2020-10-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Så du brukar köpa saker för så dyra pengar som det bara går?

Har en bil till salu i så fall om du vill köpa?

Saken är helt enkelt att man har kommit överens om ett pris. Som gubben föreslog.
EBT accepterade det priset.

Det finns inga som helst bevis för tvång överhuvudtaget.

Det enda som finns är nån form av missplacerad sympati mot en gubbe vars enda "handikapp" är att han är gammal.

Som gubben föreslog... menar du
....efter att de pratat om att gården värderats till 4.2?

Du tycker inte att det låter lite konstigt, det handlar inte om lite städpengar ... 300 000kr.

De har pratat om 4.2... men gubben säger 3.9...
gubben har förstås alla hästar hemma då. Eller hur?

Det handlar ju inte om man vill köpa saker så dyrt som möjligt eller inte, självklart vill man ha en bra affär.... men på det resonemanget vi gör här nu så väcks ju lite varningssignaler - har de framkommit varför gubben skulle vilja ge bort 300 000kr?

Skulle jag på blocket sälja en Volvo för 40 000kr och det kommer hem en gubbe som vill ge mig 60 000kr utan anledning så skulle jag fundera en och två gånger om gubben är senil.... men inte du?
Du skulle ta pengarna, säga hans enda handikapp var att han var gammal och skratta hela vägen till banken...
2020-10-13, 17:49
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Ja, kan vara klassat som villa, men i verkligheten är det ett fritidshus med "enkel standard" på mäklarspråk.

Sedan har du lite fel i det du skriver!

En gård är en jordbruksfastighet.
Om en fastighet är en sådan så framgår det av fastighetsregister och lagfart etc.
En jordbruksfastighet är i sig ett företag!

Sedan finns det även skillnader mellan jordbruksfastigheter!

Är bostadsbyggnaden tillräckligt gammal och tillräckligt stor (som en herrgård eller motsvarande) så kan även driften av bostaden bli momsfri.

Läs på!

Både du och ringhals blandar i hop Lantmäteriets termer med Skattemyndighetens klassning.
Medlem
Jag fattar inte varför Ebba är så jävla korkad...

Hon skulle ha tagit ansvar för sitt brev istället för att pudla.

Jag hajjar liksom inte vad som är problemet?

Hon har köpt detta och har gubben gjort en dålig deal så får gubben stå för det. Ebba har inget att ursäkta sig för i denna deal.

Vad då "lura av äldre på deras pengar och egendom"? Är man över 80 år gammal förutsätter jag att du har såpass mycket skinn på näsan att ingen kan tjata sig till och pressa dig till ett jävla skit.

Demens? Det är skitsamma, uppenbart behöver gubben bli omyndighetsförklarad då man är så jävla korkad att man skriver under något för att sen komma springandes som en barnunge för att man ångrar sina beslut man tar som en vuxen individ.

Jag tycker Ebba är jävligt löjlig.. Stå för fan för vad som är rätt oavsett vem som kan tänkas bli förnärmad. Så jävla falskt....

Garanterat är släkten inblandad och har fyllt gubbfans skalle med massa nonsens.

Så jävla vidrigt med människor som är mer intresserade av pengar äldre lämnar efter sig.

Du har tamefan rätt till arvet, men att intressera dig i din mamma/pappa när dessa är vid livet är inget man bemödar sig med. Men pengarna har man rätt till. Jävla äckel!
Senast redigerad av Tankevurpan 2020-10-13 kl. 17:54.
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sådana fullmakter skrivs varje dag, och jag har själv sett en sådan, som använts. En sk framtidsfullmakt. Finns en sån, som Esbjörn glömt, är Ebba tvärkörd.
Jag har också sett sådana, de används om personen i fråga blivit diagnostiserad som oförmögen att ta egna beslut.
2020-10-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Trams.
Folk som kan läsa genomskådar det här.
Det hade kanske du också gjort om du haft nämnda förmåga.

