Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-12, 19:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Självklart tror jag inte att Susanne Törneman såg gärningsmannen. Tommy Lindström syftar på Kjell Ek, som han även skrev om i sin memoarbok "Mitt liv som snut" 1996. Där han dock var sur över att Kjell hade vikt ut sig i DN och AB dagen efter fantombilden, den 7 mars. Kolla bilderna av Kjell i DN och AB! Kjell är närmast en kopia av Törnemans grundskiss, utan kurdisk peruk. Näsan, de smala läpparna, ögonbrynen, ansiktsformen, allt! Ingen är i närheten. Fredin, släng dig i väggen. Kjell Ek är idag 68 år och bor fortfarande i Stockholm. Förhören med Susanne och Kjell blir intressanta att läsa. Att Kjell var lik Susannes grundskiss är odiskutabelt. Att han var på Alexandra när Susanne var där är också säkert. Var Kjell upphovet till Susannes minnesbild, även om han inte var i Smala gränd? Sanningen är tidens dotter, inte maktens, som Francis Bacon sa.

Hittade nu artikeln i DN och där hävdar ju Kjell Ek mycket riktigt att han inte var inne på Smala Gränd, men att han rörde sig runt Alexandra 1 timme efter mordet...
https://imgur.com/a/yCSiwzJ
Citera
2020-10-12, 19:58
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Så varför lät HH publicera den fantombilden tillsammans med fantombilden på den långe blonde mannen som figurerade i + åtta (8) uppslag från Gamla stan till Sveavägen under kartläggnings- övervaknings-skedet?

Att Holmér publicerade fantombilden den 6 mars 1986 och dränkte polisen i sjutusen mer eller mindre värdelösa tips berodde på att han gillade David Bagares gata som flyktväg. På David Bagares gata 12 låg PKK:s bokkafé. Som kvällstidningen GT skrev den 3 mars. Dagen efter förhöret med Yvonne Nieminen. Vars vittnesuppgifter Holmér också gillade. Av samma orsak.
Citera
2020-10-12, 20:02
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt mig uppstår slumpen i alla möjliga sammanhang. Där samma slump aldrig låter sig beräknas. Precis som i obestämbarhetsprincipen angående kvantfysik.

För mig är det uppenbart att observationerna ovan jord i PU är mer avgörande än de under jord.

Låter som ett litet ovetenskapligt tankesätt. Jag pratar om sannolikheter. Var/när är chansen störst att de ska bli observerande. Det är, förstås, där det finns flest människor och där de tidsmässigt är mest exponerade. Det borde rent sannolikhetsmässigt vara vid T centralen och resan upp mot Rådmansgatan. Det behöver förstås inte vara det...men
Citera
2020-10-12, 20:04
Medlem
Citat:
Att Holmér publicerade fantombilden den 6 mars 1986 och dränkte polisen i sjutusen mer eller mindre värdelösa tips berodde på att han gillade David Bagares gata som flyktväg. På David Bagares gata 12 låg PKK:s bokkafé. Som kvällstidningen GT skrev den 3 mars. Dagen efter förhöret med Yvonne Nieminen. Vars vittnesuppgifter Holmér också gillade. Av samma orsak.

Ja, det var säkert "gefundenes fressen" för HH att GM valde vägen förbi PKK's bokcafé, så varför förstöra den turkisk/kurdiska anknytningen med fantombild på en lång blond man som borde vara det minst kurdiska som finns?
Citera
2020-10-12, 20:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Utredning om OPs personliga förhållanden begärdes ut 200915. Alltså avsnittet TA.
Länk?

Jag går främst på Lena Anderssons och Lars Borgnäs uppgifter/resonemang här. Att möjligheten om en privat motivbild de facto inte alls är utredd. Att familjen och då Lisbeth Palme i synnerhet är och har varit en helig ko.

Olof Palmes sista steg: https://www.bokus.com/bok/9789155267964/olof-palmes-sista-steg-i-sallskap-med-en-mordare/
Citera
2020-10-12, 21:00
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ja, det var säkert "gefundenes fressen" för HH att GM valde vägen förbi PKK's bokcafé, så varför förstöra den turkisk/kurdiska anknytningen med fantombild på en lång blond man som borde vara det minst kurdiska som finns?

Att "Skuggan" (som publicerades tre veckor senare) verkligen skuggade Palme vid Sergels Torg var ett påhitt av vittnet Patricio Marquez Araya, vilket han senare medgav. Chilenaren Araya ville ha en motvikt till utlänningen på fantombilden, eller rättare sagt Kjell Ek med kurdisk peruk. Att andra än kurder hjälpte PKK att utföra mordet var Holmér inte främmande för. Förhören med Araya blir också intressanta att läsa. PKK var en bekväm "lösning" som kunde hanteras med utvisningar istället för rättegångar.
Citera
2020-10-12, 21:11
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Självklart tror jag inte att Susanne Törneman såg gärningsmannen. Tommy Lindström syftar på Kjell Ek, som han även skrev om i sin memoarbok "Mitt liv som snut" 1996. Där han dock var sur över att Kjell hade vikt ut sig i DN och AB dagen efter fantombilden, den 7 mars. Kolla bilderna av Kjell i DN och AB! Kjell är närmast en kopia av Törnemans grundskiss, utan kurdisk peruk. Näsan, de smala läpparna, ögonbrynen, ansiktsformen, allt! Ingen är i närheten. Fredin, släng dig i väggen. Kjell Ek är idag 68 år och bor fortfarande i Stockholm. Förhören med Susanne och Kjell blir intressanta att läsa. Att Kjell var lik Susannes grundskiss är odiskutabelt. Att han var på Alexandra när Susanne var där är också säkert. Var Kjell upphovet till Susannes minnesbild, även om han inte var i Smala gränd? Sanningen är tidens dotter, inte maktens, som Francis Bacon sa.

