2020-10-12, 18:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror det är ganska många kluster i sådana fall, men annars håller jag med dig. Framförallt sista meningen. Tror inte heller vi kommer nå flockimmunitet innan vaccin. När vi väl får vaccin däremot, tror jag det kommer gå ganska fort. Förhoppningsvis är denna sjukdom mest historia innan sommaren.

Tyvärr tror jag inte att du har rätt där. Vi skall vara jävligt glada om riskgrupperna hinner bli vaccinerade innan skiten, förmodligen, kulminerar i mars/april. Att, dessutom, resten av befolkningen hunnit bli vaccinerad, (med ett väldigt effektivt och säkert vaccin), innan sommaren tror jag inte heller på. Jag har i alla fall ställt in mig på att få uppleva en till "covid-sommar". Men nästa höst så, kanske stora delar av befolkningen hinner bli vaccinerad, innan skiten tar ny fart. Så sommaren 2020 så kan jag, nog, resa utomlands som vanligt igen. Ja, jävlar vad jag skall resa, trängas, kramas, gå på konserter och roa mig, då skiten är över, globalt.
Citera
2020-10-12, 18:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förstår du inte engelska eller? Det står ju klart och tydligt att SARS-2 har en funktionalitet som inte finns hos andra betacoronas. Var du läst att influensa har en furinsekvens missgår mig, var läste du det?

Så nu är det plötsligt coronavirus du vill jämföra med, inte influensa. Du är inte så lite bedrägligt du! Varför klippte du bort den del av citatet där kopplingen influensa/furin ingick? Så här såg mitt citat ut. Läs det fetade och förklara sen vad det är du gnäller över.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
As a result of furin’s ability to cleave important cell surface proteins, it and other proprotein convertases are the target of considerable research interest. The S1/S2 cleavage site is the target for furin during infection. It is important to note that other beta coronaviruses do not contain this cleavage site. SARS-CoV, which is closely related to the newest SARS-CoV-2 strain, does not bear a cleavage site.

Some of the most pathogenic forms of influenza have similar cleavage sites, which can be acted upon by furin and other cellular proteases. The ubiquitous expression of cellular proteases across cell types increases the potential for the virus to successfully infiltrate the host.

https://www.immunology.ox.ac.uk/covid-19/covid-19-immunology-literature-reviews/neuropilin-1-facilitates-sars-cov-2-cell-entry-and-provides-a-possible-pathway-into-the-central-nerv ous-system

Senast redigerad av outoftheblue 2020-10-12 kl. 18:22.
Citera
2020-10-12, 18:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Vad ska du med 20 miljarder doser till, när vi inte ens är 8 miljarder på hela planeten?
Vad får dig att tro att det räcker med en dos per person?
Citera
2020-10-12, 18:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tyvärr tror jag inte att du har rätt där. Vi skall vara jävligt glada om riskgrupperna hinner bli vaccinerade innan skiten, förmodligen, kulminerar i mars/april. Att, dessutom, resten av befolkningen hunnit bli vaccinerad, (med ett väldigt effektivt och säkert vaccin), innan sommaren tror jag inte heller på. Jag har i alla fall ställt in mig på att få uppleva en till "covid-sommar". Men nästa höst så, kanske stora delar av befolkningen hinner bli vaccinerad, innan skiten tar ny fart. Så sommaren 2020 så kan jag, nog, resa utomlands som vanligt igen. Ja, jävlar vad jag skall resa, trängas, kramas, gå på konserter och roa mig, då skiten är över, globalt.

Ehhh, sommaren 2020 har redan varit

Vi får se rörande tidsplan, men jag hoppas fortfarande på första kvartalet 2021. Innan sommaren tror jag de flesta som vill har blivit vaccinerade.
Citera
2020-10-12, 18:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vad får dig att tro att det räcker med en dos per person?

