• 1
  • 2
2020-10-13, 15:03
Medlem
innocentblues avatar
Hej, jag undrar som i rubriken "Var går gränsen mellan vanligt sex och BDSM, fetischism och kinky?" D.v.s. jag vill ha lite sexualundervisning i detta ämne.

T.ex. är väl knappast sexiga underkläder fetischism men kanske någon speciell dräkt i latex är det? Var går gränsen?

Om man har handklovar i sängen men det är tyg på dem så att de inte skaver är det BDSM eller måste man knytas ihop i konstiga vinklar med rep för att det skall vara det? I så fall var går gränsen?

Om man får smisk på rumpan med bara handen och inte hårt är det BDSM eller måste man slå hårdare/använda en ridpiska för att klassificeras BDSM? Var går gränsen?

Vad är egentligen Kinky?
Citera
2020-10-13, 15:15
Medlem
Vanligt sex kan med vara kinky ju, är ganska subjektivt antar jag.

Skulle väl säga att gränsen går när man börjar binda fast varandra eller på andra sätt gör så den ena inte har full kontroll över sin kropp...
Citera
2020-10-13, 16:43
Medlem
Tangentriddarens avatar
Väldigt subjektivt.
Citera
2020-10-13, 18:16
Medlem
Ziayas avatar
BDSM är en sexuell lek under kontrollerade former där den ena är dominant och den andra undergiven och den ena njuter av att tillfogas smärta. Det är viktigt med en uttalad överenskommelse och säkerhet, alltså ska den som är undergiven kunna säga ifrån med ett säkerhetsord.
BDSM handlar alltid om smärta som ger njutning.

Vanlig förnedring under sex kan handla om om olika grejer, som smisk på rumpan eller att bli kissad på. Handklovar i sängen kan vara ett sätt att bli fråntagen kontrollen, alltså låta någon ta över och dominera.

Skillnaden på BDSM mot förnedring är att BDSM har en bestämd struktur och kontroll för att ingen ska bli skadad. Vill man vara hard core och säker på att alla som deltar gillar det som händer är det bäst att ägna sig åt BDSM, som också är undantaget från förbud att bruka våld mot andra i brottsbalken. Om samtycke finns.

Fetisch är helt enkelt att någon tänder på ett specifikt föremål eller en del av kroppen, skor, fötter, halsband, whatever.
Citera
2020-10-13, 18:21
Moderator
Maviels avatar
Jag skulle nog först vilja ställa en motfråga - behövs etiketten? Det är väldigt subjektivt var gränserna går för oss alla och vad vi anser vara kinky. För mig går nog gränsen för dominansen och inte det fysiska man eventuellt gör.
Citera
2020-10-13, 23:40
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya

Det är väl inte så säkert att det "alltid" är det? Några kan ju uppskatta till exempel enbart bondage-delen av det hela utan någon typ av smärta inblandat.
Citera
2020-10-14, 00:28
Medlem
innocentblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
BDSM är en sexuell lek under kontrollerade former där den ena är dominant och den andra undergiven och den ena njuter av att tillfogas smärta. Det är viktigt med en uttalad överenskommelse och säkerhet, alltså ska den som är undergiven kunna säga ifrån med ett säkerhetsord.

Vanlig förnedring under sex kan handla om om olika grejer, som smisk på rumpan eller att bli kissad på. Handklovar i sängen kan vara ett sätt att bli fråntagen kontrollen, alltså låta någon ta över och dominera.

Skillnaden på BDSM mot förnedring är att BDSM har en bestämd struktur och kontroll för att ingen ska bli skadad. Vill man vara hard core och säker på att alla som deltar gillar det som händer är det bäst att ägna sig åt BDSM, som också är undantaget från förbud att bruka våld mot andra i brottsbalken. Om samtycke finns.

Fetisch är helt enkelt att någon tänder på ett specifikt föremål eller en del av kroppen, skor, fötter, halsband, whatever.

Så gränsen för BDSM går vid om det gör ont, annars är det vanlig sex?

Men Fetisch måste väl vara något ovanligt? Alla killar tänder på bröst och rumpor. Många tänder säkert på kvinnounderkläder utan att de tycker att det är en Fetisch. Fötter känns inte så ovanligt heller? Skor känns ju lite mer originellt, ingen kille har varit intresserad av mina skor. De skulle nog inte ens minnas vad jag haft för skor.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag skulle nog först vilja ställa en motfråga - behövs etiketten? Det är väldigt subjektivt var gränserna går för oss alla och vad vi anser vara kinky. För mig går nog gränsen för dominansen och inte det fysiska man eventuellt gör.

Jag vet inte? Men vissa saker, som de jag skrev som exempel på vad som kanske inte gör det, verkar vara väldigt vanligt och jag tror inte de som gör det ser det som kinky etc.

Så nivån av dominans på ett mer psykologisk plan är skillnaden inte hur man binder någon etc? Så vilken nivå av dominans blir kinky för dig?
Citera
2020-10-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innocentblue

Men Fetisch måste väl vara något ovanligt? Alla killar tänder på bröst och rumpor. Många tänder säkert på kvinnounderkläder utan att de tycker att det är en Fetisch. Fötter känns inte så ovanligt heller? Skor känns ju lite mer originellt, ingen kille har varit intresserad av mina skor. De skulle nog inte ens minnas vad jag haft för skor.

Jag vet inte? Men vissa saker, som de jag skrev som exempel på vad som kanske inte gör det, verkar vara väldigt vanligt och jag tror inte de som gör det ser det som kinky etc.

