2020-10-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vi är många som har ”missat” detta. Eller så har du inte läst på öht?

Om vatten genom ’center casing’ och ventilationstrummor: http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/2_Review_of_evidence_and_forming_of_loss_hypothesi s.pdf, s16-17.
http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf, s.57.
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.69-70
Ritning från Meyer-varvet som visar sagda ventilationstrummor: ibid., s.150.

Utöver detta kommer vatten in fönster och dörrar på däck 4-5 vid en slagsida på 35-40 grader. När slagsidan ökar ännu (mer vilket den gör eftersom Estonia då inte längre har ett stabilt läge) så kan ingenting hindra vatten att forsa ner under bildäck. Du kan t.ex. titta på Meyer-varvets ritning av skorstenen genom vilken de tre i maskin flydde. Ser du något som hindrar vatten att flöda in genom detta schakt när slagsidan närmar sig 90 grader?
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.99, Fig. 63.

Den enda frågan vi behöver ställa oss om själva sjunkningen är hur snabbt däckshuset (däck 4-8) vattenfylls. Om detta hade skett omedelbart så hade Estonia slagit runt som du påstår. Simuleringar och modellförsök visar att detta tog tid. Men mer väsentligt, vi har >100 överlevande och foton som vittnar om att Estonia relativt långsamts kantrade från 30-40 (45?) grader mot 90 grader. Så det fanns gott om tid för vatten att forsa in och vattenfylla även däck 0 & 1.

Chalmersstudien utesluter ju inte ett hål i skrovet som orsaken till sjunkförloppet.
Citera
2020-10-14, 21:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Varför har man klippt bort relevant material från videobanden, framförallt från de områden man nu har hittat bevis på det hål som det snackats om sedan 1996?
Intressant att du vet att man ”klippt bort relevant material”. Vet du alltså vad originalfilmen innehöll? SSPA-konsortiet intervjuade 4 dykare från Rockwater 2005-2007 som bekräftade att de inte såg några hål (förutom de som de själva gjorde, får man anta). Jag förstår inte riktigt varför dessa ska antas ljuga om detta när vi har exakt noll som tyder på motsatsen. Det är f.ö. en av de mer tröttsamma och lätt motbjudande sakerna med diskussionstrådar som denna: fräckheten att anta att tjänstemän, experter eller dykare ljuger om allt som inte passar in i ens efen verklighetsuppfattning (jag påstår inte att du är en av dessa).

Att man skulle kunnat ha filmat det ”nya” hålet är oerhört osannolikt eftersom Estonia låg med 120 grader slagsida och styrbordsidan nedåt. Nu har fartyget enligt uppgift kanat ner så att det har ca 140 grader slagsida.
Citera
2020-10-14, 21:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Seriöst, vad ger dig rätten att smutskasta någon som du gör. Hur kan du VETA eller ens påstå saker som hennes nyvunna insikt om lastning av Estonia? För att det inte passar in i din teori av vad som hänt? Var du där med henne? Gick du igenom allt tillsammans med henne när det hände?
ÄR det så du försöker övertala alla andra genom att smutskasta dom som överlevde?
Kom igen nu. Om jag smutskastar någon så kommer det att märkas.

Överlevande Sara har ”rätt till sin berättelse” som metooare säger. Men du och jag och alla andra behöver därför inte ta hennes nytillkomna insikter för mer än vad de är. Minnsebilder av något som hände för väldigt länge sedan och som självklart påverkas av det man sett och hört. Om hon hade berättat om smuggling eller andra konstigheter då, visst, men 25 år senare?
Citera
2020-10-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tror du att det finns någon efterlevande som tycker att det känns logiskt att nämna gravplundrare och gravfrid i samma inlägg utan att se motsatsförhållandet?

De flesta ser nog gravplundrarna som en större störning än en undersökning av skrovet för att få reda på orsaken till förlisningen.

Jag skrev "Glöm inte de efterlevande som accepterat Estonia som grav och vill att det ska råda gravfrid.
Det man vill motsvarar inte alltid hur det är. Att det rotats runt är redan ett faktum, missat det?
Vad tycker du själv egentligen? Låt det härjas fritt, behåll gravfriden eller ett mellanting?
Gravfrid är utlyst, gravplundring (hårddraget med bortskurna skrovdelar, troligen mer än så) ett faktum. Inse, blunda eller lek med semantik om det passar dina syften.
Citera
2020-10-14, 21:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ok hade fel om topic.
Men jag hittar inte var dom intervjuar Sara Hedrenius eller kadir kaymaz i din länk. Nästan inga andra passagerare heller.
Skumt. Har jag datorvajsing?

Hittade bara 2 intervjuer med pax i den eminenta heltäckande estoniasamlingen. Pierre thiger och Mats Hillerström.
Nja, problemet med estoniasamlingen.se är att de flesta dokument ligger i en databas man kommer åt med ett (gratis) specialprogram (DjVU). Så det är därför du bara kan komma åt några exempel. Jag använder inte dator till FB-pyssel, så jag kommer inte åt det heller.

