2020-10-14, 16:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Nej, är kanske inte konstigt att bogvisiret rök. Men läser du så var rampen uppe. Det kan inte komma in de mängderna vatten för att få effekten på den korta tiden. Vidare skulle inte skeppet gått till botten som de gjorde, det skulle tippat runt ganska omgående. Det fanns alltså vatten i nedre trakterna först. Och vi vet nu varför, för det finns ett hål där.

Hålet kan ju även gjort att båten gått tyngre och därmed orsakat/förvärrat skadan indirekt.

Jag anser att det mer eller mindre belagt att skadan i skrovet fanns när båten fick problem.

Det är så många konstiga andra saker som florerar i denna rapport. Skulle inte kapten sett att gösstaken försvann när det dunkade något hemskt? Skulle de missat att gösstaken flög fram och tillbaka? Skulle inte besättningen sagt till befälhavaren att det är problem med bogvisiret och ändrat kurs eller stannat fartyget när de ser vatten forsa in jämte rampen? Varför kom Mayday så sent?

Jag tycker att du gör det för lätt för dig genom att utgå ifrån att visiret rök och sedan leta en lösning som passar detta. Det gör rapporten med. Men det är extrema märkligt agerande utifrån givna fakta.
Vad menar du med att rampen var uppe?

Om det 56 ton tunga bogvisiret ramlar av så slits rampen av med 100% säkerhet. Rampens lås och hydraulik är också sönderslitna, se foton i JAIC.
Citera
2020-10-14, 16:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så du pratar ENBART om olycksnatten nu..?
Jag tycker vi kan nöja oss med det, ja. :-)
Citera
2020-10-14, 16:19
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du är väl helt medveten om att Diana II var nära att tappa bogvisiret 1993? Samma gedigna konstruktion av det förträffliga Meyer-varvet. En konstruktion som rundade SOLAS regler om kollisionsskott och kostade 852 människor livet.

Tycker du att man skulle låtit färjor av samma typ puttra vidare efter Estonia utan åtgärd? Det hade varit en riktig skandal till skillnad från de fantasier om smuggling och mörkläggning som grasserar i tråden, med en foliehatt klappande nästa på ryggen.
Så allt gällande militärt material är bara fantasier oavsett om det var med just den aktuella turen eller inte?

EDIT: Trea på den bollen. Sorry!
Senast redigerad av Marmoth 2020-10-14 kl. 16:28.
Citera
2020-10-14, 16:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Hur vet du hur stort hålet är på nedre delen då? Hur pass mkt vatten den kan ha tagit in där. Blir båten tyngre går hon djupare vilket leder till att mer vatten kommer in högre upp i hålet. Det förstår även du
Ja, det förstår även jag. Men även du förstår att om vatten kommer in på bildäck (som ses av överlevande) så kommer det in oerhört mycket mer på däcket därunder. Varför ser och hör ingen de vattenmassorna på däck 1?
Citera
2020-10-14, 16:25
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Vad menar du med att rampen var uppe?

Om det 56 ton tunga bogvisiret ramlar av så slits rampen av med 100% säkerhet. Rampens lås och hydraulik är också sönderslitna, se foton i JAIC.
Om du läst vad det står i JAIC, så är bogrampen uppe och de ser vatten spruta in runt. Vilken besättning i hela världen drar inte ner på farten och sätter upp röva emot vind då?

Det är bara en av alla konstigheter i rapporten.

Citat:
På grund av slagsidan gick han till
kontrollrummet där tredjemaskinisten
och motormannen befann sig. Förflyttningen tog omkring två minuter. Monitorn visade en stor mängd vatten som
strömmade in på bildäck från rampens
båda sidor, möjligen mer från styrbord
än från babord. Han kunde inte säga om
vattnet också strömmade in från rampens ovansida eftersom kameran inte täckte
det området. Kort efter hans ankomst till
kontrollrummet stängdes de vattentäta
dörrarna.
I ett senare vittnesmål [5] har han sagt
att han gick till kontrollrummet en eller
två minuter efter slagsidan. Tredjemaskinisten beordrade honom att kontrollera
bildäck med hjälp av monitorn. Bilarna
stod på plats och han kunde inte se något
vatten på bildäck men såg att vatten
pressades in vid rampen. Han var säker
på att tredjemaskinisten också såg detta
och förmodligen innan han själv uppmärksammade det.

1) Slagsida
2) Rampen uppe

Förklara det om du kan
Citera
2020-10-14, 16:25
Avslutad
Citat:
Jag tycker vi kan nöja oss med det, ja. :-)
Ok, vad har du för bevis att det inte fraktats sådant materiel den natten. Eftersom sådant materiel fraktats förut är det väl rimligt att tro att det gjordes det vid olyckan? Eller är jag en galen konspirationsteoretiker nu?
Citera
2020-10-14, 16:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Så allt gällande militärt material är bara fantasier oavsett om det var med just den aktuella turen eller inte?

