2020-10-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faritajl
Jag tror inget om vad barnen säger.
Men angående namn och krigsskadad barn och googlingar. Jag säger inte att jag inte tror att hon googlat. Men jag känner henne så pass väl att jag tycker det är fånigt. Man skulle kunna kolla vem som helst googlingar och undra vad det är för slags person. De flesta googlar väl på konstiga saker ibland.
Och B har alltid ordbajsat och kan ha en viss jargong när hon beskriver saker och skojar ofta med text och ord. Det har hon alltid gjort.
Och det där med skelett i garderoben och att vänner inte ser en viss sida. Jag har sett hennes sämre sida och vet hur hon kan vara när hon är onykter eftersom jag känt henne i 20 år. Just därför tror jag att hon inte skulle misshandla någon oavsett tillstånd. Det ligger inte i hennes natur alls enligt min erfarenhet.
Jag säger inte att hon står helt utan skuld eftersom hon inte ringde 112 och tog droger efteråt. Det är komplext. Jag vill bara att folk ska veta att hon är inget monster och det finns många olyckliga omständigheter kring allt. Jag gråter för ES syskon och E som inte fick leva. Och jag gråter även för B som förlorat sin familj och i det är jag en vän.

Antagligen hennes enda vän med...
Hela ditt försök till snyft historia, ang R är ett stort hån mot Esmeralda.. Gråt inte heller för E’s syskon. De har det bra nu. Äntligen. De kommer få växa upp med stabila vuxna, utan droger och missförhållanden. De kommer få kärlek och omsorg. Bli prioriterade, älskade och få stimulans och uppmärksamhet av trygga omsorgsfulla vuxna, som finns där för dem och ger dem det liv som R och P inte kunde. Eller ville kanske det ska stå. De valde drogerna framför sina egna barn! Det är nåt jag aldrig kan förstå och säkert de flesta med mig därtill.
Citera
2020-10-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuckelimuckmedicin
Jag tycker det var väldigt bra att du skrev. Tack för att du vågade göra det.
Och sen behöver du inte lägga ner engagemang och tid på bödlarna här inne.
Man får inte tänka utanför boxen, och försöka förstå vad som ledde fram till det här, då åberopas det offentlig stening på torget.
Men jag tycker i vart fall att det var intressant att höra det du skrev.

Ok tack! Jag har tänkt skriva i flera månader men inte pallat pga det finns så många hatiska människor här.
Citera
2020-10-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Sluta var otrevlig. Jag har väl aldrig sagt att ivo granskat Rebecka.
Ivo sa att soc gick föräldrarnas väg för mycket. Att soc gick in i familjen och aggerande för lite. Rebecka anser tvärtom.

Jo ivo sa att barnet alltid måste komma i första hand och att allt ska ske utifrån barnet.

Och jag vet att hon inte är dömd för mord, detta betyder inte att hon inte dödade Esmeralda.

Exakt!!! Bevisbördan i Sverige är för hård. Men läser man "mellan raderna" och "bortom raderna“ även" på raderna" så hör och ser vi att esmeralda har inte tagit livet av henne själv heller har ingen annan är hennes vh befunnit sig i bostaden över 18. Och vh har ansvar att se till att barn har det bra, trygga och söka vård.. Inte sitta och knarka medans ännns barn medvetet ligger och dör.... Så nej ingen är dömd för mord, och ingen kommer troligen inte bli det, men vi alla förstår att en mamma och en pappa har låtit detta ske där och då...
Citera
2020-10-15, 16:37
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
När du är kapabel att inse att lagstiftningen står över dina åsikter är det intressant. Åsikterna här är känslor och har således ingenting att göra med dom viktiga domstolar som sätter praxis. Ni tror att er åsikt har betydelse vilket det inte har. Du är inte ens insatt utan maler på och talar emot praxis och lagstiftarens intention.
Och du tänker ju och läser lagtexten som du vill. Du lägger inte stor vikt vid raden om det är möjligt.

Jag tycker oxå att barn ska bo med sina biologiska föräldrar, om det är möjligt. Men på dig låter det som att alla föräldrar äger rätten till sina barn oavsett.

Så är det givetvis inte och ska inte heller vara. Om jag exempelvis skulle gilla att ha sex med mina barn, så ska jag givetvis inte ha rätt till det. Eller om jag väljer att bara missbrukare före att vara förälder så har jag ju gjort det valet.

Vi kan självklart inte låta barn växa upp i vissa miljöer eller under vissa omständigheter bara för att deras föräldrar väljer att leva sina liv så.

