2020-10-14, 21:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag har läst på skapligt. Du som verkar avlönad för detta har säker läst
Mer. Vad jag menar är hur kan du ha missat att
Det varit en kontrovers att färjan inte borde kunnat sjunka så snabbt utan de mer hypotetiska resonemang som JAIC anför.

Kan du ge ett exempel på när en så stor färja sjunkit på ens i närheten så kort tid utan hål i kölen.
Ligger i klippboken:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_al-Salam_Boccaccio_98

Och nej, jag har inte missat denna kontrovers. Men många har uppenbart missat att det hela är utrett sedan mer än 10 år så mycket det går utan att plocka upp färjan och sänka den igen.

Detta sagt så skall man självklart utreda hålet/sprickan ordentligt. Problemet är väl vem som skall göra det. Om svenska marinen dyker för att leta hål så begår de såvitt jag kan bedöma lagbrott. Mindre lämpligt.
Citera
2020-10-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag förstår varför du inte citerade hela inlägget utan valde bort en mening som talar emot din åsikt. Man kan inte annat än hålla med nikson.

Sen var det ju du som hamnade lite vilse i dina funderingar om två bilar som frontalkrockar....som om det skulle förklara hålet i Estonias skrov. Du blandar ihop energi och effekt men det spelar ingen roll egentligen, du har helt enkelt ingen koll.

Citatet är är texten jag refererade till, niksons kommentar i inlägget står för hen och inget jag lägger mig i, men eftersom du tagit upp det så... att Estonia inte träffat ett berg när det nådde botten är kanske de flesta överens om?

Inte min fundering, och ursprungspostarens fråga gällde "kraft", inte energi, inte effekt. Koll?
Citera
2020-10-14, 21:18
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
fantastiskt. antagligen har de bra koll vad som sker på östersjön men man kan aldrig vara för säker.

Fick svar och de verkade inte känna till övningen.
Har bifogat bilden som figurerade tidigare i tråden, länk till info om övningen, länk till info om HMS RAPP och länk till HMS RAPP på marinetraffic... Får se vad det.mynnar ut i. Han var iaf klart intresserad av infon
Citera
2020-10-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Frågan är ju vad som åstadkommit hålet. Jag tror att det uppstått på botten.

Jag tror också att Dplay har en ide hur det kan ha uppstått. Mindre säker på att de
berättat det.

Men förhoppningsvis får vi mer information med tiden.

Du glömde en sak, var i rapporterna står det om hålet?
Citera
2020-10-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Du har noll koll. Vraket ligger upp och ned. Stabilisatorn är därmed mer synlig än det nyupptäckta hålet. Även Rabe/Bemis såg stabilisatorn för 20 år sedan.

Kameran strömförsörjs via en kabel från ytan.
Mannen: hoppas du på att det kommer 5 nya delar(5 timmar totalt) där dom visar ytterligare 3-4 minuter
ROV-filmer, a 179 skr?

Kolla in den här bilden, vad seriösa dom är på Dplay:
1. MS Estonia är 5 meter hög och hela 3 meter bred.
2. Ser ut som att MS Estonia kommer att rulla ner för sluttningen när som helst.
https://www.bildtagg.se/bild/wmxs3bxaefmde5gfr7jkhf1
Simma lugnt!
Citera
2020-10-14, 21:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det är ju men andra ord en teori dom kommer med när man läser det du länkar till. Vet vi om det fanns ventiler som hindrar vatten att komma in genom dessa ventilationstrummor? Har inte läst nånstans om det. Kanske du har.
Sen förutsätter det oxå att fönster går sönder för att vatten ska forsa in. Men det vet vi inget om. BAra nått du antar?
Genom dörrar ja dom är ju inte precis robusta .
Har vi verkligen mer än 100 överlevande som påstår att Estonia långsamt kantrade mot 90 grader? Vas är långsamt för dig? För Estonia skönt ju riktigt snabbt. Det är alla överens om.
- Det finns en uppgift om att gallren vid trummorna definitivt släppte igenom stora mängder vatten vid vattentryck ( ”head”). Har ingen ref just nu, men det är väl rätt givet att ett ventilationsgaller för luft inte är vattentätt mot annat än stänk och enstaka extremvåg.
- Hur starka fönstren är och när de går sönder har varit en diskussionspunkt. Dock inte att de faktiskt går sönder, utan när. SSPA förordade att man skulle plocka upp ett helt fönster med ram och allt (!). Jag tänker att det hade varit meningslöst redan 2008, för hur vet man om det försvagats av förlisningen eller 15-25 år på havsbotten. HSVA m.fl. har i stället skattat hållfastheten från glastyp. Jag ser inte detta som en jätte-intressant fråga.

