2020-10-12, 19:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du är alltså ett troll.

Stefan ingves:
https://www.di.se/nyheter/ingves-krisplan-kontanter-langt-ute-i-skogen/
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/LAJzd9/stark-skyddet-for-vara-kontanter-riksdagen
https://www.breakit.se/artikel/22470/stefan-ingves-alla-ska-kunna-betala-med-kontanter-och-vi-behover-en-e-krona

Ingves och Skingsley:
https://omni.se/riksbankstopparna-stark-skyddet-for-kontanter/a/g75baJ

MSB:
https://www.dn.se/ekonomi/msb-se-till-att-ha-kontanter-hemma/

Och slutligen Sveriges riksdags lagstiftning till skydd för kontanter:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/skyldighet-for-kreditinstitut-att-tillhandahalla_H701FiU29

Jag behöver inte belägga det mer än så.

Om du INTE kan svara på hur vi löser en eventuell framtida diktatur, krig i landet eller katastrof så har du fel.
Jag får utöka min lista lite. Det du klarar av verkar vara:
* grundlösa påståenden du inte klarar visa giltigheten i.
* personangrepp.
* skapa halmgubbar
* länka random dokument och mena att det skulle fungera som svar.

Om du har läst i något dokument något som skulle kunna fungera som svar får du gärna ta fram det ur dokumentet. (Utmärkt att länka dokumentet också).
Men du måste väl begripa att du får plocka fram svaret. Och vara beredd att bemöta kommentarer på det.

Du har redan provat detta tidigare och fatalt misslyckats. Du länkade ett dokument som var helt kliniskt ren på vad du påstod fanns i det. Och när du misslyckats med det bedrägeriet en gång kan du ju inte tro att det skall fungera nästa gång. Men du verkar ju tro det.

Är det så att du inte förstår ämnet alls?
Om du förstod ämnet borde du kunna producera några stavelser iaf.

Vad är problemet har jag frågat. Där är det helt tomt.

Du har påstått att fordringar på staten är säkrare än fordringar på privata bankinstitut. Men levererat 0 i stöd för det påståendet.

Att kommunicera med dig är som att kommunicera med en fanatiskt troende som bara repeterar inlärda trossatser. Du har ju inga svar alls.
Citera
2020-10-12, 19:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag får utöka min lista lite. Det du klarar av verkar vara:
* grundlösa påståenden du inte klarar visa giltigheten i.
* personangrepp.
* skapa halmgubbar
* länka random dokument och mena att det skulle fungera som svar.

Om du har läst i något dokument något som skulle kunna fungera som svar får du gärna ta fram det ur dokumentet. (Utmärkt att länka dokumentet också).
Men du måste väl begripa att du får plocka fram svaret. Och vara beredd att bemöta kommentarer på det.

Du har redan provat detta tidigare och fatalt misslyckats. Du länkade ett dokument som var helt kliniskt ren på vad du påstod fanns i det. Och när du misslyckats med det bedrägeriet en gång kan du ju inte tro att det skall fungera nästa gång. Men du verkar ju tro det.

Är det så att du inte förstår ämnet alls?
Om du förstod ämnet borde du kunna producera några stavelser iaf.

Vad är problemet har jag frågat. Där är det helt tomt.

Du har påstått att fordringar på staten är säkrare än fordringar på privata bankinstitut. Men levererat 0 i stöd för det påståendet.

Att kommunicera med dig är som att kommunicera med en fanatiskt troende som bara repeterar inlärda trossatser. Du har ju inga svar alls.

Tröttsam du är, jag har pekat ut gång på gång hur VIKTIGT det är att kontanter finns i ett samhälle, Du argumenterar emot utan att ha några som helst svar på hur du skall lösa de extremt viktiga frågeställningarna.

Den enskilt viktigaste demokratifrågan är enligt mig allmänhetens tillgång till centralbankspengar.

