2020-10-12, 21:33
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vet inte det. Kanske är är han felciterad men citatet ovan talar ju om vatten som rinner ut från bildäck. Vad har det med de överlevandes hytter på däck 1 att göra?

Däremot konstaterar HSVA i sin rapport att de överlevandes hytter ligger på platser på däck 1 dit vatten kan rinna från bildäck 2 via trapphuset, dvs på styrbordsidan ganska nära trapphuset. Omvänt så har överlevande från andra delar av däck 1 inte sett vatten på däck 1, bara i trapphuset vid däck 2.
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.36-37
Nej nu hittar du på. Du tolkar det så, alltså att vatten rinner ut från däck. Men om du tänker efter lite så blir inte slutsatsen så. Säger inte mer än så, så du får tänka efter lite.
Citera
2020-10-12, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Min poäng var egentligen att det är osannolikt att Dplay-teamet har hittat mer än ett hål. Om du har det, och sedan släpper information om det senare så ökar inte trovärdigheten, tvärtom. De flesta sansade inser att chansen att Estonia skall ha haft inte bara ett, utan två eller tre hål i skrovet är löjligt liten. Även om man bortser från att bogvisiret också hittats 1500 m från vraket.

Jag kritiserar inte Dplay för att de vill tjäna pengar på sin expedition. Men det är nyttig att ha det i åtanke när man värderar det de visar, och, ännu viktigare, det som de inte visar. Ett antal här inne antar helt glatt att JAICs 35 medlemmar från tre länder medvetet ljugit för att dölja sanningen, trots att ingen av dem tjänar en krona på det.
JAIC medlemmar hade alla motiv att dölja sanningen
Sverige: ansvarig för hemliga vapentransporter, Carl Bildts inblandning från dag 1. Vårat dispensverk.
Finland: deras sjöfartsmyndighet som utfärdade felaktiga certifikat till Estonia. Usel insats från deras sjöräddning initialt,den person som hade befogenhet att ge order arbetade bara kontorstid,han måste väckas och åka till jobbet.
Estland: halvt värdelöst manskap, de sket i säkerhet och underhåll, auktoritär sovjetisk ledarstil,tidschema viktigare än säkerhet. Tillät vår säkerhetstjänst att ta ombord militär,fd sovjetisk last
Listan kan fortsätta i oändlighet. Pinsamt för alla 3 länderna. Mest pinsamt för sverige dock i min mening. Enklast att glömma skiten trodde dom.
Det som göms i snö kommer upp i tö.
Citera
2020-10-12, 21:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ingenting bevisar att bogrampen var öppen.

Jag måste klargöra om inte det framgått att jag inte tror Anders Björkmans konspirationsteori om bogvisiret stämmer. Den är för otrolig, har för många inblandade, har liten vinst i förhållande till besväret. Det vanliga vid spekulativa teorier.

Men ingen har sett bogrampen öppen och det finns inga heltäckande tekniska bevis på att den varit öppen under sjunkförloppet. Den kan ha öppnats efteråt och simulerats ett haveri. Men det är högst teoretiskt.

Men framförallt finns det inga bevis på att rampen öppnats innan Den stora överhalningen. Rampen kan ha dragits upp av bogvisiret i samband med det.

Jag måste också klargöra att den officiella förklaringen till Estonias haveri mycket väl kan stämma. Det är väl mycket troligt att du har rätt. Men jag uppfattar inte alls att det är då säkert du tror, givet nu det stora hålet i fartyget.

Jag har kanske tjatat lite om vad som orsakade och hände vid Den stora överhalningen, men det är förstås essentiellt. Din uppfattning stöd på de olika rapporterna är att ett hål i fartyget inte kan orsaka en så stor slagsida. Med ett sådant kan vara 25% slagsida uppkomma. Jag undrar fortfarande om det verkligen stämmer.

Vad orsakar Den stora överhalningen? Det är frågan vilken förklaring som än är riktig.

I HSVA: s rapport går de igenom vad som kan ha hänt noga. En stor förklaring till Den stora överhalningen är enligt detta den kraftiga babordsgir fartyget gör, vilket finns beskrivet i kapitel 2. Den resulterar i att centrifugalkraften får fartyget att temporärt luta över betydligt åt styrbord.

Nu förklarar rapporten den extra kraftiga slagsidan fartyget får med att vattnet på bildäck ökar instabiliteten. Fartyget får kraftig temporär slagsida. Här skulle Björkmans scenario som han menar är det enda som kan inträffa kunnat inträffa och fartyget kapsejsat helt.

Den stora överhalningen skulle alltså kunna inträffa på detta vis, och det är rapportens utgångspunkt. Men är det verkligen så att en läcka i fartyget även under dessa omständigheter oavsett vad inte skulle kunna orsaka en temporär slagsida på mer än 25 grader? Det låter väldigt kontraintuitivt. Är det inte så att denna maximala slagsida inte är beräknad med detta i åtanke?

