2020-10-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nu får du ge dig.
Esmeralda skulle aldrig fått flytta till knarkarkvarten.

När du är kapabel att inse att lagstiftningen står över dina åsikter är det intressant. Åsikterna här är känslor och har således ingenting att göra med dom viktiga domstolar som sätter praxis. Ni tror att er åsikt har betydelse vilket det inte har. Du är inte ens insatt utan maler på och talar emot praxis och lagstiftarens intention.
Citera
2020-10-15, 13:56
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faritajl
Jag gråter för ES syskon och E som inte fick leva. Och jag gråter även för B som förlorat sin familj och i det är jag en vän.

Vi är många som har gråtit, eller åtminstone varit helt bestörta över E och hennes syskon.
Dock är det få som gråter över att Rebecka har ”förlorat sin familj”, eftersom de flesta anser att hon och Patrik krossade familjen genom sina val.
Gör man valet att knarka och misshandla, vanvårda, hota, skrämma sitt/sina barn så är man inget offer om barnen tas ifrån en.
Om man dessutom aktivt väljer att inte hjälpa sitt barn när det har fått en stukad handled, en hjärnskakning eller liknande, så är man en ännu lägre stående varelse.
Och den som låter en liten flicka ligga i sin säng och dö under 3-12 h, utan att påkalla räddning, förtjänar enligt mig ingen som helst sympati.

Jag hoppas att hon mår dåligt. Och jag hoppas att hon inte får någonting för att stilla ångesten - vare sig receptbelagda mediciner eller skit från Darknet.
Hon kan gott sitta där, ensam och ångestfylld, och fundera på vad hon har gjort.
Citera
2020-10-15, 13:57
Medlem
Citat:
Jag tror inget om vad barnen säger.
Men angående namn och krigsskadad barn och googlingar. Jag säger inte att jag inte tror att hon googlat. Men jag känner henne så pass väl att jag tycker det är fånigt. Man skulle kunna kolla vem som helst googlingar och undra vad det är för slags person. De flesta googlar väl på konstiga saker ibland.
Och B har alltid ordbajsat och kan ha en viss jargong när hon beskriver saker och skojar ofta med text och ord. Det har hon alltid gjort.
Och det där med skelett i garderoben och att vänner inte ser en viss sida. Jag har sett hennes sämre sida och vet hur hon kan vara när hon är onykter eftersom jag känt henne i 20 år. Just därför tror jag att hon inte skulle misshandla någon oavsett tillstånd. Det ligger inte i hennes natur alls enligt min erfarenhet.
Jag säger inte att hon står helt utan skuld eftersom hon inte ringde 112 och tog droger efteråt. Det är komplext. Jag vill bara att folk ska veta att hon är inget monster och det finns många olyckliga omständigheter kring allt. Jag gråter för ES syskon och E som inte fick leva. Och jag gråter även för B som förlorat sin familj och i det är jag en vän.

Är du säker på att du skriver i rätt tråd? Du skriver B fler ggr än du skriver R (även i ett annat inlägg än detta).?
Citera
2020-10-15, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag ser att du tycker hon var en hyvens prick. Må så vara. Men det ursäktar ju inte att kalla sin dotter för Mongo och Götel, att googla på tvångströja till barn och hur man drogar barn. Eller att inte tillkalla hjälp när barnet är i behov av vård. Eller att gömma sitt döda barn under en säng.
Sorry hon må ha varit världen bästa kompis.
Men detta är det som definierar henne.