Jag har inte påstått att det inte är smutskastning. Klart att det är det. Ebba torskar, och det är det viktiga. Hon ser ut som en girig bitch som lirkar loss egendom utanför marknaden från en virrig gubbe och tror hon kan vara partiledare för KD samtidigt. No fucking way. Smutskastningen funkar och Ebba är slut.
2020-10-13, 17:50
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Visst men då får ebba ge ett vettigt pris på just över marknadspris eller delta i budgivning. Att hålla på knacka åå hos seniorer och bjuda småsummor för deras gårdar är konstigt beteende (tänker på att hon först försökte få det för 2,5)
Vad anser du vara ett vettigt pris?
Taxeringsvärdet är 3,5 Miljoner om nu taxeringsvärdet är 75% av marknadsvärdet kommer man upp i 4,7 miljoner.
Aha Ebba bjöd 800 tusen för lite!
Nej det tillkommer att allt är i dåligt skick kåken saknar avlopp, det måste fixas, krävs ett minireningsverk, räkna med ny värme, el, inredning, kök, badrum, fasad, tak, dränering och markarbeten, då räcker inte 800 tusen långt..
Då har hon ändå bara en äldre men fräsch kåk på 120 kvm.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-10-13 kl. 18:17.
2020-10-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Jag har också sett sådana, de används om personen i fråga blivit diagnostiserad som oförmögen att ta egna beslut.

Yes, min faster skrev en sådan, som innehöll instruktioner om hus, aktier osv. Vad barnen fick göra osv, om hon blev sjuk, senil osv.

En sådan fullmakt utformas mkt fritt.

Finns en sådan är Ebba mosad.
2020-10-13, 17:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ebba har inte varit snäll och inte betett sig som en kristen ska. Fy fy skäms.

Frireligiösa torgför sin moral som att vara överlägsen alla andras. De klarar sig långt med det och KD som parti lever på det. Nu får Ebba äta upp det till allmänhetens stora skadeglädje. Hon var inte så helig när det kommer till kritan.

Gissar att det kommer grävas i hennes och partikamraternas förflutna för att hitta andra exempel på när de inte varit snälla och kristna. Det handlar inte alls om juridik längre.
2020-10-13, 17:54
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ebba har inte varit snäll och inte betett sig som en kristen ska. Fy fy skäms.

Frireligiösa torgför sin moral som att vara överlägsen alla andras. De klarar sig långt med det och KD som parti lever på det. Nu får Ebba äta upp det till allmänhetens stora skadeglädje. Hon var inte så helig när det kommer till kritan.

Gissar att det kommer grävas i hennes och partikamraternas förflutna för att hitta andra exempel på när de inte varit snälla och kristna. Det handlar inte alls om juridik längre.
Hon är snarare mer lik någon typ av vit zigenare.
2020-10-13, 17:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Yes, min faster skrev en sådan, som innehöll instruktioner om hus, aktier osv. Vad barnen fick göra osv, om hon blev sjuk, senil osv.

En sådan fullmakt utformas mkt fritt.

Finns en sådan är Ebba mosad.

Jag tror ju att det inte finns någon sådan fullmakt, Matz hade inte behövt vända sig till Expressen om han satt med en sådan.

Esbjörn blåste sina giriga släktingar och de är inte nöjda.
2020-10-13, 17:57
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Sådana fullmakter skrivs varje dag, och jag har själv sett en sådan, som använts. En sk framtidsfullmakt. Finns en sån, som Esbjörn glömt, är Ebba tvärkörd.

Du kan ju inte backa tillbaka till kontraktsdatum och hävda att fullmalten skulle ha gällt då ?
Den kan ju göras gällande först då personen som lämnat den konstaterats drabbat av varaktig sjukdom.
Finns begäran om att fullmakten skall träda i kraft inlämnad till Tingsrätten ? datum ?
2020-10-13, 17:58
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det luktar att släktingarna som ska ärva gubben är rädda för att han ska sätt sprätt på pengarna så de inte får något arv.

En älskad "släktgård" vårdar man väl lite bättre?

Ja, Matz säger ju att han tillbringat alla somrar där, sedan han var en liten grabb, samtidigt säger ju grannarna att ingen bott där på 20 år...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in