2020-10-15, 12:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är möjligt, men jag är inte så säker på det. Det stormar lite här på Flashback, men hur mycket har detta dragits i de stora medierna? Har Svt eller TV4 belyst detta? Har flera tidningar än Expressen haft mittuppslag och löpsedlar på affären? Skrivs det mycket på Facebook och Twitter? Jag hänger inte så mycket med media nuförtiden, så har ingen större koll, men hon kan rida ut stormen, det är två år kvar till valet och då är denna affär förmodligen glömd av de flesta.
Nej, det verkar inte ha blivit någon stor grej utanför Expressen och till viss del Flashback. Jag tror hon sitter säkert, än så länge i alla fall, om inget ännu mera graverande framkommer.
2020-10-15, 12:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är möjligt, men jag är inte så säker på det. Det stormar lite här på Flashback, men hur mycket har detta dragits i de stora medierna? Har Svt eller TV4 belyst detta? Har flera tidningar än Expressen haft mittuppslag och löpsedlar på affären? Skrivs det mycket på Facebook och Twitter? Jag hänger inte så mycket med media nuförtiden, så har ingen större koll, men hon kan rida ut stormen, det är två år kvar till valet och då är denna affär förmodligen glömd av de flesta.

Det kommer. Det är bara i startgroparna. Artiklarna trendar som mest lästa artiklar på Expressen. Aftonbladet har också skrivit om det.
2020-10-15, 12:53
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Javisst, försvara Ebba du. De skriver att han inte minns. Att han har problem med närminnet. Han är 81 år.
Ebba blåljuger när hon blir intervjuad och säger att hon har uppfattat honom glasklar under hela processen. Då har hon alltså fått ett brev där det står att han ångrar försäljningen och ska betala tillbaka handpenningen. Hur kan hon ha missat det?
Sedan dyker han inte upp på tillträdesdagen. Han vill uppenbarligen inte genomföra affären. Då försöker hon ändå ansöka om lagfart. Fast hon fått ett brev från Esbjörns advokat att han sitter och gråter och inte vill sälja.
Mert slut kan inte en politiker bli. Allt förtroende och anständighet är borta. Lycka till att pudla sig ur detta.

Processen är fram tills 20 augusti när köpteavtalet undertecknades. Två veckor senare, den 3 september, skickade Esbjörn ett brev att han ångrar sig.

Dumdryg drar slutsatsen att brevet bevisar att Ebba blåljuger när hon säger att hon uppfattat Esbjörn som glasklar under processen.
2020-10-15, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bara en fundering av mig, men eftersom Ebba bara betalt handpenning, skulle inte Esbjörn dra sig ur försäljningen? OK, han kanske får betala någon form av skadestånd, men affären är ju så att säga inte helt i hamn i och med att Ebba inte betalat hela köpesumman.

Nu såg jag i Expressen att Ebba sökt lagfart också, är det inte lite väl tidigt när hon inte ens har betalat hela köpesumman ännu?
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch-ansoker-om-lagfart-mitt-i-konflikten/

...någon jurist här kanske kan rätta mig om jag har fel, men avtalet är ju klart och därmed ägarbytet. liksom avtalad tillträdesdag. Det är här enbart här frågan om slutbetalning av köpeskilling som återstår. Om köparen inte erlägger den per ett vid avtalsskrivningen fastlagt datum så äger säljaren sannolikt rätt att häva köpet, inte annars. Men om säljaren inte vill mottaga slutbetalningen (läs gör sig omöjlig att nå) så ligger avtalet och datumen ändå fast om än att säljaren då har en kvarstående fordran på köparen motsvarande slutbetalningen. Om säljaren på detta sätt "vägrar" ta emot slutbetalningen har köparen sannolikt rätt att både häva köpet (om de vill) men även att fullfölja köpet och från köpeskillingen/fordran dra av ev merkostnader detta fördröjande av slutbetalningen innebär, inkl ev juridiska kostnader.

Avtalet är skrivet och köpet därmed genomfört per de datum som fastställts i avtalet, men slutbetalningen övergår till en fordran istället. Den nya ägaren kan uppdatera lagfarten, i egenskap av just ny ägare.