EDIT: Tvåa på den bollen. Sorry!
Det finns absolut noll bevis/indicier som talar för att smuggling av vapen, rymdraketer, eller infångade aliens hade med Estonias förlisning att göra. Den skiten har ältats i 25 år utan att något som helst av substans har framkommit.

Däremot har vi ett väl dokumenterat sjunkförlopp ned stöd i teknisk bevisning (t.ex. ett återfunnet bogvisir), vittnesuppgifter om att bogvisiret saknades, hållfasthetsberäkningar, simulering och modellering av 3 utredningar, samt till sist kända incidenter med bogvisir inklusive på systerfartyget Diana II.

... och nu skall jag alltså motivera varför jag betraktar internet-fablerna om smuggling och därtill kopplad sänkning med sprängämnen/ubåtar/torpeder som fria fantasier?
Citera
2020-10-14, 16:36
Medlem
Citat:
Poängen är att vi inte vet om Estonias besättning eller rederiet informerades. Bureau Veritas vidtog ingen åtgärd, Sjöfartsverket påstår att de inte informerades. Ett telefonsamtal kan ha ägt rum... Vi kan fundera över hur det skull låta om detta hände inom passagerarflyget.

Vad gäller hypotesen om hål-> vatten in -> tappat bogvisir så finns det många problem
med det. Det främsta problemet är hur Estonia tar in stora mängder vatten genom ett hål minst 1 m upp från durken på däck 1 utan att någon där ser eller hör (!) något annat än små mängder vatten på durken. Ett annat uppenbart problem är att vi inte har någon rimlig förklaring till hur det där hålet/sprickan 2 m över vattenlinjen uppstår på öppet hav.

Hur långt upp hålet är vet du inte exakt. Vad som skapade hålet vet ingen, men hålet finns där.
Sen är det självklart att ju längre ner båten går ju mer vatten kommer in då större del av hålet är nära vatten.
VAr det inte du som sa att det var full storm o höga vågor? JA då är det lättare att vatten kommer in 2-3-4-5 meter upp i båten.
Citera
2020-10-14, 16:38
Medlem
Citat:
Det finns absolut noll bevis/indicier som talar för att smuggling av vapen, rymdraketer, eller infångade aliens hade med Estonias förlisning att göra. Den skiten har ältats i 25 år utan att något som helst av substans har framkommit.

Däremot har vi ett väl dokumenterat sjunkförlopp ned stöd i teknisk bevisning (t.ex. ett återfunnet bogvisir), vittnesuppgifter om att bogvisiret saknades, hållfasthetsberäkningar, simulering och modellering av 3 utredningar, samt till sist kända incidenter med bogvisir inklusive på systerfartyget Diana II.

... och nu skall jag alltså motivera varför jag betraktar internet-fablerna om smuggling och därtill kopplad sänkning med sprängämnen/ubåtar/torpeder som fria fantasier?

Du glömmer vittnesuppgifter om att vatten kom in under bildäck.. Varför du drar upp rymdraketer och aliens är en bra fråga....
Citera
2020-10-14, 16:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ok, vad har du för bevis att det inte fraktats sådant materiel den natten. Eftersom sådant materiel fraktats förut är det väl rimligt att tro att det gjordes det vid olyckan? Eller är jag en galen konspirationsteoretiker nu?
Omvänd bevisbörda, alltid på onsdagar eller?
Citera
2020-10-14, 16:42
Medlem
Marmoths avatar
Citat:

Jag tycker nog att det är bevisat att smuggling förekommit och var väl tydlig när jag skiljde ut den specifika turen i mitt inlägg? Det var mer min poäng.

Vi har nu också ett väl dokumenterat hål, icke att förglömma , och lite kan du kanske chilla och se vad som blir av det innan du så tvärsäkert rabblar samma inövade detaljer om och om igen. Du vet lika lite som vi vad det är, varför det är där och hur det har påverkat!

Bara en tanke och jag undrar fortfarande vem du är som så desperat försöker hålla det som presenterats av myndigheter och kommissioner hittills som fakta? Ser du inga som helst konstigheter i hur allt gick till, hur det sköttes hela vägen, hur de inte vill prata om det eller svara eller ens, rakt av, söka själva med fler dykningar? Vad är problemet? Du, om någon, borde väl välkomna en undersökning så vi foliehattar ger oss?
Senast redigerad av Marmoth 2020-10-14 kl. 16:46.
Citera
2020-10-14, 16:43
Medlem
Citat:
Omvänd bevisbörda, alltid på onsdagar eller?
Ömsesidig bevisbörda funkar också. Det finns vittnesmål om militära transportbilar på haveriresan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in