Hyvens prick var väl fel benämning. Men en människa som jag tycker om och som jag vet alltid försökt göra det bästa utifrån sina förutsättningar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
När du är kapabel att inse att lagstiftningen står över dina åsikter är det intressant. Åsikterna här är känslor och har således ingenting att göra med dom viktiga domstolar som sätter praxis. Ni tror att er åsikt har betydelse vilket det inte har. Du är inte ens insatt utan maler på och talar emot praxis och lagstiftarens intention.
Vilken tur att du är så insatt... ni? Jag är själv här
Citera
Medlem
Citat:
Men angående namn och krigsskadad barn och googlingar. Jag säger inte att jag inte tror att hon googlat. Men jag känner henne så pass väl att jag tycker det är fånigt. Man skulle kunna kolla vem som helst googlingar och undra vad det är för slags person. De flesta googlar väl på konstiga saker ibland.
Och B har alltid ordbajsat och kan ha en viss jargong när hon beskriver saker och skojar ofta med text och ord. Det har hon alltid gjort.
Och det där med skelett i garderoben och att vänner inte ser en viss sida. Jag har sett hennes sämre sida och vet hur hon kan vara när hon är onykter eftersom jag känt henne i 20 år. Just därför tror jag att hon inte skulle misshandla någon oavsett tillstånd. Det ligger inte i hennes natur alls enligt min erfarenhet.
Jag säger inte att hon står helt utan skuld eftersom hon inte ringde 112 och tog droger efteråt. Det är komplext. Jag vill bara att folk ska veta att hon är inget monster och det finns många olyckliga omständigheter kring allt. Jag gråter för ES syskon och E som inte fick leva. Och jag gråter även för B som förlorat sin familj och i det är jag en vän.

1: Du misstror alltså de stackars barnen
2: Alla kan googla konstiga saker men inte alla har sitt avlidna barn under sängen. Lägg ihop 1+1
3: Du borde läsa på om det mänskliga psyket. Bara för att du varit med när hon mått dåligt har du inte se hela registret. Det kan som sagt dessutom förvärras av olika anledningar, hon vittnar ju själv om enorm psykisk press
4: Du var inte där. Du kommer aldrig kunna övertyga någon
Citera
2020-10-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Är du säker på att du skriver i rätt tråd? Du skriver B fler ggr än du skriver R (även i ett annat inlägg än detta).?

För att jag alltid kallat henne Becca. Så blev så när jag skrev....
Citera
2020-10-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
1: Du misstror alltså de stackars barnen
2: Alla kan googla konstiga saker men inte alla har sitt avlidna barn under sängen. Lägg ihop 1+1
3: Du borde läsa på om det mänskliga psyket. Bara för att du varit med när hon mått dåligt har du inte se hela registret. Det kan som sagt dessutom förvärras av olika anledningar, hon vittnar ju själv om enorm psykisk press
4: Du var inte där. Du kommer aldrig kunna övertyga någon

Jag skriver inte för att övertyga någon om något. Jag ger bara min bild men jag behöver inte skriva här mer om det ändå inte finns något intresse av att försöka förstå något mer än att bara dela hat med varann.
Citera
2020-10-15, 14:53
Medlem
Zoneinopiums avatar
Citat:

Oj! Var ska jag börja.....
Du känner henne såpass väl att du tycker det är fånigt att hon skulle ha googlat på tvångströja för något annat syfte än att använda på något av sina små barn? Herregud flickan var ju helt förstörd! E hade Blåmärken över hela kroppen, hon hade på kort tid förlorat 25% av sin kroppsvikt, hon hade droger i kroppen och hon mådde så dåligt av den fysiska och psykiska misshandel hon fick uthärda att hon tappade hår....hon hade tunga narkotiska preparat i sig, De ville ha tillbaka flickan för att hon va "deras" för att vinna inte av kärlek. Har du läst FUPen? Du skriver om att du tyr dig till henne som är en empatisk person det säger en hel del om dig, tror du att det är en slump att hon googlat "läka sår snabbt" och "läka blåmärke snabbt" en slump? Hon skriver om sin egen dotter till pappan att hon måste få flickan att känna sig trygg innan måndag...osv osv....P och Rs hat och svartsjuka mot fosterhemsmamman gick ju tyvärr ut över E och hon måste varit helt förtvivlad och undrat vad hon hade gjort för att behöva hamna hos dessa monster... och du säger hon är empatisk.....? Hon har för fan inte get flickan mat....
Citera
2020-10-15, 15:07
Medlem
Citat:
Jag skriver inte för att övertyga någon om något. Jag ger bara min bild men jag behöver inte skriva här mer om det ändå inte finns något intresse av att försöka förstå något mer än att bara dela hat med varann.