Jag förstår att det inte är någon ide att argumenterar med dig då helt enkelt vägrar se problemen men som ett tankeexperiment då du verkar vara ganska rädd för kommunism kan du väl ändå ta in följande scenario:

Sverige invaderas om 20 år av kommunistisk makt, de har efter ett tag när läget stabiliseras i landet förutom kontroll över medborgarnas alla lagrade arkiv också tillgång till betalsystemen och kan öppna/stänga dessa totalt efter eget gottfinnande. Hur skall du leva i denna dystopiska diktatur givet att du är öppet kommunisthatande? Kontanter finns inte längre och alla dina tillgodohavanden är nu låsta, gränserna är stängda och du kan knappt ta dig fram i samhället av rädsla för att bli angiven.

Det är sådana här scenarion man måste ha med i tankevärlden när man står och tänker behöver vi kontanter eller ej?

DETTA är pudelns kärna, DETTA har fått sveriges riksdag att med kvalificerad majoritet rösta fram lagstiftning till skydd för kontanterna.
Senast redigerad av sucuk 2020-10-12 kl. 19:53.
Citera
2020-10-13, 11:30
Medlem
Citat:
Säg att jag går och handlar på Kjell & Co, och betalar med kort.
Vad får nu Kjell reda på?

Jag betalar med kort, alltid. Och har gjort så länge.
Men varför får jag då bara standardutskick vad gäller reklam?
Varför får jag inte riktad reklam från ställena jag betalar med kort på?
Hur förklarar konspiratörerna i tråden det.

Är det så att ni bara fantiserar och Kjell inte får reda på tillräckligt för att skicka reklam till mig. Ett namn och kortnummer räcker inte långt.

Jag säger bara att dom kan och att jag personligen inte vill ge dom möjligheten. Jag är emot det och väljer därför kontanter. Demokrati kräver viss frihet för att vara trovärdig och det har man inte utan integritet.

Jag skiter väl i er reklam. Reklam kan man eller borde kunna åtminstone blocka.

Jag hade hellre tvättat mina pengar som mynt än att slå in kortkoder på deras coronadisplay om det inte varit så jäkla bökigt.
Citera
2020-10-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du kan inte välja, kvitton skall skrivas på allt som köps och säljs i Sverige, gillar du inte Sveriges system finns det säkert nåt djungelland nånstans du kan flytta till.
Idag kan du inte välja bort reklam, med det nya och riktiga systemet så får jag bara reklam jag vill ha.
Eftersom det inte finns några säkra system så tycker jag du inte skall ha nån bil, nån cykel eller nån ytterdörr, eftersom inget av detta är säkert, de kan när som helst stjäla din bil och cykel och göra inbrott i ditt hem.

Ja, du kan fan inte ens läsa innantill.
Citera
2020-10-13, 11:35
Medlem
Citat:
Tröttsam du är, jag har pekat ut gång på gång hur VIKTIGT det är att kontanter finns i ett samhälle, Du argumenterar emot utan att ha några som helst svar på hur du skall lösa de extremt viktiga frågeställningarna.

Den enskilt viktigaste demokratifrågan är enligt mig allmänhetens tillgång till centralbankspengar.

Jag förstår att det inte är någon ide att argumenterar med dig då helt enkelt vägrar se problemen men som ett tankeexperiment då du verkar vara ganska rädd för kommunism kan du väl ändå ta in följande scenario:

Sverige invaderas om 20 år av kommunistisk makt, de har efter ett tag när läget stabiliseras i landet förutom kontroll över medborgarnas alla lagrade arkiv också tillgång till betalsystemen och kan öppna/stänga dessa totalt efter eget gottfinnande. Hur skall du leva i denna dystopiska diktatur givet att du är öppet kommunisthatande? Kontanter finns inte längre och alla dina tillgodohavanden är nu låsta, gränserna är stängda och du kan knappt ta dig fram i samhället av rädsla för att bli angiven.

