2020-10-15, 13:33
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är möjligt att det kommer mer. SVT brukar väl vara lite försiktigare i sådana fall och inväntar ifall något mer graverande dyker upp. Formellt sett så har Busch gjort en fastighetsaffär, och som det verkar än så länge inte gjort något olagligt i samband med den, även om det skett varit oetiskt.

Om det framkommer att mäklaren som gjort värderingen av fastigheten varit i maskopi med Busch och ej gett korrekta uppgifter, kommer ju saken i en annan dager.

KD har väl sitt starkaste stöd hos de äldre - och dessa brukar inte vara så pass aktiva på Flashback, samt har SVT som sin huvudsakliga nyhetskälla, så jag vet inte hur pass stor skada Busch har lidit av affären, men vi får se vad kommande opinionssiffror visar för KD.

Förklara gärna vad som var oetiskt med denna fastighetsaffär?
2020-10-15, 13:34
Medlem
Jag har tappat den respekt jag tidigare hade för EB. Nu är jag SD-are sedan 2010, och har aldrig röstat eller tänker rösta KD.

Att uppsöka en person för att köpa ett hus är i sig inte nåt fel. Sånt händer då och då. Jag känner mäklare som berättat att det i såna fall är vanligt att säljaren enbart anlitar mäklare för pappersjobbet, dvs kontrakt köpebrev etc. Enligt mäklarna är det vanligaste fallen fritidshus som folk ser börjar vara övergivna. Det kanske ägs av äldre person som tappat intresset för huset och inte åker dit längre. Såklart har de funderat på försäljning, men det känns ofta jobbigt med visningar, styling mm även om mäklaren sköter detta. Om då nån vettig person hör av sig och vill köpa känns det mer bekvämt för den äldre säljaren. Mäklaren värderar och om köpare och säljare accepterar värderingen så är saken klar.

I fallet med EB, tycker jag mig kunna ana att det varit fråga om påtryckningar mot säljaren. Dessutom ifrågasätter jag EB:s iver att få huset i sin ägo. Detta med anlitande av advokat mm.

EB bör omgående säga att köpet hävs, och Esbjörn fortsätter att äga huset. Med detta skulle hon vinna respekt. Och mycket väl kunna få köpa huset i framtiden.

Jag tror dock att EB i sitt inre redan känner sig som ny ägare, och tänker köra racet mot Esbjörn.

Opinionsmässigt tror jag att det leder till klart sjunkande siffror, både för partiet och för Ebba. Vart väljarna går är svårare, men troligen till SD och M. EB:s svirande i utelivet i Coronatider är inte heller nåt som höjer siffrorna. Hon har visat att hon inte passar för jobbet som partiledare. Undrar vad gamle Affe tänker hemma i Gränna. EB snackar om sin mormor och de äldre, samtidigt höjer hon risken för smitta genom fyllekramande på Stureplan, hon pressar en 80+ man att sälja huset till henne. Nej fy fasen vad falsk hon är.
2020-10-15, 13:34
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helbilly
Mycket märkligt ja.

I Lanmäteriets lagfartsguide står det:
Bifoga köpehandlingen i original till ansökan. Om köpekontrakt och köpebrev skickas in tillsammans ska minst en av dessa vara i original.
Hon har enligt expressen ansökt digitalt och signerat med Bank-ID samt scannat in tre sidor av köpehandlingen. Kanske är det en lite förlegad guide och numera godtagbart att scanna in papper om man signerat med Bank-ID?

Men därutöver står det också att "Köpeskillingen ska finnas med". Den sidan saknas enligt uppgift och då måste väl ansökan underkännas, kan man ju tänka.

Skulle vara intressant om Ebba gått igenom den där guiden steg för steg och bara mosat igenom. Hon måste i så fall varit helt säker på att den där Matz eller någon annan faktiskt inte har ett skit att stå på:
När det finns förbehåll antecknat i fastighetsregistret kan det till exempel betyda att fastigheten får överlåtas endast med någons medgivande. Du behöver ta reda på vad förbehållet är och vad som krävs för att uppfylla förbehållet.

