Citat:
Ursprungligen postat av
carltellin88
Jag utgår ifrån att de flesta här anser att OM SE var skyldig så agerade han ensam och var inte del av någon konspiration. Något sådant finns det heller inte några tecken på. Har därför här nedan listat några av de kändaste politiska ensamma mördarna och deras ålder samt privatliv. Har inte sökt efter särskillda kriterier utan tog de som dök upp i huvudet. Källa wikipedia.
Lee Harvey Oswald - 24 år när mordet på JFK begicks. Hade året innan slutat ett jobb efter tre månader då han ofta hamnade i bråk. Var gift med en ryska sedan två år tillbaka som han gift sig med bara sex veckor efter att de träffats som han även väldigt snabbt fick barn med.
John Warnock Hinckley Jr - 25 år när mordförsöket begicks på Regan. Hade hoppat av collage och misslyckats som musiker. Ont om pengar. Ljög att han hade flickvän för föräldrar.
Sirhan Bishara Sirhan - 24 år när mordet begicks på Robert Kennedy. Misslyckades som hästjockey efter en olycka. Var med i okult sällskap. Inget fast förhållande vad jag kunnat hitta.
Mijailo Mijailović - 25 år när mordet begicks på Anna Lind. Var enstöring som hoppat av gymnasiet. Inget fast förhållande vad jag kunnat hitta.
Anders Behring Breivik - 32 år när hans terrordåd begicks. Hade hela sitt liv sökt tillhörighet och hans firma som sålde falska diplom hade misslyckats. Hade misslyckat förhållande med tjej från öststat några år tidigare.
Peter Mangs - 40 år när morden begicks. Misslyckad musikkarriär. Utbildade sig till sjuksköterska men hoppade av. Fick visserligen jobb som tandtekniskt biträde 2004. Vet inte om han behöll det tills dåden begicks. Inget fast förhållande vad jag kunnat hitta.
John Ausonius/Lasermannen - 39 år när morden begicks. Hade förlorat sina pengar på börsen från 80 talet då han levde yuppieliv. Inget fast förhållande vad jag kunnat hitta.
Inser att dessa korta sammanfattningar inte ger någon helhetsbild om motiv och liknande, men det känns ändå som ett tydligt mönster att den här typen av gärningsmän i regel är
- Under 40 och i flera fall mycket unga (runt 25).
- Har ostabila arbetsförhållanden, inte sällan med någon form av "misslyckande" bakom sig. Flera har också dålig ekonomi.
- Har inget eller ostabilt förhållande till kvinnor. Oswald var visserligen gift med barn men jag skulle för den saken inte kalla det stabilt allt skett under loppet av några år.
Så vad vill jag då säga med detta? Om SE som 52 åring, med långt äktenskap och fast anställning plötsligt fått för sig att mörda en statsminister så står han verkligen ut. Det förefaller också ganska logiskt för mig att yngre människor som ofta är mer lättpåverkade, utan någon fast punkt i tillvaron lättare kan finna ett kall i att begå en sådan gärning. Tycker inte dette är något att skyffla åt sidan, utan för mig är detta en STARK indikation på att SE inte är GM.
Jag tycker inte heller att SE stämmer in i bilden, även om Thomas Pettersson i boken försöker peka på en misslyckad person (med hänvisningar till Clarkes "long time failures" o.s.v.) så är detta endast en del.
Möjligen såg SE sig själv som misslyckad, men det är inget som med tydlighet framgår. Det andra är som vi varit inne på gällande tidigare våldskapital.
Kliver en 52 åring ut och skjuter Sveriges statsminister bara så där?
Det tredje som jag varit inne på tidigare är SE's beteende efter mordet. Och då menar jag inte engagemanget i utredningen, utan hur han beter sig "privat".
Vi har inga uppgifter om att han skulle visa ånger, känslor, "bli inåtvänd" eller annat.
Alkoholismen fanns redan där och inga uppgifter på att den kraftigt eskalerade. (direkt efter mordet måste tilläggas, då den sedermera renderade i rattfylleri 97 och sedan död 2000)
Från hans nära finns alltså inga uppgifter om någon skillnad på SE före resp. efter mordet.(Mer än att han hade lite mer att prata om..)