2020-10-12, 12:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag ingen som misstänker att HD varit vare sig huvamannen eller direkt medverkande i mordet.

MEN, man kan inte med säkerhet hävda att hon hundraprocentigt alibi. Det verkar ju inte heller åklagaren ha ansett då hon häktade HD.

Vi har inte tillgång till någon av barnens vittnesmål (HD är ju inte åtalad) så vi vet inte med säkerhet att T verkligen sedan sov med sin mamma. Inte heller vet vi att HD inte smög ut om T somnade. Vi vet inte heller om hon tog sin sömntablett, även om det är så att hon har den förskrivningen. Om hon var inblandad, har hon ju all anledning till att ljuga om dessa saker, och det kan ju ha varit planerat.

Rent generellt så kan man tänka att SD inte vill involvera HD i mordet av den anledningen att hon inte är psykisk stabil och att det är en gräns som de flesta inte överskrider, att döda någon.

HD var upptagen under helgen och jobbade den 14:e och hade aktiviteter med döttrarna på kvällen och sedan åkte de hem och åt middag. För HD blir det inte mycket tid över till planering på det sättet. Inget bevis men gör det mindre troligt, till skillnad mot SD som visserligen också har späckat schema, men verkar ha haft planer i huvudet en längre tid.

HD har ju också barnen hemma hos sig, vilket är en stor risk om man ska planera ett sådant dåd. Vad gör man om någon vaknar? Då hade det varit bättre att hon var hemma den 11-12 maj, när SD gjorde sitt generalrep/mordplan. Men då var hon inte hemma, utan med S*llen. Det talar också emot henne som involverad.

Men, det är besvärande hur hon beter sig i förhören.

Jag tror (vill tro) att hon medvetet eller omedvetet skyddar SD.

”Psykologiskt” så ter sig HD för mig inte längre som kandidat för mordet vare sig på egen hand eller i nån form av samarbete med SD. Mordet har karaktär av SD som städar runt egen port och just för att HD inte ska vara involverad. 85 proc av SDs intresse för HD är vidare kopplat till att hon är hans döttrars mor, vilket via ombud (el slutledning) gör honom till far i huset. HD skulle aldrig begå brottet själv, det är SDs byk, inte hennes — för HD räcker det att vända sig bort. SD skulle aldrig involvera HD på förhand (det vore att tillerkänna henne inflytande) och HD framstår inte som förtappad i møllerklass utan snarast rätt alldaglig. Därav väl också läskpapper för all ångest som SD lyckats generera över henne.

Det här är en mans show, husets kapsejsande herre.
Citera
2020-10-12, 13:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Asså,jag har ingen susning vem huvamanne e men av någon anledning har han/hon uppärksammats
och om den var ute i skumma ärenden så e det ju inga problem att avvakta en timme.
Rena spekulationer värda lika mycket som annat.Hade det varit en huvperson från grannskapet så brukar man känna till dom oavsett om man ser ansiktet eller inte.
Ja det finns ju några 100000 som kan stämma in på huvamannen och ändå fastnar man just på HD.

Det är nog för att de hundratusen har saker att slå ihjäl på sitt håll. Vad folk än vill tro så slås mest sånt ihjäl som ligger en väldigt nära. Det finns inte tillräckligt starka skäl annars. Hatar man nån är det nån man känner. Man hatar inte Fritz*Meyers pappa i Ofterdingen som man aldrig nånsin träffat elelr hört talas om. Och man använder då heller inte 17 slag.

Huvamannen är inget problem. Huvamannen gör vad 5 miljarder andra gör samma kväll. Han går about sin business.
Citera
2020-10-12, 13:08
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Du fattar väl att poängen är:

"– Det handlar om makt."

Det är väl min hyvuvdhypotes att mgm har ett kontrollbehov och utövar sin makt (pga sin egentliga känsla av vanmakt). Det är därför allt spårar ur och han inte söker andra vettiga lösningar.

Hans sätt att klara av sina problem är genom kontroll, hot och våld.
Istället för att lämna Lena utövar han bara ännu mer kontroll och till sist spårar allt ut.