Jag tycker det var väldigt bra att du skrev. Tack för att du vågade göra det.
Och sen behöver du inte lägga ner engagemang och tid på bödlarna här inne.
Man får inte tänka utanför boxen, och försöka förstå vad som ledde fram till det här, då åberopas det offentlig stening på torget.
Men jag tycker i vart fall att det var intressant att höra det du skrev.
Citera
2020-10-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoneinopium
Oj! Var ska jag börja.....
Du känner henne såpass väl att du tycker det är fånigt att hon skulle ha googlat på tvångströja för något annat syfte än att använda på något av sina små barn? Herregud flickan var ju helt förstörd! E hade Blåmärken över hela kroppen, hon hade på kort tid förlorat 25% av sin kroppsvikt, hon hade droger i kroppen och hon mådde så dåligt av den fysiska och psykiska misshandel hon fick uthärda att hon tappade hår....hon hade tunga narkotiska preparat i sig, De ville ha tillbaka flickan för att hon va "deras" för att vinna inte av kärlek. Har du läst FUPen? Du skriver om att du tyr dig till henne som är en empatisk person det säger en hel del om dig, tror du att det är en slump att hon googlat "läka sår snabbt" och "läka blåmärke snabbt" en slump? Hon skriver om sin egen dotter till pappan att hon måste få flickan att känna sig trygg innan måndag...osv osv....P och Rs hat och svartsjuka mot fosterhemsmamman gick ju tyvärr ut över E och hon måste varit helt förtvivlad och undrat vad hon hade gjort för att behöva hamna hos dessa monster... och du säger hon är empatisk.....? Hon har för fan inte get flickan mat....

Nej på riktigt så tror jag inte att hon googlat tvångströja med syftet att använda det på sitt barn. Verkligen inte!
Inte i min vildaste fantasi.

Läka blåmärken tänker jag kan vara att man är rädd för att de ska tro något på BVC? Pga tidigare trauma även fast hon kanske bara trillat ?

Jag känner bara R. Inte P.
Jag vet inte om hon kan ha googlat något som han har gjort mot E.

Och Ja jag tror R ville ha tillbaka E av kärlek.
Citera
2020-10-15, 15:19
Medlem
Citat:

Tack för att du delade din bild. Jag tror att många vill förstå (vilket INTE är samma sak som att befria från ansvar). Jag tror också att de flesta som skriver här är mycket bestörta över Es öde och hanterar det på olika sätt. Beroende på personlig bakgrund, professionell bakgrund, egna erfarenheter med missbruk/missbrukare eller traumatiska barndomserfarenheter, negativa upplevelser med socialtjänst osv osv. Några har en människosyn som går ut på att man tappar människovärdet efter vissa gärningar och det är väl en närmast filosofisk diskussion som vi inte kommer att få någon konsensus över här. Personligen tänker jag såhär: målet ska vara att inget barn ska behöva uppleva det som E har gått genom och all information som hjälper för att komma närmare sanningen om hur detta kunde ske och därifrån dra lärdomar om hur man kan undvika en sådan tragedi i framtiden borde vara välkommen i denna tråd. Och i debatterna som Lilla Hjärtat har lett till i allmänhet. Om R är ett monster så är hon rent empiriskt sett ett undantag och det som hände E kommer sällan att upprepa sig igen. Om sanningen är mer komplicerad än så, nämligen att R är en mer eller mindre vanlig människa med i grunden goda intentioner men som fattade en rad felaktiga beslut blir det en annan femma. Då är sannolikheten stor att det finnas många barn som befinner sig i en liknande situation. Och då är det viktigt att förstå hur man utifrån kunde ha påverkat utgången i en annan riktning. Det har ingenting att göra med att försöka att ta bort den moraliska skulden från bioföräldrarna. Dessa två tankegångar bör inte blandas ihop överhuvudtaget. Sedan har jag rent allmänt svårt för hat, oavsett hur berättigat det enligt andras åsikter må vara. Det är befängt att tro att något gott kommer ur vissas sätt att uttrycka sig här men det kanske inte heller är meningen.
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-10-15 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in