2020-10-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskneger
Källa på att hon betalat för lite? Eller är det återigen bara förtal från vänstern?
Hon har höjt anbudet nu. Men det spelar ingen roll eftersom köpet inget gått genom ännu. Dessutom handlar det inte om priset. Gubben vill inte sälja sin gård. Han ångade sig dagen efter avtalet skrevs på. Han anser sig vilseledd. Oavsett om Ebba juridiskt sätt kan genomföra köpet så vore det oetiskt av henne att göra det.
2020-10-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Gemensamt ägande är ett gissel. Man kan inte göra något utan den andres samtycke.. Och den andre kan driva igång en försäljning. Till ett MYCKET högre pris - om nu Ebba har fått släktgården till en spottstyver. Mats vill ju säkert få ut marknadsmässigt pris för sin andel..
Cantwell skriver i aftonbladet att han träffat en mäklare som kan området som värderar tomten till 3.5-4 miljoner.
2020-10-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Det roligaste scenariot just nu vore ju att affären går igenom, men att hon har bara köpt Esbjörns andel.

Skulle vara för jävla kul.

Står man inte inskriven i fastighetsregistret som ägare så är man inte ägare utan kan sen stämma den som sålt huset, inte den som köpt det.
2020-10-12, 21:56
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Jag ser till att jag äger mina egna prylar, vad resten av min familj gör med sina är deras ensak. Jag skiter i om jag får flera miljoner eller en bordsduk den dagen de går bort.

Jaha, och? Vad har det med saken att göra?

Det här handlar ju om försäljning av en fastighet, som det just nu, ser ut som han bara äger 2/3 av.
2020-10-12, 21:56
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Majoriteten hus i byn jag bor i, byter ägare utanför hemnet och mäklarsidor. Garanterat att mäklare är inblandade i att upprätta kontrakt och liknande även för dessa objekt. Fastighetsaffärer är för de flesta de största affärer de gör under sin livstid, rent ekonomiskt.

Nu vet jag inte hur alla dessa affärer påbörjas, men tror nog att person A tar kontakt med person B och frågar om han/hon ska sälja/köpa. Så att Ebba tar kontakt med Esbjörn är i mina ögon inget konstigt.

I sakens natur så vill säljare ha så mycket som möjligt och köpare betala så lite som möjligt. Ebba lägger ett, till synes lågt startbud, men efter ett antal dagar/förhandlingstillfällen ger säljaren ett bud som Ebba accepterar. Om slutbudet är högt eller lågt i förhållande till fastighetens skick och efterfrågan från andra intressenter (aka marknadsvärdet), vet vi inte i nuläget. Vi vet bara att vid kontraktsskrivandet, var de överens om ett slutpris på 3 900 000.

Ett slutpris som ligger 400 000 över taxeringsvärdet. Dvs taxeringsvärdet för huset är 3 500 000. Såg någonstans att generellt är taxeringsvärdet 75% av marknadsvärdet, vilket ger ett teoretiskt marknadsvärde av 4 667 000.

Har då Ebba lagt sig 767 000 under marknadsvärdet och varit girig? Är fastigheten kanske värd mer, trots att den stått tom och öde i många år? Eller kan det vara så att den faktiskt är värd mindre* och Esbjörn har gjort en god affär? Hur länge har Esbjörns ödehus varit övergivet och till vilken grad övergivet? Har det underhållits något under åren? Hur var skicket innan huset övergavs? Det kan gå fort för ett hus att förfalla till ett skick som inte är renoveringsbart (vet av egen erfarenhet)

Hur som helst, det här är ingen affär som tagit en förmiddag att genomföra, den har gett både säljare och köpare tid att reflektera och (om man så ville) tagit hjälp av omgivningen att förstå detaljer.

Självklart borde affären ogiltigförklaras om Esbjörn är dement eller på annat sätt oförmögen att genomföra affärer. Men han verkar ändå komma ihåg precis allt, utom just kontraktsskrivandet, vilket i mina ögon är lite märkligt. Han har en stark åsikt om att inte blanda in mäklare, för de ska ha en andel av pengarna, så pengars värde förstår han också.

Faktum kvarstår, han verkar ha ångrat sig dagen efter (varför kan man bara spekulera om). Han lyckas inte betala tillbaka handpenningen (inte för att det i sig skulle ha ogiltigförklarat affären i sig, bara krånglat till det ytterligare), han lyckas inte heller få kontakt med Ebba (borde inte vara några som helst problem att om inte annat ringa hennes stab och hota med att gå till pressen om man inte får prata med henne). Han dyker inte ens upp och bestrider när fastigheten ska överlämnas. Där och då hade han ju en chans att ställa saker och ting tillrätta.

Han lyckas dock kontakta pressen, han lyckas ge intervjuer (och där borde pressetiken kicka in om han uppfattas som dement, kan man tycka, men journalisterna verkar tycka att han kan föra sin egen talan).