Det slutar med mord.
Ingen våld på över 20år med HD utan det e alla 3 kvinnorna i hans hem som bestämmer.Jag tror att även hoppråttorna bestämde över SD.

LW blev utkastad med lite våld ur bilen då hon vägra gå ur bilen vilket var helt rätt.Hon har ingen rätt att följa med till han&familjen.
Det finns ingen maktbalans med KK's då dom behandlas helt annorlunda och älskarinnor har aldrig något att säga till om.
Citera
2020-10-12, 13:19
Medlem
Honan6s avatar
SD:s uppträdande gentemot andra
Det ser ut som att SD snabbt kan växla mellan manipulerande charmig till att bli cynisk och kall. Detta ses i hans chatter och hördes i rättssalen. Han har ingen känsla eller respekt för andra.

SD:s tidigare framgångar inom arbete och privatliv bygger sannolikt på att han är en mästare på att identifiera andras svagheter. Han använder en "hjälpsam" strategi för egna vinningar. Han trivs sannolikt bäst när han får vara lärare, men om eleverna går om honom i kunskaperna kan det spåra ur, eftersom han då tappar kontrollen/makten.

Hans manipulativa vana gjorde att han inte klarade av att tona ned den ens i rättssalen. Han visade medvetna avledande manövrar vid obekväma frågor och påpekade drygt andras felsägningar. Han sätt visar att han är en poängsamlare som mår bättre när andra gör fel. När han stärker sitt ego blir han samtidigt självblind och inser inte hur han uppfattas av andra. Han verkar inte kunna relatera till andras känslor och bryr sig inte om att han gör andra psykiskt illa.

SD är inte den avundade hjälten han drömmer om att vara. Han är bevisat en lögnare som behandlar människor i sin närhet illa - HD, döttrarna, LW och vännen JG.

------------

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Exempel på hur SD medvetet gjorde sin vän JG orolig
https://forumbilder.com/i/roI7

Se förteckning på vilka som sökte LW per telefon. SD gjorde det inte av någon anledning...
https://forumbilder.com/i/ro6E

NA:s rapportering från rättegången
https://embed.scribblelive.com/Embed...&overlay=false

------------

Länk för eventuella nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp72675230
Citera
2020-10-12, 14:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jo, det har du rätt i.
Men det under förutsättning att tiden stämmer och huvamannen ska ha med mordet att göra då. Om det var bara huvamannen vi pratar om, och inte mordet.

Hypotetiskt kan det vara vem som helst, någon som inte ens bor i området och inte kopplar ihop sig med tiden eller mordet och därför inte hört av sig.

Men om tiden inte stämmer exakt skulle det t om kunna vara Lena.

Vittnet som bor mittemot SD berättar att hon sett Lena gå med luva:
A 151, sid 204:

"Mars 2018 var Lena utanför Stefan hus och klockan var runt 21 :00. Lena och Stefan grejade
med någonting och Lena bar en luva.
"

