2020-10-14, 04:44
Medlem
Christopher.s avatar
Handlar det om basic livsmedel så finns det alternativ, sätta sig utanför konsum och tigg, hade utan att tveka gett dig pengar om jag förstod att det var en svensk som tiggde. Är det för tungt för hedern så kan alternativet vara att ansöka om en matrekvisition av socialtjänsten. Fler alternativ, besök olika kyrkor och hör om det finns någon hjälp att få. Ytterligare alternativ är att leta pantburkar, pannlampa och ut på natten. Dock är du kvinna så beroende så väg in våldtäktsrisken. Dumpsterdiving är ett alternativ, rota runt i mataffärers containers efter mat. Ytterligare ett alternativ är att fiska om du har ett fiskespö.
Citera
2020-10-14, 05:52
Medlem
bajssprutans avatar
Du har tur! Just nu ligger potäterna och morötterna i stora berg i kanten av åkrarna.
Ut och fyll en ryggsäck när det är mörkt.
Citera
2020-10-14, 06:54
Medlem
Om det är någon gång på året som man ska vara fattig så är det väl nu. Vet inte var du bor men villaägarna har tröttnat på sina äpplen och rotfrukterna är jättebilliga i affären. Har du kontakt med något älglag så får du slaktrester o kan koka årets buljong och pölsa det är jättemånga som bara tar finköttet så då är det ju mycket kvar. Hoppas det löser sig hade du varit min granne hade du kunnat komma förbi o fått kvällsmat
Citera
2020-10-14, 07:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MinnaLinna
Hej, lever på sjukersättning, nu fått några räkningar(som jag betalat). Men har nu knappt mat på bordet till den 27

Jag har lagt ut det jag har att sälja, vilket inte är mycket, och inte fått ngt intresse för detta ännu..
Brukar gå ut 2 ggr om dagen o kolla pant tex men, ja man är ju inte ensam om detta.

Något tips hur eller var man kan få lite pengar?
Ärtsoppa är en god och närande rätt som kan kokas på nästan inga pengar alls. Ett kg gula ärtor blötlägges över natten. Dagen därpå kokas ärtsoppa genom att tillföra vatten, ett par-tre rejäla gula lökar samt sex köttbuljongtärningar. Lite torkad timjan är nödvändigt och hittar du lite kruspersilja som någon har på köksbänken så är det guld värt för att förhöja fräschören en aning. Det är allt. En helt klart godkänd soppa som smakar helt okej och som ger både mättnadskänsla och näring. Prisbild? 25-30 kr för åtminstone 3-4 liter mat.
-
Kål- eller grönsakssoppa är ett annat alternativ. Vitkål, morötter, potatis och palsternacka är billigt just nu. Addera gul lök, några buljongtärningar, lagerblad och kryddpepparkorn. Ett stort kålhuvud, ett kg morötter, ett kg potatis, 5-6 lökar, 4-5 palsternackor och 3,5 liter vatten räcker till nästan tio liter soppa. Återigen, gott och närande och ett bra sätt att ta tillvara säsongens primörer. Kostnad? 50-75 kr för tio liter mat. Går även att frysa in. Kålen och potatisen blir lite mosiga efter infrysning men har man gjort för mycket så har man gjort för mycket.

Jag har mängder med sådana här recept eftersom jag har en benägenhet att inte vilja förvärvsarbeta. Det medför att det inte alltid blir oxfilé i stugan. Jag är svensk mästare på grytor och storkok.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2020-10-14 kl. 07:12.
Citera
2020-10-14, 09:00
Medlem
coclss avatar
Luktar swishtiggeri detta. Gå till soc och hävda nöd. Ta med kontoutdrag för tre månader bakåt.

Vad har du för inkomst per månad och vad har du för boendeform (hyresrätt, bostadsrätt, hus)? Vad har du för boendekostnad och var går resten av pengarna? Det kan vara så att du har rätt till kompletterande försörjningsstöd om inte sjukpengen täcker dina utgifter.
Citera
2020-10-14, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinnaLinna
Hej, lever på sjukersättning, nu fått några räkningar(som jag betalat). Men har nu knappt mat på bordet till den 27

Jag har lagt ut det jag har att sälja, vilket inte är mycket, och inte fått ngt intresse för detta ännu..
Brukar gå ut 2 ggr om dagen o kolla pant tex men, ja man är ju inte ensam om detta.

Något tips hur eller var man kan få lite pengar?

Du får ha lite framförhållning, ett tips som kan hjälpa till nästkommande månader är att säga upp internet, ett kontantkort till mobilen och bara använda den i nödfall är också ett tips.
Citera
2020-10-14, 10:18
Medlem
MrBabyBoys avatar
Palla äpplen
Citera
2020-10-14, 11:31
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Härlig tråd TS blir utskälld för att hon/han har sjukpension och kan inte jobba. Ber om råd och alla är så duktiga men det ingen tar upp att detta kanske är en medmänniska vi kanske skulle ta hand om istället för alla invandrare som tär på vårt social system. nej då går man igång på en person medans det väller in folk varje dag i detta land. Har inte läst övriga trådar som TS startat om det är något trolleri som sådant.

Senast i augusti så var det prat om swishgrupper på Facebook för då räckte inte pengarna till heller.
Citera
2020-10-14, 11:36
Medlem
coclss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Senast i augusti så var det prat om swishgrupper på Facebook för då räckte inte pengarna till heller.

Då är det ju en ohållbar situation över tid. Ännu en anledning för TS att söka hjälp från soc! Kompletterande försörjningsstöd, många i utsatt ekonomisk situation som har egen inkomst missar att söka detta och lever som resultat av detta på mindre pengar än vad de har rätt till.

TS, har du undersökt denna möjlighet?
Citera
2020-10-14, 12:22
Medlem
Mandingos avatar
Palla äpplen, potatis, annat från bondens fält... fiska? Plocka svamp?

Om du har ett bra kantarellställe kan du sälja till restauranger... när jag var mindre drygade pappa ut hushållskassan på det sättet, han traskade ut till sina ställen, kom hem med nån kasse trattkantareller, grovrensade och sålde dem till lokala krogen strax under deras grossists pris... det är säsong nu så passa på...
Citera
2020-10-14, 13:10
Medlem
Det är nog dags att vända sig till soc.
Citera
2020-10-14, 20:32
Medlem
MinnaLinnas avatar
Hej, sista gången jag skriver i tråden.
Jag tackar för de seriösa uppriktiga råden! Verkligen.
Jag har inte bett om , eller tagit emot något från någon här, även om några erbjudit sig, det var INTE min tanke med detta!

Om man läser min start så har jag lagt ut det mesta jag äger som är värt något till försäljning så även min laptop, men inte mycket intresse.

Kontantkort har jag, tankar så lågt jag kan, måste faktiskt dock ha en telefon.

Jag hoppas att ni alla får vara friska , och att era nära o kära också får vara det.

Att vara sjuk är inte något man väljer!

Tack..
Önskar er alla allt gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in