Däremot har barn rätt till sitt ursprung, men om föräldrarna väljer att leva på ett sådant sätt att det faktiskt inte är en lämplig miljö för barn. Så får man tillgodose dessa barns rätt via umgänge med bio föräldrarna.
Citera
2020-10-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
Just så!

Sa den blinde till den döva.... Helt otroligt... Resonerar man så om det vore sitt egna barn? Livet innebär känslor.... Inte bara lagar.... Tyvärr brister känslor för barns bästa så många gånger för att annat kommer före och vh u nyttjar rättigheter osv...
Citera
2020-10-15, 16:49
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vilken tur att du är så insatt... ni? Jag är själv här
Ja jag med. Och jag skriver bara med ett alias, men det kanske blir lite rörigt om man själv använder sig av många för att backa upp det man säger.
Citat:
Hyvens prick var väl fel benämning. Men en människa som jag tycker om och som jag vet alltid försökt göra det bästa utifrån sina förutsättningar.
Hennes bästa räckte uppenbarligen inte.

Men självklart är hon inte rakt igenom ond, det är ingen. Men hennes sätt att agera efter att Esmeralda dött, har upprört många. Enda sättet hon skulle kunna få någon form av förståelse och förlåtelse från folk är att ärligt ta påstig skuld och berätta sanningen.
Senast redigerad av MarryBlunt 2020-10-15 kl. 16:52.
Citera
2020-10-15, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missbeckis
Antagligen hennes enda vän med...
Hela ditt försök till snyft historia, ang R är ett stort hån mot Esmeralda.. Gråt inte heller för E’s syskon. De har det bra nu. Äntligen. De kommer få växa upp med stabila vuxna, utan droger och missförhållanden. De kommer få kärlek och omsorg. Bli prioriterade, älskade och få stimulans och uppmärksamhet av trygga omsorgsfulla vuxna, som finns där för dem och ger dem det liv som R och P inte kunde. Eller ville kanske det ska stå. De valde drogerna framför sina egna barn! Det är nåt jag aldrig kan förstå och säkert de flesta med mig därtill.

Hur vet du detta? Hur vet du exempelvis att familjehemmet (eller deras unga, vuxna barn, om de har några) dricker alkohol, till exempel? Alkohol är också en drog och en hemsk sådan.

Hur vet du att det inte kommer förekomma missförhållanden?
Alla familjehem är inte så perfekta som media och myndigheter vill framställa det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/familjehemspappa-doms-for-vallande-till-annas-dod-ettaring-ramlade-ner-fran-skotbord

Det är viktigt att belysa detta också, då folk kommer av sig helt och hållet i denna tråd.
Citera
2020-10-15, 17:42
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Hur vet du detta? Hur vet du exempelvis att familjehemmet (eller deras unga, vuxna barn, om de har några) dricker alkohol, till exempel? Alkohol är också en drog och en hemsk sådan.

Alla familjehem är inte så perfekta som media och myndigheter vill framställa det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/familjehemspappa-doms-for-vallande-till-annas-dod-ettaring-ramlade-ner-fran-skotbord

Det är viktigt att belysa detta också, då folk kommer av sig helt och hållet i denna tråd.

Håller med. Det finns inga garantier att E:s bröder kommer växa upp under trygga och stabila förhållanden. Om man skrapar på ytan i många hem så förekommer både dolt missbruk, misshandel och övergrepp och detta kan givetvis också förekomma i familjehem. Men innan man blir godkänd som familjehem idag (förr var det annorlunda) så granskas familjen hårt just för att sådana familjer inte ska få ta hand om samhällets mest utsatta barn och ungdomar. Men inget system är perfekt, så det finns så klart familjehem som aldrig borde fått uppdraget.
Men, även om det aldrig kan finnas garantier så har A och S åtminstone betydligt bättre förutsättningar att få en trygg uppväxt i ett familjehem än hos en dysfunktionell familj med psykisk ohälsa och svårt missbruk.
Citera
2020-10-15, 17:59
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam

Ja du, det förekommer alkohol i många familjehem. Säkert till en nivå av missbruk i några.

Det är ju dock en nivå skillnad på att ta ett glas vin på fredagen och knarka så pass hårt att man råkar döda ett barn.

Ingen har påstått att alla familjehem är bra, det vore ju drömmen att de var det.
Tänk om alla familjehemsföräldrar älskade sina placerade som Merlinda älskade Esmeralda.

