2020-10-12, 12:28
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt mig finns det här betydligt mer substans än i blindspåret CA. En ren teoriprodukt utan substans. En klassisk variant där man utgår från utpekandet för att därefter söka fakta utan att finna något. Precis som KP när det gäller SE. Utan att jag för den skull pekar ut Tarendi som gärningsman. Fortfarande måste en ensamagerande av en slump träffat på OP vid exakt rätt tidpunkt. Där tidsfönstret mellan T-banan och ankomsten till Grand är väldigt begränsat. Det rör sig enbart om ett fåtal minuter. Det är fakta.

Där tidsfönstret efter biobesöket likaså är begränsat av ett antal minuter. Där mördaren redan då måste vara utrustad med mordvapnet. För att kunna gå vidare.

Så begränsat är väl inte tidsfönstret. Glömmer du inte bort att Palme åkte tunnelbana hemifrån till Rådmansgatan. Paret passerade T centralen med massor med människor som går in och ur tunnelbanetågen. En gärningsman kan mycket väl "träffat" på Palme under deras resa av en slump och sen följt med till Rådmansgatan. Sett att de gått in på biografen och inser att han nu har två timmar på sig att skaffa fram ett vapen.
Citera
2020-10-12, 12:39
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Så begränsat är väl inte tidsfönstret. Glömmer du inte bort att Palme åkte tunnelbana hemifrån till Rådmansgatan. Paret passerade T centralen med massor med människor som går in och ur tunnelbanetågen. En gärningsman kan mycket väl "träffat" på Palme under deras resa av en slump och sen följt med till Rådmansgatan. Sett att de gått in på biografen och inser att han nu har två timmar på sig att skaffa fram ett vapen.
Jag är medveten om att det finns många personer som har en annan uppfattning än jag. Jag sitter inte på facit.

Men din skisserade möjlighet tror jag inte på. En ensam ''jakthund'' i T-banan är osannolik.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-12 kl. 12:41.
Citera
2020-10-12, 12:44
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Jag är medveten om att det finns personer som har en annan uppfattning än jag. Jag sitter inte på facit.

Men din skisserade möjlighet tror jag inte på. En ensam jakthund i T-banan är osannolik.

Det är inte en skisserad ide. Utan baseras på sannolikhet. Uppstår mordet av en slump så är det väl större "chans" att slumpen uppstår där paret träffar på/ses av mest människor.
Citera
2020-10-12, 12:53
Medlem
H24s avatar
Citat:
Enligt mig finns det här betydligt mer substans än i blindspåret CA. Christer är en ren teoriprodukt utan substans. En klassisk variant där man utgår från ett utpekandet för att därefter söka fakta utan att finna något. Precis som KP när det gäller SE. Utan att jag för den skull pekar ut Tarendi som gärningsman.

Fortfarande måste en ensamagerande av en slump träffat på OP vid exakt rätt tidpunkt. Där tidsfönstret mellan T-banan och ankomsten till Grand är väldigt begränsat. Det rör sig enbart om ett fåtal minuter. Det är fakta.

Där tidsfönstret efter biobesöket likaså är begränsat av ett antal minuter. Där en ensam mördare redan då måste vara utrustad med mordvapnet med ovanlig ammunition. För att kunna gå vidare. Enligt mig osannolikt. På gränsen till omöjligt.

Enligt mig helt tvärtom. CA fick uppmärksamheten på sig efter att inte ha hörsammat kallelser till provskjutning, därefter var vapnet borta. Med andra ord motsatsen till att utgå från utpekandet och därefter söka indicierna. Han var inte aktuell överhuvudtaget tills han gjorde det mest misstänkta som går att göra - tappa bort ett vapen av aktuell kaliber.