Men det är Riksarkivet som administrerar så i värsta nödfall får du knacka på hos dem!
Citera
2020-10-14, 21:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så du tycker man ska ta hänsyn till dom men inte till dom som sett vatten under bildäcket då? För att det inte passar in i din teori? Intressant.
Var skrev jag det?

Var det före eller efter jag tog upp två sådana vittnesmål och hur jag såg på dem? Eller var det vid referensen till HSVAs rapport som kopplar ihop de överlevandes iakttagelser av vatten med var deras hytter låg relativt trapphuset?

El-Strutso: jag diskuterar som du ser gärna det här med vatten på däck 1, för jag tycker det ÄR intressant. Men om du inte läser vad jag skriver är det ju meningslöst för oss båda.
Citera
2020-10-14, 21:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Intressant att du vet att man ”klippt bort relevant material”. Vet du alltså vad originalfilmen innehöll? SSPA-konsortiet intervjuade 4 dykare från Rockwater 2005-2007 som bekräftade att de inte såg några hål (förutom de som de själva gjorde, får man anta). Jag förstår inte riktigt varför dessa ska antas ljuga om detta när vi har exakt noll som tyder på motsatsen. Det är f.ö. en av de mer tröttsamma och lätt motbjudande sakerna med diskussionstrådar som denna: fräckheten att anta att tjänstemän, experter eller dykare ljuger om allt som inte passar in i ens efen verklighetsuppfattning (jag påstår inte att du är en av dessa).

Att man skulle kunnat ha filmat det ”nya” hålet är oerhört osannolikt eftersom Estonia låg med 120 grader slagsida och styrbordsidan nedåt. Nu har fartyget enligt uppgift kanat ner så att det har ca 140 grader slagsida.
Man var ju även nere och dök och filmade vid swimmingpoolområdet inifrån. Den timmen dykare var där nere finns inte med på videobanden.
Det var ju heller inte så att samtliga dykare fick undersöka hela skrovet, så de fyra som intervjuades behövde då kanske inte ljuga.
Ryktena om ett hål på styrbordssida uppstod redan 1996 och härstammar från en tjänsteman på sjöfartsverket, vart skulle han ha fått den informationen ifrån?
Citera
2020-10-14, 21:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Aha, du är alltså inte svensk, det förklarar det trubbiga beteendet. Finne, ryss?

Av alla nationaliteter var svenskar den största gruppen, ca 550 ombord varav ca 500 drygt omkom. Tror du det kan vara en förklaring till att vi protesterar tydligast? Eller beror det på att vi vågar tänka fritt - vi har ju inte haft Boris lyssnande vid dörren och snokande i soptunnorna genom åren.
Coronapandemin har kraftigt visat att svenskarna är slöa får som inte kan tänka själva.

Som jag har uppfattat så är det Estland som driver att man måste dyka och filma mer.
Citera
2020-10-14, 21:58
Medlem
Leipreachans avatar
Varför skulle det inte kunna vara självmordsbombare?
Citera
2020-10-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Varför skulle det inte kunna vara självmordsbombare?

Tack för denna väl underbyggda teori. Du för verkligen tråden framåt.
Citera
2020-10-14, 22:01
Medlem
Citat:

Det är ett märkligt påstående från en som påstår att överlevande ljuger om allt som inte passar in i din egen verklighetsuppfattning.
Senast redigerad av N.Armstark 2020-10-14 kl. 22:04.
Citera
2020-10-14, 22:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ok hade fel om topic.
Men jag hittar inte var dom intervjuar Sara Hedrenius eller kadir kaymaz i din länk. Nästan inga andra passagerare heller.
Skumt. Har jag datorvajsing?

Hittade bara 2 intervjuer med pax i den eminenta heltäckande estoniasamlingen. Pierre thiger och Mats Hillerström.
Kadir Kaymaz var oerhört besviken och förbryllad att förhören med polisen var så innehållslösa, dom verkade ointresserade av hans berättelse som om dom redan hade allt klart för sig. Han och andra passagerare bland överlevarna nekades utav den svenske ordföranden i JAIC ett uppföljande förhör hos den psykolog som var imblandad.

Mikael Öun beskriver upplevelsen såhär.

""Han (Mikael) väntade länge på att få lämna sitt vittnesmål som överlevare.

– Men man hittade på skäl för att inte behöva höra överlevande i haverikommissionen. De ansåg att olycksoffer inte kunde redogöra för förloppet. Visst, vissa kanske bara kunde säga tio rader, men vi andra, då? Bäst har våra berättelser nog kommit fram i pressen.
""
https://estonia.story.aftonbladet.se/chapter/livet-efter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in