds så behöver han x+2y>263000.
Men låt oss anta att nya unaffiliateds är jämnt skägg. Då behöver man alltså flippa 131500 unaffiliateds som röstade Trump för 4 år sen. Augusti 2020 fanns 3,653,046 unaffiliated voters i Florida. Att flippa 131500 är alltså en förskjutning på 3.5% bland unaffiliateds. En sådan förskjutning låter inte orimlig på något sätt tycker jag. Men jag har inte tillgång till dina så kallade historiska data.
Så vänligen, tillhandahåll relevanta historiska data som du använder och visa gärna hur du räknat.