2020-10-14, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Varför skulle det inte kunna vara självmordsbombare?
Vet inte om galna jihadaraber härjade på Estlandsfärjor då,men likväl en teori då verkligheten överträffar dikten.
Citera
2020-10-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ligger i klippboken:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_al-Salam_Boccaccio_98

Och nej, jag har inte missat denna kontrovers. Men många har uppenbart missat att det hela är utrett sedan mer än 10 år så mycket det går utan att plocka upp färjan och sänka den igen.

Detta sagt så skall man självklart utreda hålet/sprickan ordentligt. Problemet är väl vem som skall göra det. Om svenska marinen dyker för att leta hål så begår de såvitt jag kan bedöma lagbrott. Mindre lämpligt.

Ser inte sjunktid utan att den kapsejsade snabbt?
Citera
2020-10-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
2/3 är en stor majoritet och då borde givetvis kropparna ha bärgats. Hur många tror du ville att de skulle dränkas i cement?

Var en stor majoritet, hur ser det ut idag tror du (jag vet inte). Blev någon dränkt i cement, nej, så varav den frågan?
Citera
2020-10-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Visst, jag vet var jag var när bilderna rullade. Men inte om det stod konstiga bilar på parkeringen på morgonen eller om vi gick ut för att äta lunch. 10 eller 25 år gamla minnen är vad de är.

Nej men för Estonia överlevarna minns de nog det mesta av själva färjefärden som ju är starkt kopplat till händelsen.

Själv minns jag vilka kläder jag hade, reklam i tunnelbanan ( var i Sthlm denna dag), vädret, folks kommentarer i tuben och så klart det mesta av dagen efter händelsen 2001
Citera
2020-10-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Var en stor majoritet, hur ser det ut idag tror du (jag vet inte). Blev någon dränkt i cement, nej, så varav den frågan?

tsk tsk tsk. det beslutet fattades ju och betalades också för men för dig kanske det inte har någon betydelse alls om man ska diskutera de anhöriga och deras vilja. du verkar iallafall inte förstå sambandet. men detta är ju off-topic som moderatorn nyss skrev...
Citera
2020-10-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nej men för Estonia överlevarna minns de nog det mesta av själva färjefärden som ju är starkt kopplat till händelsen.

Själv minns jag vilka kläder jag hade, reklam i tunnelbanan ( var i Sthlm denna dag), vädret, folks kommentarer i tuben och så klart det mesta av dagen efter händelsen 2001

ja, det är ju inte bara det att det var en special dag... det är ju inte så att det är första gången på 26 år som hon får frågan eller tänker på det.
Citera
2020-10-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kadir Kaymaz var oerhört besviken och förbryllad att förhören med polisen var så innehållslösa, dom verkade ointresserade av hans berättelse som om dom redan hade allt klart för sig. Han och andra passagerare bland överlevarna nekades utav den svenske ordföranden i JAIC ett uppföljande förhör hos den psykolog som var imblandad.

Mikael Öun beskriver upplevelsen såhär.

""Han (Mikael) väntade länge på att få lämna sitt vittnesmål som överlevare.

– Men man hittade på skäl för att inte behöva höra överlevande i haverikommissionen. De ansåg att olycksoffer inte kunde redogöra för förloppet. Visst, vissa kanske bara kunde säga tio rader, men vi andra, då? Bäst har våra berättelser nog kommit fram i pressen.
""
https://estonia.story.aftonbladet.se/chapter/livet-efter/

Det är lätt att förstå frustrationen hos överlevande som har erfarenheter som inte stämmer överens med den officiella rapporten. Det är inte alls konstigt att reaktionerna blir så starka efter avslöjandena i dokumentären. Det samma gäller så klart estländska myndigheter som har litat på Sveriges regering och plötsligt inser att de har blivit dragna vid näsan. Hela estländska folket är lurade.

