2020-10-13, 17:55
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinnaLinna
Hej, lever på sjukersättning, nu fått några räkningar(som jag betalat). Men har nu knappt mat på bordet till den 27

Något tips hur eller var man kan få lite pengar?

Grundregel för räkningar enligt HEM-modellen

Hyra
El
Mat

Övriga räkningar får delas upp eller skjutas fram, Vilka räkningar du nu fick och valde att betala dem istället för mat på bordet - så borde du istället ha kontaktat avsändaren av dem och bett om uppskov och/eller föreslagit en delbetalningsplan med hänvisning till begränsad ekonomi.
Citera
2020-10-13, 18:04
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tack, men det som jag har ägt som egentligen var värt ngt har jag sålt för länge sen, nu är det mer bara prylar utan större värde, men tänkte man kunde få några hundralappar ..
Förstår men då kan du i varje fall få ihop lite genom att skaffa olika kort sedan finns denna sidan där man kan hitta olika undersökningar som ger pengar och gratis varuprover, mat m.m.
Bor du i eller i närheten av Göteborg så kan arbetslösa handla väldigt billig mat genom att registrera sig: https://raddningsmissionen.se/matratt ...Kanske finns liknande i andra städer också.
Senast redigerad av frank_pe 2020-10-13 kl. 18:06.
Citera
2020-10-13, 18:11
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Jag är som sagt sjukskriven, av en anledning..

Om jag kunde jobba skulle jag. Det har jag gjort, heltid i över 28 år..

Citat:
Åh tack för tipset!!

Det var så lite så, här kommer några fler. Du har startat flertalet trådar på flashback och letar pant två ggr om dagen så tänkte att det går att jobba lite. Men var realistisk, kommer du få mer pengar av försäkringskassan? Troligtvis inte så då måste pengarna komma in på något annat sätt.

Nästa sak, var är alla sparade och investerade pengar efter 28 års heltidsarbete?
Citera
2020-10-13, 18:17
Medlem
MinnaLinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Det var så lite så, här kommer några fler. Du har startat flertalet trådar på flashback och letar pant två ggr om dagen så tänkte att det går att jobba lite. Men var realistisk, kommer du få mer pengar av försäkringskassan? Troligtvis inte så då måste pengarna komma in på något annat sätt.

Nästa sak, var är alla sparade och investerade pengar efter 28 års heltidsarbete?

Har man jobbat i vården och varit ensam så blir det inte mycket över. Investera??
Jag vet att alla här tjänar miljoner och är såå duktiga och har bostadsrätter och minst 2 miljoner på banken vid 22..

Nej det går inte att jobba lite, om jag kunde skulle jag!
Citera
2020-10-13, 18:29
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Har man jobbat i vården och varit ensam så blir det inte mycket över. Investera??
Jag vet att alla här tjänar miljoner och är såå duktiga och har bostadsrätter och minst 2 miljoner på banken vid 22..

Så efter 28 års arbete har du exakt noll tillgångar att uppvisa och det tycker du är helt normalt?
Citera
2020-10-13, 18:30
Medlem
MinnaLinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Så efter 28 års arbete har du exakt noll tillgångar att uppvisa och det tycker du är helt normalt?

Huruvida det är normalt vet jag inte, men det är min situation.
Citera
2020-10-13, 18:38
Medlem
Citat:
Tack, men det som jag har ägt som egentligen var värt ngt har jag sålt för länge sen, nu är det mer bara prylar utan större värde, men tänkte man kunde få några hundralappar ..

Måste det specifikt vara pengar? Tänkte på om du inte får sålt något, och söker hjälp på annat håll.

Som jag skrev tidigare så går det att få matkassar från Svenska kyrkan, frälsningsarmén, stadsmissionen och liknande. Utbudet på sådana organisationer varierar beroende på var man bor. Men eftersom du vill ha mat, så kanske du inte ska vara så kräsen och söka om matkasse.

Annars finns alltid socialtjänsten. Hur det fungerar varierar mellan kommunerna. Vissa gör en banköverföring, om man får akut bistånd/matpengar beviljat. Andra delar ut matkuponger eller liknande. Dessa kan man handla för i matbutiker. Dock är det sällan man får använda dem till lotter, tobak etc. Det kan till och med stå på dem. Då det är tänkt att användas till livsmedel i första hand.
Citera
2020-10-13, 18:44
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:

Vården brukar ju vara dåligt betalt och slitsamt tyvärr. Med investera menar jag att man ser till att sina sparade pengar börjar jobba. Förslagsvis börsen, ädelmetaller, fastigheter eller P2P-utlåning som är ganska nytt. Finns även andra sätt att investera

Citat:

Om det var en känga till mig så kan jag informera om följande: Uppvuxen med en förälder som var långtidskund hos kronofogden, flyttade runt i andrahandsboenden och även husvagn en period. Den andra pank och sjukligt snål.

Nu äger jag bostadsrätt och har målet inställt på miljoner i tillgångar, fler fastigheter och passiva inkomster.

Citat:

Okej, blir du sjukskriven permanent (fd sjukpension) eller kommer du kunna återgå till arbete någon gång och isf när?
Citera
2020-10-13, 18:48
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Två kilogram havregryn och två liter mjölk.
Citera
2020-10-13, 18:53
Medlem
Citat:
Huruvida det är normalt vet jag inte, men det är min situation.

vad har du gjort med din lön i 28 års tid om man får fråga??
Citera
2020-10-13, 19:12
Medlem
MinnaLinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
vad har du gjort med din lön i 28 års tid om man får fråga??
betalat räkningar, mat, och försörjt mina barn
Citera
2020-10-13, 19:16
Medlem
MinnaLinnas avatar
Jag tackar för tips och råd och avslutar härmed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in