Ebba har gjort fastighetsaffär med Esbjörn och inte Matz.
2020-10-15, 13:37
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Jag har tappat den respekt jag tidigare hade för EB. Nu är jag SD-are sedan 2010, och har aldrig röstat eller tänker rösta KD.

Att uppsöka en person för att köpa ett hus är i sig inte nåt fel. Sånt händer då och då. Jag känner mäklare som berättat att det i såna fall är vanligt att säljaren enbart anlitar mäklare för pappersjobbet, dvs kontrakt köpebrev etc. Enligt mäklarna är det vanligaste fallen fritidshus som folk ser börjar vara övergivna. Det kanske ägs av äldre person som tappat intresset för huset och inte åker dit längre. Såklart har de funderat på försäljning, men det känns ofta jobbigt med visningar, styling mm även om mäklaren sköter detta. Om då nån vettig person hör av sig och vill köpa känns det mer bekvämt för den äldre säljaren. Mäklaren värderar och om köpare och säljare accepterar värderingen så är saken klar.

I fallet med EB, tycker jag mig kunna ana att det varit fråga om påtryckningar mot säljaren. Dessutom ifrågasätter jag EB:s iver att få huset i sin ägo. Detta med anlitande av advokat mm.

EB bör omgående säga att köpet hävs, och Esbjörn fortsätter att äga huset. Med detta skulle hon vinna respekt. Och mycket väl kunna få köpa huset i framtiden.

Jag tror dock att EB i sitt inre redan känner sig som ny ägare, och tänker köra racet mot Esbjörn.

Opinionsmässigt tror jag att det leder till klart sjunkande siffror, både för partiet och för Ebba. Vart väljarna går är svårare, men troligen till SD och M. EB:s svirande i utelivet i Coronatider är inte heller nåt som höjer siffrorna. Hon har visat att hon inte passar för jobbet som partiledare. Undrar vad gamle Affe tänker hemma i Gränna. EB snackar om sin mormor och de äldre, samtidigt höjer hon risken för smitta genom fyllekramande på Stureplan, hon pressar en 80+ man att sälja huset till henne. Nej fy fasen vad falsk hon är.

Ebba bör inte riva ett avtal som tecknats mellan två vuxna människor - bara för att. Det bör ingen vuxen individ göra.

Vi kan inte ha ledare i landet som river avtal med länder omkring oss bara för att någons svärson blandar sig i.
2020-10-15, 13:38
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ja. Enligt avtalet som är undertecknat av båda så fick Ebba tillträde till fastigheten den 16-september.

Hon kan redan nu börja renovera bäst hon vill och även börja avverka träd så att rucklet kan få lite sol.

Vad gäller Esbjörn så är det givetvis tråkigt när man tänker på hur han kan komma att gå förbi fastigheten i framtiden och falla ut i tårar när han ser hur renovering för miljoner har återsällt huset till sin ursprungliga glans, och inser att han tack vare Matz som fick honom att ljuga och blåsa upp i media att Ebba lurat honom inte känner att han kan knacka på för att bli inbjuden på fika.

Dock tror jag att han kommer bli förvånad när han ser Ebba som glatt bjuder in honom, där han kommer sitta vid det gamla nymålade köksbordet bredvid gjutgärnsspisen, med ett leende över att det var Ebba och inte en byggentreprenör som tänkt riva allt för att bygga nytt, som köpte huset.

Då kommer det komma ut en ny artikel i tidningen med ett foto där han citeras med ett småleende, "Ja, det hela slutade ganska bra trots allt."

