Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Enligt mig finns det här betydligt mer substans än i blindspåret CA. Christer är en ren teoriprodukt utan substans. En klassisk variant där man utgår från ett utpekandet för att därefter söka fakta utan att finna något. Precis som KP när det gäller SE. Utan att jag för den skull pekar ut Tarendi som gärningsman.
Fortfarande måste en ensamagerande av en slump träffat på OP vid exakt rätt tidpunkt. Där tidsfönstret mellan T-banan och ankomsten till Grand är väldigt begränsat. Det rör sig enbart om ett fåtal minuter. Det är fakta.
Där tidsfönstret efter biobesöket likaså är begränsat av ett antal minuter. Där en ensam mördare redan då måste vara utrustad med mordvapnet med ovanlig ammunition. För att kunna gå vidare. Enligt mig osannolikt. På gränsen till omöjligt.
Enligt mig helt tvärtom. CA fick uppmärksamheten på sig efter att inte ha hörsammat kallelser till provskjutning, därefter var vapnet borta. Med andra ord motsatsen till att utgå från utpekandet och därefter söka indicierna. Han var inte aktuell överhuvudtaget tills han gjorde det mest misstänkta som går att göra - tappa bort ett vapen av aktuell kaliber.
Scenariot är i sig inte orimligt. Han bor i området och rör sig ofta på stan. Att han går förbi Palme vid T-banan eller Grand vore inte ett
bisarrt förlopp. Han är introvert men en psykiskt frisk, tänkande människa. Betydligt rimligare än en ren vetvilling som Tarendi. Av det som går att skymta av hans personlighet i GRK hade han väl troligtvis skjutit utanför Grand och stått kvar och skrikit okvädningsord mot Palmes döda kropp tills polisen dök upp. Med andra ord ingenting gemensamt med den GM vi letar efter. Enligt mig.
Jag pekar dock inte heller ut GH, lika lite som du pekar ut GF. En ensam galning räcker helt enkelt inte till för att förklara aktiviteten i området och mörkläggningen av delar i utredningen. Jag lämnar dock personligen 0,5 procent öppet för att en rent ofattbar slump kickade in, där en ensam skytt slog till bredvid en hemlig verksamhet av något slag (Övning/Stay Behind).
Slutresultatet skulle bli ett helt obegripligt kriminalfall man trätade om i decennier. Här är GH näst bäst. Bäst är en ensam civilspanare runt mordplatsen som hade ett vapen innanför jackan och gjorde en ren spontanskjutning utanför tjänst. Eventuellt syntes han av kollegor i området som ställer upp och tiger.