Om fartyget redan i hamn har slagsida styrbord, om det redan finns vatten på bildäck, om styrbords stabilisatorfena inte fungerar, om fartyget får en stor styrbordsläcka, om lasten då börjar flytta på sig, och om fartyget girar kraftigt babord, borde inte då slagsidan kunna bli betydlig?
Bevis för att rampen varit helt öppen kan tolkas olika. Min uppfattning är att om
a) bogvisiret faller av under gång och
b) rampens hydraulik är söndersliten,
då finns inget annat alternativ. (a) och (b) är fakta.

En annan fråga är när och hur länge rampen varit helt öppen. Där har vi stor osäkerhet. Vad som dock också får sägas vara helt fastställt är att vi kan få in oerhörda mängder på kort tid. -
- HSVAs beräkningar visar på > 2000 ton på någon minut! (http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, se Fig. 28,32)
- SSPAs modellförsök gav resultatet 1500-1800 ton/minut med öppen ramp och aktuella vågor (http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf, s32)
Så inflöde av vatten på bildäck med öppen ramp är inte begränsande på något sätt, snarare tvärtom. Däremot är inflödet vid rampen nästan stängd inte tillräckligt för att ge det snabba förloppet. Vi pratar då fortfarande stora mängder om man tittar på det, 1-2 m^3/s eller så, med då tar det 15-30 minuter att fylla bildäck med 2000 ton vatten.

Om man i stället som du spekulerar vill tänka sig en ”första överhalning” pga vatten från hålet i sidan, då har vi samma problem nu som tidigare: hur får du in 1000-tals ton vatten på däck 0 och 1 med fri vätskeyta (förutsättningen för instabilitet) utan att någon på däck 1 ser några mängder vatten att tala om och hälften av de överlevande ser vatten rinna ut från bildäck en våning upp?

Det går inte ihop.
Citera
2020-10-12, 21:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Var det inte någon i D-play dokumentären som berättade att bilar och stora lastbilar surrades inte fast på något sätt trots att man visste att det skulle vara väldigt hårt väder.
Om fartyget får slagsida av någon anledning så kan bilarna röra sig och flyttas till ena sidan och då är ju katastrofen ett faktum.

Jag har inte läst i den här tråden tidigare och vet inte om detta redan diskuterats.
Bildäcket var fullt lastat så bilarna kunde inte röra sig särskilt mycket. JAIC uppskattade effekten till att minska den nödvändiga mängden vatten på bildäck med 10% från 2000 ton. Således kan vi uppskatta effekten av lastförskjutning till ~200 ton vatten på bildäck.
Citera
2020-10-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
Du tror inte de blev nyfikna av
1. Gravfriden
2. Förbud av bärga kropparna
3. Varför så viktigt o hälla cement över
4. Tidigare millitära aktiviteter
5. Skador på bogvisiret

Finns säker än mer anledningar ja inte ens kan gissa mig till. Men detta e känt o skulle få mig nyfiken o dyka där om ja haft möjlighet

Alla saker du nämner är intressanta och relevanta omständigheter.
Men det förklarar inte varför en tidigare i princip okänd journalist bestämmer sig för att anordna en dykning sommaren 2019.
Jag funderar därför på om man inte haft bättre uppgifter att gå på än det som redovisas i dokumentären. Och i förlängningen blir det intressant att fråga sig var uppgifterna i så fall kommer ifrån.
Senast redigerad av shigeru.mizuki 2020-10-12 kl. 21:55.
Citera
2020-10-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Teori:
Kanske planterade de en bomb och meningen var att förstöra materialet. Mest för att markera. Men hela grejen gick fel. Bomben gjorde hål på skrovet, bogvisiret rök pga hålet och färjan sjunk. Båda parter försöker förklara det hela med en olycka för ingen hade rent mjöl i påsen.

Ryssarna kan inte stå för att de sänkt en färja. Svenskarna inser att deras smuggling orsakat olyckan?
Jag håller för troligt att ryssarna sänkte båten med avsikt. Sovjetunionen var under upplösning och de var sårbara för en attack, även om deras kärnvapenarsenal troligtvis gjorde att ingen ville attackera dem militärt. Det var väl inte i deras intresse att göra offentligt vad de gjort. I synnerhet som smugglarna (Bildr m fl) till vilket pris som helst ville få det att framstå som en olycka för att rädda sitt eget skinn. De hade markerat mot dem som det skulle markeras mot. Alla inblandade visste vad som hänt. Samtidigt slapp ryssarma politiska efterverkningar. Ryssarna är helt hänsynslösa i krigssituationer, både mot egna soldater och fienden. Jag vill minnas att det visat sig att taktiska kärnvapen som artilleri vid armens framryckning var mer eller mindre standardförfarande i kalla krigets sovjetiska krigshandbok.
Senast redigerad av PeterXY 2020-10-12 kl. 21:56. Anledning: Felstavning
Citera
2020-10-12, 21:54
Medlem
Citat:
Teori:
Kanske planterade de en bomb och meningen var att förstöra materialet. Mest för att markera. Men hela grejen gick fel. Bomben gjorde hål på skrovet, bogvisiret rök pga hålet och färjan sjunk. Båda parter försöker förklara det hela med en olycka för ingen hade rent mjöl i påsen.