Scenariot är i sig inte orimligt. Han bor i området och rör sig ofta på stan. Att han går förbi Palme vid T-banan eller Grand vore inte ett bisarrt förlopp. Han är introvert men en psykiskt frisk, tänkande människa. Betydligt rimligare än en ren vetvilling som Tarendi. Av det som går att skymta av hans personlighet i GRK hade han väl troligtvis skjutit utanför Grand och stått kvar och skrikit okvädningsord mot Palmes döda kropp tills polisen dök upp. Med andra ord ingenting gemensamt med den GM vi letar efter. Enligt mig.

Jag pekar dock inte heller ut GH, lika lite som du pekar ut GF. En ensam galning räcker helt enkelt inte till för att förklara aktiviteten i området och mörkläggningen av delar i utredningen. Jag lämnar dock personligen 0,5 procent öppet för att en rent ofattbar slump kickade in, där en ensam skytt slog till bredvid en hemlig verksamhet av något slag (Övning/Stay Behind).

Slutresultatet skulle bli ett helt obegripligt kriminalfall man trätade om i decennier. Här är GH näst bäst. Bäst är en ensam civilspanare runt mordplatsen som hade ett vapen innanför jackan och gjorde en ren spontanskjutning utanför tjänst. Eventuellt syntes han av kollegor i området som ställer upp och tiger.
Citera
2020-10-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Det är inte en skisserad ide. Utan baseras på sannolikhet. Uppstår mordet av en slump så är det väl större "chans" att slumpen uppstår där paret träffar på/ses av mest människor.
Enligt mig uppstår slumpen i alla möjliga sammanhang. Där samma slump aldrig låter sig beräknas. Precis som i obestämbarhetsprincipen angående kvantfysik.

För mig är det uppenbart att observationerna ovan jord i PU är mer avgörande än de under jord.
Citera
2020-10-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Enligt mig helt tvärtom. CA fick uppmärksamheten på sig efter att inte ha hörsammat kallelser till provskjutning, därefter var vapnet borta. Med andra ord motsatsen till att utgå från utpekandet och därefter söka indicierna. Han var inte aktuell överhuvudtaget tills han gjorde det mest misstänkta som går att göra - tappa bort ett vapen av aktuell kaliber.

Scenariot är i sig inte orimligt. Han bor i området och rör sig ofta på stan. Att han går förbi Palme vid T-banan eller Grand vore inte ett bisarrt förlopp. Han är introvert men en psykiskt frisk, tänkande människa. Betydligt rimligare än en ren vetvilling som Tarendi. Av det som går att skymta av hans personlighet i GRK hade han väl troligtvis skjutit utanför Grand och stått kvar och skrikit okvädningsord mot Palmes döda kropp tills polisen dök upp. Med andra ord ingenting gemensamt med den GM vi letar efter. Enligt mig.

Jag pekar dock inte heller ut GH, lika lite som du pekar ut GF. En ensam galning räcker helt enkelt inte till för att förklara aktiviteten i området och mörkläggningen av delar i utredningen. Jag lämnar dock personligen 0,5 procent öppet för att en rent ofattbar slump kickade in, där en ensam skytt slog till bredvid en hemlig verksamhet av något slag (Övning/Stay Behind).

Slutresultatet skulle bli ett helt obegripligt kriminalfall man trätade om i decennier. Här är GH näst bäst. Bäst är en ensam civilspanare runt mordplatsen som hade ett vapen innanför jackan och gjorde en ren spontanskjutning utanför tjänst. Eventuellt syntes han av kollegor i området som ställer upp och tiger.
Jag fäster mig vid dina 0,5 procent öppet för ofattbar slump. Oavsett ensamagerande.

Jag kan inte se annat än att vi är överens om huvuddragen. Där tjafs om vilken presumtiv ensamagerande gärningsman som är mest trolig enbart är kontraproduktivt. Eftersom en grupp idag framstår som mest troligt.
Citera
2020-10-12, 13:15
Medlem
H24s avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=OSzQ6XYK01s&t=634s

Lyssna noga på vad Tommy säger i filmen. Allting har med fakta att göra. Där vi idag har lämnat stadiet spekulationer enligt mig.