Förr i tiden så var reversförfarande vanligt där säljaren hade en reversfordran på köparen kvar på återstående belopp. Då med avtalad ränta och villkor, köpet var fullbordat även då.

Jag kan ha fel, men rätta mig då, någon sakkunnig tack, inte någon främst emotionellt engagerad.
2020-10-15, 12:57
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Processen är fram tills 20 augusti när köpteavtalet undertecknades. Två veckor senare, den 3 september, skickade Esbjörn ett brev att han ångrar sig.

Dumdryg drar slutsatsen att brevet bevisar att Ebba blåljuger när hon säger att hon uppfattat Esbjörn som glasklar under processen.

Men är du korkad? Hon blir intervjuad av Expressen och sitter och blåljuger. Hon har ingen aaaningen om att han inte skulle vilja sälja och hon blir beklämd när hon får höra det. Hon har ju för fan fått flera brev där han ångrar sig och advokaten skriver att han gråter.
2020-10-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Men varför radas nu upp flera personer som lovats fastigheten? Hur kan farbror Esbjörn ha råd att bo pensionat som kostar nästan 1 000 kronor dygnet? Det är något lurt i hela affären!

Kanske inte så märkligt egentligen. Luften gick totalt ur konferensverksamheter i våras och stället har väl varit mer eller mindre tomt hela sommaren. Antagligen är han och ägaren till konferensanläggningen gamla kompisar och han bor där när han är på plats i Marielund - ett sätt för två gamla människor att fortsätta umgås på ålderns höst. Hon tar antagligen inte betalt annat än ett ev. självkostnadspris..
2020-10-15, 13:09
Medlem
absolut-justices avatar
Googla Johann Binninge, Esbjörns "ombud" (han är inte ens advokat -fälld personligen i andra mål)
Skojarparaden bara växer och växer....
Och Expressen portionerade ut detta idag, dom har vetat om detta sen 1:a artikeln.
Och många här köpte expressens "knäck".

Viss likhet med Littorin-affären, då var det en "Anna".
2020-10-15, 13:12
Medlem
Gubben verkar då komma ihåg många andra detaljer så senil är han då inte. Ebba har inte gjort fel som vill köpa en gård, gubben gick med på det men ångrade sig sen.

Oj ett gammalt papper kom gubben ihåg att han hade! Ni vet han som pekats ut som senil mm mm.. haha ni är då ena jävla idioter här på FB, korkade vita svenne bögar som inte kan använda hjärnan.

Oj Ebba försöker lura en gammal gubbjävel som är senil.. 😂 käften på er nu.
2020-10-15, 13:17
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...någon jurist här kanske kan rätta mig om jag har fel, men avtalet är ju klart och därmed ägarbytet. liksom avtalad tillträdesdag. Det är här enbart här frågan om slutbetalning av köpeskilling som återstår. Om köparen inte erlägger den per ett vid avtalsskrivningen fastlagt datum så äger säljaren sannolikt rätt att häva köpet, inte annars. Men om säljaren inte vill mottaga slutbetalningen (läs gör sig omöjlig att nå) så ligger avtalet och datumen ändå fast om än att säljaren då har en kvarstående fordran på köparen motsvarande slutbetalningen. Om säljaren på detta sätt "vägrar" ta emot slutbetalningen har köparen sannolikt rätt att både häva köpet (om de vill) men även att fullfölja köpet och från köpeskillingen/fordran dra av ev merkostnader detta fördröjande av slutbetalningen innebär, inkl ev juridiska kostnader.

Avtalet är skrivet och köpet därmed genomfört per de datum som fastställts i avtalet, men slutbetalningen övergår till en fordran istället. Den nya ägaren kan uppdatera lagfarten, i egenskap av just ny ägare.

Förr i tiden så var reversförfarande vanligt där säljaren hade en reversfordran på köparen kvar på återstående belopp. Då med avtalad ränta och villkor, köpet var fullbordat även då.

Jag kan ha fel, men rätta mig då, någon sakkunnig tack, inte någon främst emotionellt engagerad.

Ja. Enligt avtalet som är undertecknat av båda så fick Ebba tillträde till fastigheten den 16-september.

