2020-10-12, 17:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så vad kallar du det när så många är immuna att det kraftigt drar ner ökningstakten då?

Jag förstår vad du menar, men vet inte om det finns något namn för det. Flocken är ju uppenbarligen inte immun i vart fall. Det du talar om är snarare något slags förstadie och jag vet egentligen inte om det är den faktorn som gjort att smittan på sina håll minskat runt om i världen. Jag vet egentligen inget land som uppnått flockimmunitet. Tycker det är lite talande att länder som drabbades hårt i våras, även är de länder som drabbas hårt i den andra vågen. Frankrike, Spanien och Storbritannien. Vissa har ju lagt fram teorier som bygger på att hårt drabbade länder skulle komma lindrigare undan pga flockimmunitet. Samtidigt som länder som Finland, Nya Zeeland bara skulle rulla problemet framför sig och drabbas mycket hårt senare. Något sådant har ännu inte infriats. De håller emot än. Anledningen tror jag är att de satte in preventiva åtgärder i ett tidigt stadium, innan smittan tilläts spridas. Har väl smittan börjat spridas i stor skala är det svårt att bemästra den med åtgärder. Om man nu inte tar till mycket strikta åtgärder vill säga.
Citera
2020-10-12, 17:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det kan vara en förklaringen till Folkhälsomyndighetens haveri. När man inriktar sig på ett "brett och långsiktigt perspektiv vad gäller folkhälsan", så öppnar man för politiska tolkningar av vad som är folkhälsa. Det tycks också ha hänt. I Folkhälsomyndighetens presentation har jämlikhets-ideal fått central plats.

Generaldirektör Johan Carlson skriver:
Alla har rätt att må bra

God hälsa är det viktigaste i livet för de flesta människor. Under en lång tid har folkhälsan i Sverige förbättrats kraftigt. Medellivslängden ökar och även andra mått på hälsan går i positiv riktning. Totalt sett mår vi allt bättre, men skillnaderna mellan de grupper som har den sämsta och de som har den bästa hälsan tycks snarare öka än minska.

En uppgift för oss på Folkhälsomyndigheten är att prioritera de viktigaste folkhälsofrågorna och, inte minst, att bidra till att undanröja de hinder som finns för att hela befolkningen ska ha en god hälsa. Ett effektivt folkhälsoarbete kräver också satsningar på kunskap om hur våra levnadsvanor påverkar hälsan. En av våra största utmaningar är att ta fram och sprida kunskap som bidrar till att uppnå en god och jämlik hälsa.

Vårt uppdrag är att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot olika former av hälsohot. Genom vårt arbete bidrar vi till ett hållbart samhälle.
I beskrivningen av Folkhälsomyndighetens uppdrag är översta punkten:
Fokus på jämlik hälsa

I vårt uppdrag ingår att bidra till att uppnå det folkhälsopolitiska målet att skapa samhälleliga förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen och sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation.

En viktig uppgift är att ta fram och sprida vetenskapligt grundad kunskap som främjar hälsa och förebygger sjukdomar och skador. I samverkan med andra aktörer tar vi fram kunskapsunderlag och metodstöd samt följer upp och utvärderar olika metoder och insatser för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen. I uppdraget från regeringen ingår även att följa hälsoläget i befolkningen och de faktorer som påverkar detta.
Genom vårt arbete bidrar vi till genomförandet av FN:s globala mål, Agenda 2030 för hållbar utveckling.

Läs mer om de nationella folkhälsopolitiska målen och Agenda 2030

Läs mer om Svenska myndigheter i samverkan för Agenda 2030

Agenda 2030 för hållbar utveckling
Jag är inte motståndare till jämlik hälsa. Men slagorden om jämlikhet blir lätt verktyg för att driva politisk kamp, istället för att värna om folks hälsa. Konkreta hälsofrågor kan trängas undan till förmån för politikernas favoritfrågor. Smittskyddet kan trängas undan till förmån för exempelvis "könsidentiteter och könsuttryck".

Det hade varit bättre med en renodlad smittskyddsmyndighet. I så fall hade myndigheten kunnat ägna sig åt just smittskydd, utan att behöva väga in politiska visioner.

Fast även smittskyddsmyndidheterna i många länder var emot delar eller hela den strategi som politikerna sedan genomförde. Där kan man, verkligen, snacka om att införa "politiska visioner", läs populistisk sk "handlingskraft" ifrån politikernas sida.

I Sverige har vi haft en underdödlighet sedan i slutet av augusti. Återstår alltså att se hur hög överdödligheten för hela 2020 blir, speciellt i jämförelse med andra länder. Dessutom kommer det att bli intressant att jämföra överdödligheten/underdödlighieten i Sverige jämfört med andra länder de närmaste 10 åren. För lockdownerna var ett stort experiment ifrån politikernas sida. Vi vet inte vilka långsiktiga konsekvenser de kommer att ge.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-10-12 kl. 17:24.
Citera
2020-10-12, 17:24
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, din idiot! jag argumenterade inte, jag citerade 😂....Befolkningsstatistiker från SCB meddelade att vi haft underdödlighet varje vecka sedan slutet av augusti. Jag fick intrycket av att du tyckte dig se något annat?
Vad vill du ha sagt? Eller du blev bara sugen på att gå in på en godtycklig hemsida hos SCB för att dra ut lite citat?