Vet man vem Tommy avser rörande Fantombilden?
Citera
2020-10-12, 13:24
Medlem
Citat:
Han har mig veterligen aldrig lämnat ett namn. Vilket låter rimligt eftersom den personen inte har något med mordet att göra.

Ska man då vidareutveckla detta till att ''Turbo'' skulle skydda mördaren eller en annan person hamnar vi i en omöjlig situation. Då kan vi inte lita på någon. Som Ebbe Carlsson sade till Wall. Alla ljuger i MOP.

Då är det lika bra att ge upp.
Citera
2020-10-12, 16:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:
Han har mig veterligen aldrig lämnat ett namn. Vilket låter rimligt eftersom den personen inte har något med mordet att göra.

Ska man då vidareutveckla detta till att ''Turbo'' skulle skydda mördaren eller en annan person hamnar vi i en omöjlig situation. Då kan vi inte lita på någon. Som Ebbe Carlsson sade till Wall. Alla ljuger i MOP.

Då är det lika bra att ge upp.

Borde väl således finnas ett förhör/dokument med denna person.
Även om det självklart ska maskas så skulle man ju vilja se detta för att om möjligt kunna spräcka ännu än myt..
Citera
2020-10-12, 17:09
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Borde väl således finnas ett förhör/dokument med denna person.
Även om det självklart ska maskas så skulle man ju vilja se detta för att om möjligt kunna spräcka ännu än myt..

Om TL vet vem det är kan det antingen tyda på en person ur undre världen, eller en ytterligare polis utanför tjänst. Som som vanligt inte har någonting med saken att göra.
Senast redigerad av H24 2020-10-12 kl. 17:15.
Citera
2020-10-12, 19:10
Medlem
Lebels avatar
Självklart tror jag inte att Susanne Törneman såg gärningsmannen. Tommy Lindström syftar på Kjell Ek, som han även skrev om i sin memoarbok "Mitt liv som snut" 1996. Där han dock var sur över att Kjell hade vikt ut sig i DN och AB dagen efter fantombilden, den 7 mars. Kolla bilderna av Kjell i DN och AB! Kjell är närmast en kopia av Törnemans grundskiss, utan kurdisk peruk. Näsan, de smala läpparna, ögonbrynen, ansiktsformen, allt! Ingen är i närheten. Fredin, släng dig i väggen. Kjell Ek är idag 68 år och bor fortfarande i Stockholm. Förhören med Susanne och Kjell blir intressanta att läsa. Att Kjell var lik Susannes grundskiss är odiskutabelt. Att han var på Alexandra när Susanne var där är också säkert. Var Kjell upphovet till Susannes minnesbild, även om han inte var i Smala gränd? Sanningen är tidens dotter, inte maktens, som Francis Bacon sa.
Citera
2020-10-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Självklart tror jag inte att Susanne Törneman såg gärningsmannen. Tommy Lindström syftar på Kjell Ek, som han även skrev om i sin memoarbok "Mitt liv som snut" 1996. Där han dock var sur över att Kjell hade vikt ut sig i DN och AB dagen efter fantombilden, den 7 mars. Kolla bilderna av Kjell i DN och AB! Kjell är närmast en kopia av Törnemans grundskiss, utan kurdisk peruk. Näsan, de smala läpparna, ögonbrynen, ansiktsformen, allt! Ingen är i närheten. Fredin, släng dig i väggen. Kjell Ek är idag 68 år och bor fortfarande i Stockholm. Förhören med Susanne och Kjell blir intressanta att läsa. Att Kjell var lik Susannes grundskiss är odiskutabelt. Att han var på Alexandra när Susanne var där är också säkert. Var Kjell upphovet till Susannes minnesbild, även om han inte var i Smala gränd? Sanningen är tidens dotter, inte maktens, som Francis Bacon sa.

Så varför lät HH publicera den fantombilden tillsammans med fantombilden på den långe blonde mannen som figurerade i + åtta (8) uppslag från Gamla stan till Sveavägen under kartläggnings- övervaknings-skedet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in