Lena var ju ut en sväng mellan ca 21:32:00- 22:00:00.
Aktbil 145, sid 97-100

https://kartor.eniro.se/?c=59.289569,15.184028&z=19&l=aerial&d={%22m%22:[[59.292353,15.19186,%22Bro%20som%20leder%20till%20B aronbackarna%22,0],[59.291767,15.187976,null,0],[59.289302,15.184339,%22Vittnet%20som%20sett%20huva mannen.%20G%C3%A5r%20fr%C3%A5n%20bostaden%20ca%202 2%3A20%20tror%20hon.%22,0],[59.289268,15.18527,%22Ungef%C3%A4r%20h%C3%A4r%20st %C3%A5r%20vittnet%20n%C3%A4r%20huvamannen%20n%C3%A 4rmar%20sig%20henne.%22,0],[59.28963,15.183374,%22Huvamannen%20kommer%20fr%C3% A5n%20%C3%B6ster%20och%20g%C3%A5r%20mot%20vittnet% 20n%C3%A4r%20han%20pl%C3%B6tsligt%20f%C3%A5r%20syn %20p%C3%A5%20vittnet%20med%20hund.%22,1],[59.289271,15.185118,%22Huvamannen%20v%C3%A4nder%20 tv%C3%A4rt%20n%C3%A4r%20han%20%C3%A4r%20bara%20n%C 3%A5gon%20meter%20fr%C3%A5n%20vittnet%20och%20g%C3 %A5r%20in%20l%C3%A4ngs%20huskropparna%20p%C3%A5%20 g%C3%A5ngv%C3%A4gen.%22,0],[59.28936,15.184846,null,1]],%22l%22:[[59.289333,15.184358,59.289352,15.184363,59.289347, 15.184428,59.289332,15.184495,59.289399,15.184591, 59.289377,15.184715,59.289276,15.185211,59.289321, 15.185211,59.289266,15.185249,null,0],[59.289621,15.18336,59.289274,15.185101,59.289347,1 5.184809,59.289528,15.184986,59.289807,15.185388,n ull,0]]}&g=59.293838,15.192171

Har man luva så finns man inte. (Det är väl nästan det första man lär sig på munk- o pastorsutbildningar.). Visst kan det va LW. Men ”unplugged” då?
Citera
2020-10-12, 14:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Stanna upp och tänk efter lite nu notknapparen. Du tar upp att SD har sagt till någon att han inte har något med mordet på LW att göra, och du tycker att det är ett "kryptiskt" uttalande. I din värld blir det t.o.m. till ett tecken på att han i själva verket HAR med mordet att göra:

Antingen lider du av en confirmation bias som kan mäta sig med den här åklagarens, eller också saknar du grundläggande insikter i det svenska språket.

Ja, min svenska kan inte mäta sig med din och visst, jag har väl jag som nästan alla människor problem med confirmation bias, fast man försöker motverka sådan tankar.

MEN, jag tolkar SDs uttalande utifrån mina egna erfarenheter i livet och vad jag har läst mig till.

Det innebär ju inte att vad jag drar för egna slutsatser kan skilja sig helt från vad man kan ta upp i rätten, eller hur?

En magkänsla som du brukar säga, räcker inte. Det måste finnas mer än så för att det ska kunna tas med som indicium. Men visst, dt är alltid en gränsdragning, och den kan vara hårfin ibland.

Som t ex 11-12 maj händelserna, handlar väl lite om sådan magkänsla. Men nu är det tre personer som var involverade den natten som tycker att deras magkänsla säger dom att det var underligt. Plus att utredningen/åklagarna har reagerat. Förutom det finns det vissa tekniska belägg, såsom mastuppkopplingar hur Lena rört sig, hur hon kommunicerar med SD osv.
Citera
2020-10-12, 14:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja det kan vara vem som helst och även LW ingår i det.Jag ansåg bara att personen agerat annorlunda och inte hört av sig till polisen.
Men HD känns ju inte direkt som den första som man ska ha i åtanke.
Nej det hade inte åklagaren heller, hon menade istället vid häktningsförhandlingen i augusti 2019 att det var SD. Värt att nämna är dock att vi inte har något "protokoll" från den förhandlingen, väl? SD nämnde det i TR-brevet och det bör rimligen stämma, det hade inte ju sett så bra ut om han hittat på en sådan sak som är lätt att kontrollera.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-10-12 kl. 14:25.
Citera
2020-10-12, 14:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
”Psykologiskt” så ter sig HD för mig inte längre som kandidat för mordet vare sig på egen hand eller i nån form av samarbete med SD. Mordet har karaktär av SD som städar runt egen port och just för att HD inte ska vara involverad. 85 proc av SDs intresse för HD är vidare kopplat till att hon är hans döttrars mor, vilket via ombud (el slutledning) gör honom till far i huset. HD skulle aldrig begå brottet själv, det är SDs byk, inte hennes — för HD räcker det att vända sig bort. SD skulle aldrig involvera HD på förhand (det vore att tillerkänna henne inflytande) och HD framstår inte som förtappad i møllerklass utan snarast rätt alldaglig. Därav väl också läskpapper för all ångest som SD lyckats generera över henne.

