2020-10-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Absolut. Han är dock 83 bast och kontaktade henne dagen efter och sa att han inte mindes hur köpet gått till och erbjöd sig att betala tillbaka handpenningen. Att ingen utomstående har varit närvarande när kontraktet skrevs gör bara att det känns ännu mer obehagligt.

Va hade man tyckt om det hände en äldre släkting till en själv liksom.

Det låter som om släktingar har lagt sej i då de ser att arvet blir mindre i och med försäljningen? Det verkar som om det är många oklara saker i denna affär. Ifrån båda parter. Någon som vet i vilket skick huset är? Det känns som om det är ganska nergånget?
2020-10-12, 22:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ebba kan inte heller göra helikoptern.

Läs igen.
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Mycket välskrivet och korrekt.Jag blir beklämd när jag läser vissa inlägg. Antagligen har dessa aldrig köpt eller sålt en fastighet och inser inte vilka formkrav som omger en sådan affär. En gård var förr både försörjning och pensionsförsäkring och därför är handel med fast egendom eljest än övrig handel sedan hundratals år.

Beträffande taxeringsvärde är det inte fastighetens värde utan en andel av ett förväntat marknadsvärde baserat på vad dina grannar har lyckats få vid en försäljning. Det finns visserligen frågor i fastighetstaxeringen om du bytt kök och tak men inga om du struntat i att måla ytterpanelen som behöver bytas omgående för att inte stommen ska ruttna.

Ser man till själva tillvägagångssättet är det snarligt min senaste bostadsaffär. Man tar kontakt med säljare, som i mitt fall inte heller ville anlita mäklare. Det bollas med skambud åt båda håll till dess man är överens om en summa. Man anlitar en besiktningsman som eventuellt hittar några fel. Man ordnar köpehandling, i mitt och Ebbas fall var det köparen som stod för det, skriver så småningom på sedan man kommit överens om tillträde, betalar till fullo eller i omgångar, får nycklarna och flyttar in.

Det saknas dock en hel del information som skulle ge klarhet. Vi vet att det gick fem dagar mellan kontakt och kontraktsskrivande. Var man överens om priset vid första tillfället? Eller kom man överens om att vänta till efter värdering? Blev fastigheten besiktad före eller efter kontraktsskrivandet? Fem dagar låter lite om man ska hinna med både värdering och besiktning. Det kan också vara intressant om Ebba tagit lån på fastigheten då banken lär inte nöja sig med vilka värderingsmän som helst. Sist men inte minst skulle det vara intressant att få reda på varför Esbjörn har ångrat sig. Vill han ha mer betalt eller är det någon annan som vill åt fastigheten?

Är du inte läskunnig? Det har nästan från första stund framgått att det finns fler ägarintressen i fastigheten än Esbjörn. Ebba har skrivit om det i sitt försvarstal. Tidningarna har skrivit om det.
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Jaha, och? Vad har det med saken att göra?

Det här handlar ju om försäljning av en fastighet, som det just nu, ser ut som han bara äger 2/3 av.

Även om det är sant så har ju inte Ebba gjort något fel då hon omöjligt kunnat reda ut den soppan. Det är ju i så fall Esbjörn som gjort fel om gåvobrevet finns. Det enklaste i så fall hade ju varit att Matz hade stått kvar som ägare hela tiden och att Esbjörn fått bo där men betala alla utgifter som om han ägde det. Då hade aldrig den här situationen uppstått.
2020-10-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Cantwell skriver i aftonbladet att han träffat en mäklare som kan området som värderar tomten till 3.5-4 miljoner.

Det är en mäklare.. Vanligtvis om man vill ha någorlunda hum om saken anlitar man tre mäklare för att de alla ska uppskatta ett säljpris. Ändå stämmer det oftast inte i Stockholm med omnejd där priserna trissas upp av den stora efterfrågan.

Jag kan inte se att Ebba kan göra något annat än backa. Detta handlar om anständighet.
2020-10-12, 22:02
Medlem
Oisin Cantwell åker med fotograf till huset, för att bevisa tesen att huset inte är värt något. Men han lyckas bara få två skitdåliga bilder på huset. En som bara visar del av en veranda och en som är skitsuddig tagen bakom en jävla gran med fokus på barren. Därav kan vi dra slutsatsen att huset förmodligen inte ser ut som det ruckel Aftonbladet vill få det att se ut som.

