2020-10-12, 20:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ja nog vill dom tjäna pengar så jag håller med dig i den frågan. Hade dom verkligen velat sprida ljus så hade allt kommit fram. Men tror dom håller på en del saker dom filmat till senare. Kanske för att se vad myndigheter gör o säger?
Min poäng var egentligen att det är osannolikt att Dplay-teamet har hittat mer än ett hål. Om du har det, och sedan släpper information om det senare så ökar inte trovärdigheten, tvärtom. De flesta sansade inser att chansen att Estonia skall ha haft inte bara ett, utan två eller tre hål i skrovet är löjligt liten. Även om man bortser från att bogvisiret också hittats 1500 m från vraket.

Jag kritiserar inte Dplay för att de vill tjäna pengar på sin expedition. Men det är nyttig att ha det i åtanke när man värderar det de visar, och, ännu viktigare, det som de inte visar. Ett antal här inne antar helt glatt att JAICs 35 medlemmar från tre länder medvetet ljugit för att dölja sanningen, trots att ingen av dem tjänar en krona på det.
Citera
2020-10-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Min poäng var egentligen att det är osannolikt att Dplay-teamet har hittat mer än ett hål. Om du har det, och sedan släpper information om det senare så ökar inte trovärdigheten, tvärtom. De flesta sansade inser att chansen att Estonia skall ha haft inte bara ett, utan två eller tre hål i skrovet är löjligt liten. Även om man bortser från att bogvisiret också hittats 1500 m från vraket.

Jag kritiserar inte Dplay för att de vill tjäna pengar på sin expedition. Men det är nyttig att ha det i åtanke när man värderar det de visar, och, ännu viktigare, det som de inte visar. Ett antal här inne antar helt glatt att JAICs 35 medlemmar från tre länder medvetet ljugit för att dölja sanningen, trots att ingen av dem tjänar en krona på det.

Jag får fråga, ansåg du det sannolikt överhuvudtaget att det hål Dplay-teamet upptäckt fanns fram till och med 27:e oktober?

Och om vi leker med tanken, om hålet blir bevisat att det inte uppstått på botten, och dessa olika experter som varit verksamma inom sin profession hela livet och i just såna här frågor har rätt i sina utlåtanden. Ansåg du det sannolikt?

Hur ställer du dig till att hålet pratats om i åtminstone 23 år?

JAIC-teamet behövde nog inte dölja så mycket, de gjorde vad de kunde med det material de fick tillgängligt och inom den spelplan de fick verka på.
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-10-12 kl. 21:07.
Citera
2020-10-12, 21:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9Ovo8E/experten-om-estonia-halet-i-skrovet-forsta-skadan

"Händelseförloppet hänger ihop som hand och handske, säger han.

”Flera vittnen har berättat att de, när de passerade däck 2 på väg uppåt i trappan, observerade kallt vatten som strömmade nedför skottet och ut på durken. Ett vittne såg vatten spruta ut från springor kring de stängda dörrarna som ledde till bildäck. Han uppskattade vattendjupet på durken till en decimeter.”

Så står det i haverikommissionens rapport.

– När man lokaliserar hytterna ser man att det är precis där som de nyupptäckta skadorna sitter. Just där. Sambandet med skadan och inströmmandet av vattnet är så starkt att man kan utesluta stenbumlingen på botten, säger Anders Ulfvarson"

Japp, professorn är smart, det får man ge han.
Jag vet inte det. Kanske är är han felciterad men citatet ovan talar ju om vatten som rinner ut från bildäck. Vad har det med de överlevandes hytter på däck 1 att göra?

Däremot konstaterar HSVA i sin rapport att de överlevandes hytter ligger på platser på däck 1 dit vatten kan rinna från bildäck 2 via trapphuset, dvs på styrbordsidan ganska nära trapphuset. Omvänt så har överlevande från andra delar av däck 1 inte sett vatten på däck 1, bara i trapphuset vid däck 2.
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.36-37
Citera
2020-10-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shigeru.mizuki
En sak som jag funderar på. Hur kommer det sig att en frilansjournalist anordnar en dykning vid Estonia 25 år efter förlisningen?
Vad hade de för uppgifter som fick dem att ge sig på detta kostsamma högriskprojekt?
Det får man inte svar på i dokumentären. Jag köper inte resonemanget om att man beslutat sig för att dyka eftersom "det borde finnas ett hål". Jag tror de haft säkrare uppgifter än så.

Nyregistrerad med första Inlägget OCH jag gratulerar --> BRA TÄNKT
spinner man vidare behövs det finnas en finansiär
går man på Banken typ

" Goddag Jag heter Bongo jag har ett projekt med lite båtar dykare + Bryta mot lagen
Hur mycket kan jag låna "

Jag med mina bankförbindelser bleve utkastad i varje fall ...
Har det svartdykts så sitter såvitt jag kan se de i dykardräkten hos Åklagaren svettas Snart
Sedan sitter finansiären på medverkan / främjande kanske ( får man läsa det finstilta ) man har
lånat till denna så Olagliga verksamhet --- inte säkert ---Klåparna låter det passera

Det kan vara så att det finns folk som är hederliga med ryggrad som tullaren som berättade om det skumma upplägget '
Ev sett de filmavsnitten som är försvunna a la Hirschfeldts arbetsmaterial. BRA TÄNKT
Citera
2020-10-12, 21:07
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Jag får fråga, ansåg du det sannolikt överhuvudtaget att det hål Dplay-teamet upptäckt fanns fram till och med 27:e oktober?