Det är sådana här scenarion man måste ha med i tankevärlden när man står och tänker behöver vi kontanter eller ej?

DETTA är pudelns kärna, DETTA har fått sveriges riksdag att med kvalificerad majoritet rösta fram lagstiftning till skydd för kontanterna.

Dom kan iofs införa systemet när dom väl tagit över och förklara kontanter ogiltiga.
Citera
2020-10-13, 13:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Dom kan iofs införa systemet när dom väl tagit över och förklara kontanter ogiltiga.

Sant men det lär bli svårt då pengarna redan är i cirkulation, skulle det börja osa katt så skulle folk stå som tända ljus i kö vid bankomaterna.

Jag ville bara få upp nivån lite från "det är så bekvämt med kort och ni bakåtsträvare med kontanter är dumma som inte vill låta oss få vår vilja igenom". Det finns många aspekter på ämnet att överväga innan man bestämmer sig för eller emot.
Citera
2020-10-13, 20:48
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
...
...

Centralbankspengar är inte fordringar på staten...

Centralbankspengar är hundra procent säkra eftersom det enda som kan göras med denna fordran är att överlåta den så att någon annan får en fordran på centralbanken istället. Växelkursen gentemot andra valutor kan gå ner i källaren men en centralbankskrona är alltid en centralbankskrona. Det är mer än vad man kan säga om en "affärsbankskrona".

(Vad gäller fordringar på staten respektive banker så har väl ingen svenska storbank idag AAA-rating vad jag vet vilket svenska staten fortfarande har. Många verkar också faktiskt bry sig om insättningsgarantin. Vore en fordran på en bank lika säker som en fordran på staten skulle insättningsgarantin vara meningslös.)

Nu vet jag iofs inte riktigt vad centralbankspengar kontra affärsbankspengar har med kontantdiskussionen att göra. Det finns inga principiella hinder för att privatpersoner skall kunna ha konton i en centralbank och inga principiella hinder för att affärsbanker ger ut egna sedlar. Idag så förekommer inget av dessa två saker men det vore en enkel sag att ändra lagarna så att båda blev möjliga. Båda har i Sverige funnits historiskt.
Citera
2020-10-14, 13:54
Medlem
Citat:

Vilken kommunistiskt makt ska invadera Sverige? Norge? Kuba kanske släpper ner fallskärmssoldater över Drottningholm i syfte att kidnappa kungafamiljen eftersom de tror att kungahuset styr landet som i alla imperialistländer.

Sverige är ju ett självklart mål för en kommunistisk stat att angripa. Vi har ju för fan en kung!

Kina och USA har gemensamt redan invaderat Sverige precis som resten av världen. Om skiten verkligen träffar fläkten och systemet kollapsar kommer dina papperspengar vara lika oanvändbara som ditt bankkort. Guld är det enda betalningsmedlet som kommer behålla sin köpkraft.
Citera
2020-10-14, 14:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vilken kommunistiskt makt ska invadera Sverige? Norge? Kuba kanske släpper ner fallskärmssoldater över Drottningholm i syfte att kidnappa kungafamiljen eftersom de tror att kungahuset styr landet som i alla imperialistländer.

Sverige är ju ett självklart mål för en kommunistisk stat att angripa. Vi har ju för fan en kung!

Kina och USA har gemensamt redan invaderat Sverige precis som resten av världen. Om skiten verkligen träffar fläkten och systemet kollapsar kommer dina papperspengar vara lika oanvändbara som ditt bankkort. Guld är det enda betalningsmedlet som kommer behålla sin köpkraft.

