2020-10-13, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Personen dog givetvis av covid19 p.g.a. försämrat immunförsvar. Varför är det en relevant fråga? Av eller med, det är ett sidospår. Om jag går ner på skjutbanan och råkar skjuta mig i benet och dör av blodförlust och det visar sig i efterhand att jag hade covid19 så dog jag inte av covid19 utan av akut blodförlust. Tramsfråga.

Hade hon inte fått covid så hade hon ju ändå dött i cancer inom kort. Om hon inte haft cancer är det däremot inte omöjligt att hon överlevt covid.
Citera
2020-10-13, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De som inte förstår vill inte förstå. De har en mörk agenda som går ut på att döda så många som möjligt.

Du får starkare och starkare symptom på psykos dagligen, med tanke på all tid du avsätter för att sitta härinne och visa rädsla så måste det ta på psyket - du avsätter troligtvis tid ifrån någonting annat i ditt liv dessutom. Blockera Flashback och andas lite.
Citera
2020-10-13, 07:49
Medlem
Citat:
Barn smittar lika mycket som vuxna. Därmed uppstår mycket smittspridning i skolorna där många är tätt inpå varandra. Det förstår alla. Eller borde förstå kanske ska sägas.

Jag väntar fortfarande på källan till att FHI har påstått detta. Den källan finns naturligtvis inte eftersom du börjat dribbla bort diskussionen som du alltid gör när nån visar att du har fel.
Citera
2020-10-13, 07:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och hur kommer det sig att man i andra länder och områden som var hårt angripna i våras, har rusande smittotal? I Lombardiet borde man ju ha uppnått flockimmunitet flera gånger om, men det är nu en av de regioner som gar högst smittotal.
Har vi en speciell flockimmunitetsgen här i Sverige - eller rättare sagt: har de invandrargrupper som tidigare drabbats det?
Läger är det samma i t. ex. Madrid som var mycket hårt drabbat i våras.
Citera
2020-10-13, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att du tror att det bara är multisjuka som kommer bli återinfekterade?

Nej,
Men nyheten om sen första återinfekterade som avlidit skrämmer mig inte jättemycket.
Om man lider av obotlig cancer och blir återinfekterad i samband med en cellgiftsbehandling så säger det ju inte så mycket.

Däremot tycker jag det är för tidigt att bestämma sig för hur ”andra rundan” blir.

Jag tror personligen inte att man kan utesluta att man riskerar att bli sjukare andra gången..
Citera
2020-10-13, 07:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Du får starkare och starkare symptom på psykos dagligen, med tanke på all tid du avsätter för att sitta härinne och visa rädsla så måste det ta på psyket - du avsätter troligtvis tid ifrån någonting annat i ditt liv dessutom. Blockera Flashback och andas lite.

Jag drömmer mardrömmar om den svenska strategin där man fullständigt skiter i död och smittspridning. Somnar sent och vaknar tidigt. Ändå sköter jag mitt jobb samtidigt som jag skriver. Det är jobbigt, men jag står ut. Lämnar min bunker då och då för att hämta luft och solljus.
Citera
2020-10-13, 07:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag väntar fortfarande på källan till att FHI har påstått detta. Den källan finns naturligtvis inte eftersom du börjat dribbla bort diskussionen som du alltid gör när nån visar att du har fel.

Du fick källan flera gånger igår. Har du redan glömt bort det så prova på att googla.
Citera
2020-10-13, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det står att hon infekterats av en annan ”strain” andrs ggn. Herregud vilka halmgubbar det postar.

OK, då kan det stämma att hon blev återinvesteras, men är fortfarande extremt ovanligt, och hon hade inte levt länge till även om hon aldrig blivit smittad.
Citera
2020-10-13, 07:53
Medlem
Citat:
Jag drömmer mardrömmar om den svenska strategin där man fullständigt skiter i död och smittspridning. Somnar sent och vaknar tidigt. Ändå sköter jag mitt jobb samtidigt som jag skriver. Det är jobbigt, men jag står ut. Lämnar min bunker då och då för att hämta luft och solljus.

Jag förstår. Men försök slappna av härifrån, det kommer bara bli värre och mer intensivt att att hela tiden diskutera - du behöver en paus.
Citera
2020-10-13, 07:54
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Det är ju bara trams att det skulle kosta två miljarder att hålla skolorna stängda en dag. Det måste ju tom en idiot förstå. SVENSKA FHM har konstant tonat ned barns smittsamhet, framförallt i skolmiljö. Ändå är det 100% klarlagt att barn smittar lika mycket som vuxna. Då kan man med lätthet säga att barn är drivande i pandemin. Säger man något annat så ljuger man.

”De stängda skolorna i Norge kostar samhället i storleksordningen 1,7 miljarder norska kronor (drygt 1,6 miljarder svenska kronor) varje dag. Den beräkningen gör landets statistiska centralbyrå, SSB, i en ny rapport.
Pris för skolstängt i Norge: 1,7 miljarder om dagen

Den direkta kostnaden för en enskild skoldag är inte så hög, men samhället i stort drabbas i förlängningen mycket hårt. I rapporten beräknas bland annat kostnaden för att unga lär sig mindre och kommer senare ut i arbetslivet.

– Även med väldigt försiktiga antaganden om värdet av utbildning blir kostnaderna för stängda skolor väldigt stora, säger Martin E Andresen, en av rapportförfattarna.

Större delen av kostnaderna, 1,4 miljarder norska kronor per dag, består av en beräknad nedgång i framtida intäkter. Bland andra punkter finns exempelvis lägre produktivitet när föräldrar behöver jobba hemifrån, ett minus som beräknas till 234 miljoner norska kronor per dag.”
Citera
2020-10-13, 07:55
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej,
Men nyheten om sen första återinfekterade som avlidit skrämmer mig inte jättemycket.
Om man lider av obotlig cancer och blir återinfekterad i samband med en cellgiftsbehandling så säger det ju inte så mycket.

Däremot tycker jag det är för tidigt att bestämma sig för hur ”andra rundan” blir.

Jag tror personligen inte att man kan utesluta att man riskerar att bli sjukare andra gången..

Jag tycker det är ett märkligt resonemang när man byggt hela strategin på att man inte kan bli återinfekterad. Här är ett exempel på en 25 åring som blivit återinfekterad, andra gången betydligt värre:

https://www.bbc.com/news/health-54512034

I våras var vi som uppmanade varsamhet panikdoomers för att vi ens spekulerade i möjligheten om återinfektioner och vi skulle hålla käft och ge fan i att posta i tråden.
Citera
2020-10-13, 07:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Säg det till de sjuka och de i riskgrupp! Jag tror de blir jätteglada över din nyhet.
Ja, de har det ju redan så lätt efter att Regeringen valt att kraftigt reducera vilkasom kan få ersättning. Anhöriga till någon i riskgrupp får bara stanna hemma med ersättning om de redan arbetar som assistent till den utsatte.
Samtidigt ska alla över 15 år stanna hemma om någon i familjen testar positivt? Hur fan går den logiken ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in