2020-10-12, 15:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD:s uppträdande gentemot andra
Det ser ut som att SD snabbt kan växla mellan manipulerande charmig till att bli cynisk och kall. Detta ses i hans chatter och hördes i rättssalen. Han har ingen känsla eller respekt för andra.

SD:s tidigare framgångar inom arbete och privatliv bygger sannolikt på att han är en mästare på att identifiera andras svagheter. Han använder en "hjälpsam" strategi för egna vinningar. Han trivs sannolikt bäst när han får vara lärare, men om eleverna går om honom i kunskaperna kan det spåra ur, eftersom han då tappar kontrollen/makten.

Hans manipulativa vana gjorde att han inte klarade av att tona ned den ens i rättssalen. Han visade medvetna avledande manövrar vid obekväma frågor och påpekade drygt andras felsägningar. Han sätt visar att han är en poängsamlare som mår bättre när andra gör fel. När han stärker sitt ego blir han samtidigt självblind och inser inte hur han uppfattas av andra. Han verkar inte kunna relatera till andras känslor och bryr sig inte om att han gör andra psykiskt illa.

SD är inte den avundade hjälten han drömmer om att vara. Han är bevisat en lögnare som behandlar människor i sin närhet illa - HD, döttrarna, LW och vännen JG.

------------

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Exempel på hur SD medvetet gjorde sin vän JG orolig
https://forumbilder.com/i/roI7

Se förteckning på vilka som sökte LW per telefon. SD gjorde det inte av någon anledning...
https://forumbilder.com/i/ro6E

NA:s rapportering från rättegången
https://embed.scribblelive.com/Embed...&overlay=false

------------

Länk för eventuella nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp72675230

Jag håller med.
Citera
2020-10-12, 15:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag håller med dig.
Det har varit min tro sedan start, men efter FUP blev jag väldigt ställd av hennes bidrag till utredningen.
Hon är "inte stark nog" att klara av att höra om otroheten och hon klarar nog inte att ta till sig att SD kan ha utfört mordet.

Mmm. Sen då, för att klämma ur kaviartuben, det finns just inte den tillit mellan SD o HD som skulle behövas för att SD skulle kunna involvera henne i förväg. Han mördar (i så fall) snarast LW pga avsaknaden av den tilliten. Det är pudelns kärna. Hade tilliten funnits hade de gått samman för att vända sig bort från LW med vad de ändå har, dvs barnen o familjen. Schematiskt sett. Det är i försöket att kunna återställa o återupprätta detta förlorade tillstånd på konstlad eller mycket ensidig bas (sig själv i högsätet) som sd slår ihjäl LW. It’s a losing game. HD kan inte vara involverad — schematiskt sett. Då hade LW inte alls behövt slås ihjäl.

Sen då i omständigheternas värld måste ändå rimligt tvivel sänkas till anklarna då HD har metrar till brottsplatsen och allt teoretiskt är möjligt bland rent fysiska kroppar i rörelse...

Och lite annat på det som också kan räknas till omständigheterna.

Man ska förtrösta. Och it’s not over ’til the fat lady sings.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-10-12 kl. 15:32.
Citera
2020-10-12, 15:16
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det håller jag med om men vad tror du om SOA?
Är han den enda som SD visar respekt och behandlar helt annorlunda än de övriga?
Eller står SOA ut med SD:s obehagliga sätt?
Han kanske bara ser det som små misstag när SD är sitt vanliga överlägsna jag?

Jag får en bild av att SD är den önskade sonen SOA aldrig fick och kanske SOA är precis så som SD önskat att hans far skulle vara? SOA har tagit SD till sig och bekräftat honom? SOA i sin tur kanske haft svårt med sin fadersroll till döttrarna och fick en förstående kompis i SD? De har förståelse för varandra och delar erfarenheten av att välja otrohet i åratal?
Citera
2020-10-12, 15:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag misstänker att vittnet vet när hon slutar, och då kanske det inte var Lena.

Men Lenas tider är också ca tider, vilket framgår i FUP.

Ville bara visa att det skulle kunna vara vem som helst.
Jag tror inte på Lena i första hand.

Ok. Jag tror det där är vemsomhelst. Det är inte viktigt.

Kan va nån som provgår sina nya skor. Som inte vill dras in i saken.