Jag försöker få bekvämlighetsfolket att tänka lite "utanför lådan" - tyvärr verkar många sakna den kapaciteten. Skall man förstå varför riksbanken, msb varnar och riksdagen lagstiftar för att skydda kontanterna så måste man tänka lite mer i termer av nation och lite mindre i termer av egna plånboken (som idag ofta består av mobiltelefonen)

Vi kan ta scenariot EMP-våg på norra halvklotet istället om du gillar det bättre, finns inte en kortterminal eller annan finelektronik som överlever det. Då kan det vara praktiskt att ha gamla hederliga sedlar och mynt som backup. I övrigt är det bara att titta på konflikter i världen - det är cash som gäller väldigt fort och om nationella valutan inte längre funkar så blir det världsvalutor.

Under kriget i forna jugoslavien på 90-talet var det D-mark som dominerade, Euro är stort i de länderna än idag av förklarliga skäl. Folk har erfarenhet och är inte blåögda och sätter all tillit till banker och betalsystem då de vet hur sårbara dessa är.
Citera
2020-10-14, 14:15
Medlem
Citat:
Jag försöker få bekvämlighetsfolket att tänka lite "utanför lådan" - tyvärr verkar många sakna den kapaciteten. Skall man förstå varför riksbanken, msb varnar och riksdagen lagstiftar för att skydda kontanterna så måste man tänka lite mer i termer av nation och lite mindre i termer av egna plånboken (som idag ofta består av mobiltelefonen)

Vi kan ta scenariot EMP-våg på norra halvklotet istället om du gillar det bättre, finns inte en kortterminal eller annan finelektronik som överlever det. Då kan det vara praktiskt att ha gamla hederliga sedlar och mynt som backup. I övrigt är det bara att titta på konflikter i världen - det är cash som gäller väldigt fort och om nationella valutan inte längre funkar så blir det världsvalutor.

Under kriget i forna jugoslavien på 90-talet var det D-mark som dominerade, Euro är stort i de länderna än idag av förklarliga skäl. Folk har erfarenhet och är inte blåögda och sätter all tillit till banker och betalsystem då de vet hur sårbara dessa är.
Det blir nog en bytesekonomi ganska fort. Vem har pengar liggande hemma i form av kontanter? Nej det kommer växa fram alternativa betalningsmedel, t ex cigaretter. Även om du inte röker kan du använda det för att köpa andra saker. En cigg för två äpplen, sju cigg för en limpa bröd typ.

Nåt sånt kommer utvecklas, ungefär som det gör redan idag när det är ont om kontanter. T ex i vissa fängelser. Där gäller inte pokerpartierna sedlar och mynt utan cigaretter. De har ett värde även för ickerökaren. Det har blivit ett allmänt accepterat betalningsmedel innanför murarna.

Guld kommer dock fortfarande vara helt överlägset allt annat.
Citera
2020-10-14, 14:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det blir nog en bytesekonomi ganska fort. Vem har pengar liggande hemma i form av kontanter? Nej det kommer växa fram alternativa betalningsmedel, t ex cigaretter. Även om du inte röker kan du använda det för att köpa andra saker. En cigg för två äpplen, sju cigg för en limpa bröd typ.

Nåt sånt kommer utvecklas, ungefär som det gör redan idag när det är ont om kontanter. T ex i vissa fängelser. Där gäller inte pokerpartierna sedlar och mynt utan cigaretter. De har ett värde även för ickerökaren. Det har blivit ett allmänt accepterat betalningsmedel innanför murarna.

Guld kommer dock fortfarande vara helt överlägset allt annat.

Guld kommer alltid vara bäst ja, dock få svenskar som har sådant - själv har jag givetvis, i konsekvens av vad jag predikar, en liten reserv av ädelmetaller.

MSB rekommenderar alla att ha lite kontanter hemma, själv har jag aldrig mindre än 15-20k i kontanter, då fördelat på SEK och EUR. Kontanter fungerar alltid, och är (hittils) enda sättet för oss vanliga människor att hålla centralbankspengar. Allt annat är fordringar på affärsbanker vilket de i stort sett när som helst kan skita i.
Citera
2020-10-15, 23:31
Medlem
Guld är bättre men svårt att verifiera, kryptovaluta fungerar bäst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här