Att de ansvariga tiger som muren är det mest talande de kan göra. Allt de kan säga till sitt försvar riskerar att bita dom i röven när sanningen kommer fram. KSI kan säkert hålla tyst eftersom de är anonyma, men någon av ministrarna kommer att bryta ihop och erkänna snart.
Citera
2020-10-14, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kadir Kaymaz var oerhört besviken och förbryllad att förhören med polisen var så innehållslösa, dom verkade ointresserade av hans berättelse som om dom redan hade allt klart för sig. Han och andra passagerare bland överlevarna nekades utav den svenske ordföranden i JAIC ett uppföljande förhör hos den psykolog som var imblandad.

Mikael Öun beskriver upplevelsen såhär.

""Han (Mikael) väntade länge på att få lämna sitt vittnesmål som överlevare.

– Men man hittade på skäl för att inte behöva höra överlevande i haverikommissionen. De ansåg att olycksoffer inte kunde redogöra för förloppet. Visst, vissa kanske bara kunde säga tio rader, men vi andra, då? Bäst har våra berättelser nog kommit fram i pressen.
""
https://estonia.story.aftonbladet.se/chapter/livet-efter/
Jag kan inte förstå att inte fler ser mörkläggningen. Den är helt uppenbar.
On topic: såg på aktuellt att den nya skadan tydligen ska undersökas, undrar om det blir en opartisk, grundlig och transparent undersökning. Jag tvivlar.
Citera
2020-10-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Här är experten:

https://www.expressen.se/nyheter/experten-halet-i-estonia-orsakade-katastrofen/

Jag vet att ni är desinformatörer men casual readers som inte följer nyhetsflödet kanske kan slippa bli

/Johan

Din "expert". Finns fler "experter" med andra teorier, därför är det bra att använda sin egen hjärna emellanåt.
Citera
2020-10-14, 22:26
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är lätt att förstå frustrationen hos överlevande som har erfarenheter som inte stämmer överens med den officiella rapporten. Det är inte alls konstigt att reaktionerna blir så starka efter avslöjandena i dokumentären. Det samma gäller så klart estländska myndigheter som har litat på Sveriges regering och plötsligt inser att de har blivit dragna vid näsan. Hela estländska folket är lurade.

Att de ansvariga tiger som muren är det mest talande de kan göra. Allt de kan säga till sitt försvar riskerar att bita dom i röven när sanningen kommer fram. KSI kan säkert hålla tyst eftersom de är anonyma, men någon av ministrarna kommer att bryta ihop och erkänna snart.
Ministrarna kanske är rädda för att sluta som förre vise statsministern Odd Engström. Som enligt sin wikipediaartikel skulle tala ut i radio om vad som egentligen hände med Estonia, men han råkade dö natten innan i en hjärtattack.
Teori från bla, Jutta Rabe
Citera
2020-10-14, 22:27
Medlem
Citat:
Det samma gäller så klart estländska myndigheter som har litat på Sveriges regering och plötsligt inser att de har blivit dragna vid näsan.

Det där stämmer inte. Den estländska underrättelsetjänsten var tidigt aktiv och såg till att förhörsprotokollen bara innehöll betydelselösa uppgifter.

Citat:
Hela estländska folket är lurade.

Knappast främst av Sverige iaf. Dom får nog titta mycket på sig själva, och på mer betydelsefulla länder än Sverige. Och fundera över varför de hade en amerikansk general i landet som skötte spakarna.
Citera
2020-10-14, 22:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det är tveksamt om rampen alls var öppen, i varje fall inte helt.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna

Ja, när vittnen ser bogrampen är den alltid stängd. Att den är öppen däremellan må vara ett rimligt antagande, men det är ett antagande. Ändå ses det som en ovedersäglig sanning av de officiella rapporternas försvare.

Här har någon lagt upp YLE: s Spotlights genomgång av ett antal tveksamheter kring Estonia: https://m.youtube.com/watch?v=YEKwcVueltA

Ain-Alar Juhanson medverkar och berättar om sin klättring nedför den stängda rampen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in