Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-22, 14:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://drive.google.com/file/d/1oLowXFjFH3Wrj9I9TM5AMsJvKRcb3SZ7/view

Daterad 871204.

Här framgår det att PG Näss gav order om utredning i september 1987. Direktiven var att försöka utröna om mordet kunde utförts av PKK.

Man kom fram till att man funnit tecken på att mordet med största sannolikhet utfördes i organiserad form under samverkan mellan flera personer.

Det man hittade talade varken för eller mot PKK.

Det här är alltså en annan utredning än den Säpo-PM hänvisar till. Alltså den som startades 860311. Och avslutades 890512.

Det gjordes alltså flera utredningar om övervakning av Säpo. Med tre olika datum.

Och precis som du påpekar så visste PU ganska tidigt att OP verkade vara övervakad.

Jerker Söderbloms utredning som han sedermera skulle bagatellisera.
Citera
2020-07-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, de har kontaktat så många biobesökare men undvek Björn Rosengren, som i en annan intervju sagt att han inte såg Mårten på Sveavägen efteråt men att han såg föräldrarna.

Men varför skulle OP se skärrad ut av ett samtal med Rosengren?
Citera
2020-07-22, 14:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Schaeffer hade koll på paret Palme med MP och IK. Läs hennes version. De följer sedan efter de fyra när de börjar gå söderut. Och går förbi dem framme vid Kammakargatan.

https://drive.google.com/file/d/1ZVfEyfSVCfINiZr_vHTb915AWaA4DhU7/view
Intressant, ett trovärdigt vittnesmål som säger emot. Tål att tänka på.
Citera
2020-07-22, 14:11
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
HH kunde hålla masken ganska bra och var kvicktänkt med rappa svar till MSM. Men när man ser alla program med Ölvebro, Helin och Almblad så är ju alla tre helt urusla lögnare. Det är så otroligt genomskinligt. Allt från kroppsspråk till darrande på rösten. Sen är ju frågan så klart varför som du nämner. De enda två logiska möjligheterna är hot eller att de är delaktiga i konspirationen från rättsväsendets sida så att säga.

Håller helt med. Men om alla ska vara delaktiga blir det rena Illuminati till slut. Det finns praktiskt möjliga mellanting som håller konspirationen i en rimlig storlek. Exempelvis att de känner till att övervakningen var en kuppförsvarsövning, men har fått tydliga direktiv om att den inte hade med mordet att göra och att de inte ska gå in på den offentligt.

De får sedan den otacksamma uppgiften att bortförklara den utåt, men är så dåliga på det att det blir bisarrt för insatta. De har heller inte pratat ihop sig ordentligt kring det, vilket förklarar de hoppande uppgifterna om knarkspaningen som både pågick och inte pågick. Journalister som exempelvis Borgnäs kan lätt avslöja sakfelen om man sätter sig in i det, exempelvis behandlingen av Ulla i Gamla Stans vittnesmål.

Även om det är jobbigt i intervjuerna med Borgnäs så föredrar även utredningen detta till vardags. De vill ju heller inte djupdyka i sina kollegor. Senare utredare har kanske börjat ana att den gamla sanningen om att övervakningen inte hade med mordet att göra kanske inte stämmer. Man hittar ju ingenting någon annanstans, hur mycket man än letar. Men här tar det stopp igen.

Något sådant tror jag på personligen. Inte nödvändigtvis illa uppsåt, men en kombination av direktiv, kåranda och beröringsskräck. Och en balans mellan flera inblandade och fullskaliga konspirationsteorier.
Senast redigerad av H24 2020-07-22 kl. 14:32.
Citera
2020-07-22, 14:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Men varför skulle OP se skärrad ut av ett samtal med Rosengren?
Min teori är att BR var irriterad på OP men att han aldrig brukade visa det. Den här gången tog han tillfället iakt. Han har skrivit en del som tydrr på ett agg.
Citera
2020-07-22, 14:26
Bannlyst
Uppgiften om att OP hade en granne som var RAF-sympatisör är inte ointressant. Denna omständighet har man säkert tagit på stort allvar från Säkerhetspolisens sida. En person som presenterar sig som talesman för RAF ringde bara två timmar efter mordet till svenska ambassaden i Bonn och uppger att RAF mördat Sveriges statsminister. Västtyska BKA, vars antiterroristenhet utredde "RAF-spåret", menade att budskapet var ovanligt för RAF, allrahelst som kravställning eller motivering till dådet från RAF:s sida uteblev. Man lyckades aldrig spåra inringaren.

Det är emellertid numera väldokumenterat att RAF opererade med bas i och bistånd från Östtyskland och av STASI, vilket i praktiken var en förgrening av KGB.

Uppgifter som talar för att OP:s RAF-sympatiserande granne var delaktig i övervakningen av OP är av enkelt insedda skäl av största intresse för den riktiga utredningen av PM. Det är svårt att hävda något annat, om man nu inte är vänsterextremist, förstås. För då är väl de polistjänstemän som upptäckt och undersökt RAF-sympatisören klart misstänkta desinformatörer som bara vill leda misstankarna bort från "dumma, dumma polisen"...
Citera
2020-07-22, 14:36
Bannlyst
Iesho,

Markvardtsgatanrevolvern är såvitt jag kan minnas på goda grunder avförd från utredningen av PM. Du hade enkelt kunna googla fram svaret på den frågan.
Citera
2020-07-22, 14:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Iesho,

Markvardtsgatanrevolvern är såvitt jag kan minnas på goda grunder avförd från utredningen av PM. Du hade enkelt kunna googla fram svaret på den frågan.
Den påstods vara i dåligt skick, medan ungdomarna som hittade den tyckte att den såg ny ut sånär som en repa någonstans på pipan.

