2020-10-13, 08:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Är det inte jobbigt att drömma mardrömmar och ligga delvis sömnlös över något som du inte kan påverka? Jag tror det är dags för oss Flashbackare att förstå att det inte blir bättre än så här sett till den svenska strategin. Ute i samhället så märks det klart och tydligt att majoriteten har accepterat situationen, kanske dags för användarna på Flashback att göra det också.

Jo, det är faktiskt jättejobbigt. Flashback är ändå en slags ventil mitt i allt det jobbigt. Du har helt rätt att det knappast blir bättre än så här sett till den svenska strategin. Däremot är jag fullt övertygad om att det kan bli 10 resor värre med denna strategi också. Det gör mig orolig. Speciellt då jag delar din analys kring hur det ser ut, ute i samhället. De flesta lever som om smittan inte ens existerade. Detta som smittalen (visserligen från låga nivåer), vänt spikrakt uppåt och länder som ligger före oss har gått in i samma kris som i våras. Detta trots striktare restriktioner än vad vi har i Sverige. Då undrar man ju hur det kommer sluta här, speciellt när man känner till regeringens ovilja att ta till åtgärder.

Är det förresten fortfarande stopp på att hämta ut mer läkemedel utan högkostnadssubvention om man vill lägga upp ett lager? Varför ligger denna restriktion kvar om vi inte längre befinner oss i kris?
Citera
2020-10-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tycker det är ett märkligt resonemang när man byggt hela strategin på att man inte kan bli återinfekterad. Här är ett exempel på en 25 åring som blivit återinfekterad, andra gången betydligt värre:

https://www.bbc.com/news/health-54512034

I våras var vi som uppmanade varsamhet panikdoomers för att vi ens spekulerade i möjligheten om återinfektioner och vi skulle hålla käft och ge fan i att posta i tråden.

Vad är ett märkligt resonemang?
Citera
2020-10-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok, men elefanten i rummet är att det här är ännu sämre nyheter för den som hoppas på vaccin.

Om den här kvinnan inte ens blir immun i två månader av genomgången infektion, så kan man nog glömma att ett vaccin hade gjort något för henne.

Personer med nedsatt immunförsvar (läs cellgifter) har redan väldigt svårt att tillgodogöra sig ett vaccin.
Det gäller såklart mot covid-19 också..
Citera
2020-10-13, 09:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
FHM har ju konstant tonat ned riskerna för smitta i de sammanhangen. Rekommenderar inte ens munskydd och talar om barn som icke drivande i pandemin. Som tur är vet vi bättre.
Vaddå ”tonat ner riskerna för smitta”.

Du säger att FHM har sagt att man inte kan bli smittad. Det är att försöka lura folk till att tro något som inte är sant. Och utsätta dem för fara. Skäms.
Citera
2020-10-13, 09:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vaddå ”tonat ner riskerna för smitta”.

Du säger att FHM har sagt att man inte kan bli smittad. Det är att försöka lura folk till att tro något som inte är sant. Och utsätta dem för fara. Skäms.

Jag håller med. Varför tror du FHM vill försöka tona ned riskerna?

Jag tror det beror på att man vill lugna befolkningen och få dem att agera som vanligt. Lämna sina barn till skolan och jobba som vanligt. Man är rädd för effekterna på samhällsekonomin annars med lägre tillväxt osv. Har du varit i kontakt med FHM?
Citera
2020-10-13, 09:17
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Förtydligar: Hon var kanske inte den första som blev återinfekterad, utan första att dö av återinfektion.

Nu har man studerat en 25-årig amerikansk man som fått coronan en gång till.

Interpretation
Genetic discordance of the two SARS-CoV-2 specimens was greater than could be accounted for by short-term in vivo evolution. These findings suggest that the patient was infected by SARS-CoV-2 on two separate occasions by a genetically distinct virus. Thus, previous exposure to SARS-CoV-2 might not guarantee total immunity in all cases. All individuals, whether previously diagnosed with COVID-19 or not, should take identical precautions to avoid infection with SARS-CoV-2. The implications of reinfections could be relevant for vaccine development and application.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30764-7/fulltext
Det är uppenbarligen fel på PCR testerna eller deras immunförsvar.
Citera
2020-10-13, 09:18
Avslutad
Citat:
Jag håller med. Varför tror du FHM vill försöka tona ned riskerna?

