Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Ingenting bevisar att bogrampen var öppen.
Jag måste klargöra om inte det framgått att jag inte tror Anders Björkmans konspirationsteori om bogvisiret stämmer. Den är för otrolig, har för många inblandade, har liten vinst i förhållande till besväret. Det vanliga vid spekulativa teorier.
Men ingen har sett bogrampen öppen och det finns inga heltäckande tekniska bevis på att den varit öppen under sjunkförloppet. Den kan ha öppnats efteråt och simulerats ett haveri. Men det är högst teoretiskt.
Men framförallt finns det inga bevis på att rampen öppnats innan Den stora överhalningen. Rampen kan ha dragits upp av bogvisiret i samband med det.
Jag måste också klargöra att den officiella förklaringen till Estonias haveri mycket väl kan stämma. Det är väl mycket troligt att du har rätt. Men jag uppfattar inte alls att det är då säkert du tror, givet nu det stora hålet i fartyget.
Jag har kanske tjatat lite om vad som orsakade och hände vid Den stora överhalningen, men det är förstås essentiellt. Din uppfattning stöd på de olika rapporterna är att ett hål i fartyget inte kan orsaka en så stor slagsida. Med ett sådant kan vara 25% slagsida uppkomma. Jag undrar fortfarande om det verkligen stämmer.
Vad orsakar Den stora överhalningen? Det är frågan vilken förklaring som än är riktig.
I HSVA: s rapport går de igenom vad som kan ha hänt noga. En stor förklaring till Den stora överhalningen är enligt detta den kraftiga babordsgir fartyget gör, vilket finns beskrivet i kapitel 2. Den resulterar i att centrifugalkraften får fartyget att temporärt luta över betydligt åt styrbord.
Nu förklarar rapporten den extra kraftiga slagsidan fartyget får med att vattnet på bildäck ökar instabiliteten. Fartyget får kraftig temporär slagsida. Här skulle Björkmans scenario som han menar är det enda som kan inträffa kunnat inträffa och fartyget kapsejsat helt.
Den stora överhalningen skulle alltså kunna inträffa på detta vis, och det är rapportens utgångspunkt. Men är det verkligen så att en läcka i fartyget även under dessa omständigheter oavsett vad inte skulle kunna orsaka en temporär slagsida på mer än 25 grader? Det låter väldigt kontraintuitivt. Är det inte så att denna maximala slagsida inte är beräknad med detta i åtanke?
Om fartyget redan i hamn har slagsida styrbord, om det redan finns vatten på bildäck, om styrbords stabilisatorfena inte fungerar, om fartyget får en stor styrbordsläcka, om lasten då börjar flytta på sig, och om fartyget girar kraftigt babord, borde inte då slagsidan kunna bli betydlig?
Bevis för att rampen varit helt öppen kan tolkas olika. Min uppfattning är att om
a) bogvisiret faller av under gång och
b) rampens hydraulik är söndersliten,
då finns inget annat alternativ. (a) och (b) är fakta.
En annan fråga är när och hur länge rampen varit helt öppen. Där har vi stor osäkerhet. Vad som dock också får sägas vara helt fastställt är att vi kan få in oerhörda mängder på kort tid. -
- HSVAs beräkningar visar på > 2000 ton på någon minut! (
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, se Fig. 28,32)
- SSPAs modellförsök gav resultatet 1500-1800 ton/minut med öppen ramp och aktuella vågor (
http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf, s32)
Så inflöde av vatten på bildäck med öppen ramp är inte begränsande på något sätt, snarare tvärtom. Däremot är inflödet vid rampen nästan stängd inte tillräckligt för att ge det snabba förloppet. Vi pratar då fortfarande stora mängder om man tittar på det, 1-2 m^3/s eller så, med då tar det 15-30 minuter att fylla bildäck med 2000 ton vatten.
Om man i stället som du spekulerar vill tänka sig en ”första överhalning” pga vatten från hålet i sidan, då har vi samma problem nu som tidigare: hur får du in 1000-tals ton vatten på däck 0 och 1 med fri vätskeyta (förutsättningen för instabilitet) utan att någon på däck 1 ser några mängder vatten att tala om och hälften av de överlevande ser vatten rinna ut från bildäck en våning upp?
Det går inte ihop.