Nu har ju Oisin Cantwell byggt sin karriär på att låtsas vara begåvninghandikappad...

Så det är väl inte konstigt att resten av krönikan maler på om att huset är i dåligt skick och därför inte värt så mycket pengar...

Tomten i sig har värde, inte nödvändigtvis byggnaden som står där. En tomt utan hus har också ett värde. Alla här vet det. Det låtsas Oisin Cantwell att han har för låg IQ för att begripa.

Ebba Busch vill lägga fyra miljoner på ett ruckel
Altanen är förfallen, plankor i verandan har lossnat, gamla bilar skrotar på tomten.
Det är alltså det här rucklet Ebba Busch vill lägga miljoner på.
...men vad som är sant och falskt vet ingen utomstående och det var inte heller för att reda ut saken som fotograf Pontus Orre och jag åkte på husbesiktning.

Vi gjorde det för att bilda oss en egen uppfattning om vad det egentligen är för fastighet som det har blivit ett sådant hallå om.
Känns som att det borde vara mycket bättre att köpa en tomt med ett skräphus som går att riva, för 4 miljoner. Och sedan bygga något nytt. Än att behöva lägga 7-9 miljoner på på en tomt med ett trähus byggt på 1910-talet, för att vara en sommarstuga. Om man vill bo i området. Kan vara ganska få objekt i området som är i rivningsbart skick.

Allt det här förstår Aftonbladet och Oisin Cantwell. Han har bara byggt sin karriär på att låtsas vara begåvningshandikappad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/JJoLd8/ebba-busch-vill-lagga-fyra-miljoner-pa-ett-ruckel
2020-10-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Jag ser inte det olagliga i det här fallet. Jag ser giriga släktingar som grillar gubben. Jag ser Expressen som av någon anledning startat ett drev. Politikergranskning är ofta bra. Den här granskningen tycker jag är pinsam.

Oavsett vilka motiv släktingarna har ska inte en proffsig ledare sätta sig i en situation som den här.
Ebba visar att hon inte har det som krävs. Hon visar på bristande moral. En än värre bristande strategiskt tänk.
Har man hennes jobb ska man inte försöka med nån halvfuling när man köper bostad det är så enkelt.
Inkompetent och moraliskt tveksam, inte bra.
2020-10-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Vilken planet bor du på? Jag kan rekommendera alla här inne att bli lite mer modiga i sina husdrömmar och faktiskt fråga runt i områden där man är intresserad av att bo om någon är intresserad av att sälja inom kort.

Många äldre vill inte att deras privata sfär skall visas upp för "alla" utan säljer hellre oannonserat, även om det ofta innebär något lägre försäljningspris.
Äldre ska inte känna sig tvingade att sälja släktgårdar till främlingar, utan att ha stöd av närmsta släkten, som kan tillvarata den äldres intressen!
2020-10-12, 22:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Tomten!

Släktgård = varit i samma familjs ägo i hundra år.
Inte herrgård.
2020-10-12, 22:05
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Samtdigt om Esbjörn kan backa pga ålder och senilitet så hur kan ett muntligt avtal utan att vara inskrivet i fastighetsregistret gälla alls? Han kan ju ha gjort det i samband med ålder och senilitet.

Vore jag Ebba så skulle jag kräva tillbaka handpenningen , kanske även kostnader som värderingar och anticimex.
Sen låta mannens släktingar ta hand om sin "släktgård".

Hur vet du att det inte är inskrivet i nått fastighetsregister?

Är det enda sättet att bevisa det på? Eller funkar testamenten, uppdelning av dödsbo osv också?
2020-10-12, 22:05
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Oavsett vilka motiv släktingarna har ska inte en proffsig ledare sätta sig i en situation som den här.
Ebba visar att hon inte har det som krävs. Hon visar på bristande moral. En än värre bristande strategiskt tänk.
Har man hennes jobb ska man inte försöka med nån halvfuling när man köper bostad det är så enkelt.
Inkompetent och moraliskt tveksam, inte bra.

Precis så är det. Och det är märkligt att inte fler här lyckas räkna ut det. De sitter fast i om det är lagligt eller inte.
2020-10-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Släktgård = varit i samma familjs ägo i hundra år.
Inte herrgård.
Huset är nog inte EB intresserad av i alla fall. Tomten är det som är det värdefulla!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in