Så nivån av dominans på ett mer psykologisk plan är skillnaden inte hur man binder någon etc? Så vilken nivå av dominans blir kinky för dig?

Som många redan har sagt, subjektivt.
Det MÅSTE absolut inte vara smärta inblandad i en BDSM-lek men jag tror du tänker lite fel från början.

Det finns inget facit för vad som är BDSM, kinky och en fetisch. Det är bara definitioner/akronymer som skapats för att klassificera vissa typer av (sexuellt) beteende men sen är det upp till var och en att fylla dessa definirioner med substans.

Jag är själv helt klart en fan och utövare av BDSM och har flera kinks och fetischer så som JAG definierar orden. En del skulle tycka det jag gillar och gör är borderline vanilj, andra skulle tycka att det är det grövste de någonsin hört. Alla är olika.

Det som kanske skulle kunna vara lite, med betoning på lite, lättare att definiera är kanske Fetischism vilket ju brukar innebära att man tänder på något mer/annat än traditionellt sex. T.ex skor, fötter, hår, salladshuvuden, you name it men som sagt, var går gränsen?

Det är oftast inte speciellt intressant eller givande att behöva ha en knivskarp definition och gräns mellan allt det här så jag blir mest nyfiken på varför du vill ha/söker detta? Vad skulle informationen ge dig om det fanns klara och raka svar på dina frågor?

Jag är en glad utövare av det mesta som skulle kunna klassas som kink, fetisch och BDSM men variationen från situation till situation HUR jag agerar ut det är milsvid. Med en del damer har det varit massor med redskap och tillbehör och stoppord för att undvika att det går överstyr, med andra har det varit mer psykologiska lekar med disciplin och lydnad i fokus men jag har aldrig ens för en sekund funderat över vad min typ av sexualitet kallas eller klassas som.

Så länge allt är Safe, sane and consensual, vem bryr sig liksom?
Citera
2020-10-14, 12:36
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:

För mig är en fetisch just något "ovanligt", alltså något som inte är helt standard att tända på. Som du säger så gillar ju i princip alla män bröst/rumpa, sedan kan man ju vara extra förtjust i någon del och så, men det behöver vara något mer "konstigt" för att det skall bli en fetisch av det.
Citera
2020-10-14, 14:47
Medlem
kulturstrategs avatar
Kinky är allt förutom vaginalt sex i missionären eller ridställning.
Senast redigerad av kulturstrateg 2020-10-14 kl. 15:01.
Citera
2020-10-14, 18:17
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Det är väl inte så säkert att det "alltid" är det? Några kan ju uppskatta till exempel enbart bondage-delen av det hela utan någon typ av smärta inblandat.
Du har rätt. Jag är inte expert på BDSM men de jag har talat med som ägnar sig åt BDSM har alltid ägnat sig åt någonting som innebär fysisk smärta, därför var det min uppfattning. Jag får korrigera mig själv där. Har blivit mer intresserad av det på senare tid eftersom det för mig var så främmande och märkligt men ägnar mig inte åt det själv. Jag tenderar att dominera under sex, så lite D i BDSM är jag antagligen.
Citat:
Nej, det skrev jag inte. Centralt i BDSM är kontroll och struktur så att den sexuella leken inte språrar ur. Sen har jag nu tagit reda på lite mer och förstår att det inte alltid handlar om fysisk smärta men jag skulle våga påstå att det ändå involverar smärta om än på ett psykiskt plan. Det handlar om att någon dominerar och tar över kontroll och makt från någon annan som njuter av att vara undergiven eller bli styrd. Mer info. https://www.rfsu.se/sex-och-relation...t-ha-sex/bdsm/
Sedan: Jag skrev aldrig om vad som är vanligt kontra ovanligt. Det där är ju olika och väldigt svårt att svara på men att köra standardgrejer som 2 har sex som inte inkluderar något annat än oral, vaginal och kanske analsex kan väl ses som vanligt. Att ägna sig åt t ex. strypsex är nog inte lika vanligt.

Verkligt exempel på någorlunda ovanligt
Jag har klätt ut mig som tjej på några dragfester min hustru anordnat och hon har sedan blivit j- tänd och velat ha sex medan jag är utklädd till brud. Det skulle de flesta se som ovanligt och vissa rentav sjukt, andra som bara ännu en spännande rollspelslek. Så... är rollspel vanligt eller inte? Dunno'

Citat:
Fetisch är inte så komplicerat. Det som vi inte brukar förknippa med sex och som folk tänder på är fetischer. Vissa är vanligt förekommande, andra ovanliga. Finns folk som tänder på kroppsdelar som är amputerade eller blöjor. Troligen ovanligt.

Citat:

Du kan nog inte så lätt stämpla vad som är kinky eftersom folk uppfattar kinky olika. Kinky för mig är allt som inte är dousex med standard, smek, kyssar, oralt, penetration ev. analt.
Citera
2020-10-17, 23:35
Medlem
innocentblues avatar
Jaha, ja då skall jag göra min egen definition eftersom alla andra gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av coden-reborn
Det är oftast inte speciellt intressant eller givande att behöva ha en knivskarp definition och gräns mellan allt det här så jag blir mest nyfiken på varför du vill ha/söker detta? Vad skulle informationen ge dig om det fanns klara och raka svar på dina frågor?

Jag undrar för efter att jag började läsa om sex på FB så verkar mycket väldigt mer vanligt och betraktat som "normalt" (Inte BDSM etc.) än vad jag trodde. Att få göra sin speciella sex verkar också väldigt viktigt för många, viktigare än kärlek t.o.m. Så jag känner mig ovanlig nu. All romantik och kärlek har försvunnit ur världen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in