Dejan, det saknas fortfarande en hel del i beslutsfattandet där. Visst är det bra att ha självförtroende och våga, men nån måtta får det faktiskt vara. Ofta är det bättre att slå den enkla passen än att försöka gå igenom 2-3 motståndare. I första halvlek när han gjorde sitt avslut till exempel, hade han petat bollen åt höger så hade Lustig blivit sopren med målvakten.
Och sen vet jag inte om det är instruktioner från tränaren eller om det är han själv, men han låg väldigt ofta klart högre upp i försvarsspelet än resten av mittfältet. Nästan så att det emellanåt var ett 4-3-3 i försvaret.. Det var inte en slump att det var Lustig som så ofta i första halvlek hamnade i situationer där han var ensam mot två motståndare (båda gångerna när Modric fick avlossa skottet till exempel) och när han fick hjälp så var det lika ofta Kristoffer Olsson som var där ute på kanten.
Pontus Jansson. Ja, han är inte bättre än så, en spelare på hans nivå gör misstag lite då och då. Ingen borde bli förvånad att det händer. Helander är alternativet. Han är väl möjligtvis lite stabilare men med en lägre högstanivå också. Även sämre med boll och sämre huvudspelare.
Forsberg var lysande när han i andra halvlek hittade bollen lite bättre. Kul att se. Vet inte om det var som jag inbillade mig men det kändes som att han gick mer inåt plan i andra. Sen var det såklart så att han och hela laget fick mycket mer plats och tid i andra när Kroatien slutade med den höga pressen. Assisten var lysande som vi alla såg.
Berg visade återigen att han är självskriven i anfallet. Som alla vi som begriper fotboll har sagt hela tiden.
Claesson gjorde det inte dumt i anfallet men det är inte heller den optimala positionen för honom, jag är inte helt främmande till ett 4-5-1/4-3-3 och jag tror inte att Janne är det heller. Spelarmaterialet just nu passar utmärkt till det och vi kan fortsätta spela samma sorts spel som vi har gjort under Janne.