Var tjänstgjorde Ek?
Citera
2020-10-12, 21:12
Medlem
FurirRevaers avatar
De sista sidorna med utskrifter från nån bandupptagning är ju helt sanslöst svamligt! Samtalet hoppar fram och tillbaka utan att man fattar vad de pratar om långa stunder. Kan väl både ha att göra med hög ålder och för många snapsar... (alltså, inte min ålder och eventuella dryckesvanor en ordinär måndagskväll i oktober...) 🥳😉

Alla svartmarkerade stycken hjälper ju inte upp läsförståelsen heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Förhör med Gunnar Ekberg.

IB, Stay Behind mm

https://drive.google.com/file/d/1beAGJPyPVeosR3ORwDY-JcRCewXYAsJp/view?fbclid=IwAR1VJCJbPjGa8NyYNpSzyj7uFQPkyDpB_iAD HjJ7atWTV7SIa46WFOCd0tQ

Förhör med Gunnar Ekberg 20180409
Senast redigerad av FurirRevaer 2020-10-12 kl. 21:47.
Citera
2020-10-12, 21:18
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Ja, och det är inte långt borta. Ingen har kunnat visa någon ensamagerande som haft vilja, kapacitet och tillfälle.

CA: Möjligen avsikt, högst troligen kapacitet, går inte utesluta närvaro
SE: Möjligen avsikt, möjligen kapacitet, med största säkerhet vid/i närheten vid mordet/mordplatsen.
CP: Möjligen avsikt, klart möjlig kapacitet, möjlig närvaro

Mkt står och faller med avsikten. Det resoluta beslutet att OP ska bort.
För att parafrasera Andersson, mördaren var på platsen med ett vapen, alla andra går bort.

Att göra det kräver alltså en vilja utlöst av något och med högsta sannolikhet planering och uppbackning. Det är ett objektivt faktum att OP hade livvakter, men i vilken omfattning var inte klar för FGM.

Även om man hypotetiskt skulle säga att WT-observationerna var delvis ett skydd för statsministern, så hamnar man i FGM/P. En sådan uppställning skulle inte ske om det var en ensamagerande. Man skulle också varit tvungen att ha samma bevakning över tid, om man överhuvudtaget skulle veta om det. Alternativt skulle man ha haft kunskap om vem och hämtat in personen ifråga.

Huvudhypotesen

- Övervakningsobservationerna före mordet
- Den identifierbara gruppen från Gamla stan till Tunnelbanemannen c:a kl 23.20. Liksom förmågan att välja tillfälle i flykten, där OP är utan livvakt, och i viss mån även själva flykten från mordplatsen.
- Vissa polisiära missgrepp efter mordet. I synnerhet vägran att lämna ut förhörsprotokoll till vittne, publika och unika påhopp på enstaka nyckelvittnen, döljande av två övervakningsPM, oförmåga/ovilja att utkräva bild av civila polisers fordon och anrop, manipulation av LAC-klipp

Allt detta pekar på FGM/P med stöd från några tongivande enskilda resurser vid polisen i framförallt agerandet i PU efter mordet. Det senare ter sig helt osannolikt vid en ensamagerande GM.

Anstiftare kan fortfarande vara ett främmande intresse/ främmande makt. Det är en senare fråga.

Tillägg

Jag missade det försvunna tipset om att fyra personer som kommunicerade med WT genomförde mordet. Tipset finns omnämnt i protokollet 860307 utan detaljer.
Citera
2020-10-12, 21:19
Medlem
Citat:
Att "Skuggan" (som publicerades tre veckor senare) verkligen skuggade Palme vid Sergels Torg var ett påhitt av vittnet Patricio Marquez Araya, vilket han senare medgav. Chilenaren Araya ville ha en motvikt till utlänningen på fantombilden, eller rättare sagt Kjell Ek med kurdisk peruk. Att andra än kurder hjälpte PKK att utföra mordet var Holmér inte främmande för. Förhören med Araya blir också intressanta att läsa. PKK var en bekväm "lösning" som kunde hanteras med utvisningar istället för rättegångar.

Ja, den myten att det var ett påhitt debunkades av Granskningskommissionen, av alla möjliga. Det var så uppenbart felaktigt att inte ens de vågade sig på att stödja det desinformationsförsöket.

Jag har svarat på den invändningen tidigare. Se nedan.

