• 1
  • 2
2020-10-14, 17:35
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Minst ansträngning.. Helt klart en bitstyckad högrev som långkokas med primörer och en fond .. lättaste 2½ timmar i köket som finns och godast. Mörare går knappt att få.
Citera
2020-10-14, 18:47
Medlem
MacEbolas avatar
Entrecôte för att den har olika fiberkaraktärer och en underbar fettpuck mellan de olika musklerna.
Välmörad, mörkt mörkt röd, nästan åt det lila hållet och rejält marmorerad. Landar mitt på tungan!

Testa att smyga upp temperaturen långsamt med indirekt värme, ge den se’n grillränder över direkt värme. Tänk på eftervärmningen.
Citera
2020-10-14, 19:31
Medlem
Kör mestadels långkok på högrev, då det är bland det godaste och prisvärdaste man kan göra. För riktig lyx på grillen: entrecote.

Annars gillar jag att stycka en fransyska i småbitar och äta det rått, vilket är otroligt saftigt och gott. Tillagad fransyska är däremot torrare än Sahara.
Citera
2020-10-14, 19:44
Medlem
mymyselfs avatar
Juvret är godast, med mjölkkörtlar och spenar det blir så otroligt mört, du tar hela juvret lägger det i en gryta kryddar med kanel och kardemumma och låter det sen få koka ca 8 timmar minst, när det är klart tar du upp köttet ur grytan och virar in det i tunnbröd så har du en grym tunnbrödsrulle och massor med senap till.
Citera
2020-10-15, 19:31
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
En bra oxfilé i Sous Vide som sen hastigt bränns av går inte av för hackor. Gör jag en gryta så blir det mer än gärna ett långkok på högrev som är riktigt bra för det med sitt fina innehåll av fett.

vad kör du för temp och tid?
Citera
2020-10-15, 19:46
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
vad kör du för temp och tid?

56 grader i 90 minuter och sen bränner av eller snabbt i en grillpanna på hög värme för att få till maillardeffekten på köttet dvs få till en nice stekyta. Köttet ser annars så dassigt ut. Medium rare.
Citera
2020-10-15, 20:24
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Beror ju på.
Antar att du menar ädeldetaljerna på grill/stekpanna endast? Fortsätt med entrecote, klart den bästa biten på grillen.
Citera
2020-10-15, 20:36
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
56 grader i 90 minuter och sen bränner av eller snabbt i en grillpanna på hög värme för att få till maillardeffekten på köttet dvs få till en nice stekyta. Köttet ser annars så dassigt ut. Medium rare.

du låter kötter naturligtvis kallna först , innan dy searar det?
Citera
2020-10-15, 23:12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
du låter kötter naturligtvis kallna först , innan dy searar det?

Blir inte allt för lång stund. Klipper upp påsarna och sen så torkar jag av köttbitarna så de är torra. Att fräsa på snabbt i pannan på hög värme för yta gör ytterst lite för innetemperaturen. Därför jag kör nån grad lägre på köttet i sous viden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in