Det torde ligga i åklagarens intresse att finna på vem det kan ha vart. Så att inte några fler 17-slagsmördare går omkring lösa, för att dyka upp på igen i framtiden. Det är lugnt.
Citera
2020-10-12, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag får en bild av att SD är den önskade sonen SOA aldrig fick och kanske SOA är precis så som SD önskat att hans far skulle vara? SOA har tagit SD till sig och bekräftat honom? SOA i sin tur kanske haft svårt med sin fadersroll till döttrarna och fick en förstående kompis i SD? De har förståelse för varandra och delar erfarenheten av att välja otrohet i åratal?
Ja, så är det med stor sannorlikhet.
HDs egen mor, är nog nedtryckt på hemmaplan. Undrar hur många misstag hon behöver leva med?
Citera
2020-10-12, 15:46
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Det torde ligga i åklagarens intresse att finna på vem det kan ha vart. Så att inte några fler 17-slagsmördare går omkring lösa, för att dyka upp på igen i framtiden. Det är lugnt.

Eller så kan det ha varit SD som undrade varför hon inte hörde av sig ( hon blev antagligen så engagerad i chatten omkring Norgeresan så hon typ ” glömde bort ” SD där och då ....)?
Då blev han tvungen att ta sig dit och knacka på , för att få henne att reagera ?

(spekulation )
Citera
2020-10-12, 16:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Eller så kan det ha varit SD som undrade varför hon inte hörde av sig ( hon blev antagligen så engagerad i chatten omkring Norgeresan så hon typ ” glömde bort ” SD där och då ....)?
Då blev han tvungen att ta sig dit och knacka på , för att få henne att reagera ?

(spekulation )
Nä SD har analogt alibi för huva-tidpunkten och (i praktiken) digitalt för mordet.
Citera
2020-10-12, 16:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Mmm. Sen då, för att klämma ur kaviartuben, det finns just inte den tillit mellan SD o HD som skulle behövas för att SD skulle kunna involvera henne i förväg. Han mördar (i så fall) snarast LW pga avsaknaden av den tilliten. Det är pudelns kärna. Hade tilliten funnits hade de gått samman för att vända sig bort från LW med vad de ändå har, dvs barnen o familjen. Schematiskt sett. Det är i försöket att kunna återställa o återupprätta detta förlorade tillstånd på konstlad eller mycket ensidig bas (sig själv i högsätet) som sd slår ihjäl LW. It’s a losing game. HD kan inte vara involverad — schematiskt sett. Då hade LW inte alls behövt slås ihjäl.

Sen då i omständigheternas värld måste ändå rimligt tvivel sänkas till anklarna då HD har metrar till brottsplatsen och allt teoretiskt är möjligt bland rent fysiska kroppar i rörelse...

Och lite annat på det som också kan räknas till omständigheterna.

Man ska förtrösta. Och it’s not over ’til the fat lady sings.

Det är verkligen så, att det inte finns tillräcklig tillit mellan SD och HD.
Som du säger då hade inte Lena behövt dödas, och på något underligt sätt blir då kontentan att HD förmodligen inte har med mordet att göra (här passar det uttrycket bättre in).

Så alibin, metrar och whatever, blir lite överflödigt.
Iaf i princip.

På det här sättet blir HDs återförening med SD märkligare.
Jag ser ju alla mysiga kärleksförklaringar SD skickar till henne, gubbar som svämmar över av kärlek (hjärtan som flyger ut ur bröstet och gubben lägger sin hand mot bröstet te x.

När allt känns ångestfyllt och oroligt, vad kan känna bättre än någon som (verkar) stå stadigt med fötterna på jorden i värsta blåsten, som säger trygga ord "Nu ska allt bli så bra", "de har inget på mig", "min drömkvinna" mm. Det är precis det som hon nu behöver höra. Du är mitt allt och jag gör vad som helst för dig. Mer vill hon och klarar inte av att höra.
Citera
2020-10-12, 16:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det är nog svårt att så här långt efter finna denna person, om han inte bor i området. Vittnet är ju inte ens riktigt säker på dagen från början av förhöret.

Förhör 16 maj- 18:

"Vad gjorde du i måndags?
Jag jobbade kväll. Kom hem ca:22.15
Vad gjorde du när du kom hem?
Jag lade mig.
Sov du hela natten?

2018-05-16 13:25 13:49

Ja, jag sov. Det är rätt dött här. Fast i måndags kväll, eller om det var i tisdags kväll gick jag
ut med hunden när jag kommit hem. Då mötte jag en man som vände när han såg mig. Jag
tänkte att han var hundrädd.

Om du tänker efter, tisdag kväll var igår. Var det igår du mötte mannen?
Nej, det var i måndags, ca: 22.30
"

Jag misstänker att förundersökningsledaren inte hade en aning om att detta vittnesmål skulle vara så viktigt, eftersom försvaret hakade på där.

Nu hoppas jag att den nya strategin som åklagaren kommer att köra, kommer att visa att det inte är rimligt att det är random gubbe, luva, påse eller inte.

Någon loggar in 05:34 på Lenas One mail, någon har alla möjliga saker emot sig. Det är inte Mr x den eller Mr x den som har en djup konflikt och en patologisk relation med dödshot hit och dit.