Tittar man på åldern hos dom som har dött i corona så ser man ju att det inte är folk i fertil ålder. Därför kommer naturligtvis överdödligheten på 5 500 personer från april, maj, juni med tiden uppvägas av en underdödlighet. Detta är en logisk nödvändighet. Frågan är bara hur lång tid det tar.

Det jag påpekar är att det inte finns något i datan som tyder på att den kommer jämnas ut de närmaste månaderna, vilket skulle vara fallet om de avlidna redan var döende innan de blev coronasmitade, med endast några månader kvar i livet på sin höjd.

Datan tycks peka på att en genomsnittlig person som dog av corona i våras kanske hade 5 år kvar att leva.
Citera
2020-10-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, de har inte slutat att presentera Sverige siffror. I morgon, efter kl 14 kommer du att se en, förhoppningsvis ganska liten, förändring.

Jag vet, jag svarade bara den första postaren. Jag har full koll på alla siffror och när de uppdateras.
Jag är mer förvånad att folk som hänger i denna tråden har så usel koll!
Citera
2020-10-12, 17:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och vad har det att göra med din korkade tes att SARS-CoV-2 är så totalt väsensskilt från influensa, som ju är vad diskussionen gäller?

[i]As a result of furin’s ability to cleave important cell surface proteins, it and other proprotein convertases are the target of considerable research interest. The S1/S2 cleavage site is the target for furin during infection. It is important to note that other beta coronaviruses do not contain this cleavage site. SARS-CoV, which is closely related to the newest SARS-CoV-2 strain, does not bear a cleavage site.

Förstår du inte engelska eller? Det står ju klart och tydligt att SARS-2 har en funktionalitet som inte finns hos andra betacoronas. Var du läst att influensa har en furinsekvens missgår mig, var läste du det?
Citera
2020-10-12, 17:32
Medlem
Ingen flockimmunitet i Iran. Hade de inte stor spridning redan i våras?

Iran har registrerat 272 döda i covid-19 bara det senaste dygnet, enligt hälsomyndigheten. Det är en dyster rekordnotering som innebär att över 28 000 människor har dött i landet sedan de smittats av coronaviruset.

https://www.di.se/live/rekordmanga-virusdoda-i-iran/
Citera
2020-10-12, 17:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror absolut att flockimmunitet leder till nedgång, men jag tror vi är långt ifrån någon flockimmunitet i Sverige. Möjligen kan det finnas tendens till det i vissa utsatta områden, men inte annars. Vi ser ju nu också att smittan ökar stort i hela landet, vilket visar rätt tydligt på att det inte finns någon utbredd flockimmunitet.

Korrekt där, då det, tyvärr, rör sig om en klustersmitta.

Vi kommer nog inte ens få någon rejäl inbromsning förrän det rapporteras att över 6 procent av befolkningen testats positivt, (dvs att 60 procent redan haft sjukdomen om det går 10 covid-19 fall på varje rapporterat sådant). Och innan något sådant sker lär större delen av befolkningen, hur som helst, hunnit bli vaccinerad.
Citera
2020-10-12, 17:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Korrekt där, då det, tyvärr, rör sig om en klustersmitta.

Vi kommer nog inte ens få någon rejäl inbromsning förrän det rapporteras att över 6 procent av befolkningen testats positivt, (dvs att 60 procent redan haft sjukdomen om det går 10 covid-19 fall på varje rapporterat sådant). Och innan något sådant sker lär större delen av befolkningen, hur som helst, hunnit bli vaccinerad.

Tror det är ganska många kluster i sådana fall, men annars håller jag med dig. Framförallt sista meningen. Tror inte heller vi kommer nå flockimmunitet innan vaccin. När vi väl får vaccin däremot, tror jag det kommer gå ganska fort. Förhoppningsvis är denna sjukdom mest historia innan sommaren.
Citera
2020-10-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ingen flockimmunitet i Iran. Hade de inte stor spridning redan i våras?

Iran har registrerat 272 döda i covid-19 bara det senaste dygnet, enligt hälsomyndigheten. Det är en dyster rekordnotering som innebär att över 28 000 människor har dött i landet sedan de smittats av coronaviruset.

https://www.di.se/live/rekordmanga-virusdoda-i-iran/

Även Italien har ökat igen, dom har snart 6000 fall på en dag nu.
Ingen flockimmunitet där heller alltså.
Citera
2020-10-12, 17:41
Medlem
Vaccinspruta eller nässpray? Verkar intressant med sprayvarianterna som håller på att tas fram.

An alternative to conventional jabs, sprayed and inhaled immunizations under development in the U.S., Britain and Hong Kong could play an important role in helping society escape restrictions that have upended economies and everyday life. Among their goals is to prevent the pathogen from growing in the nose, a point from which it can spread to the rest of the body, and to other people.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-10-11/covid-19-inhaled-vaccines-may-be-more-effective-than-injections
Citera
2020-10-12, 17:42
Medlem
Klusterutbrott
– Det handlar om ett klusterutbrott och vi kommer att få smittspåra hela veckan. Just nu har vi dock det hela under kontroll. Dom drabbade avdelningarna är öppna. Här jobbar bara frisk personal, säger Anders Nystedt smittskyddsläkare i Norrbotten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/coronan-okar-i-lanet
Citera
2020-10-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även Italien har ökat igen, dom har snart 6000 fall på en dag nu.
Ingen flockimmunitet där heller alltså.

Varför tjatar ni om flockimmunitet hela tiden? Jag tror inte Gisecke läser denna tråden, och han är väl den enda som uttalat att det var en bra idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in