Citat:
Jag delar inte din uppfattning att uppslaget D1336 SKUGGAN är en påhittad story snarare tvärtom att mycket talar för att både historien och teckningen är relevanta men neutraliserades av PU.

Du skrev och det är intressant utifrån hur PU hanterar vittnen som de upplever som hot.
När det gäller "den långe blonde" kanske han avfärdades för att chilenaren hittat på sin story om Skuggan?
Jag minns också att VG hade en kompis som var lång och blond och som granskades men där hittade man ingenting. Det är summariskt. Det är för lättvindigt. Skuggan handlar ju bara om en enda observation.
Granskningskommssionen har inte hittat detta i materialet att Patricios uppgifter skulle vara falska. Se nedan.

SOU1999:88 s. 253-254
Från PU:s sida har uppgivits att Patricio M:s uppgifter är falska och att anledningen till att han kontaktade polisen var att han ville neutralisera den bild som givits i medierna om att gärningsmannen kunde vara utländsk. Han hade därför lämnat ett signalement som stämde på en man med nordiskt utseende. Den bedömningen har också redovisats i GMP (se under nästa rubrik). Vi har inte kunnat klarlägga grunden för denna bedömning; den kan inte utläsas ur det registrerade utredningsmaterialet.
Från GMP augusti 1995
en person som skulle ha förföljt Olof Palme i Stockholm, dagen före mordet. (...)
Med Skuggan är förhållandena än mer bisarra. Han har aldrig existerat, utan är tillkommen genom en invandrares försorg för att balansera bilden på Mördaren, som hade utländska drag, medan Skuggan gavs mer nordisk karaktär.
Till detta skall läggas att ytterligare två vittnen har sett en lång blond man följa efter Olof Palme och som Säpo också har med i sitt PM A11544 och särskilt vill lyfta fram.
TORSDAG 27/2
(alla tre observationer i anslutning till att den ”LÅNGE BLONDE” mannen följer efter Olof Palme.)
Kl. 15.30, Fredsgatans norra sida utanför Rosenbad (M2812)
Kl. 17.00, PUB, rulltrappan (D2775)
Kl. 18.00 (strax före), Sergelarkaden (D1336) den som tecknats av som SKUGGAN

Säpo har också med den du beskriver som VG's kompis.
TORSDAG 20/2
Kl. 19.30-20.00 Restaurang Kristina Västerlånggatan 68. (260 m från LOP Bostad) (N 3093)
Källa: (FB) 1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme
Särskilt intressant är också hur de tre vittnena, inklusive tecknaren, beskriver klädseln på den man som följer efter och övervakar Olof Palme

I avsnittet för den 27/2 är det intressant att jämföra klädsel
TORSDAG 27/2
(alla tre observationer i anslutning till att den ”LÅNGE BLONDE” mannen följer efter Olof Palme.)
Kl. 15.30, Iklädd blå täckjacka, lite ljusare än marinblå stusslång. (N 2812)
Kl. 17.00, PUB, Mannen var iklädd en jacka i litet ljusare nyans, troligen blå. Den var troligen rak och gick ned något på låren. (D 2775)
Kl. 18.00 (strax före), Han var iklädd en rak jacka som gick ner något på låren och var ljusare än byxorna, blå jeans. Mannen bar på en bag. (D 1336)
Källa: (FB) 1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme
Min bedömning är att GMP tar sikte på att skydda den långe blonde mannens identitet.

Men som jag skrivit. Mitt inlägg handlade om den långe blonde mannens kompanjon tillika chef och inte om något om det du skrev.
Citera
2020-10-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Tillägg

Jag missade det försvunna tipset om att fyra personer som kommunicerade med WT genomförde mordet. Tipset finns omnämnt i protokollet 860307 utan detaljer.

Några frågor, en del enkla några kräver lite tankearbete

Varför "konstaterar" du FGM dvs flera gärningsmän?

Hur ser "din" plan för överfallet ut?

Vilka överväganden finns i din plan om
a) paret Palme's handlingsmöjligheter
b) polisens handlingsmöjligheter för motåtgärder
c) konspirationens handlingsmöjligheter i olika alternativ

Vilken rekognoscering, var och när, har gjorts i olika alternativ?

Vilka är avdelade för olika alternativ?

Vem beslutar vilket alternativ som skall vara "förstaalternativet"?

Och för att inte gå in i detaljer som faktiskt måste bedömas och fastställas i en "real life"-planering så kommer den mest omfattande delen

Hur skall urdragning/flykt ske vid ett lyckat överfall utan strid mot polis och vid ett överfall med strid mot polis?

Det jag har pinpointat är några basics vid planering av ett överfall.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-12 kl. 22:05.
Citera
2020-10-12, 21:39
Medlem
H24s avatar
Skulle vara schysst med en tabell över efterlysta skyttar. Vem som tillfrågas, vem som tillfrågar, källan till uppgiften, övrigt et cetera i vardera kolumn. Skulle kunna sätta ihop. Cenneth Neilberg, von Birchan, Klöversköld/Johan. Finns det fler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in