Önskar att åklagarna hade bildbevis som visade att Lena hade sin saknade ring på sig på polishuset eller ännu senare.

Var är ringen?

Vem i hennes krets skulle vilja ta hennes telefon och kunna radera saker? Vem vill ha hennes ring? Vem kan hennes kod till huset och vem kan hennes koder till olika sociala media.

Vem skulle hon följa med till planket, vem känner till planket och området?

Nej.
Jag fattar inte hur vissa bara kan tro att det är någon annan.
Citera
2020-10-12, 16:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är verkligen så, att det inte finns tillräcklig tillit mellan SD och HD.
Som du säger då hade inte Lena behövt dödas, och på något underligt sätt blir då kontentan att HD förmodligen inte har med mordet att göra (här passar det uttrycket bättre in).

Så alibin, metrar och whatever, blir lite överflödigt.
Iaf i princip.

På det här sättet blir HDs återförening med SD märkligare.
Jag ser ju alla mysiga kärleksförklaringar SD skickar till henne, gubbar som svämmar över av kärlek (hjärtan som flyger ut ur bröstet och gubben lägger sin hand mot bröstet te x.

När allt känns ångestfyllt och oroligt, vad kan känna bättre än någon som (verkar) stå stadigt med fötterna på jorden i värsta blåsten, som säger trygga ord "Nu ska allt bli så bra", "de har inget på mig", "min drömkvinna" mm. Det är precis det som hon nu behöver höra. Du är mitt allt och jag gör vad som helst för dig. Mer vill hon och klarar inte av att höra.

Jag undrade just om jag skulle få någon guldstjärna eller fotvandring till Rinkeby för det där inlägget. Tack nötis.

Givet att HD inte är psykopatmöller eller -madsen eller värre ändå så kan hon inte vara involverad i förväg. Det finns inget att vinna, bara saker att förlora. Vilket i så fall skulle göra brottet utstuderat ondskefullt. Detsamma skulle gälla SD om han o HD var tajta nog för att planera det hela. Då skulle det inte finnas skäl nog. På ett plan är det självklart. På ett annat lätt omtumlande eftersom det är det enda som ger motivet till det trots allt inträffade en tydlig kontur. Och motivets hemvist.

Sen då är tillit o förtroende sköra och svävande ting, många gånger, vilka kräver oupphörlig närvaro, arbete och an-svar. Och lite till. Det är inte vilken walk in the park som helst. Den är lätt att tappa mellan fingrarna. Och allt det där...
Citera
2020-10-12, 16:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är nog svårt att så här långt efter finna denna person, om han inte bor i området. Vittnet är ju inte ens riktigt säker på dagen från början av förhöret.

Förhör 16 maj- 18:

Jag lade mig.
Sov du hela natten?

Ja, jag sov. Det är rätt dött här. Fast i måndags kväll, eller om det var i tisdags kväll gick jag
ut med hunden när jag kommit hem. Då mötte jag en man som vände när han såg mig. Jag

"

Jag misstänker att förundersökningsledaren inte hade en aning om att detta vittnesmål skulle vara så viktigt, eftersom försvaret hakade på där.

Nu hoppas jag att den nya strategin som åklagaren kommer att köra, kommer att visa att det inte är rimligt att det är random gubbe, luva, påse eller inte.

Någon loggar in 05:34 på Lenas One mail, någon har alla möjliga saker emot sig. Det är inte Mr x den eller Mr x den som har en djup konflikt och en patologisk relation med dödshot hit och dit.

Önskar att åklagarna hade bildbevis som visade att Lena hade sin saknade ring på sig på polishuset eller ännu senare.

Var är ringen?

Vem i hennes krets skulle vilja ta hennes telefon och kunna radera saker? Vem vill ha hennes ring? Vem kan hennes kod till huset och vem kan hennes koder till olika sociala media.

Nej.

Det är förvisso sant att det är en faslig turbulens kring just en punkt, i ett område som beskrivs som ”dött”. Det är vilket som för mig. Bara historien går jämnt upp.

Det krävs en hel del ”bagage” för att ha ihjäl ngn på det där sättet. Bara en drar omkring på allt det där. Alla övriga sköter sitt mest.
Citera
2020-10-12, 18:10
Medlem
Citat:

Förhör 16 maj- 18:

Jag lade mig.
Sov du hela natten?

"

Var är ringen?

Nej.

Är H, SOA och JG begåvningsreserver eller skyddar dem S medvetet?

H umgås m S som vanligt och ikväll har de tagit en FTF kl 17.30. Karji*r är CO. Får vi se en smädande logg snart om hur enkelt S löste gåtan?

H har varit snabb och loggat. Slår de ihop sina konton snart?
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=90344460-fea3-46cc-92ac-b001b0d4afb8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in