Det är något skumt i den här affären. Ebba borde naturligtvis sett till att hela affären var vattentät, både juridiskt och moralisk, för då hade det inte varit ett löjligt drev. Men att som säljare oja sig över att man får elaka juridiska hotbrev, när man lagt beslag på 390 000 utan att leverera det man utlovat, det är patetiskt. Ännu mer patetiskt är det att gå till pressen med sin historia, istället för att sköta den affärsmässigt, via ombud eller liknande.

Vad hade du gjort om någon blåst dig på motsvarande summa? Suttit still i båten och accepterat förlusten?
Mycket välskrivet och korrekt.Jag blir beklämd när jag läser vissa inlägg. Antagligen har dessa aldrig köpt eller sålt en fastighet och inser inte vilka formkrav som omger en sådan affär. En gård var förr både försörjning och pensionsförsäkring och därför är handel med fast egendom eljest än övrig handel sedan hundratals år.

Beträffande taxeringsvärde är det inte fastighetens värde utan en andel av ett förväntat marknadsvärde baserat på vad dina grannar har lyckats få vid en försäljning. Det finns visserligen frågor i fastighetstaxeringen om du bytt kök och tak men inga om du struntat i att måla ytterpanelen som behöver bytas omgående för att inte stommen ska ruttna.

Ser man till själva tillvägagångssättet är det snarligt min senaste bostadsaffär. Man tar kontakt med säljare, som i mitt fall inte heller ville anlita mäklare. Det bollas med skambud åt båda håll till dess man är överens om en summa. Man anlitar en besiktningsman som eventuellt hittar några fel. Man ordnar köpehandling, i mitt och Ebbas fall var det köparen som stod för det, skriver så småningom på sedan man kommit överens om tillträde, betalar till fullo eller i omgångar, får nycklarna och flyttar in.

Det saknas dock en hel del information som skulle ge klarhet. Vi vet att det gick fem dagar mellan kontakt och kontraktsskrivande. Var man överens om priset vid första tillfället? Eller kom man överens om att vänta till efter värdering? Blev fastigheten besiktad före eller efter kontraktsskrivandet? Fem dagar låter lite om man ska hinna med både värdering och besiktning. Det kan också vara intressant om Ebba tagit lån på fastigheten då banken lär inte nöja sig med vilka värderingsmän som helst. Sist men inte minst skulle det vara intressant att få reda på varför Esbjörn har ångrat sig. Vill han ha mer betalt eller är det någon annan som vill åt fastigheten?
2020-10-12, 21:57
Medlem
Gusselbys avatar
Nu när så pass många vet var det här ligger så verkar det inte ens säkert för henne att bo där.

Gissar att hon och andra som behöver skydd av Säpo inte gärna skyltar med var de bor, det går antagligen att göra undantag för sådana att man ska vara skriven där man mestadels bor. Eller?
2020-10-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Släktgård 😂
Tomten!
2020-10-12, 21:58
Medlem
vittne-xs avatar
Tror jag har fått kläm på detta mysko upplägg med en nedrisad sommarstuga i Marielund.

I Juli 2007 ärver Matz B*lin kåken, då jobbar han inom Interflora i Stockholm och har skrivit en bok om växtligheten i Björns trädgård på Södermalm (stort asgarv här). Av någon anledning vill han inte stå som ägare till kåken utan skriver över detta på Esbjörn, med ett idag påstått förbehåll att huset inte får säljas vidare utan släktens godkännande. Här luktar det direkt skatteplanering och av vad som framkommit i pressen var planen då, att om Esbjörn hade avlidigt, hade då huset gått till närmaste arvinge som är Matz, alltså långtidsparkerade Matz även fastigheten i Esbjörns namn för att slippa extra skatt.

Ser vi nu till verkligheten så har visst ingen varit där på runt 20 år, om nu inte grannarna intill också ljuger lika friskt. Av någon anledning står det dessutom 10 skrotbilar på tomten. Sen har familjen Bolin också hållit sig undan en av 2 inventeringar som gjordes senast 2009 ang kulturklassning av området. Här borde då byggnadsnämnden ha reagerat på förfallet tidigt iom klassning 1 redan runt 2009, men inget gjordes ?. Dessutom är historiken på skrotbilarna att hälften ställdes av på 80 talet och de andra under 90-talet, huset har varit i släkten i 100 år, det pekar på att Matz helt enkelt hade en "hobby" på bilar där då tomten fick fungera som långtidsparkering.

Hade det nu funnits ett registrerat dokument om villkorad gåva, hade risken nog varit stor att Skattemyndigheten kunnat se detta och då ev sköntaxerat Matz retroaktivt, dom kan gå tillbaka c:a 10 år så det kan bli en duktig summa. Kollar man nu på Matz så ser man dels att han äger en strandfastighet på Borgholm på över 25.000m2, granne med kungligheterna, och har 9 bilar skrivna på sig. Han måste dessutom vara områdets bästa bilmeck för han gör 1 till 2 safariresor till Afrika per år, dit han åker med kompisar för att skjuta lite vilt, varje resa ligger mellan 65-85.000:- där då transport av det skjutna viltet tillkommer, han har gett bra betyg till en dansk firma som just fraktar hem skjutna djur.