Hon kan redan nu börja renovera bäst hon vill och även börja avverka träd så att rucklet kan få lite sol.

Vad gäller Esbjörn så är det givetvis tråkigt när man tänker på hur han kan komma att gå förbi fastigheten i framtiden och falla ut i tårar när han ser hur renovering för miljoner har återsällt huset till sin ursprungliga glans, och inser att han tack vare Matz som fick honom att ljuga och blåsa upp i media att Ebba lurat honom inte känner att han kan knacka på för att bli inbjuden på fika.

Dock tror jag att han kommer bli förvånad när han ser Ebba som glatt bjuder in honom, där han kommer sitta vid det gamla nymålade köksbordet bredvid gjutgärnsspisen, med ett leende över att det var Ebba och inte en byggentreprenör som tänkt riva allt för att bygga nytt, som köpte huset.

Då kommer det komma ut en ny artikel i tidningen med ett foto där han citeras med ett småleende, "Ja, det hela slutade ganska bra trots allt."
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-10-15 kl. 13:21.
2020-10-15, 13:25
Medlem
Nu plötsligt har han kommit på att Esbjörn är 81 istället för 83, trots att han upprepade gånger framfört fel ålder tidigare.
Sen skriver han:
Citat:
Esbjörn, som lider av minnesproblem,
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch-ansoker-om-lagfart-mitt-i-konflikten/

Verkar ju vara otroligt dålig faktakoll av Brännström innan han publicerar något.
2020-10-15, 13:30
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det kommer. Det är bara i startgroparna. Artiklarna trendar som mest lästa artiklar på Expressen. Aftonbladet har också skrivit om det.

Det är möjligt att det kommer mer. SVT brukar väl vara lite försiktigare i sådana fall och inväntar ifall något mer graverande dyker upp. Formellt sett så har Busch gjort en fastighetsaffär, och som det verkar än så länge inte gjort något olagligt i samband med den, även om det skett varit oetiskt.

Om det framkommer att mäklaren som gjort värderingen av fastigheten varit i maskopi med Busch och ej gett korrekta uppgifter, kommer ju saken i en annan dager.

KD har väl sitt starkaste stöd hos de äldre - och dessa brukar inte vara så pass aktiva på Flashback, samt har SVT som sin huvudsakliga nyhetskälla, så jag vet inte hur pass stor skada Busch har lidit av affären, men vi får se vad kommande opinionssiffror visar för KD.
2020-10-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Hur är det ställt i huvudet på fru Ebba Busch? Söka lagfart utan köpebrev? Det går aldrig igenom. Eller är hon så kreativ att den sida av köpeavtalet som hon inte skickade in till lantmäteriet är den sida där det står hur köpet skall regleras. Om jag inte har fel så antyder Expressen detta.

I så fall är hon nog snart körd som politiker. Att försöka kuppa sig till lagfart på en fastighet utan att betala den? Är det affärsmetoder som de tillämpar i Livets Ord eller i KD? Eller har hon lärt sig det av sin vän backslickmäklaren?

Mycket märkligt ja.

I Lanmäteriets lagfartsguide står det:
Bifoga köpehandlingen i original till ansökan. Om köpekontrakt och köpebrev skickas in tillsammans ska minst en av dessa vara i original.
Hon har enligt expressen ansökt digitalt och signerat med Bank-ID samt scannat in tre sidor av köpehandlingen. Kanske är det en lite förlegad guide och numera godtagbart att scanna in papper om man signerat med Bank-ID?

Men därutöver står det också att "Köpeskillingen ska finnas med". Den sidan saknas enligt uppgift och då måste väl ansökan underkännas, kan man ju tänka.

Skulle vara intressant om Ebba gått igenom den där guiden steg för steg och bara mosat igenom. Hon måste i så fall varit helt säker på att den där Matz eller någon annan faktiskt inte har ett skit att stå på:
När det finns förbehåll antecknat i fastighetsregistret kan det till exempel betyda att fastigheten får överlåtas endast med någons medgivande. Du behöver ta reda på vad förbehållet är och vad som krävs för att uppfylla förbehållet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in