Revolvern visades aldrig för PU och påstås vara destruerad. Den är kan inte vara avförd eftersom den aldrig uppvisades, möjligen borttrollad. Men fanns det bara lösa skott i trumman så var det antagligen inte mordvapnet.

Jag tror på Lisbet Palmes första reflektion, att det avlossades skott också med ljuddämpat vapen.
Citera
2020-07-22, 14:51
Bannlyst
Zappa,

Enligt min uppfattning är det så-kallade Polisspåret en svensk Åsa Nisse-variant av det av olika KGB-organ (TASS, Pravda, Izvestija) några dagar efter PM planterade så-kallade "BND/CIA-spåret", enligt vilket "onda högerkrafter" iscensatt OP med BND och CIA som instrument. Det sistnämnda har två svenska hemvävda varianter:¨

1. Polisspåret, d v s att poliser med högerreaktionr anstrykning läggning (typexempel CGÖ och AA) och med stöd av EAP, Palmehatande högerkrafter, CIA m fl skulle ha begått PM åga OP:s sovjetvänlighet, och
2. Landsdförrädarspåret, d v s att ungefär samma "mörkerkrafter" som i (1) skulle ha begått mordet fast i Moelvsk tappning, d v s att medlemmar ur det svenska kuppförsvaret skulle ha begått PM och med samma motivering som i (1).

Jag kallar dessa spårs svenska Åsa Nisse-varianter för "Polisspåret". De är ingenting annat än ren och skär KGB-propaganda syftande till två saker:

a. att dels leda mordutredningen på villovägar och
b. användas i politiskt propagandasyfte för stänka lort på "högern" och "borgerligheten" med olika former av insinuanta påståenden (i vilka underförstås att "högern" och "borgerligheten" per definition är "onda krafter"). Bobbos senaste insinuanta tirader om Theutenberg är ett skolexempel på sådan desinformation kombinerad med vänsterpropaganda.

Vingar av vax kan dock ej flyga till solen och återvända till jorden. Det visste redan de gamla grekerna.
Citera
2020-07-22, 14:52
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det är löjeväckande när det läggs ut länkar och personer får och även tar credit för det. Det mesta om inte allt kommer från facebookgruppen där folk lägger ner arbete och även bidrar ekonomiskt så sluta tramsa och ge ryggdunkar. Samt ta emot dom.
En jävligt märklig invändning faktiskt, för jag har inte sett röken av nåt ryggdunkande, bara glädje över att äntligen kunna ta del av en massa material som det fortfarande känns en smula surrealistiskt att polisen faktiskt lämnar ut.

Att andersaanderssona och andra lägger upp det material som tillgängliggörs på Facebook ser jag som en stor välgärning för de andra av oss som inte har tillgång till den där gruppen och dess dokument och jag lägger mer än gärna upp det jag får tag på med om jag märker att inte andra redan har gjort det. Ser ingen som helst ceredit-hunger i det agerandet och inte heller något solande i nån strålglas av enskilda aktörer, tvärtom främst en vilja att så snabbt som möjligt dela med sig av material som vi behöver för att komma framåt i utredandet och våra spekulationer. Vilket det finns ett väldigt stort behov av i ett forum som det här där det alltid är en stor risk att det blir ett evigt idisslande av samma gamla uppgifter fram och tillbaka i nåt slags halvdement dimma.

I fallet med det dokument jag själv länkade till så har du ju förstås inte en susning om huruvida det var jag själv som begärde ut, hämtade, betalade, scannade, mailade in till FUP-gruppen på Facebook och sedan inväntade dess skapande av en google.docs-länk för att kunna länka till andra här på forumet. Inte heller om det är andersaanderssona och de andra som delar material här i forumet som faktiskt själva har ägnat tid och pengar åt att göra det. Så kan det ju ha varit, men det är irrelevant eftersom det är dokumenten i sig vi bör lägga fokus på.

Jag är också betydligt mer intresserad av vad du tycker om innnehållet i dokumenten än om vad du tycker om sättet de kom oss tillhanda på.

Så, vad är dina tankar om t.ex. RPS/Säpos övervaknings-PM? Eller om den s.k. "Liggaren" som nu har kommit ut?
Citera
2020-07-22, 14:57
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Här berättar Rosengren om kvällen. Märkligt att inte polisen hörde honom.

https://www.expressen.se/nyheter/rosengren-traffade-palme-pa-mordkvallen/

Det finns förhörsprotokoll med Rosengren. Märkligt att han inte kommer ihåg det.
Citera
2020-07-22, 14:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det finns förhörsprotokoll med Rosengren. Märkligt att han inte kommer ihåg det.
Var kan man hitta dessa? Kanske har jag sett något kortfattat protokoll från en telefonkontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in