• 1
  • 2
2020-10-14, 15:50
Medlem
Jag är ingen kock... Dock har jag grillat hundratals gånger och det brukar alltid bli entrecoté. Varje gång jag gjort en avstickare till biff/oxfilé osv har jag blivit besviken..

Inbillar jag mig?
Citera
2020-10-14, 15:54
Medlem
coclss avatar
På grillen är Entrecote svårslaget. Jag gillar dock flankstek minst lika mycket. Tar marinad väldigt bra, är mört och fint och smakrikt.
Citera
2020-10-14, 16:14
Medlem
MASSAGATTIs avatar
En bra oxfilé i Sous Vide som sen hastigt bränns av går inte av för hackor. Gör jag en gryta så blir det mer än gärna ett långkok på högrev som är riktigt bra för det med sitt fina innehåll av fett.
Citera
2020-10-14, 16:25
Medlem
Tangentriddarens avatar
Subjektivt. Det är som att fråga vilken bil som är bäst. Beror ju på.
Citera
2020-10-14, 16:48
Medlem
Njurtapp/Slaktarstek/Onglet kärt barn har många namn är enligt mig bästa biten oavsett om man grillar eller steker den. Mycket smak och lite grövre fibrer, gör sig bäst medium rare
Citera
2020-10-14, 17:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoonmaster
Jag är ingen kock... Dock har jag grillat hundratals gånger och det brukar alltid bli entrecoté. Varje gång jag gjort en avstickare till biff/oxfilé osv har jag blivit besviken..

Inbillar jag mig?

Om du nu pratar enbart om grillning så föredrar jag flankstek eller picanha före biff/oxfilé/entrecoté.
Mycket mer smak och mörning fixar man i sous vide. Lite mer jobb men stor belöning.

Om det gäller nötkött i allmänhet så hamnar högreven högt upp på min lista. Fantastisk styckdetalj till t.ex grytor.
Citera
2020-10-14, 17:02
Medlem
Andersdamaans avatar
Rostas som man kört länge i lågtemp är nog min favorit ihop med svansen fast då i soppform!
Citera
2020-10-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om du nu pratar enbart om grillning så föredrar jag flankstek eller picanha före biff/oxfilé/entrecoté.
Mycket mer smak och mörning fixar man i sous vide. Lite mer jobb men stor belöning.

Om det gäller nötkött i allmänhet så hamnar högreven högt upp på min lista. Fantastisk styckdetalj till t.ex grytor.

Nja det var mer tänkt vad som är enklast/godast/snabbast att steka/grilla. Typ minst ansträngning och bäst resultat. Oxfilé är väldigt lätt att steka på men enligt mig ger den sämre upplevelse än en entrecoté.

Jag noterar att många här säger entrecotén är bäst precis som mig.
Citera
Allaballawallas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Allaballawalla 2020-10-14, 17:08
Moderator
Listtrådar tillåts inte, så argumentera för er åsikt istället för att bara namndroppa styckningdetaljer.

Klarar ni inte av det är det bättre att ni inte postar alls.

/Mod
Senast redigerad av Allaballawalla 2020-10-14 kl. 20:01.
2020-10-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocls
På grillen är Entrecote svårslaget. Jag gillar dock flankstek minst lika mycket. Tar marinad väldigt bra, är mört och fint och smakrikt.

Tycker jag provat de flesta detaljer för snabb stek/grill utan massa krusiduller och ja entrecoté har alltid varit bäst.

Men jag ska prova marinera en flankstek!
Citera
2020-10-14, 17:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nja det var mer tänkt vad som är enklast/godast/snabbast att steka/grilla. Typ minst ansträngning och bäst resultat.

Du har aldrig funderat på att "minst ansträngning" ofta är kontraproduktivt till "bäst resultat"?

Minst ansträngning är väl att slänga in okryddad biff i mikron? På så sätt slipper du både krydda och tända grillen.

Citat:
Tycker jag provat de flesta detaljer för snabb stek/grill utan massa krusiduller och ja entrecoté har alltid varit bäst.

Men jag ska prova marinera en flankstek!

Tänk på att flanksteken är en ganska tuff detalj. Jag föredrar att först köra den sous vide för att på så sätt möra till den. Men det går säkert även att marinera den länge. Och var noga med att skära upp den tvärs mot fiberriktningen.
Senast redigerad av madtop 2020-10-14 kl. 17:22.
Citera
2020-10-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du har aldrig funderat på att "minst ansträngning" ofta är kontraproduktivt till "bäst resultat"?

Minst ansträngning är väl att slänga in okryddad biff i mikron? På så sätt slipper du både krydda och tända grillen.

Tänk på att flanksteken är en ganska tuff detalj. Jag föredrar att först köra den sous vide för att på så sätt möra till den. Men det går säkert även att marinerade den länge.

Micro? Det går ju även att äta den rå?

Vad jag menar är ansträngning kontra resultat.

Vad jag brukar göra är att köpa en entrecoté, låta den ligga i rumstemperatur några timmar, skiva upp den, marinera/rubba den precis innan grillning med vitlök/peppar/salt och sen grilla "bloody/medium raw". Resultatet brukar bli fantastiskt.... Min undran är om det finns någon annan detalj som ger lika god smak/mörhet/saftighet vid samma enkla behandling. Om inte så får jag anta att entrecoté är det som passar mig bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in