JAIC-teamet behövde nog inte dölja så mycket, de gjorde vad de kunde med det material de fick tillgängligt och inom den spelplan de fick verka på.
Vad som är sannolikt eller inte diskuteras inte i den här tråden primärt utan en konspirations teori där staten mörkar.
Är det sannolikt Dplay teamet ljuger? Eller att hålet uppstod när skrovet träffade botten eller med tiden eller att de skar ut hålet själva osv.
Senast redigerad av Tarstan 2020-10-12 kl. 21:09.
Citera
2020-10-12, 21:09
Medlem
Citat:
En sak som jag funderar på. Hur kommer det sig att en frilansjournalist anordnar en dykning vid Estonia 25 år efter förlisningen?
Vad hade de för uppgifter som fick dem att ge sig på detta kostsamma högriskprojekt?
Det får man inte svar på i dokumentären. Jag köper inte resonemanget om att man beslutat sig för att dyka eftersom "det borde finnas ett hål". Jag tror de haft säkrare uppgifter än så.

Mycket bra inlägg, hålet har ryktats om i 23 år, troligen har någon själv undersökt det och konstaterat det redan och hjälpt till lite. Hur sedan kontakter o förmedling spridits så det hamnat hos journalisten till slut vet jag inte.
Citera
2020-10-12, 21:11
Medlem
Sedan då med professorn
Om jag fattar det rätt han menar ---Rinner vattnet in i hålet rinner fram mot fören ..Blir stora laster
visiret åt fanders
Mer vatten in framifrån --- Kan man Undra varför fartyget går ner med rumpan först ?
Nosen upp i skyn
Kanske finns vettiga förklaringar.
Citera
2020-10-12, 21:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Eftersom de delar där hålet befinner sig är bortklippta ur den relevanta dokumenteringen så kom dom fram till den slutsatsen. Om granskarna hade varit mer noggranna så hade de naturligtvis begärt att få tillgång till de bortklippta videoinslagen med.

Vad gäller din konspirationsteori ang, dokumentärfilmarnas release så är det väl självklart att inte spoilera fyndet i förväg. I synnerhet inte till de som vill sopa detta under mattan. Presentationen lyckades fånga uppmärksamhet hos bla, allmänheten och ledande krafter i Estland att undersöka detta vidare. Så där lyckades dom galant.

Det blir ganska meningslöst att spekulera i vad SSPA-konsortiet skulle kunnat sett på film som du spekulerar i är bortklippt. Även om din teori stämmer så är det inget de, du eller jag kan påverka. Vad SSPA-konsortiet gjorde var att intervjua dykarna som faktiskt var där och de sade att de inte sett något hål i skrovet 1994. Vad gäller det ”nya” hålet så talar allt för att det var omöjligt att upptäcka 1994 om det fanns där då.

Ingen konspirationsteori om filmarna, utan precis som du skriver. Varken mer eller mindre. Pengar först, allmänintresse senare. Om man däremot ville förhindra att någon döljer något så är det mindre bra att vänta. De onda krafter som du m.fl. ser i skuggorna har ju haft ett år på sig att återvända till vraket sedan Dplay-teamet upptäcktes där för ett år sedan.
Citera
2020-10-12, 21:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det finns ju på film det hålet, den övre kanten. Eller menar du att det var ett rockwater hål?
Ingen vet vad Rabe och Bemis hittade. De har inte varit så transparenta om man säger så. Fokus låg på att vissa att sprängning hade förekommit. Men det framgår klart av hennes tv-dokumentär att ”hennes” hål inte sitter i styrbordssidan. Av dykarnas bubblor framgår att det sitter i ett vertikalt orienterat område av skrovet, vilket bör vara botten med tanke på att Estonia då låg med 120 grader slagsida.
Citera
2020-10-12, 21:24
Medlem
Leipreachans avatar
Jag tror på en självmordsbombare av någon anledning. Jävligt korkad teori dock.
Citera
2020-10-12, 21:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det blir ganska meningslöst att spekulera i vad SSPA-konsortiet skulle kunnat sett på film som du spekulerar i är bortklippt. Även om din teori stämmer så är det inget de, du eller jag kan påverka. Vad SSPA-konsortiet gjorde var att intervjua dykarna som faktiskt var där och de sade att de inte sett något hål i skrovet 1994. Vad gäller det ”nya” hålet så talar allt för att det var omöjligt att upptäcka 1994 om det fanns där då.

Ingen konspirationsteori om filmarna, utan precis som du skriver. Varken mer eller mindre. Pengar först, allmänintresse senare. Om man däremot ville förhindra att någon döljer något så är det mindre bra att vänta. De onda krafter som du m.fl. ser i skuggorna har ju haft ett år på sig att återvända till vraket sedan Dplay-teamet upptäcktes där för ett år sedan.
Ja SSPAs slutsats är ganska meningslös.
Citera
2020-10-12, 21:30
Medlem
Citat:

Du tror inte de blev nyfikna av
1. Gravfriden
2. Förbud av bärga kropparna
3. Varför så viktigt o hälla cement över
4. Tidigare millitära aktiviteter
5. Skador på bogvisiret

Finns säker än mer anledningar ja inte ens kan gissa mig till. Men detta e känt o skulle få mig nyfiken o dyka där om ja haft möjlighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in