Har inte kommunicerats något annat. På andra vaccin där det krävs upprepade doser tar man vanligen dos nr2 först 1 år efter första dosen. Ibland dröjer det flera år. Vet inget annat vaccin där man ska ta två doser tätt inpå varandra. Vet du något?
Citera
2020-10-12, 18:26
Medlem
Inläggningar ökar igen
12 september 120
12 oktober 191
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Citera
2020-10-12, 18:38
Medlem
Citat:
Om du på allvar tror att nedgången under sommaren inte berodde på sommarlovet, utan på flockimmunitet (som sammanföll tidsmässigt med sommarlovet). Hur förklarar du då uppgången vi nu ser när skolorna startat igen? Har flockimmuniteten tagit slut? Har de som blev immuna under sommaren helt plötsligt blivit mottagliga igen?
Nedgången började flera månader innan sommarlovet. Finns ingen kausalitet.
Citera
2020-10-12, 18:40
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Så nu är det plötsligt coronavirus du vill jämföra med, inte influensa. Du är inte så lite bedrägligt du! Varför klippte du bort den del av citatet där kopplingen influensa/furin ingick? Så här såg mitt citat ut. Läs det fetade och förklara sen vad det är du gnäller över.

Det verkar som du inte begriper engelska. Det står som sagt:

Some of the most pathogenic forms of influenza have similar cleavage sites, which can be acted upon by furin and other cellular proteases.

Fast nu var det inte frågan om några "liknande" utan just furinkopplingen. Du skulle belägga att influensan har en furinsekvens.
Citera
2020-10-12, 18:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nedgången började flera månader innan sommarlovet. Finns ingen kausalitet.

Började väl skönjas en nedgång i maj, men tog inte fart på allvar innan skolorna stängde.
Vad är din förklaring till att smittan minskade? Om du svarar flockimmunitet är det ju märkligt att smittan nu ökar kraftigt igen. I sådana fall måste det ju tyda på att immuniteten var mycket kortvarig. Jag tror sommarlovet förklarar det här i betydligt större omfattning.
Citera
2020-10-12, 18:43
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hur förklarar alarmisterna i Danmark bort detta?

På tal om det, både Danmark, Norge och Finland har haft högre dödstal i år i säsongsinfluensan än i coovid-19...

Ändå så tänker myndigheterna i Danmark tvångsvaccinera hela Danmarks befolkning...
Men din dumme jävel - kan du ha två tankar i lilla ärthjärnan samtidigt?

Sverige misslyckades med att begränsa coronaspridningen och är på väg att få den största överdödligheten på minst 20 år.

Danmark, Norge, Finland lyckades begränsa spridningen, och fick ett lågt antal döda.

Och du jämför dessa och drar slutledningen att det är alarmistiskt att minimera spridningen av corona?
Citera
2020-10-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
En epidemi är inte ett nytt och okänt fenomen. Viruset ifråga var nytt och okänt, men man hade kunnat tillämpa dom metoder som fungerar för alla smittsamma sjukdomar. Eftersom epidemier är ett välkänt hot, så borde det ha funnits beredskap att agera snabbt mot en ny epidemi.

Beträffande risken att åtgärderna orsakar större skada än sjukdomen, så får man se vilka åtgärder som hade behövts i det akuta inledningsskedet. Det handlade i första hand om att låta några flygplan stå kvar på marken. Hur mycket skada hade det orsakat? I ett senare skede hade ytterligare åtgärder behövts, men då hade man haft mer tid att tänka igenom vilka åtgärder som hade behövts, och vilka skador åtgärderna hade orsakat.

Svenska folket har en stark tendens att göra journalistkårens åsikter till sina egna åsikter. Ifall journalistkåren hade gjort ett annat ställningstagande, så hade svenska folkets åsikter varit helt annorlunda.

Det finns fler verktyg än enbart "lockdown". Anders Tegnells anhängare har en tendens att framställa sina meningsmotståndare som fanatiska anhängare av "lockdowns".
Det är Sverige som följer skolboken ifråga om hur man hanterar en pandemi.

Resten av världen testar något nytt och fräscht som Kina hittade på i år.
Citera
2020-10-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vi har skadat det Svenska varumärket. När folk hör att man talar svenska så förknippas det med coronasmitta
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aP29q7/asa-blir-misstankt-for-att-vara-coronasmittad--for-att-hon-ar-svensk (ursäkta aftonbladetlänk)

När tror du att vi kommer kunna resa utanför schengenområdet? Det kommer dröja. Blir ingen Thailandsresa på ett bra tag.

Tvärtom kommer det sannolikt att visa sig. Sverige vågade gå på den vetenskapliga och den totala-folkhälsovägen till skillnad mot många andra länder som kör sitt på och av, och populistiska race.

Inte trodde jag att en sån intelligent person som du som är skarpare än såväl SCBs och FHMs experter, sitter och delar clickbait-artiklar från slaskpressen. Du verkar också vara Thailand-torsk, så nu sjönk du i aktning ordentligt....😉.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in