Ja, Estonia kantrade såpass ”långsamt” att de överlevande kunde röra sig från sidan till botten. Detta ger tid för vatten att fylla större delen av däck 0 & 1. HoFE kantrade ”snabbt”, på 90s (https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_Herald_of_Free_Enterprise). Ingen vet säkert om hon skulle ha sjunkit också för hon hamnade på en sandbank.
Citera
2020-10-14, 21:26
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Bra fråga. Jag har alltid haft intrycket att svensken är besatt av Estonia i mycket högre grad än ester och finländare, trots att fartyget, besättning och avgångshamn alla var estniska. Fartyget ligger närmare Finland än Sverige, och många inblandade i räddningen var finländare. Min tanke är att Finland och Estland är ärrade av katastrofen Andra världskriget och kan acceptera Estoniahaveriet på ett annat sätt.

I Sverige är det som att ingenting duger, förutom en utredning som plockar upp fartyget och väcker de döda till liv. Handen på hjärtat: hur många har läst något av de som Estonia-studierna 2005-2008 producerade i stället för att kackla som en papegoja om smuggling och mörkläggning?

Men Finland skriver om saken, lite mindre sensationsmässigt än Sverige, men dock:
https://www.hbl.fi/artikel/estland-fyra-atgarder-for-estonia/
https://www.hbl.fi/artikel/myndigheterna-gor-preliminar-bedomning-av-nya-uppgifter-om-estonia-slutsatserna-i-olycksutredninge/

Aha, du är alltså inte svensk, det förklarar det trubbiga beteendet. Finne, ryss?

Av alla nationaliteter var svenskar den största gruppen, ca 550 ombord varav ca 500 drygt omkom. Tror du det kan vara en förklaring till att vi protesterar tydligast? Eller beror det på att vi vågar tänka fritt - vi har ju inte haft Boris lyssnande vid dörren och snokande i soptunnorna genom åren.
Citera
2020-10-14, 21:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Utan att ha någon aning, men det var först tio år efter katastrofen som det blev känt att det pågått transport av möjligen stulen rysk militär utrustning ombord på Estonia veckorna före förlisningen. Innan dess kanske hon inte hade någon anledning att berätta att hon sett sådan lastbil köras ombord allra sist.

Vet vi att det är bekräftat att denna väska plockades upp på order?

Det är en bra fråga. Det tyska varvets utredare anser att det var så. De menar att svensk polis dirigerade dykarna mot vissa hytter på däck 6.

Se: https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter27.htm

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/27.412.htm
Citera
2020-10-14, 21:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Men du förstår väl att Alla minnen från den dagen för de som överlevde är väldigt starka.

Minns du vad du gjorde 2001-09-11
Visst, jag vet var jag var när bilderna rullade. Men inte om det stod konstiga bilar på parkeringen på morgonen eller om vi gick ut för att äta lunch. 10 eller 25 år gamla minnen är vad de är.
Citera
2020-10-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatWamba
Om vi tar ett steg tillbaka och reflekterar över vilka två huvudalternativ till förlisning som finns tror jag vi kan vara överens om

1. Olycka
2. Ej Olycka

Det finns en tredje teori. Antag att det var en olycka som har direkt samband med smugglingen, t ex extra risker som uppstod på grund av den. Eller helt enkelt att någon i statsmakten tror att så är fallet.

Jag kan se scenariot där t ex en raket, knarkubåt eller något annat skrymmade, kanske ca 100 ton, fästs under ytan vid skrovet i hamnen. När stabilisatorfenan fälls ut slits detta objekt loss och börjar slå mot Estonias skrov.

Det enda som talar för det är 1) det känns tveksamt att någon rammar frivilligt med ubåt och en torped inte verkar orsaka rätt skada. 2) En hel del indicier kring stabilisatorfenan och första aktivering/reparationer runt 0:30.
Citera
2020-10-14, 21:30
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är en bra fråga. Det tyska varvets utredare anser att det var så. De menar att svensk polis dirigerade dykarna mot vissa hytter på däck 6.

Se: https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter27.htm

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/27.412.htm
Det ser man väl också på en av de filmsekvenser som publicerats. Dykaren fick via radion direktiv om att besöka en viss hytt, och att där filma den dödes ansikte. Vederbörande skulle alltså identifieras.
Citera
2020-10-14, 21:32
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Visst, jag vet var jag var när bilderna rullade. Men inte om det stod konstiga bilar på parkeringen på morgonen eller om vi gick ut för att äta lunch. 10 eller 25 år gamla minnen är vad de är.

Du såg mitt inlägg gällande detta? Det hon säger sig varit med om gällde alltså inte en random bil på parkeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in