Ryssarna kan inte stå för att de sänkt en färja. Svenskarna inser att deras smuggling orsakat olyckan?

Tja varför inte.
Har det inte pratats i tråden om att sprinklersystemet var igång på bildäck. Har för mig att någon i besättningen sagt detta.
Citera
2020-10-12, 21:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Jag får fråga, ansåg du det sannolikt överhuvudtaget att det hål Dplay-teamet upptäckt fanns fram till och med 27:e oktober?

Och om vi leker med tanken, om hålet blir bevisat att det inte uppstått på botten, och dessa olika experter som varit verksamma inom sin profession hela livet och i just såna här frågor har rätt i sina utlåtanden. Ansåg du det sannolikt?

Hur ställer du dig till att hålet pratats om i åtminstone 23 år?

JAIC-teamet behövde nog inte dölja så mycket, de gjorde vad de kunde med det material de fick tillgängligt och inom den spelplan de fick verka på.
- Jag hade bedömt det som osannolikt att det skulle finnas ett hål på styrbordssidan öht.
- Jag hade bedömt det som ännu mera osannolikt att det skulle funnits ett hål ovan vattenlinjen innan förlisningen, helt enkelt för att det är svårt att se hur Estonia skulle fått ett hål ovan vattenlinjen på öppet vatten utan något känt fartyg i närheten och utan att bryggan sett något på radar.
- Med den information vi har nu bedömer jag det som mest sannolikt att hålet uppstått på botten.

Men vi behöver förhoppningsvis inte sitta här och gissa i 26 år till. Om Esterna ändrar sin lag och gör en ny utredning med nya dykningar kan det knappast vara ett problem att reda ut om hålet/sprickan åstadkommits av ett annat fartyg, botten, eller helt enkelt dragbelastning i skrovet (min personliga hypotes). Jag är övertygad om att Dplay-teamet vet hur det ligger till också. Mindre övertygad om att de berättat det för oss.

Vilken expert är det som har rätt om vad? Vem har föreslagit att Estonia har ett hål midskepps ovan vattenlinjen som ser ut att åstadkommits utifrån? Den experten har jag missat.
Citera
2020-10-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shigeru.mizuki
Men det förklarar inte varför en tidigare i princip okänd journalist bestämmer sig för att anordna en dykning sommaren 2019.
Jag funderar därför på om man inte haft bättre uppgifter att gå på än det som redovisas i dokumentären. Och i förlängningen blir det intressant att fråga sig var uppgifterna i så fall kommer ifrån.

Tja en som vågade chansa. Har kontakter. Har ev en hel del cash. Man behöver inte heta Lamotte eller Porseryd
Citera
2020-10-12, 22:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej nu hittar du på. Du tolkar det så, alltså att vatten rinner ut från däck. Men om du tänker efter lite så blir inte slutsatsen så. Säger inte mer än så, så du får tänka efter lite.
Hittar jag på? Så här står det ordagrant i AB-artikeln som det referades till:

”Flera vittnen har berättat att de, när de passerade däck 2 på väg uppåt i trappan, observerade kallt vatten som strömmade nedför skottet och ut på durken. Ett vittne såg vatten spruta ut från springor kring de stängda dörrarna som ledde till bildäck. Han uppskattade vattendjupet på durken till en decimeter”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9Ovo8E/experten-om-estonia-halet-i-skrovet-forsta-skadan

Det var ett mycket märkligt citat att stötta en slutsats om vatten på däck 1 med, eller hur?

Läs först, gnäll sedan nästa gång.
Citera
2020-10-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
Tja en som vågade chansa. Har kontakter. Har ev en hel del cash. Man behöver inte heta Lamotte eller Porseryd

Visst finns möjligheten att det var en chansning som gick hem.
Men jag är inte övertygad.
Citera
2020-10-12, 22:29
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shigeru.mizuki
Det kan inte vara så enkelt att han höll på att göra en dokumentär om Estonia och insåg att det skulle bli en mycket intressantare och mer uppmärksammad dokumentär om han även passade på att filma vraket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in