Citat:
Haverirapporter landar normalt i det klart mest sannolika förloppet utifrån de kända fakta man har att tillgå.
Det tjänar sedan som arbetsunderlag för komma med rekommendationer om hur man ska förbättra säkerheten - vilket är det huvudsakliga syftet med en haveriutredning.
Ja, den nya informationen måste absolut utvärderas, vilket också nu görs.
https://www.havkom.se/utredningar/civil-sjoefart/preliminaer-bedoemning-av-nya-uppgifter-om-foerlisningen-av-passagerarfartyget-estonia
Jag hoppas att man ger myndigheterna lagmässig möjlighet att på nytt undersöka vraket.
I dag har man helt andra tekniska förutsättningar än man hade för 26 år sedan.
Det är något som bör kunna ske utan att störa gravfriden i onödan och utan att offentliggöra bilder på mänskliga kvarlevor.
Att, som i den här dokumentären, publicera bilder på skelettdelar och dessutom kommentera vad man ser, tycker jag är fruktansvärt osmakligt.
Det tjänar sedan som arbetsunderlag för komma med rekommendationer om hur man ska förbättra säkerheten - vilket är det huvudsakliga syftet med en haveriutredning.
Ja, den nya informationen måste absolut utvärderas, vilket också nu görs.
https://www.havkom.se/utredningar/civil-sjoefart/preliminaer-bedoemning-av-nya-uppgifter-om-foerlisningen-av-passagerarfartyget-estonia
Jag hoppas att man ger myndigheterna lagmässig möjlighet att på nytt undersöka vraket.
I dag har man helt andra tekniska förutsättningar än man hade för 26 år sedan.
Det är något som bör kunna ske utan att störa gravfriden i onödan och utan att offentliggöra bilder på mänskliga kvarlevor.
Att, som i den här dokumentären, publicera bilder på skelettdelar och dessutom kommentera vad man ser, tycker jag är fruktansvärt osmakligt.
Monsters / Dplays dokumentär? Jag måste vara mer okänslig än jag trodde för det minns jag inte.
Den officiella haverirapporten har även enligt dem som försvarar den som i huvudsak riktig brister, framför allt stämmer inte tiderna alls.
Ja, utifrån de kända fakta man har att tillgå, absolut. Problemet var ju som sagt dock att man till skillnad från en hel del andra haveriutredningar inte hade tillräckligt med fakta eftersom man inte undersökt dem så noggrant, rätt eller fel. Givetvis påverkar det resultatet. Teorierna utgår från att det inte fanns något hål i skrovet att ta hänsyn till, eftersom inget sådant observerats.