2020-10-11, 22:55
Medlem
Nästan alla landslagshjältar genom tiderna har någon gång under sina landslagskarriärer få ta på sig dumstruten efter en match. VNL, Granen, Lustig, Seb och många fler har varit i den sitsen.
Citera
2020-10-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
Jag är rädd att vi är på väg att få en ny Zlatan-situation i landslaget med Kulusevski.
De är raka motsattser i personligheter och olika sorters spelare så din rädsla kommer från tomma intet

-------------

Iövrigt håller jag med folket om att det är tröttsamt att torska poäng på 1 individuellt misstag som t.e.x mot Frankrike eller idag. Plus hur kostsam SVenssons hjärnsläpp var mot Portugal

Men men.. Det mest irriterande idag, som Kulusevski nämnde i intervju efter, är att vi är jävligt bra när vi väl spelar. Problemet är att vi blir så jävla segstartade när vi går in och "ska känna på dem" istället för att försöka lira direkt. Makalös skillnad på våra halvlekar på sistone. Vi har ju äntligen ett lag som KAN spela så våga för fan.

Sen håller jag inte med vissa inlägg som säger "byt ut X Y OCH Z!". Jansson är helt okej, även ifall han har riktigt dyra tabbar då & då. Vi har inget grymt mittbacksdjup tyvärr utöver honom OCH han är en spelartyp som passar bra med Lindelöf.

Syntes tydligt i 2a halvlek att de inte var spelar-materialet som brast. Det var approaching och glöden i första halvlek. Vi vann fan inga dueller kändes det som. Något som vi lever & dör på spelmässigt.

Underbart att se Forsbergs fina form fortsätta iaf och Claesson, vilken underbar jävel det är. Kulusevski till höger och Claesson som forward kan nog vara väldigt bra balans.
Citera
2020-10-11, 23:56
Medlem
TrolleriKontos avatar
Visst såg det bra mycket bättre ut i andra, men det berodde ju också på att kroaterna hade checkat ut mentalt i halvtid. I första var det ettrig press från deras sida, i andra kom de ut och lallade runt och ville bara att det hela skulle ta slut.

Saknaden av Larsson på mittfältet var stor i första. Det fanns ingen som tog maxlöp, klev in, satte standarden, slet i presspelet och gjorde skitjobbet. Det var fritt fram för kroaterna att spela sig rakt igenom mittfältet. Larsson lär starta framöver. Frågan är vem av de andra fyra mittfältarna som får kliva åt sidan.

Dejan blir tämligen lättläst när han ideligen går på egoistiska avslut och nästan aldrig söker passningen, samt har en kass högerdoja.

Jansson visade varför han harvar runt i Championship, och Lustig och Berg demonstrerade varför de ska vara startspelare i landslaget. Claesson var en injektion, och Isak bör ha tappat position i forwardshierarkin.
Citera
2020-10-12, 01:25
Bannlyst
Bra trupp denna samling. MEN asså. nu har jag följt Jesper Karlsson OTROLIGT mycket den här säsongen, fick också en fantastisk start i sin klubb i Holland, med 2 assist och hade ett rykande skott i ribban. I min värld är Jesper Karlsson så given man kan bli i ett svenskt landslag.

Jag är helt övertygad om att Jesper Karlsson skulle göra det hur bra som helt i landslaget. Tycker det är riktigt trist att han inte har kommit med än . Jesper ska gå före spelare som :

Isak kise thelin (Bör också vara med i landslaget, men Jesper före)

John Guidetti (Som jag hoppas vi aldrig ser i landslaget igen) Bänken match efter match i alaves.
Citera
2020-10-12, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Dejan blir tämligen lättläst när han ideligen går på egoistiska avslut och nästan aldrig söker passningen, samt har en kass högerdoja.