Jag tror det beror på att man vill lugna befolkningen och få dem att agera som vanligt. Lämna sina barn till skolan och jobba som vanligt. Man är rädd för effekterna på samhällsekonomin annars med lägre tillväxt osv. Har du varit i kontakt med FHM?
Fast nu har FHM inte sagt att man inte kan bli smittad.

Frågan är varför du vill att folk ska tro att FHM har sagt det.
Citera
2020-10-13, 09:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast nu har FHM inte sagt att man inte kan bli smittad.

Frågan är varför du vill att folk ska tro att FHM har sagt det.

Vad gör du själv för tolkning?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-svarar-pa-kritiken

"Folkhälsomyndigheten gör fel bedömning om barns smittsamhet, skriver 26 forskare på DN Debatt. Nu svarar statsepidemiolog Anders Tegnell på kritiken:
– Det finns en risk att sprida mycket oro inför skolstarten och det tycker jag är onödigt, säger han till SVT Nyheter."

Av Tegnells uttalande drar jag slutsatsen att han är mer orolig över att sprida oro, än att barn smittar vuxna. Barn driver inte pandemin säger han. Intressant är ju hur han kan påstå något sådant då det finns massor av rapporter som kommit fram till att barn är lika smittsamma som vuxna. Intressant är ju också att länder över hela världen stänger ned sina skolor när de vill begränsa smittspridningen. Nu senast i raden fattade Tjeckien beslut om att övergå till hemundervisning. Är det bara i Sverige inte barn driver smittan? Varför gick smittan ned så tydligt under sommarlovet, för att därefter vända så tydligt uppåt efter sommarlovet? Har immuniteten tagit slut, eller vad är anledningen?
Citera
2020-10-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Personer med nedsatt immunförsvar (läs cellgifter) har redan väldigt svårt att tillgodogöra sig ett vaccin.
Det gäller såklart mot covid-19 också..
Bra poäng.

Enligt Google kan man inte hellet vaccinera med levande försvagade virus i kombination med cellgiftsbehandling. Jag gissar att det är farligt. Det utesluter exempelvis Astrazenecas vaccin.
Citera
2020-10-13, 09:34
Medlem
Citat:
Du fick källan flera gånger igår. Har du redan glömt bort det så prova på att googla.

Nej. Jag fick en källa där FHI påstår att det är sällsynt att barn sprider smittan. Jag uppmanade dig att läsa mer än rubriken. Jag tror att du gjorde det också, men låtsas som ingenting.

Du har fel i precis allt du skriver. Det är du ensam om i tråden oavsett åsikt.
Citera
2020-10-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej, de säger att skolstängningar ej är effektiva. Att de är drivande har de aldrig sagt.
Du slirar på sanningen, kan man minst sagt påstå.:

Publicerad 14 augusti
Norska FHI: Barn smittar lika mycket som vuxna

Norska Folkhälsoinstitutet FHI svänger i sin syn på barns roll i spridandet av covid-19. Detta med hänvisning till en uppdaterad rapport från EU-myndigheten ECDC, som betonar att utbrott i skolor förekommer, även om relativt få av dem har registrerats.

– Rapporten visar att barn med symptom sprider viruset i samma mängder som vuxna och kan smitta andra på samma sätt som vuxna, säger assisterande hälsodirektör Espen Nakstad till Dagbladed
https://www.fplus.se/norska-fhi-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/a/kJ4aa6
Citera
2020-10-13, 09:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej. Jag fick en källa där FHI påstår att det är sällsynt att barn sprider smittan. Jag uppmanade dig att läsa mer än rubriken. Jag tror att du gjorde det också, men låtsas som ingenting.

Du har fel i precis allt du skriver. Det är du ensam om i tråden oavsett åsikt.

Nu hade du tur som fick källan i inlägget precis under ditt av Hanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in