När nu Ebba klivit in på denna minerade mark har hon nämnt att hon och Esbjörn rensade lite sly och att hon sen skulle frakta bort "skrotbilarna", här måste då Matz i Borgholm fått hjärtslag eftersom detta är hans svarta inkomster, att sälja uppfixade gamla klassiker, om de inte rostat bort helt, sen är frågan hur mycket markföroreningar som parkeringen orsakat-då sjön intill har högsta skydd som driksvatten (!). Så han inleder en räddningsaktion för sina bilar genom att påstå att Esbjörn blivit lurad ( han får ju ändå ärva kåken om Esbjörn dör). Vi har nu sett att kåken i princip är bortom all räddning, bara markvärdet är kvar.

Nu har vi en story från Expressen som stank från dag-1, där sen AB bekräftade stanken idag, men vi har bara sett delar av detta. Frågan är hur mycket skit till som flyter upp. Det enda positiva är att Matz skjutit sig själv i foten med denna teater, som sen gått ut över Esbjörn som förmodligen redan är ett nervvrak nu av all uppståndelse. Förmodar att Esbjörn tröttnade på släktens behandling av honom, han var ju inte ens vid sommarstugan utan intill på kursgården för det mesta, och var dum nog att ta in en värdering på fastigheten, eftersom den låg i ghettozonen av Livets ord startade han omedvetet en kalifornisk skogsbrand i Uppland från den dagen som han ville kolla värdet.
Kaffe med Ebba lär bli en ny slogan...

Och Ebba:s vänner talar för sig själv. Att Expressen inte kollat upp är snarare att dom haft full anledning att svärta ner Ebba, då hon nu utgör ett visst politiskt hot, inför ett ev omval, då är alla medel tillåtna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Det roligaste scenariot just nu vore ju att affären går igenom, men att hon har bara köpt Esbjörns andel.

Skulle vara för jävla kul.
Samtdigt om Esbjörn kan backa pga ålder och senilitet så hur kan ett muntligt avtal utan att vara inskrivet i fastighetsregistret gälla alls? Han kan ju ha gjort det i samband med ålder och senilitet.

Vore jag Ebba så skulle jag kräva tillbaka handpenningen , kanske även kostnader som värderingar och anticimex.
Sen låta mannens släktingar ta hand om sin "släktgård".
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Det bästa hade i alla fall varit om Esbjörn hade haft sina släktingar med sig i det här. Det är ju en fastighet som varit i släktens ägo i över 100 år! Man ska inte ta direkt kontakt med äldre människor och försöka övertala dom att sälja sina hus, det brukar bli problem med det!

Vilken planet bor du på? Jag kan rekommendera alla här inne att bli lite mer modiga i sina husdrömmar och faktiskt fråga runt i områden där man är intresserad av att bo om någon är intresserad av att sälja inom kort.

Många äldre vill inte att deras privata sfär skall visas upp för "alla" utan säljer hellre oannonserat, även om det ofta innebär något lägre försäljningspris.
2020-10-12, 21:59
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag är inte politiker. Jag kan gå ut på gatan och dra ner brallorna och göra helikoptern utan att det får större konsekvenser.
Hon är partiledare. Hon kan inte anlita en advokat för att skriva hotbrev för att driva igenom ett sommarstugeköp. Då hamnar det på förstasidorna i Expressen. Det borde hon ha räknat ut med kussimurran.
Ebba skulle inte kunna göra helikoptern, även om hon inte var politiker.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-10-12 kl. 22:08.
2020-10-12, 21:59
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Det finns också en bild från 1982 på hela huset i denna tråd. Jag tror att huset har potential att bli bra om det inte hänt för mycket sedan dess. Men det viktiga för priset tror jag är tomten och läget. Sjöläge nära Uppsala och Stockholm, hur många sådana tomter finns det nu till salu?

Vad gäller huset är det inte ovanligt att träverandor ruttnar bort, de är utsatt för väder och vind. Det viktiga är husets tak. Är det hyfsat OK håller huset länge. Men är taket kasst rasar huset på några år. Men det behöver säkert ses till och pannor bytas.

Om träverandan ruttnat bort, är det nog ett tydligt tecken på att även insidan har drabbats på ena eller annat sätt, även om taket är helt. Gamla hus är inte direkt täta och med hjälp av diverse skadedjur, årstider, väder och vind äts de upp rätt fort. Frågan är vilket skick det var i, innan det övergavs och hur länge det har stått oanvänt.

Sjölägestomter vore dock trevligt att ha, men frågan är om det inte är billigare att slå ner det där huset och bygga upp ett nytt och fräscht dito? Hon lär ju ha pengar till det, eller möjlighet att låna några miljoner till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in