2020-10-06, 17:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Men om du har fått en betalningsfrist så har du ju inte betalat i tid. Borgenären har gått med på att inte vidta några åtgärder om du ändå betalar inom ett visst nytt datum. Det du gör är väl att du reglerar skulden inom utsatt tid. I enlighet med de nya villkoren. Det är inte fristen som skall uppfyllas, utan betalningsvillkoren. Fristen är ju liksom en "gåva" från borgenären.

Edit: Jag antar att betalningsfrist kan användas även om den tidsperiod man normalt har på sig att betala någonting, och att det inte behöver handla om någon försening. Men principen är densamma. Du har betalat inom utsatt tid och därmed uppfyllt villkoren i avtalet.

Ja, jag får väl bara skriva "betalar i utsatt tid", då. Det blir inte snofsigare än så. Tack.
Citera
2020-10-06, 18:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag får väl bara skriva "betalar i utsatt tid", då. Det blir inte snofsigare än så. Tack.

Det måste väl ditt språköra höra att »i utsatt tid« inte är idiomatisk svenska?

Använd antingen »på utsatt tid« eller »inom tidsfristen«.
Citera
2020-10-06, 18:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det måste väl ditt språköra höra att »i utsatt tid« inte är idiomatisk svenska?

Använd antingen »på utsatt tid« eller »inom tidsfristen«.

Nej, jag "hör" faktiskt inte det. Men en googling säger att du har rätt. Tack!
Citera
2020-10-13, 12:11
Medlem
NegerFittaBingBongs avatar
Vad är puck hog på svenska?

Jag kommer inte riktigt på vad jag brukade säga när någon hade pucken hela tiden i hockey. Men jag vet att man brukade säga sluta fiska när någon bara stod och väntade på att allt skulle bli serverat för dem. Men det är ganska ologiskt eftersom personen som fiskar drar sitt spö mot sig och får därför arbeta. Det är inte fisken som drar människan. Eller jo så är det om man är svag. Men ni fattar vad jag menar.
Citera
2020-10-13, 12:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittaBingBong
Jag kommer inte riktigt på vad jag brukade säga när någon hade pucken hela tiden i hockey. Men jag vet att man brukade säga sluta fiska när någon bara stod och väntade på att allt skulle bli serverat för dem. Men det är ganska ologiskt eftersom personen som fiskar drar sitt spö mot sig och får därför arbeta. Det är inte fisken som drar människan. Eller jo så är det om man är svag. Men ni fattar vad jag menar.

Puckkär brukar det väl kallas.
Citera
2020-10-13, 12:41
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Just det där kallar de "cherry pickin" i USA.
Citera
2020-10-13, 13:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Puckkär brukar det väl kallas.

Definitivt, ja. Puckkär, kär i pucken eller älskar pucken.

Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Just det där kallar de "cherry pickin" i USA.

Definitivt, nej. Cherry picking handlar om ett argumentationsfel där någon selektivt tolkar något (överdriver vissa saker och helt frånser andra uppenbara saker.).

Den som står vid blå eller vid målgården och väntar på att få pucken brukade kallas diva eller isprinsessa. Ofta var det liktydigt med puckkär. Den lettiske ishockeyspelare Helmut Balderis i Sovjets landslag var ett typexempel på båda sakerna.
Citera
2020-10-13, 23:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Bollkåt säger mitt fotbollsgäng. Vet inte vad man säger i hockey.
Citera
2020-10-14, 05:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Bollkåt säger mitt fotbollsgäng. Vet inte vad man säger i hockey.

Jo, det är samma sak som nämnts tidigare.

Bollkåt är ordvalet i t.ex. omklädningsrum och bollkär i t.ex. media.

Jmf puckkåt/puckkär.
Citera
2020-10-14, 14:14
Bannlyst
Hur uttalar ni Gargamel?

Gargamel, skurken i Smurferna ni vet.

Jag har alltid sagt GargaMELL

Men jag har fått för mig att en del kanske säger Gargaaaaamel.

Vad säger du?

Vad är rätt? Vet vi vad som är rätt?
Citera
2020-10-14, 14:18
Medlem
Sten-Ulphs avatar
GarjAmél.
Citera
2020-10-14, 14:26
Medlem
BekraftadNegers avatar
GaRRgameLL men de små blå bögarna uttalar det GAArgameLL