Vi vet ju tyvärr inte hur brorsorna har det. Men att de har ett tryggare liv än vad de hade hos Rebecka och Patrik är ju sannolikt.
Citera
2020-10-15, 18:09
Medlem
Blackmonks avatar
Citat:
Hyvens prick var väl fel benämning. Men en människa som jag tycker om och som jag vet alltid försökt göra det bästa utifrån sina förutsättningar.

Du kanske är lika illa? De flesta i Sverige hoppas att R ska försvinna från jordens yta. Om det var det bästa hon kunde åstadkomma kunde hon gett tusan i att kämpa hem barnen.
Pundare, mördare och en vidrig ursäkt till människa snarare
Citera
2020-10-15, 18:25
Medlem
Citat:
Jag känner R och gjort sen 20 år tillbaka och jag blir så fruktansvärt illa berörd över allt som skrivs här inne om henne. Så mycket som inte stämmer.

Många här inne verkar tro att hon är psykopat och empatilös och jag kan säga att hon är allt annat än det. När vi hade som mest kontakt var hon den enda som jag tyckte förstod mig och hon var alltid den som lyssnade och den jag ville prata med när jag mådde dåligt/hade något problem. Hon hade en väldigt nära relation med sin äldsta son och minns att hon blev väldigt ledsen och frustrerad när hennes dåvarande kille ”uppfostrade” honom. Hon tyckte han var för hård. ( och det var bara tillsägelser ) Hon har alltid varit mjuk och fin med honom. Och hon är mjuk och empatisk som person.

P som dog och pappa till E har jag inte träffat. Vi tappade kontakten när de blev tillsammans. Jag undrade varför hon slutade höra av sig då vi brukade prata i telefon nästan varje dag. Jag fick känslan av att allt kanske inte stod rätt till och att hon inte fick höra av sig.... eller så gick hon bara totalt upp i relationen för vet att hon var jättekär sådär som man gör ibland när man är kär. Så då hördes vi bara sporadiskt. Vi bodde inte heller i samma stad.

Hon berättade att hon fått förlossningsdepression efter de tagit E på BB några år senare.
Hon berättade om kampen att få tillbaka henne och det var hennes stora längtan.

I och med att hon har en ADD diagnos så har hon ( vad jag förstått i efterhand) varit ganska beroende av P som var väldigt duktig på att styra upp saker som hon själv hade svårt för.
Jag tror hon litade på P väldigt mycket.
Allt är så fruktansvärt tragiskt och hemskt men jag kan iAf vila i att jag vet att B aldrig skulle misshandla eller göra något barn illa medvetet. Jag kan inte säga något om P då jag aldrig träffat honom.

Hon la upp mycket bilder på instagram innan allt detta hände och jag tyckte att allt verkade bra och var glad för hennes skull. Hon skrev att det kändes som hon äntligen fått sitt liv tillbaka. Det där med att hon sökt på ”tvångströja” eller att E skulle sovit i nån skrubb känns bara Befängt. Så väl känner jag henne att det avfärdade jag på en gång.

Allt är så fruktansvärt komplext i detta fall .... jag skulle kunna skriva en uppsats.

Vi har haft kontakt en del efter denna händelse och hon lever så klart i en mardröm och är så ledsen en människa kan bli. Hon kan knappt förstå att hennes hjärta fortfarande slår.
Och jag är ingen anhängare utan jag är en vän.
Jag vet inte heller exakt vad som hänt... men jag förstår lite hur B fungerar och hur hon agerar vid akut stress.
Hon har beskrivit hur hon nästan gick in i psykos när de tog E på BB. Så kan bara tänka mig psykosen, chocken och handlingsförlamningen hon drabbades av när detta hände E. Rädslan för att ringa 112.

Vad vill du ha sagt med detta?

Hon har vållat sitt egna barns död, hur du upplever henne ändrar inte på något tyvärr.
Citera
2020-10-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja du, det förekommer alkohol i många familjehem. Säkert till en nivå av missbruk i några.

Det är ju dock en nivå skillnad på att ta ett glas vin på fredagen och knarka så pass hårt att man råkar döda ett barn.

Ingen har påstått att alla familjehem är bra, det vore ju drömmen att de var det.
Tänk om alla familjehemsföräldrar älskade sina placerade som Merlinda älskade Esmeralda.

Vi vet ju tyvärr inte hur brorsorna har det. Men att de har ett tryggare liv än vad de hade hos Rebecka och Patrik är ju sannolikt.

Det är inte ok att utsätta ett barn, som kommer från en familj med missbruk, för alkohol. Eller något barn för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in