Men samtidigt måste det finnas en paragraf i avtalet om att resterande del av köpeskillingen skall erläggas senast på tillträdesdagen. Det är det i alla fastighetsköp som jag har gjort, det är ju därför man träffas på en bank. Då skrivs ett köpebrev där säljaren kvitterar erlagd köpeskilling och köparen signerar. Det är då man reglerar köpet, det brukar också vara en avräkning där handpenningen avräknas från köpeskillingen och eventuella erlagda andra kostnader (olja för uppvärmning mm) dras av. I samband med detta brukar banken också söka om lagfart om man ber dem om det. Köpebrevet är den handling som skickas in till Lantmäteriet för lagfart. Inte köpeavtalet med alla paragrafer och detaljer.

Fru Ebba Busch kör nu en rövare, hon söker själv lagfart på köpeavtalet. Avtalspunkterna i köpeavtalet är med all sannolikhet ej uppfyllda. Hon har inte erlagt köpeskillingen fullt ut, bara handpenningen. Naturligtvis skall hon inte beviljas lagfart.

Om det här går igenom då kommer flera kriminella i fortsättningen söka lagfart på bara en handpenning på ett hus. Med lagfarten kan du sedan belåna huset upp till skorstenen. Sedan drar du till varmare breddgrader...
Senast redigerad av BorgeH 2020-10-15 kl. 13:45.
2020-10-15, 13:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...någon jurist här kanske kan rätta mig om jag har fel, men avtalet är ju klart och därmed ägarbytet. liksom avtalad tillträdesdag. Det är här enbart här frågan om slutbetalning av köpeskilling som återstår. Om köparen inte erlägger den per ett vid avtalsskrivningen fastlagt datum så äger säljaren sannolikt rätt att häva köpet, inte annars. Men om säljaren inte vill mottaga slutbetalningen (läs gör sig omöjlig att nå) så ligger avtalet och datumen ändå fast om än att säljaren då har en kvarstående fordran på köparen motsvarande slutbetalningen. Om säljaren på detta sätt "vägrar" ta emot slutbetalningen har köparen sannolikt rätt att både häva köpet (om de vill) men även att fullfölja köpet och från köpeskillingen/fordran dra av ev merkostnader detta fördröjande av slutbetalningen innebär, inkl ev juridiska kostnader.

Avtalet är skrivet och köpet därmed genomfört per de datum som fastställts i avtalet, men slutbetalningen övergår till en fordran istället. Den nya ägaren kan uppdatera lagfarten, i egenskap av just ny ägare.

Förr i tiden så var reversförfarande vanligt där säljaren hade en reversfordran på köparen kvar på återstående belopp. Då med avtalad ränta och villkor, köpet var fullbordat även då.

Jag kan ha fel, men rätta mig då, någon sakkunnig tack, inte någon främst emotionellt engagerad.
Jo, det låter ganska logiskt. Det jag mer är ute efter är nog det omvända, dvs om köparen backar ur efter att ha skrivit på och betalat handpenning. I det läget ryker ju handpenningen som ett slags skadestånd till säljaren. Jag har sämre koll på hur det blir när säljaren vill häva köpet.
2020-10-15, 13:40
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Förklara gärna vad som var oetiskt med denna fastighetsaffär?

Ebba Busch tar helt på eget initiativ kontakt med en äldre man som hon överhuvudtaget inte känner sedan tidigare.

Hon driver med denna man snabbt igenom en stor fastighetsaffär utan att veta i vilket kognitivt tillstånd mannen befinner sig i.

Ebba säger sig värna om äldre och deras situation. Då måste hon ha någorlunda baskunskaper hur gamla fungerar. De har svårt att värja sig mot tex insisterande försäljare etc. svårt att säga nej. Dessutom kan mannen ha minnesproblem eller en begynnande demens utan för den skull vara diagnostiserad för detta. Hade hon varit schysst kunde hon fråga honom om han hade anhöriga och hur de ställer sig till affären.