Det här är en mans show, husets kapsejsande herre.

Ja, jag håller med dig.
Det har varit min tro sedan start, men efter FUP blev jag väldigt ställd av hennes bidrag till utredningen.
Hon är "inte stark nog" att klara av att höra om otroheten och hon klarar nog inte att ta till sig att SD kan ha utfört mordet.
Citera
2020-10-12, 14:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja det kan vara vem som helst och även LW ingår i det.Jag ansåg bara att personen agerat annorlunda och inte hört av sig till polisen.
Men HD känns ju inte direkt som den första som man ska ha i åtanke.

Jo, det är ett avvikande beteende.
Och det är märkligt på sätt och vis att personen inte har hört av sig.

Men samtidigt, har polisen gått ut med att man önska få veta vem det är?

Säg att det är någon som har lite skum agenda som är huvamannen. Kanske sålt något till någon "kompis". Kommer från annat område, typ Vivalla.

Eller att du är tonåring från området som varit ute och "handlat". Då vill du inte att föräldrarna ska få veta om det.

Ja, man kan väl ta många olika förslag här, ingen mening med det.
Citera
2020-10-12, 14:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ingen våld på över 20år med HD utan det e alla 3 kvinnorna i hans hem som bestämmer.Jag tror att även hoppråttorna bestämde över SD.

LW blev utkastad med lite våld ur bilen då hon vägra gå ur bilen vilket var helt rätt.Hon har ingen rätt att följa med till han&familjen.
Det finns ingen maktbalans med KK's då dom behandlas helt annorlunda och älskarinnor har aldrig något att säga till om.

Alltså, hela den balans; dvs styrs av helt andra parametrar än det som jag själv är van och införstådd med.

Balansen mellan dessa individer sköts genom hot, ångest och rädsla, och hanteras på ett för mig obegripligt sätt. Mellan SD och Lena handlar det om deras egen "terrorbalans" som hon uttrycker det.

Så vem som har makten har varierat över tid och på slutet verkar det som att SD förlorar makten över både HD (på god väg) och Lena. De börjar sätta sig upp mot honom.

Ibland när människor grälar om bagateller, handlar det egentligen om något större. Det är säkert det som mynnar ut i grälet i bilen, där Lena å ena sidan kräver, men SD å andra alltid sidan har hanterat konflikterna genom olika "bestraffningar". Ibland subtila, andra gånger som hot.

Deras sätt att samtala och lösa konflikter har blivit helt rubbade. De "pratar" i termer av hot mot varandra. Det är ett mycket sjukt och destruktivt sätt att "prata" på.

Lösningen är helt inom rimliga gränser att nå, för både relationen och för bildincidenten. Egentligen.
Men förmodligen är de båda "fast" i den destruktiva relationen och lösningar som skulle vara bra för att lösa problemen är för ångestskapande för båda.

Det osynliga fängelset.
Citera
2020-10-12, 14:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Har man luva så finns man inte. (Det är väl nästan det första man lär sig på munk- o pastorsutbildningar.). Visst kan det va LW. Men ”unplugged” då?

Jag misstänker att vittnet vet när hon slutar, och då kanske det inte var Lena.

Men Lenas tider är också ca tider, vilket framgår i FUP.

Ville bara visa att det skulle kunna vara vem som helst.
Jag tror inte på Lena i första hand.
Citera
2020-10-12, 14:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD är inte den avundade hjälten han drömmer om att vara. Han är bevisat en lögnare som behandlar människor i sin närhet illa - HD, döttrarna, LW och vännen JG.
Det håller jag med om men vad tror du om SOA?
Är han den enda som SD visar respekt och behandlar helt annorlunda än de övriga?
Eller står SOA ut med SD:s obehagliga sätt?
Han kanske bara ser det som små misstag när SD är sitt vanliga överlägsna jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in