Citat:
Ursprungligen postat av
MinnaLinna
Hej, lever på sjukersättning, nu fått några räkningar(som jag betalat). Men har nu knappt mat på bordet till den 27
Jag har lagt ut det jag har att sälja, vilket inte är mycket, och inte fått ngt intresse för detta ännu..
Brukar gå ut 2 ggr om dagen o kolla pant tex men, ja man är ju inte ensam om detta.
Något tips hur eller var man kan få lite pengar?
Ärtsoppa är en god och närande rätt som kan kokas på nästan inga pengar alls. Ett kg gula ärtor blötlägges över natten. Dagen därpå kokas ärtsoppa genom att tillföra vatten, ett par-tre rejäla gula lökar samt sex köttbuljongtärningar. Lite torkad timjan är nödvändigt och hittar du lite kruspersilja som någon har på köksbänken så är det guld värt för att förhöja fräschören en aning. Det är allt. En helt klart godkänd soppa som smakar helt okej och som ger både mättnadskänsla och näring. Prisbild? 25-30 kr för åtminstone 3-4 liter mat.
-
Kål- eller grönsakssoppa är ett annat alternativ. Vitkål, morötter, potatis och palsternacka är billigt just nu. Addera gul lök, några buljongtärningar, lagerblad och kryddpepparkorn. Ett stort kålhuvud, ett kg morötter, ett kg potatis, 5-6 lökar, 4-5 palsternackor och 3,5 liter vatten räcker till nästan tio liter soppa. Återigen, gott och närande och ett bra sätt att ta tillvara säsongens primörer. Kostnad? 50-75 kr för tio liter mat. Går även att frysa in. Kålen och potatisen blir lite mosiga efter infrysning men har man gjort för mycket så har man gjort för mycket.
Jag har mängder med sådana här recept eftersom jag har en benägenhet att inte vilja förvärvsarbeta. Det medför att det inte alltid blir oxfilé i stugan. Jag är svensk mästare på grytor och storkok.