Dessutom varför driva igenom affären så pass snabbat, hon kunder ha sagt till honom att fundera tex 14 dagar på detta så gör vi eventuellt affär sedan. Hennes taktik påminner om vissa telefon- och dörrförsäljares förfarande.
2020-10-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ebba bör inte riva ett avtal som tecknats mellan två vuxna människor - bara för att. Det bör ingen vuxen individ göra.

Vi kan inte ha ledare i landet som river avtal med länder omkring oss bara för att någons svärson blandar sig i.

Håller med dig i sak. Men just i detta fall borde EB låta avtalet ”rivas”. Det blir bäst för alla parter. Och för KD som parti. Och EB kan sen i en framtid köpa huset när ägaren verkligen vill avyttra, alt är avliden.
2020-10-15, 13:42
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Men samtidigt måste det finnas en paragraf i avtalet om att resterande del av köpeskillingen skall erläggas senast på tillträdesdagen. Det är det i alla fastighetsköp som jag har gjort, det är ju därför man träffas på en bank. Då skrivs ett köpebrev där säljaren kvitterar erlagd köpeskilling och köparen signerar. Det är då man reglerar köpet, det brukar också vara en avräkning där handpenningen avräknas från köpeskillingen och eventuella erlagda andra kostnader (olja för uppvärmning mm) dras av. I samband med detta brukar banken också söka om lagfart om man ber dem om det. Köpebrevet är den handling som skickas in till Lantmäteriet för lagfart. Inte köpeavtalet med alla paragrafer och detaljer.

Fru Ebba Busch kör nu en rövare, hon söker själv lagfart på köpeavtalet. Avtalspunkterna i köpeavtalet är med all sannolikhet ej uppfyllda. Hon har inte erlagt köpeskillingen fullt ut, bara handpenningen. Naturligtvis skall hon inte beviljas lagfart.
Om det här går igenom då kommer flera kriminella i fortsättningen söka lagfart på bara en handpenning på ett hus. Med lagfarten kan du sedan belåna huset upp till skorstenen. Sedan drar du till varmare breddgrader...

Ebba bifogar uppgifter till spärrkontot som hennes bank upprättat, där hela beloppet finns.

Har du några fler påhittade problem?
2020-10-15, 13:43
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ebba Busch tar helt på eget initiativ kontakt med en äldre man som hon överhuvudtaget inte känner sedan tidigare.

Hon driver med denna man snabbt igenom en stor fastighetsaffär utan att veta i vilket kognitivt tillstånd mannen befinner sig i.

Ebba säger sig värna om äldre och deras situation. Då måste hon ha någorlunda baskunskaper hur gamla fungerar. De har svårt att värja sig mot tex insisterande försäljare etc. svårt att säga nej. Dessutom kan mannen ha minnesproblem eller en begynnande demens utan för den skull vara diagnostiserad för detta. Hade hon varit schysst kunde hon fråga honom om han hade anhöriga och hur de ställer sig till affären.

Dessutom varför driva igenom affären så pass snabbat, hon kunder ha sagt till honom att fundera tex 14 dagar på detta så gör vi eventuellt affär sedan. Hennes taktik påminner om vissa telefon- och dörrförsäljares förfarande.

Det finns inget moraliskt fel i att ta kontakt med ägaren av ett obebott ruckel och fråga om det finns intresse att sälja - oavsett hur gammal ägaren är.
2020-10-15, 13:45
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Håller med dig i sak. Men just i detta fall borde EB låta avtalet ”rivas”. Det blir bäst för alla parter. Och för KD som parti. Och EB kan sen i en framtid köpa huset när ägaren verkligen vill avyttra, alt är avliden.

Du sitter absolut inte på kunskap att besluta vad som är bäst för alla parter.
2020-10-15, 13:45
Medlem
Citat:

Ligger mycket i detta. Tilläggas kan att de mäklare jag känner alltid är noga med att uppmärksamma om äldre säljare är ”klara i knoppen”. Ofta har säljarna barn som tydligt deklarerat att de inte är intresserade av objektet i fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in