Kulusevski var bra i det stora hela tycker jag, men när han hamnar i situationer där dom blir 2 som försvarar mot honom så måste han spela enklare eller agera snabbare så att understöd inte hinner dit eller att inspel kommer snabbare istället för att försöka dribbla bort 2 gubbar, nu körde han på som vanligt istället och då blir det som att dunka huvudet i en betongvägg gång på gång.
Citera
2020-10-12, 12:17
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Dejan, det saknas fortfarande en hel del i beslutsfattandet där. Visst är det bra att ha självförtroende och våga, men nån måtta får det faktiskt vara. Ofta är det bättre att slå den enkla passen än att försöka gå igenom 2-3 motståndare. I första halvlek när han gjorde sitt avslut till exempel, hade han petat bollen åt höger så hade Lustig blivit sopren med målvakten.
Och sen vet jag inte om det är instruktioner från tränaren eller om det är han själv, men han låg väldigt ofta klart högre upp i försvarsspelet än resten av mittfältet. Nästan så att det emellanåt var ett 4-3-3 i försvaret.. Det var inte en slump att det var Lustig som så ofta i första halvlek hamnade i situationer där han var ensam mot två motståndare (båda gångerna när Modric fick avlossa skottet till exempel) och när han fick hjälp så var det lika ofta Kristoffer Olsson som var där ute på kanten.

Pontus Jansson. Ja, han är inte bättre än så, en spelare på hans nivå gör misstag lite då och då. Ingen borde bli förvånad att det händer. Helander är alternativet. Han är väl möjligtvis lite stabilare men med en lägre högstanivå också. Även sämre med boll och sämre huvudspelare.

Forsberg var lysande när han i andra halvlek hittade bollen lite bättre. Kul att se. Vet inte om det var som jag inbillade mig men det kändes som att han gick mer inåt plan i andra. Sen var det såklart så att han och hela laget fick mycket mer plats och tid i andra när Kroatien slutade med den höga pressen. Assisten var lysande som vi alla såg.

Berg visade återigen att han är självskriven i anfallet. Som alla vi som begriper fotboll har sagt hela tiden.

Claesson gjorde det inte dumt i anfallet men det är inte heller den optimala positionen för honom, jag är inte helt främmande till ett 4-5-1/4-3-3 och jag tror inte att Janne är det heller. Spelarmaterialet just nu passar utmärkt till det och vi kan fortsätta spela samma sorts spel som vi har gjort under Janne.
Citera
2020-10-12, 15:35
Medlem
Trodde faktiskt att Jacob Rinne och Andreas Linde skulle gå före Isak Pettersson
Citera
2020-10-12, 15:59
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Bra trupp denna samling. MEN asså. nu har jag följt Jesper Karlsson OTROLIGT mycket den här säsongen, fick också en fantastisk start i sin klubb i Holland, med 2 assist och hade ett rykande skott i ribban. I min värld är Jesper Karlsson så given man kan bli i ett svenskt landslag.

Jag är helt övertygad om att Jesper Karlsson skulle göra det hur bra som helt i landslaget. Tycker det är riktigt trist att han inte har kommit med än . Jesper ska gå före spelare som :

Isak kise thelin (Bör också vara med i landslaget, men Jesper före)

John Guidetti (Som jag hoppas vi aldrig ser i landslaget igen) Bänken match efter match i alaves.

Karlsson kommer knappast ta plats i landslaget på bekostnad av någon striker. Tycker inte riktigt han är redo heller, faktiskt, särskilt med tanke på att positionerna han konkurrerar om är landslagets kanske starkaste lagdel. Han är en jätteduktig fotbollspelare men jag har svårt att se honom gå före varken Kulusevski, Claesson eller Forsberg. Han lär inte gå in på bekostnad av Larsson heller då de är helt olika spelartyper.
Citera
2020-10-12, 16:02
Medlem
Man märker redan nu att Janne skolar in framtidens landslag så att spelare som J. Larsson, Pettersson och Svanberg är etablerade när VM-kvalet ska dras igång och som kan vara med i 10 år framöver.
Citera
2020-10-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Karlsson kommer knappast ta plats i landslaget på bekostnad av någon striker. Tycker inte riktigt han är redo heller, faktiskt, särskilt med tanke på att positionerna han konkurrerar om är landslagets kanske starkaste lagdel. Han är en jätteduktig fotbollspelare men jag har svårt att se honom gå före varken Kulusevski, Claesson eller Forsberg. Han lär inte gå in på bekostnad av Larsson heller då de är helt olika spelartyper.

Han kan dock gå före Sema.
Citera
2020-10-12, 17:13
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Han kan dock gå före Sema.

Det har du rätt i.
Citera
2020-10-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Det har du rätt i.

Men sen är Sema mer flexibel, Sema kan spela LWB och har defensiven i sig. Vet inte hur defensiv Karlsson är men om man bara kollar på LW/LM så ska Karlsson kunna konkurrera med Sema.

Karlsson har just nu en väldigt ljus framtid och man hoppas han kanske får chansen i landslaget precis som några andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in